Kontrollrummet

Kan det här vara något

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

LÅTNAMN: These Memories
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3


Gjorde en demo på en liten idé jag kom på. Som vanligt har jag svårt att avgöra om den är bra eller anus.

Bry er inte om ljud eller så, det är bara snabbinspelat för idén. Jag har också använt melodyne för att experimentera med melodin. Ett bra verktyg för det ändamålet men det låter skit.

Så min senaste idé bra eller anus?

These Memories.mp3


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hopes and dreams, när du går neråt blir favvis.

Bra refräng. lite tradig7standard vers känner jag spontant. Kanske lite mer upp/ner i versen på sången för dynamikens skull.

lyssnar var 8 typ nu. nu sitter den bra iof..men första intrycket är lite main . fast bra.



kommer bli bra. refrängen är värd guld!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

hopes and dreams, när du går neråt blir favvis.

Bra refräng. lite tradig7standard vers känner jag spontant. Kanske lite mer upp/ner i versen på sången för dynamikens skull.

lyssnar var 8 typ nu. nu sitter den bra iof..men första intrycket är lite main . fast bra.



kommer bli bra. refrängen är värd guld!

Åh, fasen vad nice. Då kanske det är värt att jobba vidare på den här.
Lite main är precis vad jag kände men tänkte att det nog inte bara är dåligt alltid.
Du har helt rätt i tror jag att det kanske ska till några fler toner i versen.

Tusen tack för feedbacken!


Utloggad kaffe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Håller med föregående talare, versen känns väldigt mycket transportsträcka till en väldigt bra refräng. Kanske ett lite annorlunda arr på versen kan göra susen? Den funkar ändå i sammanhanget, men det blir inte så spännande tycker jag. Refrängen var klockren. Grymt bra.


Utloggad lonewind

Håller med föregående talare, versen känns väldigt mycket transportsträcka till en väldigt bra refräng. Kanske ett lite annorlunda arr på versen kan göra susen? Den funkar ändå i sammanhanget, men det blir inte så spännande tycker jag. Refrängen var klockren. Grymt bra.

Hej!

Dig har jag nog inte sett förut. Kul att råkas.

Jag håller nog med dig och emulator om versen och den blir det första som åker tillbaks till ritbordet.

Grymt kul att höra att du tycker refrängen är såpass bra. Tusen tack!


Utloggad lonewind

Funderar på om inte en refräng som går i dur istället skulle få den här låten att bli mindre tung... tycker det låter lite Niklas Strömstedt om den nu och det är inte riktigt mitt mål...


Utloggad lonewind

Man måste transporteras till refrängen ibland...
Gillar din röst.
Fin refräng, kan höra ett finstämt arr redan.

Fint, tack.
Det kommer nog inte bli något större arrangemang till den här låten då jag bara gör musik med helt akustiska instrumt. Kunde iofs ha riktiga stråkar med, skulle vara grymt, men jag känner inga riktiga stråkar...


Utloggad lonewind

Nej, ändra inte refrängen.

Funderar på om inte en refräng som går i dur istället skulle få den här låten att bli mindre tung... tycker det låter lite Niklas Strömstedt om den nu och det är inte riktigt mitt mål...

Självklart inte.... det är jag som skriver som en klåpare. Jag menade förstås att jag funderade på en VERS i dur och inget annat


Utloggad lonewind

Ett försiktigt spelat knarrigt Rhodes piano.
En trumpet med sordin i bryggan som leder till refrängen, en ton som ökar i intensitet.

Stråkar, mmm, ja.
 :D

Man måste transporteras till refrängen ibland...
Gillar din röst.
Fin refräng, kan höra ett finstämt arr redan.

Fint, tack.
Det kommer nog inte bli något större arrangemang till den här låten då jag bara gör musik med helt akustiska instrumt. Kunde iofs ha riktiga stråkar med, skulle vara grymt, men jag känner inga riktiga stråkar...

Fresta mig inte så ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Absolut LW.
Bara å jobba på.Detta kan bli grymt med grabbarnas tips.

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
De första fraserna på versen är inte så tokiga. En tanke kunde vara att vara lite mer stilla och dröjande i dem. T.ex. låta en cello svara innan man går vidare med nästa fras (skippa gitarrkomp där?). Alternativt köra frasen två ggr med lien variation på melodin och/eller röst etc. Inte varja fras i versen kanske bara de 2-4 först. Ja en idé bara.


