Kontrollrummet

Mary, mary Egghuvud och Åsa slutgilitig version

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej här är slutresultatet. Trummorna gick tyvärr förlorade i mixingen så jag var tvungen att lägga om dem. Bra kanske tycker nog vissa. :) Detta var nog det svåraste jag försökt mig på. Känns lite som att jag mixat sönder låten, men det blir kanske okej i slutändan ändå?
Problemet var alla audiofilerna, eftersom det är så mycket akustiska instrument här. Det var ju både banjo, akkegitarren, percussion, flöjterna och sedan alla sångfilerna också. Bättre än så här blir det inte. skulle det varit perfekt så skulle jag nog behövt ett par veckor till. Ibland är det bra med deadlines, då är man också tvungen att släppa taget ibland.  Man lär så länge man lever. Nästa år börjar arbetet med jullåten således i Juni.  :)

Låt Mary Mary
Musik Egg
Text Egg och lillesyrran
Diverse instrument (trummor bas banjo tin whistle och annat)
Egghuvud
Sång: Egg och den välsjungande Åsa


Okej. Här kommer mitt bidrag till julskivan. Idén till denna kommer faktiskt från Gömma bach tävlingen. Jag tror det var Dividend som tyckte mitt bidrag lät som en julsång och Equality tyckte att jag borde ha pipor med. Jag hade en gammal vals som jag har arrat lite irländsk folkmusik. Det gav mig också chansen att spela banjo, vilket jag försöker lära mig. Jag tjackade ett par tin whistles och har faktiskt lärt mig iallfall denna melodin.

Kopplade in Åsa för att sjunga och det var en ren lyckoträff.  :)
Inte bara har flickan en fantastisk pipa. Hon är generös, lätt att arbeta med och otroligt proffsig. Kan inte credda henne nog för hennes insats. Hon har slitit hårt på nätterna för att vi skulle klara deadline på denna låten.

Jag körde fast lite i texten men min lillesyrra hjälpte mig med lite rader och rätt tempus.
« Senast ändrad: 22.11.2008, 11:42:46 by egghuvud »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag hör att min sång distar lite på breaket. Det har jag fixat. Något mer? Någon?  :)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub: rodnar fasen av berömmet här! TACK!
Rackarns rolig låt att sjunga det här, och ett jättebra samarbete!
Livekänslan i låten får mig att ryckas med. Och den irländska känslan i låten, spelglädjen gör ju att man blir glad  :)

Jag har gnällt lite på att sången är lite torr, och så hör jag att det grötar till sig där vid 4 min. Vet att mina hörlurar lurat mig förut, väldigt basiga tydligen. Men får se om nån mer hör det då.

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vilken härligt medryckande melodi som man bara vill vara med och sjunga i!
Era röster går också så bra ihop - riktigt bra
Det svänger, det är livekänsla - en pub en öl (ja, eller två), glada vänner och snö utanför fönstren
Kan bara hålla med om det du skriver om Åsa - vet av egen erfarenhet

Så tycker jag att de ordlösa mellanpartierna inte är helt lyckade - lite för "skråligt"
Kompet är lite för statiskt - kunde varieras mer - dämpa - ös på
Särskilt efter sticket - där det blir instrumentalt skulle jag önska mer tryck på instrumenten - det är lite för stillsamt med wisteln där
Som liveversion (och man får vara med och sjunga) kan den gärna vara så här lång - men på "skiva" kanske något kortare

Kul och bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite Fairytale of New York med Pouges med skönheten och odjuret sångmässigt. (No offence)

Når väl inte riktigt upp låtmässigt till den iofs, men samma goa känsla.

Åsa. Ett nytt uttryck jag hör hos dig när Egget har pressat upp dig i tonhöjd mot var du brukar husera. Kalas.

På det hela - Bra!


freddy

  • Gäst
Okej!

Jag gillar låten, riktigt härlig. Tycker ni gör en bra sånginsats båda två!

