Kontrollrummet

Freddy - Extreme Conditions

gäst · 34 · 5715

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
 ;)

« Senast ändrad: 01.07.2009, 15:34:24 by freddy »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
uff.... tyst  :huh:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
uff.... tyst  :huh:

Kommer strax, fick bli en ny bånce. :D Hihaten var inte med i sista. Järnspikars! Åter strax  :lol:


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
uff.... tyst  :huh:

Kommer strax, fick bli en ny bånce. :D Hihaten var inte med i sista. Järnspikars! Åter strax  :lol:

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
Fin hand? :D  :lol:

David köp en ny dator till mig för dina norska intäkter efter fjordlax-indrivningen. Det tar sååån tid att bounca för freddy.


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Inte ett oväsen så långt mina öron når iallafall, men en massa syntar och snygga ljud  :)
Detta kan jag lyssna på en hel dag, älskar sånt här, och det är både musik jag kan bli peppad och glad av eller bara flyta med till. Snyggt, jäkligt bra tycker jag det är. Hörde nån tidig version som jag också tyckte jättemkt om, nu är det bättre ändå.

JO, ett oväsen hittar jag: tid 02,36.. då kommer det in nåt ljud, i båda öronen, nån synt som klappar händerna  :blink: nej jag vet inte vad jag ska kalla det men låten mår nog bättre utan dom. Störde mig iaf  :D

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kanon Freddy!..tycker denna produktion absolut fungerar som "låt"..har tydliga melodier vilket jag tycker är en förutsättning när man skriver denna typ av musik...gillar ju sån här musik och den här förmedlar helt rätt stämning tycker jag..arret funkar kalas men kanske försöka göra lite "tydligare" genom att låta syntharna jobba på lite mer egna eqområden..Riktigt bra! B)


freddy

  • Gäst
Åsa: tackar, kul att du gillar. "klappljudet" är det melodin där du menar? Jag tänker nog mer på distat brass :) Gillar det ljudet faktiskt, men vi får se om fler är med dig, så får jag kanske se över det :)

Clemens: Tackar, kul att den står på egna ben. Det bråkas nog lite i mitten där i frekvensbandet, blir ofta så för mig. :D Less is more är ett koncept som jag aldrig tagit till mig riktigt. Får se om jag kan göra något åt det framöver. Hoppas det inte stör jättemycket, för jag tycker nämligen inte att det är så farligt i denna, mot andra låtar jag gjort :)

drloop: tack för kommentar. Svalt? ja, det är en bra grej får jag hoppas. :D






Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är som en vilsam elektronisk vagga
Melodier och rytmer som sömmlöst (inte sömnlöst) går in och ut - borde vara Smoothe Conditions
Alldeles på slutet blir det mer spännande - men då tar det slut
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Det är som en vilsam elektronisk vagga
Melodier och rytmer som sömmlöst (inte sömnlöst) går in och ut - borde vara Smoothe Conditions
Alldeles på slutet blir det mer spännande - men då tar det slut

Tjenare cykeln, vet inte om du gillade detta. Får känslan av att du tyckte det var lite tråkigt :)

Slutet? Menar du sista temat eller precis i slutet när det bara är en pad och lite trumma?

Tack för lyssning och kommentar!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackert men inget som tillför mig något. Säkert många som gjort liknande innan, Vangelis till exempel.
Men varför skriver jag om jag inte har något att tillföra? Vet inte. Jo det är en hederskodex på KR att skriva om man lyssnat! Jo, en sak förstås, det är kul att vara gränsöverskridande, att testa olika stilar. Där är du bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Bra! Händer lagom mycket, snorbra ljud, luftigt. :)  Möjligen saknar jag ett parti som på något sätt lugnar och markerar en omstart.  4 Prophets från mig.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Åsa: tackar, kul att du gillar. "klappljudet" är det melodin där du menar? Jag tänker nog mer på distat brass :) Gillar det ljudet faktiskt, men vi får se om fler är med dig, så får jag kanske se över det :)

Clemens: Tackar, kul att den står på egna ben. Det bråkas nog lite i mitten där i frekvensbandet, blir ofta så för mig. :D Less is more är ett koncept som jag aldrig tagit till mig riktigt. Får se om jag kan göra något åt det framöver. Hoppas det inte stör jättemycket, för jag tycker nämligen inte att det är så farligt i denna, mot andra låtar jag gjort :)