Utloggad lonewind

De första fraserna på versen är inte så tokiga. En tanke kunde vara att vara lite mer stilla och dröjande i dem. T.ex. låta en cello svara innan man går vidare med nästa fras (skippa gitarrkomp där?). Alternativt köra frasen två ggr med lien variation på melodin och/eller röst etc. Inte varja fras i versen kanske bara de 2-4 först. Ja en idé bara.

Hej!

Ja, det är faktiskt inte alls någon dum idé du kommer med. Ska prova lite olika få se vad som blir bra


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Well done Chris!

The Man and his guitar :). Visserligen kan man lägga till en massa detaljer med med ett bredar arret, djupa stråkar, dova blåsare, men för mig funkar kombinationen med du o gitarren bäst. Håll stämmorna, dom sitter. Gör en plain version först innan du kryddar till det, ok :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

Well done Chris!

The Man and his guitar :). Visserligen kan man lägga till en massa detaljer med med ett bredar arret, djupa stråkar, dova blåsare, men för mig funkar kombinationen med du o gitarren bäst. Håll stämmorna, dom sitter. Gör en plain version först innan du kryddar till det, ok :)


h.  Johan

Hallå där... sitter faktiskt just nu och pillar in en helt ny vers. Det kommer nog inte låta så bra eftersom jag lagt in den till den gamla refrängen så det blir rätt tydliga klipp. Men det är ju bara en demo för att jag ska om det funkar som låtidé.

Få se om jag kan slänga upp ett klipp om ett litet tag


Utloggad lonewind

Fasen.... det blev ordentligt mycket korv utav alltihopa.... Jag måste nog ta en paus och tänka över mitt liv  <_<


Utloggad lonewind

Bratwurst?
Fasen.... det blev ordentligt mycket korv utav alltihopa.... Jag måste nog ta en paus och tänka över mitt liv  <_<
Tyvärr inte.... snarare skitkorv  :huh:


KillwithSkill

  • Gäst
Ja, det har var långt ifrån anus! Låter riktigt bra. Har egentligen inga invändningar alls. Möjligtvis att sången puffar lite här å där. Och riktigt lång ner i registret. Jag hör det i min sub, "Bff". På med multibandskompressor som jobbar runt 40-50 Hz eller kanske t o m lägre än så.
MEN det här är ju bara en låtidé så det är väl inget att hänga upp sig på i det här stadiet? Men bara så att du vet! Det slår igenom ibland!
Bra låt, snygg gura, liiiite osäker sång!


Utloggad lonewind

Mmm, då förstår jag, bajskorv är inge vidare.
Jag testad lite med en försiktig Rhodes igår natt. Du höll mig uppe i 2 timmar  :D
Blev ganska bra, men jag tror nog jag håller med om att det skall vara gura och kanske inte för mycket pålägg.
Jag gillar verkligen den här låtidén.

Bratwurst?
Fasen.... det blev ordentligt mycket korv utav alltihopa.... Jag måste nog ta en paus och tänka över mitt liv  <_<
Tyvärr inte.... snarare skitkorv  :huh:

Ojdå... ber om ursäkt för den sena natten. Lägg inte ned för mycket energi för det finns risk att jag gör stora förändringar...


Utloggad lonewind

Ja, det har var långt ifrån anus! Låter riktigt bra. Har egentligen inga invändningar alls. Möjligtvis att sången puffar lite här å där. Och riktigt lång ner i registret. Jag hör det i min sub, "Bff". På med multibandskompressor som jobbar runt 40-50 Hz eller kanske t o m lägre än så.
MEN det här är ju bara en låtidé så det är väl inget att hänga upp sig på i det här stadiet? Men bara så att du vet! Det slår igenom ibland!
Bra låt, snygg gura, liiiite osäker sång!

Hej vad kul att du gillar den. Du behöver inte oroa dig över puffarna då det bara en demoslask inspelning. I det här stadiet håller jag bara på att prova mig fram för att se hur jag ska lägga upp låten.
Just nu är jag väldigt inne på en annan vers. Jag kanske provar att göra en ny slaskinspelning på den imorgon. Lite sent för sång nu.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fortsätt!

(Min mest korta och koncisa kommentar någonsin!)


Utloggad lonewind

Fortsätt!

(Min mest korta och koncisa kommentar någonsin!)

Done (finns i ny tråd)