Lite saker som jag tänkte på.

Basen är väldigt låg, upp med den lite. Känns lite klent.

Trummorna låter inte så bra, det var någon baskagge i introt som var "off" med, tajtas till. Har du några andra trummor att testa med tro? Pukorna låter väldigt eltrumma vilket förtar lite av pub-känslan.

Sen hörde jag lite missljud mellan dina sångstrofer egget. När du kör solo.

Så städa dina sångspår :)

"her black" låter lite märkligt med i första versen. Egget verkar vänta på något där :D

« Senast ändrad: 16.11.2008, 22:22:20 by freddy »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Förresten....

Snygga detaljer i sångmelodin med långa my och sedan korta high. Superbra.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så tycker jag att de ordlösa mellanpartierna inte är helt lyckade - lite för "skråligt"
Kompet är lite för statiskt - kunde varieras mer - dämpa - ös på
Särskilt efter sticket - där det blir instrumentalt skulle jag önska mer tryck på instrumenten - det är lite för stillsamt med wisteln där
Som liveversion (och man får vara med och sjunga) kan den gärna vara så här lång - men på "skiva" kanske något kortare

Kul och bra!

Okej tack för kritik. Svårt att ändra så mycket i grundkomp nu. Kortare blir den inte heller. Tröttnar man så får man spola   :)

Lite Fairytale of New York med Pouges med skönheten och odjuret sångmässigt. (No offence)

Når väl inte riktigt upp låtmässigt till den iofs, men samma goa känsla.

Åsa. Ett nytt uttryck jag hör hos dig när Egget har pressat upp dig i tonhöjd mot var du brukar husera. Kalas.

På det hela - Bra!

Fariryale är svår att slå. No offence taken heller. Tycker nog att det funkar med något så skriligt mot något så vackert.
Okej!

Jag gillar låten, riktigt härlig. Tycker ni gör en bra sånginsats båda två!

Lite saker som jag tänkte på.

Basen är väldigt låg, upp med den lite. Känns lite klent.

Trummorna låter inte så bra, det var någon baskagge i introt som var "off" med, tajtas till. Har du några andra trummor att testa med tro? Pukorna låter väldigt eltrumma vilket förtar lite av pub-känslan.

Sen hörde jag lite missljud mellan dina sångstrofer egget. När du kör solo.

Så städa dina sångspår :)

"her black" låter lite märkligt med i första versen. Egget verkar vänta på något där :D



Basen skall höjas. Punkrona är nog redan körda. Tyckte själv att det lät ganska fett. Smaken är olika. Lite otjat är det nog på några ställen, men det är inte mycket att göra åt. "Her black" är alldeles korrekt. Skall genast fixa det med en ny sångstämma. Och sedan har jag inte städat heller....  :wub: men det skall jag göra nu...

Tack alla för feedback.  :)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
det här kommer att bli riktigt bra men snälla ta mitt råd.

att.
om du gör om trummorna var lite mer spar smakad en golvpuka/baskagge och tamburin typ
nu låter det som om trummisen lirar med DT eller har rökt på eller något

Längtar efter nästa uppgradering

Kommer bli kanon !

Mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Låter bra, fin låt, jag tycker dock sången är lite för stark.

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
det här kommer att bli riktigt bra men snälla ta mitt råd.

att.
om du gör om trummorna var lite mer spar smakad en golvpuka/baskagge och tamburin typ
nu låter det som om trummisen lirar med DT eller har rökt på eller något

Längtar efter nästa uppgradering

Kommer bli kanon !

Mvh

Öh nej som sagt var några nya trummor blir det inte. Det finns inte tid till det eftersom den är tänkt till julskivan. Rökt på förresten....(?) neäääeeeää det har jag inte gjort. Jag spelar bara på känsla... eller nåt  :ph34r:

Några tips kring mixen?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låter bra, fin låt, jag tycker dock sången är lite för stark.



