Kontrollrummet

JL - If you were me v1G

gäst · 13 · 3932

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

drloop

  • Gäst
Halloj!

Nu var det ett tag sedan jag postade något nytt.

Låt: If you were me
Med: Mig... drloop, JL eller vad jag nu kallar mig.
Längd: 3.57

Jag undrar följande:
1. Är det för långt intro? Orkar man hålla upp intresset.
2. Är slutet för långt?
3. Är låtens struktur ok?

Och vilken genre är detta?

Uppdaterad till v1g. :P
« Senast ändrad: 17.01.2009, 23:59:01 by drloop »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Helt ok låt. Intressanta ljudval.. 1) Introt kändes som det var en del av låten tycker jag. Coolaste introt jag hört tror jag, fast det är lite "promenad" till.. nåt annat, om det är det som föranleder din fråga :)
SKön sång f ö.. Lite depeche kanske, fast lite svengelskt..

3) strukturen funkar. Du hade kunnat köra versen en gång till, fast ändå inget som behövs.. Intressantare så här..

2) Inte för långt i mitt tycke..

Trevligt låt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
John Carpenter har äntligen hittat den digitala världen...  tihi


Det är jäkligt kul att de att det är fler än jag som använder verison på det sätt du gjort här. Mina låtar brukar hamna på V3 innan de är på demostadie. Men detta känns snyggt redan nu.

Lite väl nära negativt ph på sången t.o.f.

Syntarna är snygga! Gillar stämningen och effekterna, det är som sagt snyggt. 4 minuter passerade som halva tiden dessutom. (Lika intelligent kommentar som att "det låter midi"??)

Tycker att arret funkar, upplever det som att ta sig över ett berg,, uppför i introt, sedan är det enstund på toppen med fin utsikt, sedan en vandring nedför och avslutas med lite kontemplation.

Det är ett ganska långsamt men skönt groove i låten som tilltalar mig.

(Du får ta å lyssna på mitt bidrag, skulle kunna säga att min låt är så nära total motsats till "If you were me" att man blir helt ställd.)

Bra jobbat! (men du behöver nog min "hjälp" med nästa låt??  ;-)  )




Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Jag tycket att det är en jäkligt bra låt med 80 tals stänk. Introt är helt klart för långt för min smak. Jag gillar rösten och sången lite knarrigt. kort sagt bra låt med för mycket intro.
Hur mäter man musik?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tuff låt och skönt sound. Bra röster, skönt processade. Håller med Klemme om att "introt" är lite långt. Jag fick (vid första lyssningen) ingen koppling mellan introt och vad som kommer sen. Det första i introt skulle jag vilja ha en fiffig övergång från, till sångdelen, något som ger föraning om vad som kommer sen. Kul att lyssna på sånt här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Nu låter det mycket bättre.
Hur mäter man musik?


oceanmusic

  • Gäst
Vilken 80-talsstänkare!  :) Stämningen och sången är en i mina öron en salig blandning av Depeche, The Cure, The The, Yazoo The Human League och Visage.

Låten är kalas tycker jag. Möjligen något svajig sång i början men de lyfter sedan.




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tuff låt och skönt sound. Bra röster, skönt processade. Håller med Klemme om att "introt" är lite långt. Jag fick (vid första lyssningen) ingen koppling mellan introt och vad som kommer sen. Det första i introt skulle jag vilja ha en fiffig övergång från, till sångdelen, något som ger föraning om vad som kommer sen. Kul att lyssna på sånt här!

Lyssnade du version 1b eller version 1G?
Jag har hakat på röster på v1G som bryggar lite bättre hoppas jag.


1G antar jag eftersom jag hörde röster innan sången - men rösterna gav inte mig nån föraning om vad som sen kommer...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Är inte riktigt kompis med introt och alla svepningar hit o dit - men resten var himla bra.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad gitarrmannen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • En 25%:are av bandet korea
    • Visa profil
    • Mikaelraymond.com
Jag gillar detta! Sköna syntvibbar och sång ala Depeche Mode.. Men som någon annan var inne på så kändes introt för långt. Låten är så pass bra så det är nog vårt att korta ner introt. Kan ju finnas risk att många inte "orkar" lyssna igenom låten bara för att introt är så långt.
"Its a constant struggle to find art in the expression, and its a constant struggle to find the expression in art..."


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag tycker inte du behöver korta ner något, mitt intresse behöll du hela vägen iallafall. Det är en skön dramatik i uppbyggnaden som jag gillar, skulle till och med vilja att det fanns en till växel, fast då hade den nog blivit orimligt lång :D

Skön låt som tål att höras fler gånger.
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oceanmusic namedroppade korrekt tycker jag.

Låter i mina ögon lite construction time again/a broken frame-eran från DM, men smygiinfluenser från violator/SOFAD.

Gillar det mesta, men skulle gärna hört lite mörkare, grisigare,  hårdare musikbädd.

Nån solkig loop som skitar ner allt den rör vid?


Bra annars, helt klart!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg