Kontrollrummet

Follow me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Nu har det lagts sång på låten och jag tror det skulle kunna bli riktigt bra med en bättre produktion och vättre sångerska. Vi fick sänka låten en hel sekund, och basen blev lite grötigare då. Ska se över det. Men som sagt det här är ju mer en demo till skivbolaget så de kan få sig en bild av hur låten skulle kunna vara. De proddar ju upp den om de är intresserade.

http://www.speedyshare.com/847291831.html
« Senast ändrad: 25.04.2007, 18:52:44 by Exil »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Well well...nais beat! :)

Det här e tydligt nåt eget, ganska personligt skapande, Laikit!
Härligt gungande, kunde töja låten till 6-7 min. clubversion utan problem!

mera sånt! :)

h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Well well...nais beat! :)

Det här e tydligt nåt eget, ganska personligt skapande, Laikit!
Härligt gungande, kunde töja låten till 6-7 min. clubversion utan problem!

mera sånt! :)

h. Johan

Tack! Ja den kan absolut förlängas, men eftersom skivbolaget är ute efter hittar, försöker jag hålla låten runt 3-4 minuter.

Kul att du tycker att det är något eget :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ett ord som säger mycket här: behaglig.

Jag pendlar mellan att bara tycka "mainstream" om detta  och att faktiskt hålla med mahan att det är eget.

det ÄR eget, en personlig touch i denna genre som annars låter rätt standardpresetmässig (hum) normalt.

Detta är..just behagligt :)


lyssnat några varv och det är väldigt skönt att ha i bakgrunden,

saknar inget egentligen som det är nu....

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
ett ord som säger mycket här: behaglig.

Jag pendlar mellan att bara tycka "mainstream" om detta  och att faktiskt hålla med mahan att det är eget.

det ÄR eget, en personlig touch i denna genre som annars låter rätt standardpresetmässig (hum) normalt.

Detta är..just behagligt :)


lyssnat några varv och det är väldigt skönt att ha i bakgrunden,

saknar inget egentligen som det är nu....



Såklart är det lite mainstream eller ja mycket! Tanken är ju att det ska vara en hitlåt som ska kunna gå på radion, och därav mainstreamtouchen. Men jag leker mig fram väldigt mycket och är väldigt ny i denna genre. Lyssnar heller inte mycket på den, och därav kan det nog kanske finnas något eget. Hur man mixar denna genre vet jag knappt något om heller, utan kör på det jag tycker låter bra

Behagligt låter som något positivt iaf =), och om jag har lyckats skapa en standardpresetmässigt sound så är jag nöjd ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp helt kalrt bra,,,och låter lite roligare...lite mysigare än standrad! bra jobbat!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Märkte just att jag uttalat mig om låten redan :P
Hur som helst
Prima vera!


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Låter bra i min hörlurar. Kan inte säga att det känns som att jag saknar något annat än sång i låten. Skulle möjligtvis vara något som hade lite mer rymd i sig men det kanske bara skulle sabba resten så det är ett stort kanske. Det låter väl som det skall tror jag (återigen inte musik som jag brukar lyssna på!). Handklappen i slutet av låten var lite futtiga kanske. Svårt att säga något mer - hoppas det går bra för dig!


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Låter bra i min hörlurar. Kan inte säga att det känns som att jag saknar något annat än sång i låten. Skulle möjligtvis vara något som hade lite mer rymd i sig men det kanske bara skulle sabba resten så det är ett stort kanske. Det låter väl som det skall tror jag (återigen inte musik som jag brukar lyssna på!). Handklappen i slutet av låten var lite futtiga kanske. Svårt att säga något mer - hoppas det går bra för dig!

Jo jag saknar något i låten jag med, och något med rumd tror jag faktiskt på. Men jag ska nog vänta tills sång har kommit på, det är trotsa allt den som ska ligga i fokus och då kanske det bara bli grötigt om jag lägger till något nu. Hanclappen är lite futtig ja, det kan jag hålla med om. Men den ska inte ligga så högt, utan mest vara som en variation på slutet, och om man lyssnar på dancemusik så är ofta handclaps rätt futtiga. Men jag får se om jag kan hitta någon bättre eller feta til den befintliga :)

Har skickat låten till en tjej jag brukar sammarbeta med, och hon ska komma hit på lördag, så då blir det eventuellt sång på låten :)

La upp en ny verison: Tog bort basen i sticket, den kändes lite väl stressande tidigare.
« Senast ändrad: 09.04.2007, 17:54:19 by Exil »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skriver och lyssnar.....

Maffigt sound. Gillar det  :) Pianot i intro är tungt och syntljudet som tar över är fett. Tunga trummor, men tycker att hihaten är för fnissig på nåt sätt. Blir det kulturkrock med med autentisk hihat? Virvel får gärna komma upp i volym lite.

Handklappen är otroligt fånig där i mitten tycker jag.

Basspelet är helt underbart och ljudet sitter som en sportmössa.

MEN...... du måste få på sång på detta. Nu är det bara ett komp och ingen färdig låt.  (Men det är ju jag.....)

Bra jobbat som attans!! // wernborg


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Skriver och lyssnar.....

Maffigt sound. Gillar det  :) Pianot i intro är tungt och syntljudet som tar över är fett. Tunga trummor, men tycker att hihaten är för fnissig på nåt sätt. Blir det kulturkrock med med autentisk hihat? Virvel får gärna komma upp i volym lite.

Handklappen är otroligt fånig där i mitten tycker jag.

Basspelet är helt underbart och ljudet sitter som en sportmössa.

MEN...... du måste få på sång på detta. Nu är det bara ett komp och ingen färdig låt.  (Men det är ju jag.....)

Bra jobbat som attans!! // wernborg

Tack! Kul att höra att det verkar gå hem, då jag gjort allt väldigt hastigt både arret och mixen mitt i natten =)

Handklappen är kanske lite fånig ja, men jag ville ha någon utfyllnad och lite variation därför la jag den där. Men får se vad jag gör med den. Hihaten är en 909 hihat just nu kanske lite fnissig ja =) men jag tycker den passar rätt bra till stilen men kan se över det.

Sång måste på absolut :D Förhoppningsvis blir det på lördag om sångerskan har fixat någon text då.

Tack för all feedback!


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Jag får lite sent 90-tals vibbar av det här. Låter som en instrumental version av något som skulle kunna komma från Drömhus-skivan typ :) Vet inte om d e bra eller dålig kritik men det var det första jag tänkte på.

Som föregående talare har sagt är basen klockren, svänging och tajt.

Blir intressant att lyssna på med sång oxå.
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Mysigt.
Låter radiovänligt!
Påminner lite om e-type i melodin på nått vis.
Tjejsång skulle vara grymt.

Vad gäller mixen så tycker jag det håller.

Gilar pianot och dom housiga effekterna som kommer lite här o där.

Snyggt *häng" där på början av slutet.

Ända jag skulle kunna tycka är lite halvtrist är den där hihatten som lixom piskar i samma takt hela tiden, men men, well detta var snyggt, rent o lär bra, helt enkelt!

// Thomas

http://web.me.com/julle128


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Jobba mer med dina trummor! Låten är helt utan framåtdriv, sånt som man fixar med lite flåsiga hihats (3-7-11-15 räcker inte!) och sextondelsaction.
Produktionen är duglig demo men det saknas teknisk finess och lite risktagande. :)
Låtmässigt upplever jag att det händer rätt lite här, samma vända går runt runt och för att hålla intresset uppe krävs mer än bara leadsång ovanpå.

Syntstabsen är trevliga, ö h t är syntljuden helt ok. Håll fast vid dessa och ditt sinne för hookga riff, sen är det bara att öva upp dina skills på trumprogrammeringen och arrande. :)


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Intressant att få lite "dålig" kritig också. Jag förstår precis vad du menar. För att låten ska lyftas ett snäpp till så behövs mycket mer jobb med trumprogramering absolut, och med hela mixen. Men jag kan inte prodda bättre än detta för tillfället och det är tänk som en demo till skivbolaget för att se om de nappar.

Jag lär mig ständigt och tack för alla tips! Det är också klart nu att sångerskan ska lägga sång nästa helg så förhoppningsvis kommer en verison med sång upp inom en vecka.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag skulle vilja lägga ihop Lådan's och Duden's kommentarer.

Det är ett snyggt sound! Men låten i sig känns tråkig. Nu blir det kanske bättre drag när du får på sången, så den ser jag verkligen fram emot att få höra! Som det är nu upplever jag låten som lite seg. Gör den till en 6-7 minuters variant, när du är klar så "samplar" du om den till en låtlängd på 4 minuter, borde få upp tempot en del..  ;-)

Jag saknar någonting som gör så att jag kommer ihåg låten. Det som finns kvar nu är bara leadsyntens rythm (inte melodi alltså).

Hoppas att du inte tycker att jag sågat dig fullständigt! Det är snyggt och soundet är bra! Finns utrymme för sång. Så det kan bara bli bättre och då är du nog uppe på en lämplig nivå för bolaget.



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Med riktigt bra spelade akustiska trummor o en eller två gitarrer till detta blir det ganska Promemoria anno 1998 :D Men kör inte den varianten, skivbolaget kommer bli tveksamma.... ;)

Det som inte känns så kul är egentligen trummorna - mest soundet som känns stelt/tråkigt. Där skulle faktiskt live-trummor kunna göra susen om du hittar rätt trummis med rätt sound. Annars får du väl hitta loopar eller andra ljud bara. Kan hålla med dem som tyckt att produktionen inte är så spännande.  Men radiopop är sällan det - på ytan iaf. Trallvänligt o glatt är det.
Det som i slutändan kommer avgöra låtens öde blir förstås sångmelodin.


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Med riktigt bra spelade akustiska trummor o en eller två gitarrer till detta blir det ganska Promemoria anno 1998 :D Men kör inte den varianten, skivbolaget kommer bli tveksamma.... ;)

Det som inte känns så kul är egentligen trummorna - mest soundet som känns stelt/tråkigt. Där skulle faktiskt live-trummor kunna göra susen om du hittar rätt trummis med rätt sound. Annars får du väl hitta loopar eller andra ljud bara. Kan hålla med dem som tyckt att produktionen inte är så spännande.  Men radiopop är sällan det - på ytan iaf. Trallvänligt o glatt är det.
Det som i slutändan kommer avgöra låtens öde blir förstås sångmelodin.

Sången är lagd och jag håller på och mixar sången just nu, En mix kommer upp under kvällen :)


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Sådär en mix med sång är uppe nu.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra jobbat. Lite Britney (sångmässigt) möter September. Riktigt stor hitpotential tror jag.


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Bra jobbat. Lite Britney (sångmässigt) möter September. Riktigt stor hitpotential tror jag.

Kul! Ja det ska bli intressant att se om de är intresserade av låten, för jag tycker iaf att det finns hitpotensial om man bara får upp produktionsnivån.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Yep, en najs hitmelodi! :)
Tyckte först sången var för hög i versen, men i refrängen borde den upp istället.
Duger alldeles utmärkt som demo.
« Senast ändrad: 25.04.2007, 13:02:25 by MrPhil »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nuså! funkar bra tycker jag....

sång gör mycket :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

Det här är inte riktigt min bag så kan tyvärr inte ge så mycket konstruktiv kritik. Men jag måste faktiskt påpeka att jag tycker att det svänger och det låter fasen mycket bättre än mycket annan sån här musik jag hör. Refrängen är kanon! Snyggt jobbat!


