Kontrollrummet

Ljudspår - inspelningsproblem

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
När jag spelar in i cubase LE händer det allt som oftast att volymreglaget för inspelningsspåret inte funkar som det ska. Även om jag drar upp den på max blir ljudet jä...igt lågt - frustrerande!

Har fler drabbats av detta och vad kan man göra åt det? Man kan ju alltid hoppas att det bara är någon liten bock man glömt att bocka i eller bocka ur :)
Tacksam för all hjälp jag kan få

Ha det
GW
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tsmalmbe

Ljudreglaget för inspelningsspåret skall du låta bli. Det är digital gain som du lika gärna kan pyssla med i mixningen, så du vinner inget på att ställa något där. Kommer signalen för lågt in i ditt ljudkort, måste du förstärka signalen före reglaget. (ett annat exempel, tvärtom: Kommer signalen för högt in i din AD, hjälper inte reglaget heller, eftersom det kommer att dista på din AD, och vid det skedet ljudet är i Cubase är det redan förstört).

Kanske det går att hjälpa om du beskriver hela din signalväg. Varför är det så lågt när det kommer in i ditt ljudkort? 48V phantom? Preamp?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
gissar på att det är nått med mjukvarumixern till ljudkortet eller windows volymkontol(antar att du kör windows?), om den påvärkar ljudet(?) vilket den inte alltid gör om ljudkortet har gen mjukvarumixer. kolla där.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Kanske det går att hjälpa om du beskriver hela din signalväg. Varför är det så lågt när det kommer in i ditt ljudkort? 48V phantom? Preamp?

lågt tokar jag som att det inte är helt tyst.


Utloggad tsmalmbe

Kanske det går att hjälpa om du beskriver hela din signalväg. Varför är det så lågt när det kommer in i ditt ljudkort? 48V phantom? Preamp?

lågt tokar jag som att det inte är helt tyst.

Jag med, därför är jag intresserad av signalvägen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja! vi ska se om jag kan klara ut å svara på era frågor. Jag är inte särskilt duktig på detta (kan ju vara bra att veta).
Nej det är inte helt tyst vid inspelning och ibland blir ljudet faktiskt högt inspelat. Signalvägen är t.ex. elpiano/synth --> externt ljudkort --> cubase

Ljudkortet (E-mu 0404) har volymför både in och utljud

gw
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
synthen kan ju ha olika ut volym på olika ljud av någon anledning, brukar ju gå att ställa in.
an annan gissning kan va att det är en glapp kabel, det är inte alltid på/av när det glappt utan kan va stak/svagsignal när man rör en kabel.

du kan ju testa om det blir samma sak med tex en cd spelare, stäng av och på cubase/dator/ljudkortoch se om felet uppkommer då(och när/om det gör det) 


lnetzel

  • Gäst
Stäng Cubase, det är inte intressant förän du vet att allt "innan" Cubase är som det skall.

... öppna sedan ljudkontrollen för ditt ljudkort, dra upp volymen til max på din synth och spela lite. Kolla att du har bra volym IN på ljudkortet. Odu inte har det behöver du dra upp in nivån via IN reglaget på ditt ljudkort. OM du fortfarande inte kan få tillräcklig hög volym in på korten är det det kanske något annat. Har du fler reglar i kontrollen på ditt ljudkrot (kolla både analoga rattar på själva ljudkortet samt programmet i WIndows eller Mac), kolla dessa.  Kolla gärna manualen till ljudkortet om du har det kvar för att se om det finns anndra inställningar.

Jag har ett Delta 1010 kort om min ingång 3 har varit helt kass sedan jag köpte det. Det är skitlågvolym och knastrar och jag får in läck från andra portar också så jag utgår från att den är sönder, det är alltså inte omöjligt att ingången kan vara kass också men du måste kolla allt annat först.

När du fått bra ingång på ljudkortet, öppna Cubase... om det är låg volym på inspelningen i Cubase så är det i Cubase du måste kolla vidare, dock INTE på den inspelade kanalens ljudreglage eftersom det inte har med saken att göra utan blir mer en kass lösning som också ökar eventuellt brus och sånt. (Skit in Skit ut)

« Senast ändrad: 10.12.2008, 08:51:27 by lnetzel »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Audrumdrum hade rätt! Jag köpte nya sladdar idag så nu funkar det felfritt. En gammal sladd var dålig och gav svag signal. Fan va kul det är att göra musik!!!!! eller hur?

Och tack för alla råd.
« Senast ändrad: 14.12.2008, 01:22:32 by iswer »
Kör hårt - så länge det ryker!