Kontrollrummet

Ocean Music - Book of Tranquility

gäst · 24 · 4545

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Är nu klar med min "bok" som består av 8 kapitel. Enda som är kvar att göra är en (kort) prolog resp. epilog. (slutmixning tillkommer)

LÅTNAMN: Book of Melancholy
GENRE: Dimhöljda Pianostycken
LÅTLÄNGD: 36.43
KOMPOSITÖR: JT
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   


081123
Nya mixar, högsta upplösningen på alla filer, dvs komplett bok finns här:

Book of Tranquility

081124

Bytt namn på boken till "Book of Tranquility" istället.

« Senast ändrad: 25.11.2008, 07:43:55 by oceanmusic »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hehe 36 minuter - det får bli en annan kväll  :D
Hare
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja du JT, när du är klar med epilogen och prologen, så bränner jag denna :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om chapter 3 är som tidigare och Marre finns med i ett hörn, föreslår jag att hon hörs mer och blåsinstrumentet som till höger överröstar henne, sänks i mixen - men det kanske redan är korrigerat.

I något tidigare kapitel hör jag stråkar via klaviatur och jag förstår vad du menar med att akustiska instrument har mer kropp och karaktär. Det är något parti med stråkar ch1 eller ch2 (tror jag) där det låånga stråkljudet inte är originalet troget...

Jag tycker de kapitel jag lyssnat på hittills, är behagliga. Tycker om pianospelet och arren, får mig faktiskt att tänka på en granne i väster, Hugo Alvén.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Hehe 36 minuter - det får bli en annan kväll  :D
Hare
Eko

Hihi, det är en lista så du kan "vinyllyssna" genom att stega dig fram till varje kapitel. :)

Ja du JT, när du är klar med epilogen och prologen, så bränner jag denna :)

Tack Dividend, det går utmärkt! ;)

Om chapter 3 är som tidigare och Marre finns med i ett hörn, föreslår jag att hon hörs mer och blåsinstrumentet som till höger överröstar henne, sänks i mixen - men det kanske redan är korrigerat.

I något tidigare kapitel hör jag stråkar via klaviatur och jag förstår vad du menar med att akustiska instrument har mer kropp och karaktär. Det är något parti med stråkar ch1 eller ch2 (tror jag) där det låånga stråkljudet inte är originalet troget...

Jag tycker de kapitel jag lyssnat på hittills, är behagliga. Tycker om pianospelet och arren, får mig faktiskt att tänka på en granne i väster, Hugo Alvén.

Tack MaxB! :) (kunde alltså inte låta bli...)

Chapter 3 är som tidigare och jag hade tänkt att min sång förblir "dränkt" av oboe'n även i fortsättningen.  ;)

Men som du även påpekar kommer jag behöva jobba lite med fraseringar och annat som vi pratade om, för att det ska kännas mer om en smäck, ev en räkmössa...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det är synd att rösten knappt hörs - så det var du alltså!  ;) Där blev jag lurad.
Vidhåller att oboen är onödigt hög oavsett om rösten är låg eller ej.  <_<
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu försökte jag ta hem det till mp3-spelaren men en m3u-fil hjälper inte mig:
« Senast ändrad: 08.12.2008, 09:48:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Om du inte har den på datta så nej. Men om du klickar här så kan du tanka ner varje låt för sig istället.  :)
« Senast ändrad: 25.11.2008, 07:44:18 by oceanmusic »


oceanmusic

  • Gäst

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej!


Kul och ambitiöst projekt! tycker det mesta funkar riktigt bra..kalas! Nedan lite petiga kommentarer men
småfix det mesta faktiskt! ( fast det är ju bara vad jag tycker ) I det stora hela riktigt bra och meditativ musik...



Chapter 1 Schysst intro...vid 01.13 ganska hårt anslag på pianot, kanske lite försiktigare där..02:21 även där ganska hårt.. annars riktigt snyggt...cool flöjt..låter ju väldigt äkta..kanske är det... :)

Chapter 2-17 Börjar coolt..nån ton runt 01:21 som hänger kvar lite för mycket på pianot ( sustain ) krockar lite..även här en del hårda toner på pianot kanske dämpa lite, runt 2:01 är det okey tycker jag eftersom det är lite mer drag..kanonpads i bakgrunden snyggt! Stringsen känns sådär..lite plastiga..men kanske är ett medvetet val?.. Stycket förmedlade en positiv känsla!

