Kontrollrummet

WERNBORG/HARMONICA MIKE - Do you know me part 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Do you know me
Artist:Harmonica mike/Wernborg
Genre:Blues
Kompositör:Wernborg/Hm
Producent:Wernborg/Hm
Inspelnings år:Mars 2007
Format:mp:3

Hej.
Jag gav Wernborg fria händer på denna,och här är resultatet.Jag har bara bidragit med sång å munspel.Mixen var i stort sett färdig när den anlände Norrland.Lite små justeringar har jag dock gjort.Då Steffos lir är utmärkt så får ni skälla på mig om mixen låter illa.
Som vanligt så blir vi glada om vi får lite feedback på rubbet.

Det tog lite tid för mig att få i ordning detta,men vissa saker råder man inte över..data strul å annat tjafs.

Mvh
Mike/Steffo


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fin sång med skön närhet. Tycker däremot att gitarren spelar en annan låt. Jag får det inte att stämma med resten av låten och då helst det första gitarrsolot. Tycker att det spretar lite för mycket med orgeln tycker att den kunde ligga lite lugnare eller kanske är det så att den trängs för mycket med sologitarren om uppmärksamheten.
Munspelet ligger fint och, tycker jag, fångat stämningen i låten. Kören sitter fint och slutet gillar jag verkligen. Coolt!
Men gitarren hade jag gjort om.
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Thanx T.
Det kan ju gå att panorera/eq:a ut guran mot orgeln,om det är frekvensmässig störning..Är det däremot lir krock då får vi väl kapa/strukturera upp nån av delarna..vi får se vad som sägs.Jag har inte reflekterat på det,suttit med mixen några timmar i kväll  - så man är ju lite trött i huvudet.
Tack för övrigt omdöme också - det värmde här uppe där vintern fortfarande har sitt grepp..

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
gott gung.

Jag har inget problem med giterrena här, tycker de sitter bra. vackert wernborgskt hantverk.

bra bas :rolleyes: (internt)


1:10 är sången RIKTIGT bra mike, skitskönt....och munspelet sedan, mumma.

tycker denna låt funkar så bra. Körerna är snyggt utplacerade i stereobilden också.


Snyggt hantverkt detta. Gillar mer tungblues från er snäppet mer, men denna är också riktigt bra.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
djäkla skön låt, ska in i min mp3 när jag snart ska skaffa en. (Dottern har snott alla hittills)
Keyllen


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fan vad gitarren sitter bra! Bra mix av en gnutta punkinfluerad jazz och blues. :D
Wernborg is tha man!

Sången är bra som vanligt, det andra gitarrsolot låter inte frevensmässigt eller lirmässigt fel sm nån sa, och sen när munspelet kommer in then I know who you are. :D

Finemagnifikt hantverk!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
gott gung.

Jag har inget problem med giterrena här, tycker de sitter bra. vackert wernborgskt hantverk.

bra bas :rolleyes: (internt)


1:10 är sången RIKTIGT bra mike, skitskönt....och munspelet sedan, mumma.

tycker denna låt funkar så bra. Körerna är snyggt utplacerade i stereobilden också.


Snyggt hantverkt detta. Gillar mer tungblues från er snäppet mer, men denna är också riktigt bra.



Thanx Emulator.
1-1 mellan guror å hammond då..skönt. Basen,ja den har ju en egen historia.. :D
Nu är vi glada jag å Steffo.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
djäkla skön låt, ska in i min mp3 när jag snart ska skaffa en. (Dottern har snott alla hittills)
Keyllen

Keyellen.
Vi tackar så mycket för det,släng in den i dotterns mp3:a också,som payback :D

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fan vad gitarren sitter bra! Bra mix av en gnutta punkinfluerad jazz och blues. :D
Wernborg is tha man!

Sången är bra som vanligt, det andra gitarrsolot låter inte frevensmässigt eller lirmässigt fel sm nån sa, och sen när munspelet kommer in then I know who you are. :D

Finemagnifikt hantverk!

/Per


Härligt Per.
Då skriver vi 2-1 mellan gura å orgel samt säger att det håller.Wernborg rules helt klart.Ett annorlunda arr mot mitt,mera bluesigt och betydligt snyggare lirat.

So,know you know us.. :D

Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
så varmt så skönt !

rent utsagt kanon :)

www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Grymt riv i låten, lite som en busig mix eller nåt. Sånt gillar jag. Det enda jag tänker på är att sången är lite "swengelsk", kanske t.o.m ska testa på svenska?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
så varmt så skönt !

rent utsagt kanon :)



Tack Stajo.
Ser ut som om vi är hemma med mixen å liret..så.. då är det bara att njuta av ett färdigt verk.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Grymt riv i låten, lite som en busig mix eller nåt. Sånt gillar jag. Det enda jag tänker på är att sången är lite "swengelsk", kanske t.o.m ska testa på svenska?

