Kontrollrummet

Amph Trippplets V1b

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
LÅTNAMN: Amph Trippplets
ARTIST/GRUPP: 2meterpeter
GENRE: Minimalistic techno
LÅTLÄNGD: 2.41
KOMPOSITÖR: Light Head
PRODUCENT: Light Head
EV. MEDVERKANDE: n/a
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Någon som vågar ge sig på lite tankar kring detta?

En "smal" musikform? Med stor sannolikhet så är det inte många som lyssnar på denna typ av minimalistic techno. Några av de största i genren är bl.a. Aphex Twin.

Är det någon som är väldigt intresserad av att göra en video till detta så skulle det vara väldigt intressant!

Försök att ha ett öppet sinne, och en "förstående" attityd till detta experiment.

Det är även intressant med förslag på tekniker framför allt när det gäller basgångar.  :ph34r:
« Senast ändrad: 21.11.2008, 11:02:29 by Light Head »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEtta är jäkligt coolt..

Lyssnade en del på Aphex twin för några år sen. Många år sen. Finns de/han kvar fortfarande?...

Känns välproducerat, men skulle ändå vilja ha en basgång som var högre i mixen ;) för dansant är det inte :)

Snarare intellektuell förströelse, det finns en genomgående tanke här, men jag har lyssnat för lite för att ge mig på att förklara det :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Så här brukar det låta när mitt Cubase hänger sig..nä! skoja bara!.. känns som en installation av något slag.. eller som det du är inne på "video"..skulle ju vara coolt med en dataanimerad historia..var ju lite popis i början av den eran att göra små korta bisarra historier..


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tackar Divdened!

Skall kolla på basgången.

Clemens,, du vill inte testa lite vidoeskapande??


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tackar Dr!

Jag skall nog försöka med lite "speaker" sång,, några tips på bra effekter för att få till en "futuristisk" röst?


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Aphex twin har ofta lite struktur i sina låtar (inte alltid kanske), och då gillar jag det. Detta kändes däremot helt random, eller iallafall utanför min uppfattningsförmåga. Ungefär som att du försökt att tonsätta kärnan i en cell eller nåt, fullt av saker som händer som är helt oberoende av varandra och som inträffar slumpmässigt. Såhär 4:e gången jag lyssnar börjar jag kunna höra en kvinnlig bbc-speaker som berättar om livets mysterier, RNA och nukleosomer.

Mycket märklig skapelse.
blargh


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tack Fidden,, det är nog en rätt märklig skapelse. Och det är skitsvårt att släppa på de egna musikaliska banden som man av någon anledning håller så hårt i. Att skapa helt utanför lådan är inte lätt!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Måste säga efter återlyssning, att de två andra strand- och babe-inspirerade låtarna som gjordes i samma veva, men efteråt, verkar mer genomarbetade på ett teoretiskt plan. Men det innbär ju bara at tman tycker det har "form"/struktur för att det påminner om sånt som redan gjorts.

"Teoretiskt plan", i och för sig ... Ingen sitter ju och planerar sånt här särskilt noga :D Mer infall... Men med de andra två är jag inte lika säker :) SOm om denna nya musikstil "mognat" från den första låten :D

Hehe, nämen tycker du skall lägga upp den du hunnit längst med också... När du är färdig :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Halloj LH
Det känns lite granna som att slå in en öppen dörr att kommentera denna men man kanske inte kan påstå att det är otajt snarare väldigt många takter på en begränsad yta. :D
Nä inget för mig och inget som jag borde kommentera har för övrigt tillrättalagt min otajthet litegranna. Bara så att du vet.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Aphex twin har ofta lite struktur i sina låtar (inte alltid kanske), och då gillar jag det. Detta kändes däremot helt random, eller iallafall utanför min uppfattningsförmåga. Ungefär som att du försökt att tonsätta kärnan i en cell eller nåt, fullt av saker som händer som är helt oberoende av varandra och som inträffar slumpmässigt. Såhär 4:e gången jag lyssnar börjar jag kunna höra en kvinnlig bbc-speaker som berättar om livets mysterier, RNA och nukleosomer.

Mycket märklig skapelse.

Så kände jag också. Det är snyggt producerat, men det känns inte som att det håller som en ensam musikproduktion. Kanske som kuliss till något, som du själv är inne på. Till en film eller nåt.
Fast jag tyckte om det ändå på något sätt. Jag hörde också en sval tonlös kvinnoröst som berättade om glasålarnas vandring till saragassohavet.. eller nåt.  :)


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Håller med om det där om struktur. Jag tycker det är en massa trevliga ljud, men jag tror det skulle hjälpa till om man formade en komposition med några längre passager som var lite annorlunda.

/Stefan



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En ljudillustration på en utställning kanske...
Jag hittar inte riktigt - det når inte fram till mig. Har svårt att kommentera men ändå vill jag skriva något efter en lyssning. Antar att jag är lite smal kanske...  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google