Kontrollrummet

Inspelning av Klassisk Gitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Hej!

Jag är sugen på att köpa mig en eller flera mikrofoner för inspelning utav klassisk gitarr. Jag är noga med ljud, och det är viktigt för mig att dynamik och akustik bevaras även på inspelningar. Jag funderar starkt på en Studio Projects B3, men har även fått tips på två st. TSM småmembrans mickar utav billigare modell. Jag har provlyssnat på B1:an på klassisk gitarr, och det lät klart godkänt för det priset. B3:an lät utmärkt på sång, men jag har inte fått tillfälle att höra den till gitarr. Är det värt att satsa på två lite billigare mickar, eller en dyrare stormembrans ( SP B3 ? )

Tips på andra mickar, lämpliga för klassikt ?

Mitt ljudkort är ett Presonus AudioBox
Värt att tillägga att rummet inspelningen kommer ske i, inte är byggt för studiosammanhang.

Min budget ligger på MAX 2000 kr. (inklusive ev. fraktkostnader)


Utloggad tsmalmbe

En begagnad C451 med CK-1 kapsel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jagar ständigt det perfekta akkeljudet och jag blir aldrig riktigt nöjd. Jag spelar mest stålsträngad gitarr antar att du med klassisk gitarr menar nylonsträngad? Själv skulle jag vilja ha ett akkeljud åt det det här hållet, beror ju naturligtvis mycket på vilken typ av musik det handlar om men detta tycker jag låter så fullödigt: Pat Metheny & Anna Maria Jopek. Frågat andra hur detta är inspelat och det skulle delvis kunna vara "lajnat" alltså både mickat och från gitarren egna (piezo?) mickar. Låter sedan en nylongura i solot men när jag lyssnat åtskilliga gånger och även fått påpekat är det nog också en såväl lajnad som mickad stålsträngad gitarr.
Tror att Studio B1 är en alldeles för lågkvalitativ mick för de krav du ställer på ljudkvaliteten. Jag hade en sådan förut. Bytte sedan via en ADK till två Röde K1 och det blev ett klart lyft. Både för sång och gitarr som jag brukar micka ca 20-30 cm från tionde-tolfte bandet och den andra på det dubbla avståndet i riktning mot hålet. Det optimala är nog helt ekofritt rum men det har jag ingen möjlighet till (sitter i vardagsrummet). Skall så småningom testa "hybriden" lajnat och mickat och hitta en schysst balans där. Tidningen studio har skrivet en del om inspelning av akustisk gitarr och det finns säkert en massa på nätet att hämta (som vanligt  :rolleyes:). Gitarrens och strängarnas kvalitet är säkert 70%, mickarna 20% och ev färgning (reverb, delay, eq, etc) 10% om man skulle ge sig på nån idiotisk indelning av de olika faktorernas betydelse. Gitarristen betyder kanske nåt också  :rolleyes:. Lycka till och lägg gärna upp dina inspelningar här på Kontrollrummet. 

edit: Missade din budget, sorry. Begagnat alla gånger.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
C451 verkar lovande. Har hittat den begagnad för 1200 kr. Om den har CK-1 kapsel vet jag inte dock.  Att köpa kapsel löst verkar bli dyrt. Tack för tipset.

equality: ja, klassisk gitarr = nylonsträngad :)

Fler tips önskas  :rolleyes:


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hej..

jag köpte nyligen en nylon strängad gitarr på blocket
en billig men den har inbyggd mick iaf, och av de mickar jag har
funkar TSM-MT87 bäst & den är inte direkt någon dyrgrip
de mickar jag testade utöver den var Röde K2 (för vass)
och shure SM-57 (för okänslig)

men med TSM.en & linad signal blev det hyfsat
jag tror att gitarren i sig är den svagaste länken

här är en liten test:
http://www.speedyshare.com/387353432.html

det skorrar lite, men man fattar nog ljudet ändå
jag ber om ursäkt för svammlet, du siktar antagligen högre en såhär
men jag delar med mig ändå,om hur man får till en användbar nylonsträngad
med små medel!

:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

C451 verkar lovande. Har hittat den begagnad för 1200 kr. Om den har CK-1 kapsel vet jag inte dock.  Att köpa kapsel löst verkar bli dyrt. Tack för tipset.

Lite mer hjälp. C451B har fast kapsle av typ CK-1. C451, den äldre varianten, den riktiga klassikern, har utbytbar kapsel. Oftast är kapseln en CK-1:a (kardioid). I själva verket kvittar det ifall du skulle råka på en hypercardioid eller omni, bara du nu får en kapsel med!

(jag kan sälja en CK1 om det blir nöd).


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
hej..

jag köpte nyligen en nylon strängad gitarr på blocket
en billig men den har inbyggd mick iaf, och av de mickar jag har
funkar TSM-MT87 bäst & den är inte direkt någon dyrgrip
de mickar jag testade utöver den var Röde K2 (för vass)
och shure SM-57 (för okänslig)

men med TSM.en & linad signal blev det hyfsat
jag tror att gitarren i sig är den svagaste länken

här är en liten test:
http://www.speedyshare.com/387353432.html

det skorrar lite, men man fattar nog ljudet ändå
jag ber om ursäkt för svammlet, du siktar antagligen högre en såhär
men jag delar med mig ändå,om hur man får till en användbar nylonsträngad
med små medel!

