Förvisso, men allt är rätt och allt är fel samtidigt om man så vill eller som den gamle kungen sade:
går det så går det...
För "normala" förhållandens skull kör baskagge/virvel/bas/sång etc i mono eller allt i mono live det är också bra, keyboards med därför avsedda stereoljud såsom chorus etc i stereo, gitarrer i stereo, piano/flygel i stereo (givetvis m 2 mickar på valbart avstånd eller i oändliga kombinationer nära+distans...) allt går alltså att göra hur man vill bara man vet varför man gör det!
*Jag brukar tex spela in mitt elpiano på en monokanal och sedan bredda/processa den genom någon plugg om jag tycker det blir bra, annars får den gärna ligga panorerad någonstans till vänster tex medans gitarren ligger någonstans till höger=gammalt tänk.
*Jag brukar också spela in mitt elpiano med 2 mickar-en nära stärkaren och en 5 meter ifrån m bra rumsreflexer och kombinera dessa till hö+vä...
*Man kan spela in ett trumset med endast en välplacerad rumsmikrofon i ett bra rum eller med 10 mikrofoner om man så vill, båda kan ge ett mkt bra resultat beroende på vilket sound man vill ha.
Osv osv...hoppas du förstår den oerhörda mängden utav möjligheter som du själv kan ta del av till vadsomhelst när och om du vill!