Chapter 3-15 Bra intro!..runt 0.29 några hårda höga pianotoner som skär lite, kanske sänka lite..Stringsen känns även här inte så naturtrogna...sången var bra!..känns lite som någon slags 1500-tals musik..
även här schysst pad i bakgrunden..men lite hårda anslag på pianot..gillar ju att lyssna högt  :) och då skär det till.. här och där. Gillade detta stycket mycket.. kanske för att sång fanns med och gav ett extra djup..

Chapter 4-39 Runt 02.15 snubblar tonerna lite på pianot ..krockar lite..annars väldigt meditativt! skönt att lyssna till...

Får ta övriga stycken i morgon  :)


oceanmusic

  • Gäst
Tackar och bockar Clemens!  :) Klockers vad jag är ute efter! Och jag håller med dig.  :D

Nu ska jag sätta prologen också.


oceanmusic

  • Gäst
Nu finns det även en prolog, som dock inte är inkluderad i m3u filen.

Prologue


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om du inte har den på datta så nej. Men om du klickar här så kan du tanka ner varje låt för sig istället.  :)

Nu laddar jag hem de kapitel jag inte hade tidigare. Samtidigt lägger jag in skaparens namn (inte Gud skaparen utan låtskrivarens namn) före filnamnet. Om du tycker det verkar vettigt är det bra om du gör det redan från början.

Det är smart av dig att ha versionsnummer med i filnamnet! Jag såg att något av de kapitel jag redan hade, har fått en nyare version!

Nu ska din kapitel få gå i bakgrunden då jag fortsätter att dokumentera här "på kammaren". Jag arbetar hemifrån och dokumenterar en av våra kunders miljöer. Sitter i gäststugan och hör veden som sprakar och knakar i kaminen - en perfekt miljö!



Har lyssnat en del nu och det är behagligt - mogen musik för tränade öron eller vad man ska säga.
« Senast ändrad: 21.11.2008, 16:11:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som du vet funkar inte mitt ljudkort sen i morse, men skall ändå leverera en mer eller mindre intelligent comment på det här :D

Har ju lyssnat på alla delar om jag inte minns galet, kanske nån nyare version av ett kapitel missad.
Såja, nu skall det filosoferas :D :
Tycker ordvalet "melancholy" inte passar riktigt, men det beror nog på att jag förväntar mig nåt hjärtskärande ångestfyllt i uttrycket (kanske skeva dissonanser) när jag associerar kring det ordet. Jag tycker "contemplation" passar bättre, eftertänksam intelligens och "knepighet".  Men det gör kanske inte så mycket, eftersom depp nog är vad du försöker uttrycka..

För att säga nåt mer så är ju slanguttrycket "knepig" tvetydigt, kan dels handla om problematik som upplevs kräva en bättre intelligens än ens egen, eller så är det bara "galet", typ som att läsa en schizofren persons tankebanor under en psykos.
Du är helt klart den mest distinkta kompositören på forumet! Om det bero på genialitet eller galenskap låter jag vara osagt :D Tror ingen annan blandar sina influenser så väl till något som snabbt känns igen, utan någon som helst musikalisk bildning :D (Vem fan har det :D

Jaja, min poäng är: Sluta fan aldrig göra musik  :)



« Senast ändrad: 22.11.2008, 15:29:51 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tyvärr så kan jag inte ladda ner länken...error :o :wacko:

Vad det nu beror på,ville lyssna ju.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst
Nu är boken klar, se första inlägget.  :)

Tack för kommentarerna, återkommer om dem.  :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Nu har jag fått hem verket och lyssnat igenom :)

Några reflektioner här:

Prolog och Kapitel 1:Vackert pianospel här, något hårt anslag ibland på 1:an, annars lovande inför fortsättningen ;)

Kapitel 2 : Snyggt med den bärande melodinstämman där från 2:44,sen från 4:30 och framåt. Som helhet är det mycket kontemplativt och rogivande detta.

Kapitel 3: Fint orgelljud här, kanske man skulle kunna höra mer av det?

Kaptel 4: Absolut vackert, men här påminner det om en del annat du gjort tidigare tycker jag, sätter sej inte helt.Man är ju bortskämd  :D

Kapitel 5: Nu pratar vi..här sticker det ut som bara attans, trumpeten är så tjusigt elegant, lite barock-känsla där i början..som sen övergår i folkviseton  med hjälp av flöjten, enormt fint. När de mörka stråkarna kommer in är det smått Nirvana :P Annars spännande synt-ljud  från 1:54 till 2:22.Detta stycke är nog det bästa jag hört av dej någonsin.

Kapitel 6: Detta påminner mej om Peterson-Berger lite grann, Frösöblomster, i pianot, och i ljuv folkviseton, mycket vackert.Gillar detta skarpt oxå!

