Kontrollrummet

Hur får man det hårdaste elgitarrsoundet?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Spelar inte gitarr själv, försöker dock,,, och undrar hur man får det där stenhårda soundet som alla deathmetal-band har.

Eftersom jag inte har en aning så skulle jag gärna få lite enkla och tydliga anvisningar.

Tacksam för svar! Kanske presenterar jag några "riff" när jag fått till ljudet...

Kan man spela ett öppet C accord och ändå låta metal? Hoppas att min okunskap väcker din medkänsla och att det resulterar i lite tips. Jag vill ju lära mig.   :wacko:


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

hej lighthead hoppas allt är väl.

skulle nog sattsa på en öppen e stämmning o sänka e till d när du stämmer ner d.v.s

1 d
2 a
3 f# har jag för mig
4 d
5 a
6 d   översta bas strängen

det + en bra gura o bra förstärkare så
att leva är att dö


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Hur hårt det låter och vilken stämning man går inte riktigt hand i hand skulle jag påstå. Både Opeth (fram till senaste plattan) och Dimmu Borgir (möjligt att dom stämmer ner ett halvt steg) kör med "normal" stämning och om inte dom banden låter tillräckligt hårt så vet ifan :)
Tänk också på att många hårdare band som kör mycket riffbaserad metal kanske bara använder dom två tjocka strängarna för själva riffandet. Lamb of god kör med vanlig Drop D.
Hemligheten ligger snarare i hur tajt dom spelar och framför allt HUR dom spelar. Spelar du hårt, med attityd så kommer det låta hårdare än om du duttar på strängarna (rätt självklart). Och då kan det va en bra idé att köra med lite tjockare strängar så tonerna inte hamnar du pitch när du bankar till på strängen.
Värt att nämnas är också att hårt gitarrljud på skiva inte är samma sak som hårt gitarrljud när man spelar själv, då vill man gärna dra på mer dist, men vid inspelning är det ofta mindre dist än man tror eftersom det lätt blir otydligt när man har lagt på fyra kompguror. På en skiva samverkar ju alla instrument för att det ska låta hårt.

Hoppas det gav nåt.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tackar,, så mycket info på en gång så att jag måste se hur jag nu skall ta till mig..  (det är ju trots allt så att jag är en äkta nybörjare!!)


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Tjena!
Mitt heta tips är att mika med en 57a mitt i skarven mellan kon och centrumhölje på en fyrtolva. Använd gärna någon av de vanligaste topparna, typ en Peavey JSX, Peavey 5150 eller EVH, absolut inte Mesa Boogie, alldeles för luddigt och fräsande.
Man brukar ofta spela ganska starkt på toppen, en 57a pallar hur mycket spö som helst. Ställ bas och diskant på 7-8 och mid på 3-4, en såkallad u-kurva...om du vill ha death metalljud alltså.

Vill man börja finlira då är gitarrljud en hel vetenskap, men det här är en bra start. Lycka till, och maila mig gärna om du har fler frågor... teddy AT blueflameproductions PUNKT se

Glöm inte att dyrka satan när du trackar sen  :P
-=Signatures are for pussies=-