Tack Manne vxu.
Svengelska..Ja jag är ju svensk så det blir väl nån glidning i uttalet.Du är inte den förste som föreslår att jag sjunger på svenska i stället.Har några alster på vårt modersmål,så vad det lider kommer det upp nån låt ala´swedish..

Mvh
Micael


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Grymt riv i låten, lite som en busig mix eller nåt. Sånt gillar jag. Det enda jag tänker på är att sången är lite "swengelsk", kanske t.o.m ska testa på svenska?

Tack Manne vxu.
Svengelska..Ja jag är ju svensk så det blir väl nån glidning i uttalet.Du är inte den förste som föreslår att jag sjunger på svenska i stället.Har några alster på vårt modersmål,så vad det lider kommer det upp nån låt ala´swedish..

Mvh
Micael

Egentligen så spelar det kanske inte så stor roll, du förmedlar känslan hur bra som helst trots att man hör vart du kommer ifrån:). Det handlar väl kanske mer om att man är så van vid att höra blues med en rivig amerikans dialekt. Keep going säger jag helt sonika!
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Fin sång med skön närhet. Tycker däremot att gitarren spelar en annan låt. Jag får det inte att stämma med resten av låten och då helst det första gitarrsolot. Tycker att det spretar lite för mycket med orgeln tycker att den kunde ligga lite lugnare eller kanske är det så att den trängs för mycket med sologitarren om uppmärksamheten.
Munspelet ligger fint och, tycker jag, fångat stämningen i låten. Kören sitter fint och slutet gillar jag verkligen. Coolt!
Men gitarren hade jag gjort om.
Mvh
Toby

Det jag tror du upplever med gitarren är att den inte riktigt känns som den finns i samma rum som resten av orkestern. Det ligger reverb på det mesta men gitarren (o en del annat småplock) sticker ut ibland för att den är ganska torr o tunn jämfört med övrigt i ljudbilden. Kan oxå hålla med om att den lever sitt eget liv lite, kunde varit mer laid back som stämningen i resten av låten.

Sången gillar jag.
HM: har du möjligen Freddie Wadling som lite förebild?
Munspelet är skitsnyggt. Finns med ett snyggt piano oxå :)
Bra låt, en skön senkvällsblues ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Great tune !! :)

Gillar bluesdiskusionen intrumenten emellan. Rytmavdelningens sound en aning för "skitiga", Guitarrerna passligt bluesiga o lössläppta. Och jaaa, munspelet , 1 klassigt som vanligt. :) Sången härlig, som vanligt, men kanske lite hård (volym). Varför spara stämmorna till slutet, dra in dom tidigare. :)

Men vid femte lyssningen, koncentrerad på mixen, märker jag det som kanske gör helheten lite oskarp, och det är användningen av verben, eller såattsäga verbarna (plural form). För många olika typs och längders verbar i användning gör att olika intrument spelar i olika rum ;)

Småpetigt eller va... :P

Väldigt clubbig o god feeling! :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Great tune !! :)

Gillar bluesdiskusionen intrumenten emellan. Rytmavdelningens sound en aning för "skitiga", Guitarrerna passligt bluesiga o lössläppta. Och jaaa, munspelet , 1 klassigt som vanligt. :) Sången härlig, som vanligt, men kanske lite hård (volym). Varför spara stämmorna till slutet, dra in dom tidigare. :)

Men vid femte lyssningen, koncentrerad på mixen, märker jag det som kanske gör helheten lite oskarp, och det är användningen av verben, eller såattsäga verbarna (plural form). För många olika typs och längders verbar i användning gör att olika intrument spelar i olika rum ;)

Småpetigt eller va... :P

Väldigt clubbig o god feeling! :)

h.  Johan

Johan.
Nu först hör jag också att sången ligger lite för hög,ska fixas.Reverben - ska se över de också.
Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Egentligen hur bra som helst. Ändå är det något som stör mig. Kanske blev det så i mastringen att trummorna låter som målskotti TV-pucken? Harmonierar inte alls med resten. Låter som att lyssna på något vackert och så står där en fåne vid en spelmaskin och matar enkronor för att låta "pow" och köra sitt eget res. Bort med jävla kantslag.
Få in harmonin med trummorna så är du hemma med halmen.
« Senast ändrad: 12.04.2007, 02:45:12 by dede »
Max 300; tecken återstår


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Egentligen hur bra som helst. Ändå är det något som stör mig. Kanske blev det så i mastringen att trummorna låter som målskotti TV-pucken? Harmonierar inte alls med resten. Låter som att lyssna på något vackert och så står där en fåne vid en spelmaskin och matar enkronor för att låta "pow" och köra sitt eget res.
Få in harmonin med trummorna så är du hemma med halmen.

Tjena dede.

