Kontrollrummet

Niklas Harju - If and when

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Här har jag ett smakprov från mitt skivprojekt. Låten är bandad på Lappfjärds Folkhögskola i Finland. Berätta gärna vad ni tycker, jag tar gärna emot hård kritik sålänge den är saklig ;)

LÅTNAMN: If and when
ARTIST/GRUPP: Niklas Harju
GENRE:Musikstilen överlag som jag håller på med är väldigt varierande. Men kanske med mest influencer från progg, symphonic rock, classic rock och kanske en del metal mm.
LÅTLÄNGD: 6:03
KOMPOSITÖR: Niklas Harju
PRODUCENT: Niklas Harju
EV. MEDVERKANDE: Niklas Harju - Sång, gitarr, bas, kayboards
Mikko Josefsson - Trummor
Tony Nyström - Hammond
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Om någon tycker det låter inressant kan ni gärna kolla in min myspace-sida och följa med hur produktionen utvecklas:
www.myspace.com/niklasharju


freddy

  • Gäst
Tjenixen, välkommen till KR.

Gungar på skönt här, lyssnade bara lite snabbt i mina datorhögtalare. Känns lite DP-rock om detta, 70-tal. Höga vrålet på sången skulle nog må bra av lite delay skulle jag tro, lät torrt som fnöske här, lite klent därför.

Annars var det gött spelat, ska lyssna mer senare.

Rocka på!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Lååångt intro. Mitt förslag är att på skivan dela upp den i två spår, ett med nuvarande introt, och ett när sången börjar. För mig känns introt inte alls lika intressant som delen med sång, så jag skulle som lyssnare förmodligen hoppat över hela spåret och gått miste om något som till slut blev bra.

blargh


Utloggad tsmalmbe

Ljudbilden blir väldigt ointressant efter introt. Lite platt fall. Sången är ojämn, mera kompressor. Soundena är bra, men skillnaden mellan introt och sångdelen är stor.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Förflyttas mentalt bak i tiden till gamla Fyran lite Träd Gräs och Stenar eller varför inte Östan Sol Västan Måne lite Egba emellanåt också. Sånginslaget är lite väl putsat för att passa in tidsmässigt dock. Kul med prog och ljuden speciellt synten är väldigt tidstroget.

Jag gillar skarpt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
:D Förflyttas mentalt bak i tiden till gamla Fyran lite Träd Gräs och Stenar eller varför inte Östan Sol Västan Måne lite Egba emellanåt också. Sånginslaget är lite väl putsat för att passa in tidsmässigt dock. Kul med prog och ljuden speciellt synten är väldigt tidstroget.

Jag gillar skarpt.
Eko

Tackar :) Kul att det finns folk som fortfarande uppskattar gammal prog. Det ligger väl nog en hel del influencer från den eran i min musik.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, nog är det 70tal om det här! Tyckte om att den var så varierande, sången är bra om än lite torr!
Plinkar på en låt...


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Ja, nog är det 70tal om det här! Tyckte om att den var så varierande, sången är bra om än lite torr!

Att sången är torr stämmer nog, men jag är rädd för att mera reverb skulle ludda till sången för mycket så att inte texten skulle komma ordentligt fram. hmm, kanske...


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Skön skramlig mix, inte så "bred" men det kanske är tanken. Arrangemanget är inte mycket att säga om, ni gör ju helt som ni vill, ha ha. Man blir lite överraskad nästan när sången kommer in.

Inte funderat att "vända på" hela låten? Fast som sagt, ni gör som ni vill - det hör man ju!
Nice.
 B)
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Harju

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • NiklasHarju.com
Skön skramlig mix, inte så "bred" men det kanske är tanken. Arrangemanget är inte mycket att säga om, ni gör ju helt som ni vill, ha ha. Man blir lite överraskad nästan när sången kommer in.

Inte funderat att "vända på" hela låten? Fast som sagt, ni gör som ni vill - det hör man ju!
Nice.
 B)


He he ^_^ Joodå. Man bör komma ihåg; musik är konst. Ingenting annat. Picasso gjorde antagligen också som han ville :D
Men alla idéer är välkomna.