Min eller Åsas?  Eller bådas? :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Förväntningarna på topp när eggmannen är i farten... Sätt ihop ordet folkmusik med förnamnet Irländsk och många får nåt himmelskt i blicken och så även jag.
Snabbt inser jag att förväntningarna infrias. Här finns en stark, odödlig melodi, få förunnat att få ihop. Det sprudlande kompet med så vitt jag kan höra autentiska instrument
finns där. Låten drar över åt pop med sticket som trots allt ger en välbehövlig omväxling åt verserna som i och för sig är vackra nog att kunna mala på sisådär en femton gånger.
Tonartshöjningen på slutet ger ytterligare slagsida åt populärmusiken (mindre åt folk alltså). Detsamma gäller de "moderna" trummorna. Sång- och instrumentalinsatserna håller
hög klass. Jag gillar verkligen detta och utser den diktatoriskt till Julskivans hitlåt. So far so good förutom ett litet "?" för tonartshöjningen. Mixen måste jobbas med ytterligare. Eggmannens sångstämma ligger långa stunder alldeles för stark i jämförelse med Åsas. Den intensitetshöjning jag ser fram mot när sångaren utbrister vid "c'mon, c'mon Mary now" utebliver nästan helt då whistleflöjten är alldeles för svag för att bära upp det högst emotsedda solot. Eggh röst blir aningen vass emellanåt. En kombination av mix-nivå och intonation? Kanske går att "gröpa ur" de mest besvärande frekvenserna med lämpligt eq-verktyg?
Summa summarum: En jättebra låt som ger mig irländska vibbar a la Kirsty McCall och The Pogues i Fairytails of New York. Fortsatt mixningsarbete skulle ge den ytterligare rättvisa.

       
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Förväntningarna på topp när eggmannen är i farten... Sätt ihop ordet folkmusik med förnamnet Irländsk och många får nåt himmelskt i blicken och så även jag.
Snabbt inser jag att förväntningarna infrias. Här finns en stark, odödlig melodi, få förunnat att få ihop. Det sprudlande kompet med så vitt jag kan höra autentiska instrument
finns där. Låten drar över åt pop med sticket som trots allt ger en välbehövlig omväxling åt verserna som i och för sig är vackra nog att kunna mala på sisådär en femton gånger.
Tonartshöjningen på slutet ger ytterligare slagsida åt populärmusiken (mindre åt folk alltså). Detsamma gäller de "moderna" trummorna. Sång- och instrumentalinsatserna håller
hög klass. Jag gillar verkligen detta och utser den diktatoriskt till Julskivans hitlåt. So far so good förutom ett litet "?" för tonartshöjningen. Mixen måste jobbas med ytterligare. Eggmannens sångstämma ligger långa stunder alldeles för stark i jämförelse med Åsas. Den intensitetshöjning jag ser fram mot när sångaren utbrister vid "c'mon, c'mon Mary now" utebliver nästan helt då whistleflöjten är alldeles för svag för att bära upp det högst emotsedda solot. Eggh röst blir aningen vass emellanåt. En kombination av mix-nivå och intonation? Kanske går att "gröpa ur" de mest besvärande frekvenserna med lämpligt eq-verktyg?
Summa summarum: En jättebra låt som ger mig irländska vibbar a la Kirsty McCall och The Pogues i Fairytails of New York. Fortsatt mixningsarbete skulle ge den ytterligare rättvisa.

       

Tack för konstruktiv kritik och vänliga ord.  :)
Jag skulle nog behöva lite mer tid för mix, men deadline är imorgon så då behövs det friska öron. Jag tror att reverbet ställer till det lite. Skall välja något lite snällare. Min röst är lite för dominant det håller jag med om. Skall pressa fram Åsa och tilbaka mig själv. Pushar lite på Tin whistle också.
egg


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
har ni rökt på tillsammans ? :) inte mycket till julstämning vilket glädjer mig då jag är lite allergisk mot sånger i den genren...och här har du fått till en härlig medryckande låt som trots jultexten ger en Irländsk livepubfeel ála Pogues...dina spelade trummor ger låten det sväng som gör att det lyfter och bra banjo också...Åsa sjunger som bara den och bra pipa har hon verkligen...skulle vara roligt att höra dina alster utanför tävlingsarenan (eller som nu julstämningen)som du verkar ha fastnat lite i för allt du gör ligger i en klass för sig...

