Kontrollrummet

Wisteria Lane - Off The Record

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
LÅTNAMN: Off The Record
ARTIST/GRUPP: Wisteria Lane
GENRE: Post-Hardcore/Metal/Rock
KOMPOSITÖR: Mattis
PRODUCENT: Mattis
Ev. Medverkande: Hannes Almén på bas
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Har precis fått inspelningsgrejer och någon efterfrågade ett smakprov. Spelade in den här igår. Ska lägga sång/skrik i veckan. Baskaggen ska låta fejkad, det här till genren, men sen kan man förstås tycka att det är ett fult ljud. Den är inspelad i Cubase och "mastrad" (LPF + multibandcompressor) i WaveLabs. Introdisten är lite ful men det här ska vara låt nummer två och det ska "rinna över" från den förra låten. Virveln låter kakburk men det är lite tanken det också.

http://mattis.erngren.googlepages.com/Wisteria_Lane-Off_The_Record.mp3 (4,5 mb)


Utloggad Schecter


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
låter ju fint det här (: sitter på laptop med skithögtalare så kan inte säga så mkt om själva ljudbilden. Men grym gitarr och trummorna låter ju ganska schysst tycker jag. Och Wisteria lane är ju min favorit gata också  :lol: :wub:

hoppas du är nöjd med det du köpt (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
hmm!

Läste precis i en annan tråd att du nyss fått din utrustning hur i h....lv.te kan man göra en så pass bra inspelning på så kort tid?
Blir avis tog mig säkert en månad att bara få liv i skiten plus en massa läsande, hur som helst en bra låt som förmodligen blir ännu bättre med sång.
Märkligt nog har jag inget direkt att klaga på när det gäller ljud och ljudbild att det låter så här bra på första inspelningsförsöket betyder väl då att du är nästa Bob Rock eller nåt om ett par år.
 :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Intressant!.. :D
Blir spännande att höra hur sången kommer att låta till detta!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Go' låt, helt klart. Ljudmässigt; hade gärna sett att trummorna fick lite mer utrymme. Deras ljud anmärker jaginte ngt på, är det ok för dig så är det ok för dig antar jag. Gitarrerna - här skulle jag vilja anmärka lite på ljudet även om detta också är en smaksak. Låter lite lite för spretigt, jag hade föredragit en mer sammanhållen dist. Fet utan spret om man får säga så. :) Men för att vara ett första försök är det helt klart tummen upp.


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Go' låt, helt klart. Ljudmässigt; hade gärna sett att trummorna fick lite mer utrymme. Deras ljud anmärker jaginte ngt på, är det ok för dig så är det ok för dig antar jag. Gitarrerna - här skulle jag vilja anmärka lite på ljudet även om detta också är en smaksak. Låter lite lite för spretigt, jag hade föredragit en mer sammanhållen dist. Fet utan spret om man får säga så. :) Men för att vara ett första försök är det helt klart tummen upp.

Hej Hellpig. Ljudet på trummorna är jag inte helnöjd med. Virveln tycker jag låter bra och baskaggen ska låta "triggad", men det senare ljudet skulle jag kunna byta ut. Något tips på var man får tag i bra baskaggeljud för metal, gärna .wav-filer? När du säger att trummorna ska få mer plats, menar du då att jag ska höja volymen på dem?

Är spretiga gitarrer för distade eller för panorerade? Ska jag dra ner själva gainen på dem? Vet inte hur man får fram en "sammanhållen dist" men om du har något bra tips ska jag testa. Jag använder Guitar Rig 2.

Mattis

Tack ni andra för de vänliga orden.


Utloggad lonewind

Fan, det kanske inte är världens bästa ljudkvalitet men jag tycker det är jävligt bra. Grymt bra gitarrmelodier/riff.

Det här ser jag verkligen fram emot att höra med sång. Hoppas det blir sång med lite substans. Är inte så mycket för vansinnes skrik med full volym rakt igenom a la dålig trashmetal!

Grymt ös


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Så var det sångdags. Det blir mestadels sjöngsång har jag kommit fram till, kryddat med lite skrikigare partier. Har en bra melodi till refrängen men när jag spelar in den låter det som man lyssnar på två låtar, sångljudet är verkligen inte sammanfogat med resten. Givetvis ligger det till stor del i tagningen men även när det är en shysst tagning upplever jag problemet. Har googlat lite och hittat tips om att köra Kjaerhus Compressor med inställningen "Vocals" men det hjälpte knappt. Några tips?


Utloggad tsmalmbe

Antress LA2A-klon lät skit på trummorna, men väl värt att prova på sång.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Den var rätt häftig, men jag känner fortfarande samma problem.

Låten är uppdaterad nu med kompressor på alla gitarrer och höjda trummor, tycker allt kom fram mycket bättre nu. Kommentera gärna.


Utloggad Monno

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Läste din tråd om sakerna, och är enormt imponerad av låten.

Lite "spretigt" ljud på gitarrerna som någon nämnt innan, men annars enormt härlig låt.
Riffen är underbara och med tanke på att det är just denna genre som ligger närmst hjärtat så kan jag absolut inte klaga. Lite "melodisk skönsång" och några "desperata skrik" så har vi en hitlåt.

Keep up the good work.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Go' låt, helt klart. Ljudmässigt; hade gärna sett att trummorna fick lite mer utrymme. Deras ljud anmärker jaginte ngt på, är det ok för dig så är det ok för dig antar jag. Gitarrerna - här skulle jag vilja anmärka lite på ljudet även om detta också är en smaksak. Låter lite lite för spretigt, jag hade föredragit en mer sammanhållen dist. Fet utan spret om man får säga så. :) Men för att vara ett första försök är det helt klart tummen upp.

Hej Hellpig. Ljudet på trummorna är jag inte helnöjd med. Virveln tycker jag låter bra och baskaggen ska låta "triggad", men det senare ljudet skulle jag kunna byta ut. Något tips på var man får tag i bra baskaggeljud för metal, gärna .wav-filer? När du säger att trummorna ska få mer plats, menar du då att jag ska höja volymen på dem?

Är spretiga gitarrer för distade eller för panorerade? Ska jag dra ner själva gainen på dem? Vet inte hur man får fram en "sammanhållen dist" men om du har något bra tips ska jag testa. Jag använder Guitar Rig 2.

Kunde tyvärr inte lyssna på din nya version (404 could not be found). Inga bra tips på trummor, åtminstone inte gratis. Men vill du betala så finns ju ett par alternativ som båda är lättjobbade; EzDrummer och Addictive Drums. Jag har båda men föredrar AD, som är väldigt flexibelt. Mer plats = höras mer, japp.

Svårt att bara "prata" eller snarare att försöka beskriva ett gitarrljud... Kan väl länka till en låt som jag lagt upp som halvfärdig demo för ett gitarrljud som jag tycker är mindre spretigt och mer sammanhållt eller hur man nu skall beskriva det:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1296.0

Menar alltså de distade gitarrerna när låten kommit igång. Det är för övrigt Addictive Drums som hörs där också.


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Nu ligger låten uppe igen. Har dragit ner disten och basen lite och jobbat mycket med kompressor för att försöka få bort spretigheten. Trummorna (överhängsmicken i EZ-drummer) har höjts och bastrumman kommer från Reason. Kommentera gärna!