Kapitel 7:Piano och flöjt, tjusigt som alltid, men inget tydligt avtryck hos mej.

Kapitel 8 och epilog: Skönt syntljud i melodistämman, särskilt i 8:an, nästan lite undervattenskänsla, kanske lite väl spejsat i det här sammanhanget, är inte säker, måste nog lyssna vidare på detta som helhet, det här är bara första intrycket.

Mycket bra arbetat J.T, men 5:an är min storfavorit, ett masterpiece :P

Tack för musiken.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst
Oj, tackar och bockar jättemycket Marr!  :wub:  :)

Jättekul att du, likt Clemens tog dig tid att skriva en snutt om varje del i "boken".  :)

Vad kul att det gick hem hos dig!  :) Femman är jag också väldigt nöjd med även om det förstås gäller alla kapitel. 6 är nog min personliga favvo.  ;)

Har varit ett kul och nyttigt projekt att genomföra. Nu blir det nog en längre paus från musiken inför julen.  B)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Tänkte lyssna lite på detta nu, kanske inte allt, men en del :)

Ganska mysigt pianoljud, låter lite harpigt. Inte direkt som ett riktigt piano, men ändå bra liksom.

Väldigt snygga ljudbilder och intressanta melodier. Mjukt och skönt ljud. Behagligt att lyssna på. På det stora hela tycker jag att ljuden fungerar, fast digitala instrument som härmar analoga diton brukar sällan låta speciellt bra. Tycker dock det spelar mindre roll i detta fallet, där det mer är harmonierna och atmosfären som ligger i fokus.

Lyssnade aktivt fram till och med kapitel 3, och har sedan mest "bläddrat igenom" resten för att få en uppfattning. Fastnade lite på kap. 6, som jag gillade. Rent allmänt tycker jag du har fått till en skön mix av låtar, som jag tycker skiljer sig från varandra på ett distinkt och bra sätt. Jag kan ha lite problem att hitta melodi, takt och mönster i det ibland, och eftersom jag är en strukturmänniska, drar det ner mitt betyg lite.

Men detta är hur som helst något som jag absolut skulle kunnat tänka mig att ha i bakgrunden när jag läser en bok, skriver eller dagdrömmer.
blargh


oceanmusic

  • Gäst
Nu är boken klar, se första inlägget.  :)

Tack för kommentarerna, återkommer om dem.  :)

Såja, nu har jag återhämtat mig lite grand efter pågående snöstorm och "bli-färdig-stress".

Om du inte har den på datta så nej. Men om du klickar här så kan du tanka ner varje låt för sig istället.  :)

Nu laddar jag hem de kapitel jag inte hade tidigare. Samtidigt lägger jag in skaparens namn (inte Gud skaparen utan låtskrivarens namn) före filnamnet. Om du tycker det verkar vettigt är det bra om du gör det redan från början.

Det är smart av dig att ha versionsnummer med i filnamnet! Jag såg att något av de kapitel jag redan hade, har fått en nyare version!

Nu ska din kapitel få gå i bakgrunden då jag fortsätter att dokumentera här "på kammaren". Jag arbetar hemifrån och dokumenterar en av våra kunders miljöer. Sitter i gäststugan och hör veden som sprakar och knakar i kaminen - en perfekt miljö!

Har lyssnat en del nu och det är behagligt - mogen musik för tränade öron eller vad man ska säga.

Tackar MaxB! :) Hoppas att lyssningen var mysig till brasan och arbetet. Det är lite meningen med skivan, den ska utgöra en trevlig musikfond till andra, förhoppningsvis tillbakalutade aktiviteter. ;)

Som du vet funkar inte mitt ljudkort sen i morse, men skall ändå leverera en mer eller mindre intelligent comment på det här :D

Har ju lyssnat på alla delar om jag inte minns galet, kanske nån nyare version av ett kapitel missad.
Såja, nu skall det filosoferas :D :
Tycker ordvalet "melancholy" inte passar riktigt, men det beror nog på att jag förväntar mig nåt hjärtskärande ångestfyllt i uttrycket (kanske skeva dissonanser) när jag associerar kring det ordet. Jag tycker "contemplation" passar bättre, eftertänksam intelligens och "knepighet".  Men det gör kanske inte så mycket, eftersom depp nog är vad du försöker uttrycka..