Absolut inte...låter ju kalas..känner igen det där med "Less is more" :) lyssnat en gång till nu..gillar verkligen denna!/ Clemens

drloop: tack för kommentar. Svalt? ja, det är en bra grej får jag hoppas. :D







freddy

  • Gäst
Vackert men inget som tillför mig något. Säkert många som gjort liknande innan, Vangelis till exempel.
Men varför skriver jag om jag inte har något att tillföra? Vet inte. Jo det är en hederskodex på KR att skriva om man lyssnat! Jo, en sak förstås, det är kul att vara gränsöverskridande, att testa olika stilar. Där är du bra!

Bara så du vet MaxB så behöver du inte skriva på mina låtar om du känner sådär. Det är okej. :) Man kan inte tycka om allt.  ;)


freddy

  • Gäst
Bra! Händer lagom mycket, snorbra ljud, luftigt. :)  Möjligen saknar jag ett parti som på något sätt lugnar och markerar en omstart.  4 Prophets från mig.

Bra tanke där, kanske någon kort break efter första "refrängen". Kul att du gillar! Tack OM!


freddy

  • Gäst
Absolut inte...låter ju kalas..känner igen det där med "Less is more" :) lyssnat en gång till nu..gillar verkligen denna!/ Clemens

Ja, precis. Man vill ju gärna addera för att få någon maffighet eller något, men sen kanske det stör istället. Det är svårt :) Kul att den har fastnat lite :D


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Orkade inte skriva igår :D

Gillar denna låt skarpt, men hade faktiskt inte förväntat mig nått sånthära av herr lindberg.. kul :)

Tycker man blir invaggad i en trevlig suggestiv stämning, den har nog med variation för att inte bli tråkig och är nog monoton för att ge lite trans (inte trance) känsla!


Angående det där med addition av nått "maffigt".
I själva motivet ligger ju en idéen om t.ex  av feta körer och marsch trummor ?
Det skulle nog blir skitbra, men vet inte om det skule gynna låten som helhet...  men det skulle ju va kul att höra  :D

summenrat , jävligt bra jobbat freddy boy!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Schnyggt! I början är melodin skönt halvgalen, lite synd att inte det temat får komma tillbaka i andra halvan som jag iofs också gillar. Okunnig om den här typen av musik men det är som några toner i mellanregistret får dominera för mycket. Kanske går att sprida den i lljudspektrat mer. Vinjettmusik till deckarserie i TV är det första jag tänker på.    
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Känns... vet inte.

Positivt: Bra ljudbild, väl sammansatt och bra samspel mellan syntharna.

Negativt: Lite enveten. :) Men envetna låtar försätter mig å andra sidan lätt i eftertänksam stämning.

Gillade mycket!
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
david: Kul att man kan överraska lite. :D Din idé är inte dum heller. Tack och kul att du gillade!

equality: tackar, kul att det gillas. Jag är nog lite smått kär i mellanregistret tror jag, hehe. Blir ofta så. Kul att det känns deckarserie för dig, intressant :) Tack eq!

Dividend: En lite småpratade Divi :) hoppas du kom att tänka på något intressant då! ;) Tack divi




Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är som en vilsam elektronisk vagga
Melodier och rytmer som sömmlöst (inte sömnlöst) går in och ut - borde vara Smoothe Conditions
Alldeles på slutet blir det mer spännande - men då tar det slut
Tjenare cykeln, vet inte om du gillade detta. Får känslan av att du tyckte det var lite tråkigt :)
Slutet? Menar du sista temat eller precis i slutet när det bara är en pad och lite trumma?
Tack för lyssning och kommentar!

Tänk vad man kan vara otydlig ibland - ber om ursäkt. Nej inte tråkigt, det är väl mer att jag inte lyssnar på den typen av musik så det är lite svårt att säga något vettigt. Tycker det ger en vilsam känsla, har tydliga melodier/teman som avlöser varandra - därav den elektroniska vaggan.
Alldeles i slutet kommer det något som sticker ut och man vaknar ur vilan - bygg på, förläng detta!
Och så är det alltid kul när någon går utanför det man vanligvis gör - Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Riktigt vangelsiskt, fast kanske mest på sista temat dock. bra vangelsiskt är det också, låter mer hemtamt än plagiat, mer inspirerat än kopierat. gillar de där små oljuden du lagt in, mycket snyggt.

Den funkar jättebra i detta sammanhang, men lite rysskörer och rammsteingitarrer och trummor som blåser folk av stolar skulle sitta som en brie-skiva på en ciabatta med salami. Lite soltorkad tomat. hungig  :blink:

bra bra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det låter mest som ett expriment från din sida Freddy ett jäkligt bra expriment kan man uttrycka det som. Förfärligt bra ljudbild men kanske lite innehållslös då eftersombåde sång och tema saknas. Tycker också att jag har hittat dina ackordsvängar alltså oavsett vilken typ av låt du kör så finns de representerade - ganska kul faktiskt. Skulle gärna ställa upp på ett blindtest där.
Sammanfattning tokbra ljudbild - innehållslöst f.n. - ger mersmak inför mer expriment.

Skulle gärna vilja höra nån form av fortsättning här
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har visst glömt att kommentera denna :o ;)

Jag gillar dina ljud som du fått till, electronica..meen så härligt ;)

Kanske det skulle till nån liten sångstämma där..mot slutet..men det är verkligen starkt som det är nu oxå:P

Verkligen bra jobbat Freddy..många strängar på din lyra..you bet ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jätteskön låt.

Undrar om hihat behövs? Blir liksom varken eller just nu tycker jag gällande "trumkompet".

Bra jobbat.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
skönt sound. fick lite jarre (eller vad han heter ) känsla.
https://soundcloud.com/olajegreus


freddy

  • Gäst
Här hade det rullat in lite fler kommentarer, trevligt!

Cykeln - Tack för att du tog dig tid att klargöra lite, lätt att det blir lite missförstånd :) Får se om temat i slutet blir något mer. Känner mig ganska nöjd med helheten nu. Men man vet aldrig. :)

Emulatorn - Vangelis är nog saknad i mitt referensbibliotek, det är han som gör sånt här alltså. Jag som trodde det var lite mer eget. Men det är nog svårt i dagens musiksamhälle. Har faktiskt inte hört så mycket V, så plagierat vore en omöjlighet :D

Jag förstår även tänket med distade gurkor och sånt, man skulle nog kunna ta detta åt det hållet med, helt klart.

Tack för lyssning och feedback! Hoppas du blev mätt på något vis också ;)

Eko: Tjenare Eko! Kul att du svängde förbi. Ett experiment är det nog ja, inget jag vanligtvis gör. Däremot så håller jag inte med om att tema saknas, hur menar du där? Tycker det är ganska tydliga enkla melodiska partier som återkommer. Sång finns med också faktiskt, även om den inte hörs (knappt), det är nog "oljuden" som Emulatorn nämner också.

Det är vocodersång som ligger sjukt lågt, finns t.o.m en text. Men nu ligger den mest där för att ge lite konstiga ljudeffekter. Den som tar ut hela texten bjuder jag på en kaka. ;)

Inte för att ifrågasätta dig eller så Eko, jag undrar bara av intresse, vad är ett tema för dig?

Att du känner igen lite tongångar förstår jag, det är trots allt samma kompositör, undra om det är positivt menat eller negativt. :) Just dessa ackord har jag nog inte i något annat, men det påminner nog om mycket av mitt andra kan jag förstå.

Det blir nog flera låtar i samma anda helt klart. Det är något jag behöver ventilera tydligen :) Innehållslöst lät inte alls kul, men bra att du gillade ljuden iaf, alltid något ;)

Marruschkka - Kul att du gillar marre. Du vet att jag tycker det är kul att bredda mina vyer lite ;) Kul att du gillar och att du finner en styrka, behövde höra det efter Ekos kommentar om innehållslöst :) Tack och bock för kommentar!

Wernborg - Kul att du gillar. Angående hihaten, ja ironiskt nog försvann den i första bouncen som jag laddade upp här på KR. Jag tyckte det var tom utan, kanske av vana. Vet inte. Men på något vis tycker jag det är en skön detalj med en hihat som känns en aning naturlig trummis, som bryter av lite i allt det andra. Kanske bara jag som tänker så :) Tack!

Guran - Jarre heter han nog ja ;) Blir lätt åt det hållet när det är syntdominerat kan jag tänka mig. Tackar.




Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag gillade ljuden och stämningen. Det låter fint.. men den fungerar nog bara i specifika situationer för mig. Som bakgrundsmusik medan man läser o dylikt. Men det kanske var det som var syftet?


freddy

  • Gäst
Jag gillade ljuden och stämningen. Det låter fint.. men den fungerar nog bara i specifika situationer för mig. Som bakgrundsmusik medan man läser o dylikt. Men det kanske var det som var syftet?

Tanken är lite komplement till annat media ja. Det är korrekt uppfattat. :) Tack för kommentar.




Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Snyggt gjort, passade till nån film av något slag helt klart annars inget kanske som jag skulle tar till mig! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Freddy skrev:
Eko: Tjenare Eko! Kul att du svängde förbi. Ett experiment är det nog ja, inget jag vanligtvis gör. Däremot så håller jag inte med om att tema saknas, hur menar du där? Tycker det är ganska tydliga enkla melodiska partier som återkommer. Sång finns med också faktiskt, även om den inte hörs (knappt), det är nog "oljuden" som Emulatorn nämner också.

Det är vocodersång som ligger sjukt lågt, finns t.o.m en text. Men nu ligger den mest där för att ge lite konstiga ljudeffekter. Den som tar ut hela texten bjuder jag på en kaka. 

Inte för att ifrågasätta dig eller så Eko, jag undrar bara av intresse, vad är ett tema för dig?

Att du känner igen lite tongångar förstår jag, det är trots allt samma kompositör, undra om det är positivt menat eller negativt.  Just dessa ackord har jag nog inte i något annat, men det påminner nog om mycket av mitt andra kan jag förstå.

Det blir nog flera låtar i samma anda helt klart. Det är något jag behöver ventilera tydligen  Innehållslöst lät inte alls kul, men bra att du gillade ljuden iaf, alltid något 

Jag ämnar försöka förklara vad jag menar:
Av de låtar jag har hört från dig så har du med alla harmonier av de vaniga slagen dvs Tonika subdominat och dominant plus en del andra förstås. I denna saknas helt dominanten dvs den återförande klangen som sätter tak på lådan. Och det är inget fel med det men för mig så framstår låten som ett långt intro eller brygga till något som aldrig riktigt kommer. Så att säga att du inte har ett tema är väl fel du har massor med teman med men inget sång eller meloditema (som kan höras) och det är väl det jag menar med innehållslöst. Så det är ingen kritik i det på något sätt däremot kanske ett uttryck för att det vore kul om du byggde vidare på det här stuket med de sköna ljuden  och då gärna också fick med sång och melodi och återföringsklang i det läget så har jag svårt att tro att det inte skulle kunna bli en jätterhit på dansgolven.

Och det där med att jag börjar känna igen dina ackordsvängar menar jag som positivt det låter Freddy. Så det så :D

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Synth - Så bra! :) Tack för kommentar.

Eko - Ett tips är att använda "citat-knappen" uppe i högra hörnet av inlägget, så är det lättare att se var din text börjar. :)

Att det måste innehålla en dominant eller så känns extremt konservativt, men vi är alla olika och jag förstår dina tankar. Sen är målet inte en "hit på dansgolven", så jag vill inte ha sång på det sättet. Det är inte riktigt en vanlig låt och den kanske inte funkar så bra i sin ensamhet, men det är tänkt som komplement till något annat som sagt.

Tack för att du tog dig tid att förklara vidare Eko! :)





Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Jag gillar de enkla melodierna och allt som ekar omkring. Tycker det är en originell och cool blandning av eurotechnoeffekter, Oldfield-stämning och Amigademo.

/Stefan



freddy

  • Gäst
Jag gillar de enkla melodierna och allt som ekar omkring. Tycker det är en originell och cool blandning av eurotechnoeffekter, Oldfield-stämning och Amigademo.

/Stefan



Haha, spot on. Jag gillar dina liknelser, det är nog precis där i den mixen jag vill att det ska vara. :)