Allt gott / karl
Låter bra, fin låt, jag tycker dock sången är lite för stark.



Min eller Åsas?  Eller bådas? :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


freddy

  • Gäst
Förväntningarna på topp när eggmannen är i farten... Sätt ihop ordet folkmusik med förnamnet Irländsk och många får nåt himmelskt i blicken och så även jag.
Snabbt inser jag att förväntningarna infrias. Här finns en stark, odödlig melodi, få förunnat att få ihop. Det sprudlande kompet med så vitt jag kan höra autentiska instrument
finns där. Låten drar över åt pop med sticket som trots allt ger en välbehövlig omväxling åt verserna som i och för sig är vackra nog att kunna mala på sisådär en femton gånger.
Tonartshöjningen på slutet ger ytterligare slagsida åt populärmusiken (mindre åt folk alltså). Detsamma gäller de "moderna" trummorna. Sång- och instrumentalinsatserna håller
hög klass. Jag gillar verkligen detta och utser den diktatoriskt till Julskivans hitlåt. So far so good förutom ett litet "?" för tonartshöjningen. Mixen måste jobbas med ytterligare. Eggmannens sångstämma ligger långa stunder alldeles för stark i jämförelse med Åsas. Den intensitetshöjning jag ser fram mot när sångaren utbrister vid "c'mon, c'mon Mary now" utebliver nästan helt då whistleflöjten är alldeles för svag för att bära upp det högst emotsedda solot. Eggh röst blir aningen vass emellanåt. En kombination av mix-nivå och intonation? Kanske går att "gröpa ur" de mest besvärande frekvenserna med lämpligt eq-verktyg?
Summa summarum: En jättebra låt som ger mig irländska vibbar a la Kirsty McCall och The Pogues i Fairytails of New York. Fortsatt mixningsarbete skulle ge den ytterligare rättvisa.

       

Tack för konstruktiv kritik och vänliga ord.  :)
Jag skulle nog behöva lite mer tid för mix, men deadline är imorgon så då behövs det friska öron. Jag tror att reverbet ställer till det lite. Skall välja något lite snällare. Min röst är lite för dominant det håller jag med om. Skall pressa fram Åsa och tilbaka mig själv. Pushar lite på Tin whistle också.
egg

Deadline för uppladdning that is. Om du behöver en eller två extra dagar för att fixa till brister i mixen så är det OKEJ! Så du kan andas lite lugnare :D


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul att höra en egglåt, de kommer ju inte värst ofta! Ungefär som när man var liten och väntade på årets Tintinalbum!

Jag har svårt att sluta flina för låten sitter som en smäck i skallen efter bara en lyssning. Det låter verkligen helt rätt om kombinationen egg-Åsa, den funkar vare sig ni dubbar, sjunger oktaver eller stämmor.

Rent mixtekniskt finns det förbättringsmöjligheter. Nu ligger ni på exakt samma plats i stereobilden, jag skulle nog ha provat dra isär lite. Sedan låter eggleaden på sticket annorlunda mot resten, låter som den är inspelad någon annanstans, mera närmickad. Du kanske vill ha det så, men det låter lite knepigt.

Kul med banjo och tin whistles, de kunde kanske ligga lite högre. Basen är också låg. Trummorna hörs tydligt, och jag vet inte vad jag skall tycka om dem. Ljudmässigt helt OK, men spelet har jag lite svårt för. I första halvan tycker jag det låter som ett enda långt fill, men efter sticket flyter det bättre. Eller så har man vant sig!  :) Jag reagerar på ett par ngt otajta utslag, vid 11 och 233s.

Jag gillar höjningen, den krämar verkligen ur det sista i detta underbara julölsdoftande örhänge.

Lite mycket kompressor på mastern, kanske. Vid 240 s duckar allt. Men det fixar sig nog i mastringen.
DON'T PANIC


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjaa Egget o Åsa! Det e vi eftersläntare. :P

Detta gillade verkligen jag!  :wub: Jätteskön låt med bra melodier och bra spel o sång. Inte så julig som en jullåt brukar vara men det tycker jag kommer ge jätteskön variation på skivan. Jullåt blir det inte fören tamburinen e med hela vägen..  :lol: Era röster passar jättebra ihop i denna svängiga folklåt med de irländska influenserna. Åsas sång på detta var underbart, starkt jobbat här Åsa!

Sedan är det mixen som inte är lika bra. Vet själv nu hur svårt det är att mixa sång. :)
Din röst är för stark i jämförelse till Åsas, och detta såg jag nämnas i några tidigare inlägg. Sedan är det vissa toner som är mycket starkare än andras och då är det lämpligt att göra en liten automation av volymen just där, så gjorde jag med rätt bra resultat. Sången distade vid 75s, kanske gå att fixa? Jag fick också dist på rösten på min låt på ett ställe men om sänkte jag sången så blev den för låg. Så märkte jag att det var på hela mastern som var i topp, och då var det bara att sänka mastern lite och höja sången igen. :) Ja, du e säkert mycket bättre än mig på att mixa men jag ville bara nämna det.

Annars var detta en kanonlåt! Jättebra jobbat, kommer bli en grym julskiva det här. :)

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 17.11.2008, 12:10:12 by Memphis »


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub: riktigt riktigt kul med mycket kommentarer och tack för berömmet!
Rattlesnake fångade min känsla rätt bra med orden att du sitter och flinar, precis så känner jag med, från första gången jag hörde den i en första slaskmix. Och livekänslan är påtaglig, så jädra häftigt att sjunga denna duett måste jag säga. Egghuvud, du har ju en väldigt skön röst!
Jag vill sjunga med när jag hör låten, fast det är jag själv som sjunger på den haha!

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kul att höra en egglåt, de kommer ju inte värst ofta! Ungefär som när man var liten och väntade på årets Tintinalbum!

Jag har svårt att sluta flina för låten sitter som en smäck i skallen efter bara en lyssning. Det låter verkligen helt rätt om kombinationen egg-Åsa, den funkar vare sig ni dubbar, sjunger oktaver eller stämmor.

Rent mixtekniskt finns det förbättringsmöjligheter. Nu ligger ni på exakt samma plats i stereobilden, jag skulle nog ha provat dra isär lite. Sedan låter eggleaden på sticket annorlunda mot resten, låter som den är inspelad någon annanstans, mera närmickad. Du kanske vill ha det så, men det låter lite knepigt.

Kul med banjo och tin whistles, de kunde kanske ligga lite högre. Basen är också låg. Trummorna hörs tydligt, och jag vet inte vad jag skall tycka om dem. Ljudmässigt helt OK, men spelet har jag lite svårt för. I första halvan tycker jag det låter som ett enda långt fill, men efter sticket flyter det bättre. Eller så har man vant sig!  :) Jag reagerar på ett par ngt otajta utslag, vid 11 och 233s.

Jag gillar höjningen, den krämar verkligen ur det sista i detta underbara julölsdoftande örhänge.

Lite mycket kompressor på mastern, kanske. Vid 240 s duckar allt. Men det fixar sig nog i mastringen.


Tack för feedback. Ingen kompressor på detta faktiskt, men har lagt på lite "vintage warmer" som jag är tveksam till. Svårmixat var det med alla akustiska instrument. Det blir en del skrammel och grejor som itne går att gata bort. Om jag gör en mix på bara kompet så låter alla nivåer okej. Men när jag sedan lägger på alla körer och sångfiler så försvinner mycket in i mellanregistret.
Trummorna verkar ha delat folk i två läger. Hmmm lite för mycket jobb att lägga om dem och jag tänkte nog att det skulle låta så där lite svängigt, men jag kanske spelar lite för mycket. Jag tror att en del av ringadet i pukorna har att göra med att jag valt ett lite underligt reverb. Skall sätta mig ikväll och greja med det,
Kul att du gillade låten och tack för lyssning och tips.

Tjaa Egget o Åsa! Det e vi eftersläntare. :P

Detta gillade verkligen jag!  :wub: Jätteskön låt med bra melodier och bra spel o sång. Inte så julig som en jullåt brukar vara men det tycker jag kommer ge jätteskön variation på skivan. Julåt blir det inte fören tamburinen e med hela vägen..  :lol: Era röster passar jättebra ihop i denna svängiga folklåt med de irländska influenserna. Åsas sång på detta var underbart, starkt jobbat här Åsa!

Sedan är det mixen som inte är lika bra. Vet själv nu hur svårt det är att mixa sång. :)
Din röst är för stark i jämförelse till Åsas, och detta såg jag nämnas i några tidigare inlägg. Sedan är det vissa toner som är mycket starkare än andras och då är det lämpligt att göra en liten automation av volymen just där, så gjorde jag med rätt bra resultat. Sången distade vid 75s, kanske gå att fixa? Jag fick också dist på rösten på min låt på ett ställe men om sänkte jag sången så blev den för låg. Så märkte jag att det var på hela mastern som var i topp, och då var det bara att sänka mastern lite och höja sången igen. :) Ja, du e säkert mycket bättre än mig på att mixa men jag ville bara nämna det.

Annars var detta en kanonlåt! Jättebra jobbat, kommer bli en grym julskiva det här. :)

Mvh

Memphis

Tack för kommentarer och feedback.  Skall titta över nivåerna försökte nog pressa ur så mycket det gick ur mixen, men det kan hända att det slår över lite ibland. Det kantrade över på min röst så det skall jag jobba med.

har ni rökt på tillsammans ? :) inte mycket till julstämning vilket glädjer mig då jag är lite allergisk mot sånger i den genren...och här har du fått till en härlig medryckande låt som trots jultexten ger en Irländsk livepubfeel ála Pogues...dina spelade trummor ger låten det sväng som gör att det lyfter och bra banjo också...Åsa sjunger som bara den och bra pipa har hon verkligen...skulle vara roligt att höra dina alster utanför tävlingsarenan (eller som nu julstämningen)som du verkar ha fastnat lite i för allt du gör ligger i en klass för sig...

Allt gott / karl

Nej ingen pårökning. Tack för vänliga kommentarer. Du gilllade trummorna. De flesta har väl annars tyckt att jag tar ut svängarna lite för mycket. Får fundera kring om jag hinner spela om trummorna eller om jag skall hålla dem som de är. Risken är att de blir tråkigt fyrkantiga om jag kvantiserar dem. Då försvinner en del av spökslagen och sådant som jag tycker gerl ite liv. Fast det var ju inte meningen att folk skulle tycka att det var något djäkla freejazzstuk på låten. Det är ju tänkt att låta folkmusikpubpop. Åsa är helt klart lysande. :)
 :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här gillar jag, irländskt folk med Jul-känsla, dessutom låter det live vilket gör det än mer medryckande, skulle vilja sitta där på puben och lyssna på det här och sjunga med :P

Sen tycker jag som flera påpekat att rösterna ska komma mer i balans, du Egget dominerar lite..men så bra detta är redan!!

Kanon-bidrag till Jule-ljud, kul :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det här gillar jag, irländskt folk med Jul-känsla, dessutom låter det live vilket gör det än mer medryckande, skulle vilja sitta där på puben och lyssna på det här och sjunga med :P

Sen tycker jag som flera påpekat att rösterna ska komma mer i balans, du Egget dominerar lite..men så bra detta är redan!!

Kanon-bidrag till Jule-ljud, kul :D

/Marr

Tack så mycket för feedback. Jobbar med mixen   :)


oceanmusic

  • Gäst
Om jag skulle dricka öl så skulle en Pint Guiness sitta som en ...... till denna låt.  :D

Bra låt, bra stämning, bra instrumenterat! Gillar kontrasten mellan era röster, tycker den tillför mycket. :)



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En frisk fläkt det här - en god öl passar till vilda röster och flöjtspel!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Om jag skulle dricka öl så skulle en Pint Guiness sitta som en ...... till denna låt.  :D

Bra låt, bra stämning, bra instrumenterat! Gillar kontrasten mellan era röster, tycker den tillför mycket. :)



En frisk fläkt det här - en god öl passar till vilda röster och flöjtspel!


Värst vad ni blev sugna på Öl allihopa. Det var lite det som var meningen att man skulle få lite pubfeeling så det verkar ju ha lyckats. Tack så mycket  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Okej här är slutresultatet. Trummorna gick tyvärr förlorade i mixingen så jag var tvungen att lägga om dem. Bra kanske tycker nog vissa. :) Detta var nog det svåraste jag försökt mig på. Känns lite som att jag mixat sönder låten, men det blir kanske okej i slutändan ändå?
Problemet var alla audiofilerna, eftersom det är så mycket akustiska instrument här. Det var ju både banjo, akkegitarren, percussion, flöjterna och sedan alla sångfilerna också. Bättre än så här blir det inte. skulle det varit perfekt så skulle jag nog behövt ett par veckor till. Ibland är det bra med deadlines, då är man också tvungen att släppa taget ibland.  Man lär så länge man lever. Nästa år börjar arbetet med jullåten således i Juni.  :)


Jag tycker det blev ett lysande slutresultat! Trummorna har lugnat ner sig lite, de sliter sig loss på slutet där det är helt OK, bas och banjo verkar ha fått en knuff upp, och sångbalansen är mycket bättre. Kanske sjunger Åsa lite starkare än du i första versen, men allt behöver inte vara perfekt! Slutintrycket är ändå mycket bra. Och fan vilken catch denna låt har, både jag och min sambo gnolar för fullt på denna... ^_^
DON'T PANIC


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jaha..allt har redan skrivits tror jag :) nöjer mig med att skriva: härlig stämning, kalasmelodi och bra framfört alla!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra jobbat egget! Tycker allt sitter på plats nu. Gratulerar till ett riktigt kanonbidrag igen!
« Senast ändrad: 22.11.2008, 17:16:17 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
vad är detta, en del trumslag är ju alldeles för höga och slår liksom sönder låten.

Tycker annars det är en skön trallvänlig melodi. Passar bra att blanda din röst med Åsas.
Färgrikt arr också.
Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


asti

  • Gäst
Såg spännande ut när jag läste Mary, Mary Egghuvud. Jag vet att det fanns en person som hette Barbro Svinhuvud, så det här måste kollas!   :D
Härlig "allsångslåt" som sitter extra fint på puben efter ett par Guinness! Bra arr, produktion och sånginsatser. Ska man anmärka på något så tycker jag att mixen kunde förbättras något. Jag skulle vilja ha ner trummorna något liksom Egghuvuds sång och ha upp banjon lite lite..........men det är kanske mest för att jag gillar banjo och fuskar lite ibland på en fyrsträngad sådan!?  :) Snyggt!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej här är slutresultatet. Trummorna gick tyvärr förlorade i mixingen så jag var tvungen att lägga om dem. Bra kanske tycker nog vissa. :) Detta var nog det svåraste jag försökt mig på. Känns lite som att jag mixat sönder låten, men det blir kanske okej i slutändan ändå?
Problemet var alla audiofilerna, eftersom det är så mycket akustiska instrument här. Det var ju både banjo, akkegitarren, percussion, flöjterna och sedan alla sångfilerna också. Bättre än så här blir det inte. skulle det varit perfekt så skulle jag nog behövt ett par veckor till. Ibland är det bra med deadlines, då är man också tvungen att släppa taget ibland.  Man lär så länge man lever. Nästa år börjar arbetet med jullåten således i Juni.  :)


