Kontrollrummet

Ocean Music - Flunked Again

gäst · 20 · 2803

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Har haft en lite paus, svacka eller helt enkelt brist på inspiration. Nu har jag dock satt ihop en skiss med 1! synt och röst som jag tänka lägga upp och få lite feedback på.  :)
Låten är spelad in med midi&audio parallellt, ingen kvantisering alls, än. Märkte dessutom att miken har varit på hela tiden och spelat in lite barnröster från källaren...  ;)

LÅTNAMN:Flunked Again
GENRE: syntpop?
LÅTLÄNGD: 2.29/3.38 (nya)
KOMPOSITÖR: JT
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   


Uppdatering 081204

Ny version. Inga syntar mer en klassisk tangobalett.

Flunked Yet Again
« Senast ändrad: 04.12.2008, 10:17:48 by oceanmusic »


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Nej ingen finns här ute  :P

Började lovande men sen blev det lite mycket synthspel, vid 01:00 stoppar det lite och jag hade önskat fortsatt sång där med bara stråkkompet? (fast kanske kapa lite så sång kommer in tidigare)
Nu vet jag ju inte vad du tänkt med låten, om du tänkt något.  ^_^

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


oceanmusic

  • Gäst
Hmm, var är alla då?  :ph34r:

Tack Flabb! :)

Sång hade jag inte planerat för men varför inte. Det är ju bara en enda synt som använts så det blev en mängd manuell bouncy bouncy för att få till det hela. Ska ta ett varv till i den tonala tankesmedjan får jag se vad det blir. :)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Håller med om att det var början som var mest intressant. Sedan känns det mest som filmmusik från jönssonligan.
blargh


oceanmusic

  • Gäst
Aah! Då är det därifrån den känns bekant. ;)

Tack för lyssning och återkoppling. :)


oceanmusic

  • Gäst
I bristen på fler kommentarer gjorde jag en Classical Makeover på låten.

Hoppas att det är mindre Jönssonligan och mer TangoBalett nu! :)

Flunked Yet Again


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Mycket intressant intro. Gillar det. Just nu känns det väldig "keyboard / Synth".
Bra ackorder. Lite jarre inspirerat tongångar.

Jag saknar lite djup i låten. Just nu känns det som att du slängt ihop lite ideer som du fick just där och då. Lite otajt här och var med.  :ph34r:

men absolut en bra ide att jobba vidare på.  ;)


oceanmusic

  • Gäst
Tack för comment och lyssning Kenta K! :)

Däremot är jag lite fundersam om du har lyssnat på version 1 eller 2?


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Klart intressant. Lyssnade på 2:an, Jarre-påminnande intro.. Mer sång! :)
https://soundcloud.com/user7789882


oceanmusic

  • Gäst
Tack Dividend! :)

Funderar på att lägga en kör under Fagottpartiet, får se om jag får till det.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker du växt som kompositör. Här är ytterliggare ett "klassiskt" stycke som sitter ihop mycket mer än dina tidigare "soundscape"-creationer.
Kunde rent av vara ett stycke, som hämtat ur en julfilm. Tipp tapp-kompet illustrerar att det är bråda dagar.
Mer sång och röster till folket!  :wub:
« Senast ändrad: 05.12.2008, 12:58:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Tack MaxB! :) Vilka vänliga ord du skriver, det glädjer mig enormt! :)  :wub:

Mer röst? Kanske det är på G... ;)

Kul att du hör tippetappet, det blir lite mer jul över det hela.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
2:an var lika briljant som 1:an var tafflig.  Jag skulle gärna vilja höra en utveckling av tvåan kanske inte så mycket längre men mer utvecklande för den är faktist himla bra alltså mer röst och mer snirklingar  if you get my drift :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou OM!
HAft lite bråttåm med JULELJUD så det känns riktigt kul att lyssna på detta som lite utbyte!
HAr inte läst andra kommentarer men för mig känns detta som det bästa jag hört av dig.
Verkligt snyggt arr o lir. Snygg balans med luftiga intrument. Gillar autopan greijerna.
Skitsnyggt med fagott o flöjtkampen, kunde ha fortsatt lite längre!

Helheten sitter för mig, alla intrument har en egen viktigt uppgift och alla lyckas även hämta fram den sköna stämningen!
LIKE IT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt! Tar oväntade vändingar, tidvis somrigt i dur. Fint.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Schysst feel i sounden och hade tajtheten i synth:en varit konstant så hade du nått dom riktiga höjderna med denna...."anybody out there" Floydvarning ...vissa partier lyfter ordentligt men där känns synthmelodin säker också....lägg om synthen och du är hemma...
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lyssnar på de 2.a verren

the floor kanske

giller det trevande i melodierna tror det är en faggot men man vet ju aldrig

men nån bas instument efter att tag vore nog bra..

gillar det ialla fall

tony
att leva är att dö


oceanmusic

  • Gäst
2:an var lika briljant som 1:an var tafflig.  Jag skulle gärna vilja höra en utveckling av tvåan kanske inte så mycket längre men mer utvecklande för den är faktist himla bra alltså mer röst och mer snirklingar  if you get my drift :D
Eko

Tack Eko! :) Skillnaden mellan 1 och 2 är egentligen bara lite mer orkestrala instrument, samt en hyfsat noggrann kvantisering! Men det visar väl bara att ljud är nog så viktiga. Röst, kanske. Måste tänka lite innan jag ger mig i kast med det.

Tjou OM!
HAft lite bråttåm med JULELJUD så det känns riktigt kul att lyssna på detta som lite utbyte!
HAr inte läst andra kommentarer men för mig känns detta som det bästa jag hört av dig.
Verkligt snyggt arr o lir. Snygg balans med luftiga intrument. Gillar autopan greijerna.
Skitsnyggt med fagott o flöjtkampen, kunde ha fortsatt lite längre!

Helheten sitter för mig, alla intrument har en egen viktigt uppgift och alla lyckas även hämta fram den sköna stämningen!
LIKE IT! :)

h.  johan

Tack johan! :) Vad kul att du gillade skarpt. Transitionen mellan 100% synt till 100% (nästan) samplade orkesterinstrumen blev väldigt lyckad, tycker även jag!

Snyggt! Tar oväntade vändingar, tidvis somrigt i dur. Fint.

Tack equality! :) Somrigt, det gillar jag! :) Tycker om den kontrasten som uppstår mellan det molliga och duriga.

Schysst feel i sounden och hade tajtheten i synth:en varit konstant så hade du nått dom riktiga höjderna med denna...."anybody out there" Floydvarning ...vissa partier lyfter ordentligt men där känns synthmelodin säker också....lägg om synthen och du är hemma...
Allt gott / karl

Tack Karl! :) Jag misstänker du framförallt syftar på version 1. Floydvarning, absolut men jag hade inte tänkt göra det till någon Pink Floyd pastisch.  Synten ska läggas om, även om krutet framförallt ligger på den orkestrala varianten.

lyssnar på de 2.a verren

the floor kanske

giller det trevande i melodierna tror det är en faggot men man vet ju aldrig

men nån bas instument efter att tag vore nog bra..

gillar det ialla fall

tony



Tack tony! :)
Nja, melodin "delas" mellan en flöjt, en violin och en fagott. Bas, mja är lite osäker på det. Det finns ju Cello och Kontrabas i pizzicatot.