Hehe,,, jo du har hittat ytterligare ett avgrundshål i Spotifys utbud, Zyan. 4 låtar och trettio julskivor får man upp som träff på Slade. Typ.
De har ju hållit på ett tag nu, uppläggarna av Spotify. Kan det vara dags att som användare få ställa sakliga kvalitetskrav? Jag vill ha rätt kronologi på skivor, jag vill ha dem med rätt utgivningsårtal och jag vill inte se 14 olika "absolute rock classics" när jag söker på godtyckligt band.
...och jag vill se skivor med "rätt band"

..
Ex: Om man söker "rainbow": Den första skivan är en "greatest hits", sen får man som andra skiva upp nånting som heter "after the storm" med ett helt annat band (!), sen följer fyra stycken "greatest hits" igen. Först sedan kommer en (vad jag kan se) korrekt kronologi över "de riktiga" studioalbumen.
Sen kommer tre stycken "greatest hits" till. Sen kommer 29 "absolute rock classics", varav en heter "norges bästa dansband", hehe, det är liksom inte samma "rainbow" som lirar på den...
Det ska sägas, att just när det gäller Rainbow, så verkar iaf årtalen på släppen stämma. Men det gör det inte om man kollar t.ex. "Fish". "Vigil in the wilderness of mirrors" släpptes inte 2008, den släpptes 20 år tidigare. Och även där dyker det upp något helt annat "Fish".
Knepigt förmodligen, om det finns fler artister med samma namn. Men knepigheter ska lösas.
Jo jag diggar spotify. Men bra kan i det här fallet bli rätt ordentligt mycket bättre. Det kanske är lurigt att prioritera, men de borde kunna tillsätta nånsorts "kvalitetsgäng" bestående av seriösa skivnördar, som kunde korrekturkolla varsina 3-10000 skivor eller nåt. Till att börja med. Börja med "historiens största inom varje genre". Det är inte alls ett omöjligt eller oskäligt projekt. Kunnigt folk finns.
Jag tänker på mitt husmagasin "Close-Up magazine" där ordning, reda och djup kompetens inom all mangelmusik råder. Om Close-up listar en artists skivsläpp så skippar man konsekvent live- och samlingsskivor. Och man gör faktarätt.
Spotifygänget skulle kunna läsa in sig där.
tjing