Kontrollrummet

Strul med ljudet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
I stort behov av hjälp!
Jag har ett externt ljudkort (e-mu 0404) till datorn med Vista. Det går bra att spela in mina instrument via e-mu till cubase Le, men när jag lyssnar på det inspelade och samtidigt ska lägga på tex ett komp så börjar utljudet låta för djävligt (hacka å brusa) tills man inte hör det inspelade alls. Det intressanta är att om jag byter drivrutin till datorns dåliga inbyggda ljudkort så hörs inspelningen bra, men då kan jag ju inte spela in via e-mu.

Har ni några förslag till lösning? Det enklaste skulle kanske vara om man kunde använda e-mu som inljud i cubase och samtidigt det andra kortet som utljud, men jag har inte lyckats fixa detta i cubase. Jag tror inte att cubase grejar 2 ljudkort parallellt?

Tacksam för alla ideer
GW
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Låter som ett latencyproblem.
Vad kör du med för latency på 0404?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag är inte så duktig på detta, men jag använder mig av asio4all med en latencycompensation på 32 samples in och ut

mvh
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Du borde nog, om du hittar, ladda ner ljudkortets "egna " drivrutin..brukar funka bra mycket bättre... :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag är inte så duktig på detta, men jag använder mig av asio4all med en latencycompensation på 32 samples in och ut

mvh

Undra om det är samma som heter buffer size på mitt ljudkort. I så fall låter 32 väldigt lågt. Testa att ställa upp till 256 tex.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oj! som sagt - jag kan inte det här så bra. Nu när jag dyker djupare in i det här ser jag att jag faktiskt använder e-mus drivrutiner, men jag vet inte hur man ser vilken latency jag har. jag har en buffer size som är på 12ms - har det med latency att göra?
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, detta är latencyn.

12ms låter ju ganska normalt. Det borde funka på vilken modern dator som helst om det inte är mastodontprojekt. Och det verkar det ju inte vara här.

Kan du testa att ställa upp den ordentlig bara för att se att problemen med missljud försvinner?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Om det är ett USB-kort kan det vara aktuellt att undersöka anslutningen. USB-kort vill ofta sitta i "roten" på datorns hub, om den har sådan. titta om den sitter på en intern hub eller på ett eget uttag!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Olika ljudkort ökar man ju på lite olika sätt med olika resultat har jag lärt mig den hårda vägen och 12 ms tycker jag låter lågt när man har 3 - 4 spår speciellt om det är VST-instrument också. Försök att öka värdet genom att utöka någon inställning till kanske 1024 i buffern så kanske du får 20-25ms i latency vilket kan räcka för att spela in någorlunda hyfsat utan hack. Annars får du muta spår alternativt frysa dom. Kolla efter en snöflinga på varje spår till vänster. När du fryst kan du inte ändra mer är balans och volym men det är enkelt att utföra en defreez senare.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Jag ska testa att höja buffern så får vi se om det hjälper, men jag testade runt lite igår utan resultat.
För att förtydliga mitt problem - det hackar inte när jag spelar in utan snarare när jag sedan lyssnar på det som spelats in. När jag lägger på ett nytt komp så knastrar, hackar (å gud vet vad) det som spelats in medan det nya instrumentet hörs bra. Det blir näst intill omöjligt att kompa sig själv då. Knastret blir värre ju längre in i låten man kommer för att man till slut inte hör någon musik.

När jag lyssnar på det inspelade med datorns dåliga inbyggda ljudkort så funkar det, men jag skulle helst vilja slippa spela in genom det kortet (ljudet suger då). Som jag skrev i mitt 1:a inlägg så skulle en enkel lösning kunna vara att spela in genom e-mu och lyssna genom datorns eget kort (men det tycks vara omöjligt att göra parallellt).

Till Emulator: var ska usb-kortet sitta? och hur ändrar man det?

Min dator är inte den bästa men den är tämligen ny med 2 gb i ram. Personligen tror jag att det är vista som spökar.
Jag blir inte klok på detta

Ha det
GW
« Senast ändrad: 04.12.2008, 09:46:14 by iswer »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Återigen...börja med att byta drivrutin till tillverkarens..den drivrutin du har är generell och funkar förmodligen sämre..detta kan i högsta grad ge de problem du beskriver..efter driverbytet kan du börja experimentera med buffer och dylikt.. :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Återigen...så kör jag med tillverkarens drivrutiner - dock utan framgång ;)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Återigen...så kör jag med tillverkarens drivrutiner - dock utan framgång ;)

Ok! Sorry..såg inte ditt inlägg..har du kollat om det finns nån uppdatering av drivrutinen? annars kan det vara värt att ladda hem den igen och ominstallera..


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Återigen...så kör jag med tillverkarens drivrutiner - dock utan framgång ;)
Och det är senaste versionen? Anpassat för Vista?

Citera
Applications / Drivers / Firmware
 
 E-MU® 0202 / 0404 / Tracker Pre USB Web Install Package v1.3
 Date: 2/1/2008
 Size: 69.8 MB
 v1.3 is Windows XP32, XP64, Vista32, Vista64 Compatible only!

http://www.emu.com/support/files/download2.asp?Centric=1004&Legacy=0&Platform=1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker inte riktigt att det låter som ett latencyproblem med de symptomen. Vad har du för belastning på CPU:n när du kör ditt Cubaseprojekt? Har du någon effektplugg igång?
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tror att jag använder den senaste drivrutinen - det var inte länge sedan jag installerade och uppdaterade kortets drivisar - men jag kan kolla igen.

Jag ska även kolla upp belastningen på cpu´n, men vad är en effektplugg?

Ha det
GW
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Jag ska även kolla upp belastningen på cpu´n, men vad är en effektplugg?


En effekt typ reverb eller delay som är ett fristående program, som du aktiverar genom att trycka F6 (sends) eller F7 (mastereffekter). CPU-belastningen ser du genom att trycka på F12 (när du är inne i Cubase.)  :)

Ibland kan pluggar ställa till med otyg och äta upp alla CPU-kräm.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tror att jag löst det hela nu - i alla fall så att det funkar tillfredställande. Det har troligen att göra med min dator som verka suga.
CPUn går i botten när jag spelar in och lyssnar på flera ljudspår. När jag stänger av, i princip, alla pågående processer i datorn samt fryser alla utom 1-2 ljudspår så går det faktiskt att spela in. När jag sedan ska lyssna på allt samtidigt så byter jag bara drivrutin till en som funkar för uppspelningen.

Tack för att ni engagerade er och för alla tips

GW
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Vad är det för specifikationer på den datorn du har ?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Datorn är en bärbar med en intel core duo processor på 2ghz. Internminnet är 2gb. Jag trodde att det skulle funka felfritt men jag antar att vista stjäl en hel del kapacitet. Jag har just nu fått tag på en artikel som handlar om hur man tweakar Vista för musikproduktion - man kan hoppas att datorn funkar ännu bättre efter det ;)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hej igen
Datorn är en bärbar med en intel core duo processor på 2ghz. Internminnet är 2gb. Jag trodde att det skulle funka felfritt men jag antar att vista stjäl en hel del kapacitet. Jag har just nu fått tag på en artikel som handlar om hur man tweakar Vista för musikproduktion - man kan hoppas att datorn funkar ännu bättre efter det ;)


för 2ghz 2gb internminne ska allt gå fint :)
men vista är ju lite "spännande"

lycka till
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David