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Det här är inte riktigt min bag så kan tyvärr inte ge så mycket konstruktiv kritik. Men jag måste faktiskt påpeka att jag tycker att det svänger och det låter fasen mycket bättre än mycket annan sån här musik jag hör. Refrängen är kanon! Snyggt jobbat!

Tack! Kul att du lyssnar även fast det inte är din genre!


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Får instämma med lonewind kanske inte min bag heller men det svänger ju riktigt å bra sångerska med lycka till med låten Exil! :)


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
å bra sångerska med lycka till med låten Exil! :)

Måste nog vara ärlig och säga att det är tonvis med melodyne på all sång. Men hon satsar inte att bli någon artist utan låtskrivare precis som jag. Så hon sjöng in våra idéer då det skulle låta ytterst dåligt om jag skulle sjunga haha.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
verkligen ett gediget hantverk..
den sätter sig verkligen,och refrängen är asgrym
plus snyggt arr..liet ljudputs sen kan du nog garva hela vägen till banken!!

:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
liet ljudputs sen kan du nog garva hela vägen till banken!!

:)

haha, det hade inte varit helt fel, men chansen är ju inte direkt stor  :P


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
tjena! Ja, NUUUUU pratar vi gubbar! Datorstolen gungar så stolryggen nuddar golvet och tårna nuddar taket!


Mycket fin prod. Jag... Jag.... Ja, skicka in skiten så jag får höra det på radion i min lastbil när jag kör för sjutton! :)




Edit: Kan lägga till att jag ÄLSKAR hennes röst..

Edit 2: Denna sparar jag, och det är väääääldigt få låtar som hamnar i min föredettastudiomappensomnuhet erKRmappen. :) :wub:
« Senast ändrad: 03.05.2007, 15:18:50 by Kenta K »


DåligtGehör

  • Gäst
Gediget hantverk absolut och en bra, på många sätt riktigt fräck låt. Ändå saknas lite djävlar anama, lite överaskningar, som någon sa ta lite mer risker. Något som lyfter den över mängden.

Sångmässigt och melodin. Bra.

Grundkompet helt ok men bitvis för fegsnällt. Låt det explodera och överaska ibland.

trummorna kunde vara mer spännande.

Lägg på nåt som inte är typiskt synt: Coolt bitskt blås, sparsamt lagt hade kunnat låta riktigt fräckt. En lätt rytmisk gitarr...


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan om jag inte kört igång låten skulle jag tro att det var radion....p3 att its best..
litte roddyn vibs på sången (duktig tjej där) .... posetivt menat  ;)
fan skit bra ,,, inte min musik så där man man uppskattar ju bra hantverk lixsom
lite hårt övre mellan register bara ,, det enda som stör lite ...


tony
att leva är att dö


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Riktigt riktigt jävla bra! Har du skrivit sången också?


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
första gången jag hörde den tänkte jag "är det robyn som ajunger?"
det finns vissa likheter!! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Riktigt riktigt jävla bra! Har du skrivit sången också?

Jag ösnkar jag hade, men tyvärr inte. Allt credd för melodin till Lisa som sjunger, men stämmorna har jag varit med och gjort. Hon är väldigt duktig och vi jobbar bra tillsammans. Idag började vi spela in på en ny låt också. Den verkar kunna bli riktigt bra den med.

Larsson: ja det är väldigt likt robyn, det är nasalt och gällt hehe.

Dåligt gehör: ja absolout skulle man kunna utveckla låten mycket mera med mer spännande trummor och något som ger den en egen touch. Dock lägger jag inte ned så mycket mer energi på låten i sig eftersom det bara är en demo och skivbolaget kommer ändå prodda om den om de nappar. Om de inte gör är det en annan femma, då kommer jag leka vidare.

ynot:Tack så mycket? okej hårt över mellanregister? Jaja jag är ingen gud på att mixa hehe.

Kenta K: Kul att låten blir sparad, akta så du bara inte ramlar av stolen ;)