Jag tycker det blev ett lysande slutresultat! Trummorna har lugnat ner sig lite, de sliter sig loss på slutet där det är helt OK, bas och banjo verkar ha fått en knuff upp, och sångbalansen är mycket bättre. Kanske sjunger Åsa lite starkare än du i första versen, men allt behöver inte vara perfekt! Slutintrycket är ändå mycket bra. Och fan vilken catch denna låt har, både jag och min sambo gnolar för fullt på denna... ^_^

Tack så hemskt mycket... tja man blir väl aldrig nöjd själv. Lite mer dynamik kanske kommer fram i mastringen också.

Jaha..allt har redan skrivits tror jag :) nöjer mig med att skriva: härlig stämning, kalasmelodi och bra framfört alla!
Tack så mycket från oss alla två.  :)

Bra jobbat egget! Tycker allt sitter på plats nu. Gratulerar till ett riktigt kanonbidrag igen!
Jo det blev nog lite bättre till sist  :)

vad är detta, en del trumslag är ju alldeles för höga och slår liksom sönder låten.

Tycker annars det är en skön trallvänlig melodi. Passar bra att blanda din röst med Åsas.
Färgrikt arr också.
Gott

Tack så mycket. Hmm  vilka trumslag menar du? är det virveln eller är det bastrumman eller när pukorna sjunger lite för mycket?   :)
Såg spännande ut när jag läste Mary, Mary Egghuvud. Jag vet att det fanns en person som hette Barbro Svinhuvud, så det här måste kollas!   :D
Härlig "allsångslåt" som sitter extra fint på puben efter ett par Guinness! Bra arr, produktion och sånginsatser. Ska man anmärka på något så tycker jag att mixen kunde förbättras något. Jag skulle vilja ha ner trummorna något liksom Egghuvuds sång och ha upp banjon lite lite..........men det är kanske mest för att jag gillar banjo och fuskar lite ibland på en fyrsträngad sådan!?  :) Snyggt!

Kul att det finns fler som spelar banjo Här är det traditionell bluegrass femsträngat som gäller. Det är inte så lätt som det verkar föst. allting sitter i högerhanden, men det går så sakta framåt. Jag brukar sitta på däcket bredvid huset på sommrarna och leka "deliverance" när grannarna går förbi.
mixen är inte 100% jag vet det. Det skulle nog behövas lite mer pillande men eftersom den skall med på julskivan så... ja det får gå sähår helt enkelt.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Irländsk och Bach-artad stämning, och proffsigt sammansatt!

Fy sjutton sånt här faller jag lätt för :) Speciellt när sångarna dessutom är så bra!

Väldans bra!  Jag menar: VÄLDIGT bra! :)

Och jätte-bra också!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Irländsk och Bach-artad stämning, och proffsigt sammansatt!

Fy sjutton sånt här faller jag lätt för :) Speciellt när sångarna dessutom är så bra!

Väldans bra!  Jag menar: VÄLDIGT bra! :)

Och jätte-bra också!

Tack så mycket. Det värmer när det kommer från dig också.  :)


oceanmusic

  • Gäst
Yeah, there you satte den, right! Cheers!  :D


Sk*tbra i mina öron. Dubliners liveframträdande nästa?  ;)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Yeah, there you satte den, right! Cheers!  :D


Sk*tbra i mina öron. Dubliners liveframträdande nästa?  ;)
Tack!  Det värmer med så mycket snälla kommentarer. Tänk om man kunde få Dubliners att framföra min låt. Coolt! Kanske skulle skicka den till dem och se vad de tycker.  :)