För att säga nåt mer så är ju slanguttrycket "knepig" tvetydigt, kan dels handla om problematik som upplevs kräva en bättre intelligens än ens egen, eller så är det bara "galet", typ som att läsa en schizofren persons tankebanor under en psykos.
Du är helt klart den mest distinkta kompositören på forumet! Om det bero på genialitet eller galenskap låter jag vara osagt :D Tror ingen annan blandar sina influenser så väl till något som snabbt känns igen, utan någon som helst musikalisk bildning :D (Vem fan har det :D

Jaja, min poäng är: Sluta fan aldrig göra musik  :)




Tackar Dividend! :) Är vi inte alla lite "kreisi" ibland?  :D

Titeln är vald med tanke på att det ska föreställa lite lugn bakgrundsmusik som ändå sticker ut lite grann. Nu tycks femman sticka ut mest av låtarna, vilket känns ok.

Nu när jag läser den wikipedianska definitionen på Melankolisk kommer jag att döpa om detta direkt. Ska se om jag hittar ett bättre ord, som bättre beskriver det jag vill åstadkomma. Melankoli är det definitivt inte!  :o Det är ju för tusan en diagnos!  :(

Kom gärna med förslag vad den skulle kunna heta.

Tänkte lyssna lite på detta nu, kanske inte allt, men en del :)

Ganska mysigt pianoljud, låter lite harpigt. Inte direkt som ett riktigt piano, men ändå bra liksom.

Väldigt snygga ljudbilder och intressanta melodier. Mjukt och skönt ljud. Behagligt att lyssna på. På det stora hela tycker jag att ljuden fungerar, fast digitala instrument som härmar analoga diton brukar sällan låta speciellt bra. Tycker dock det spelar mindre roll i detta fallet, där det mer är harmonierna och atmosfären som ligger i fokus.

Lyssnade aktivt fram till och med kapitel 3, och har sedan mest "bläddrat igenom" resten för att få en uppfattning. Fastnade lite på kap. 6, som jag gillade. Rent allmänt tycker jag du har fått till en skön mix av låtar, som jag tycker skiljer sig från varandra på ett distinkt och bra sätt. Jag kan ha lite problem att hitta melodi, takt och mönster i det ibland, och eftersom jag är en strukturmänniska, drar det ner mitt betyg lite.

Men detta är hur som helst något som jag absolut skulle kunnat tänka mig att ha i bakgrunden när jag läser en bok, skriver eller dagdrömmer.

Tack Fidden! :)
Det känns som om våra pianospel påminner lite om varandra. ;) Pianot är jag inte 100% nöjd med, det låter lite elflygel över det. Glädjen över att fått hem Kontakt 3 tog dock överhanden. Ska kolla om om www.sampletekk.com har något bättre. :)

Det finns nog mönster i alla låter, om än (väldigt) subtila. Härligt att även du tycker att de skiljer sig från varandra, känns bra. :)


Är nöjd med "projektet" och för ovanlighetens skull har jag bara pysslat med 1! annan låt under tiden, brukar inte vara så...  ;)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Halloj JT!
Ja, det är ju inte direkt ansträngande at lyssna på 30-40 min av din musik!  :D För mig är det oerhört behagligt och avslappnande, den förmedlar energier som likt massage mjukar upp varenda muskel i kroppen, och som meditation släpper man lätt allt man har omkring sig som surrar i huvudet.
Av mig får du ingen detaljerad kommentar ang de olika partierna i musiken, men jag har börjat anteckna de bilder jag får i mitt huvud  :)
Pm:ar dig...! Ha de gott!
Plinkar på en låt...


oceanmusic

  • Gäst
Halloj JT!
Ja, det är ju inte direkt ansträngande at lyssna på 30-40 min av din musik!  :D För mig är det oerhört behagligt och avslappnande, den förmedlar energier som likt massage mjukar upp varenda muskel i kroppen, och som meditation släpper man lätt allt man har omkring sig som surrar i huvudet.
Av mig får du ingen detaljerad kommentar ang de olika partierna i musiken, men jag har börjat anteckna de bilder jag får i mitt huvud  :)
Pm:ar dig...! Ha de gott!

Oj, tackar och bockar Plinka!  :)  :wub:

Härligt att du känner dig som jag önskar att lyssnaren ska känna sig, "tranquil". :)

Jag ser fram emot bilderna!  B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Imponerande verk. Är det musik du tidigare har haft upplagd här? Jag skall försöka lyssna senare i veckan.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


oceanmusic

  • Gäst
Tack Equ! :)

Mja, vissa kapitel har lagts ut eftersom. Låtarna har komponerats mellan 8 och 23 november. Började faktiskt med kapitel 8 för att sedan fortsätta med 1-7. Sist kom prologen resp epilogen.  :)