:)

Låter jäkligt bra Larsson. Snyggt komponerat också. Har du inga kurser?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Bumpar lite...

Har inte fått tag i någon billig AKG C451, eller fastnat för någon annan mic heller... Så jag undrar vidare, Vilka alternativ finns kvar? Jag kan sträcka mig högst 2400... Ska ha råd med stativ och grejer med  :rolleyes:
Det är svårt att hitta bra begagnade grejer :mellow:

Hur skulle det låta med t.ex. två st. Line Audio Design - CM3 ?
Eller kanske AKG C1000S MKIII ?

Hur bra fungerar stormembransmickar i förhållande till småmembransmickar till klassisk gitarr?
Jag gillar soundet i ex. den här micken: http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Mikrofoner&undermeny=GA+Project&flik=1&exp=Mikrofoner&info=12535
Men jag vet inte hur brusig den är, försvinner akustiken etc.

Hjälp tack! 


Utloggad tsmalmbe

Det rör sig ganska mycket C451:or på ebay för pris kring 120€-160€ per månad.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Jag har letat runt på ebay, tradera, vendolin, blocket o.s.v, men de billigaste har legat på snäppet över 3000, och det är utan fraktkostnaden inkluderat :(

Jag misstänker att jag får köra på en lite billigare mick. Vad tror ni om två st. Line Audio CM3 ? en tusenlapp styck klingar bra i mina öron  :rolleyes:
De finns dessutom i min lokala musikaffär, 4sound. Jag ska dit imorgon och hör vad de har att rekommendera också.



Utloggad Kjubeis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Hej Umegubben!

Line Audio CM3 är mkt fina på klassisk gitarr.
Köp ett stereopar och experimentera.
Det är mkt fylligare än att spela in i mono.
För priset är dom otroligt bra.

Nästa stegi kvalitétstrappan är i mitt tycke Oktava 012.
Jag tycker om dom mycket bättre än AKG 451
som är väldigt vassa i mina öron (dom med fast kapsel alltså).

Hälsningar Tomas


Utloggad tsmalmbe

mitt tips gällde alltså c451, INTE c451B (med fast kapsel) bara för att undvika missförstånd.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kjubeis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Tjena Tsmalmbe!    :)

Jag har provat många mikrofoner i karriären men faktiskt inte
den gamla c451an med extern kapsel som du nämner.
Är det stor skillnad på dom?

Hälsningar Tomas


Utloggad tsmalmbe

Jag har aldrig provat den nya, men jag tycker den gamla låter angenäm bl.a på akustisk och spansk gitarr. Kan vara att du inte skulle dela min åsikt, men som sagt jag kan inte komma med någon bitande analys kring dessa två. Jag gillar 451:an framförallt med omni-kapsel. Svårt att säga varför. Det är liksom bara färdigt med en gång.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Kolla Octava stereopar.
Är mycket prisvärda, har inte exakt pris med bra är dom.
Köper du sådana kolla att texten är på Ryska annars är det kopior som så många gör på bra grejer.  B)
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Avantone CK-1 är mitt heta tips om du vill ha oslagbart billigt välljud med möjligheter (3 kapslar)!
http://www.avantelectronics.com/CK-1.htm
 B)


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Dom här mickarna är bra för pengarna har provat dom på en musikmässa och spelat in gura med dom.
Du kan använda dom till mycket annat också.

Överhäng till trummor t.ex
-------------------------------------------------------------

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc450_stereoset.htm
-------------------------------------------------------------
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Kul att min tråd lever igen :) Dedär Avatone CK-1 hörde jag första gången för någon månad sedan när jag satt på youtube och lyssnade på en kille som spelat in acke.. Och jag var helt salig över vilket ljud han fått! Trots att ljudkvalitén på youtube inte är någonting att hänga i granen. Har dock inte hittat någon butik som saluför dem.. tips? :) Har inga pengar nu dock, investerade i ett par Röde M3 tillslut.


Utloggad tsmalmbe

Jag har testat AT4040. Det blev bra. Ett stereopar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kul att min tråd lever igen :) Dedär Avatone CK-1 hörde jag första gången för någon månad sedan när jag satt på youtube och lyssnade på en kille som spelat in acke.. Och jag var helt salig över vilket ljud han fått! Trots att ljudkvalitén på youtube inte är någonting att hänga i granen. Har dock inte hittat någon butik som saluför dem.. tips? :)

http://www.audioart.se/Shop/Index.php?sArtId=AVA-CK-1

Finns kanske någon mer. Jag har inte köpt några Avantone själv men är nyfiken på CK-40 så snubblade in på Audioart häromdagen..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag köpte mina i Tyskland...finns på massor av butiker som säljer internationellt!