Vi har kört Groove agent på denna.Vad är det i soundet som inte funkar? Är det reverbet på virveln?
GA:s virvel är ju lite tunn..Det kan ju vara det..I övrigt så tycker jag att soundet och liret är bra..
Utveckla gärna dina tankar så jag får nåt att ta på - så får vi se vad jag kan göra..Nu såg jag det du skrev om mastringen,ja det kan ju vara där ..hör du dist?

Mvh
Micael


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Nä, inte dist. Tycker att det låter för skarpt helt enkelt (därav TV-puckenreferensen) Harmonierar inte med resten. Prova att ta bort och tänk vad där ska vara istället!
Max 300; tecken återstår


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Svänger väldigt bra, hela instrumenteringen toppklass! Dock tycker jag sången håller sig i ett lugnare och avslappnat läge än gitarrer som håller ett rivigare tonläge. Kanske distad gitarr och sångens lugn drar åt olika håll? Kanske ta bort dist på gitarr eller ett kliv uppåt i tonläge (i riktning mot James Brown? :D) möjligen. Hur som helst kanonbra låt och läckert lirat!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Svänger väldigt bra, hela instrumenteringen toppklass! Dock tycker jag sången håller sig i ett lugnare och avslappnat läge än gitarrer som håller ett rivigare tonläge. Kanske distad gitarr och sångens lugn drar åt olika håll? Kanske ta bort dist på gitarr eller ett kliv uppåt i tonläge (i riktning mot James Brown? :D) möjligen. Hur som helst kanonbra låt och läckert lirat!


Gracias numero 91.
Wernborg har gjort ett snyggt och bluesigt arr på denna.Han använde min sång å munspelet,resten är arr ala´Steffo..Min version är betydligt snällare.Det är nog det som gör sången lite tam.Några toner uppåt hade jag nog fixat.Det ligger lite i det.En oktavhöjning däremot tror jag inte jag klarar...Men jag kan ju testa.

Mvh
Micael


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
hoho.. detta va ju så jävla skööönt ;D :D

Hur fan kan man göra sån här musik egentligen.. För mig skulle det va omöjligt.. stor eloge till dig =)   Det lär va sjukt svårt heh.

bra jobbat!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
hoho.. detta va ju så jävla skööönt ;D :D

Hur fan kan man göra sån här musik egentligen.. För mig skulle det va omöjligt.. stor eloge till dig =)   Det lär va sjukt svårt heh.

bra jobbat!

/Perrra

Hej Perra.
Ja jag vet inte,det är inte jag som har lirat förutom munspel å sång då.. :P
För mig är det också omöjligt att lira på detta viset - men inte för wernborg.Så det är han som ska ha 99% credits för liret.

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Ja va tusan säger man!..
Jag tycker det låter kanongött..bra jobbat!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja va tusan säger man!..
Jag tycker det låter kanongött..bra jobbat!


Härligt valdez..Där satt den!   :D

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fan vad gitarren sitter bra! Bra mix av en gnutta punkinfluerad jazz och blues. :D
Wernborg is tha man!

Hehe, tack för fin kommentar. Verkar va lite oenighet i lägret angående gitarrens sound. Försökte få till ett lite skitigt/taggigt spel a la Steve Cropper / Booker T and the MGs. Tycker jag fick till det, men passar det, tja ?? Ja, jag tycker det.

Tack alla ni andra för alla fina kommentarer. Det är ju Mike som mixar så "my job is done here".  :P


Utloggad tsmalmbe

Jag tycker mixen ligger lite väl mycket i ena kanalen. Jag faller till vänster med huvudet. Den där mottaktsvispeln är lite väl aktiv alltid ibland. Vissa delar av mixen är mono-aktiga, t.ex sången. Mixen fungerar alltså annars, men inte "på bredden". Placeringen av instrument, etc är inte riktigt 100%.

Blueskungarna har gjort ett bra jobb allt som allt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker mixen ligger lite väl mycket i ena kanalen. Jag faller till vänster med huvudet. Den där mottaktsvispeln är lite väl aktiv alltid ibland. Vissa delar av mixen är mono-aktiga, t.ex sången. Mixen fungerar alltså annars, men inte "på bredden". Placeringen av instrument, etc är inte riktigt 100%.

Blueskungarna har gjort ett bra jobb allt som allt.



Thanx Tsm.
Jag ska se över mixen en gång till,och anamma dina förslag.Mycket riktigt så är det inte pannat så hårt.Det mesta ligger i mitten.Ska dra isär det lite å fixa till monot på sången.Frekvens krock/nivå mässigt så verkar det ju funka.Var nog mest orolig för det när jag mixade.Då tar vi finslipet!

Steffo å jag bugar för omdömet Blues kungarna,fast Steffo är nog mera av en Jazz man.. But with a great feeling for The Blues..

Mvh
Micael