Kontrollrummet

Zebastian - This Is Christmas

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Hej!

Nu har jag blivit klar med min jullåt som heter This is christmas.
För er som inte har hört den i den halvfärdiga versionen är det en instrumental låt med akustisk gitarr, bas, piano, trummor,  lite elgitarr och stråkar och sånt. Nu har fixat lite småsaker som jag inte hade gjort i den första versionen och lagt in lite glitterljud i början av låten för att förstärka julkänslan i den.

Det roliga är att det var först i tisdags jag kom på att jag hade anmält mig till att vara med på skivan och fortfarande, mindre än en vecka kvar tills deadline inte hade någon låt. Så jag jobbade vidare på en refräng som jag kom på när jag satt med en gitarr för ett par-tre veckor sedan och så började jag jobba på den här låten.
Förresten är detta min första inspelning med akustisk gitarr. Har varit riktigt roligt att spela in den här!


En tidig god jul önskar jag er!   :lol:


Edit: Nu har Rattlesnake varit så trevlig att han har gått in och gjort trummorna tighta!
Har även gjort så att rumsklangen passar bättre in.
Vad tycker ni om nyversionen som annars är densamma?
Bättre eller mycket bättre?
« Senast ändrad: 18.11.2008, 13:19:04 by Zebastian »


asti

  • Gäst
Skön instrumentallåt med tydlig jul-feeling! Är själv svag för nylongitarr, så jag lutar mig tillbaka, lyssnar, njuter och sippar på glöggen.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
trummorna är rätt otajta på sina håll.
Men liret och mixen är helt okej bortsett från det faktum
att trummorna har ett annat rum som de lirar i jämfört med resten av ''bandet''.
Bra låt,skönt med nylonsträngat,bra inspelning av den ochså. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är ett skönt sound med den akustiska gitarren i förgrunden. Rent och snyggt och med en tydlig bärande melodi.

Fint, får oxå lite Jul-vibbar här :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Tack så mycket alla tre! Det är alltid så roligt att höra att nån gillar ens låtar. Speciellt när det är folk som själva håller på med musik.
Jo det stämmer bra att det är nylonsträngad gitarr. Det är alltid nått visst med det, tycker jag också.
Marruschkka, kul med en tjej på ett musikforum. Det är ganska ovanligt på de andra musikforum jag varit på.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Fin låt, lite småotajt men inget som stör, blev lite sliskigt med syntharna ett tag men sen glömde jag bort dem :) Passar fin-fint som avkoppling efter min 'Gott Nytt' låt ;)
Fin avslutning.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Trevlig, lite drömsk melodi. Kan säkert göra sig med sång men funkar utmärkt instrumentalt. Pampigt med elguran. Jag kan mycket väl också tänka mig att sippa på en glögg till detta. Snygg inramning med julglittret.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Javisst är det här jul!
Kanske judagsmorgon, fint och vilsamt
En akustisk gitarr kan verkligen sätta en stämning
Enkelt och bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Tack så mycket ni tre senaste också!
Kul att ni kommenterar!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ljus och luftig ljudbild. Trevlig instrumentering, passar bra ihop. Det låter som att den här låten egentligen har en text, fast du väljer att göra en instrumentalversion. Hade jag rätt?  ;)

Trummorna gör inte låten rättvisa, på tok för otajta. Mitt råd är att kvantisera 100%, jag tror de kommer låta levande ändå. Och passa även på att dra ner rumsmickarna, det blir lite väl stora i stereobilden.

Men i övrigt låter mixen kalas, den behöver du inte göra så mycket åt. Hör lite basbummel någonstans, skulle tro att det nylonguran som skulle låta bättre om du skar bas på den.
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Riktigt... personlig stereobild det här. Kanske soundet på gitarren som ligger helt dödtorr i mitten, och trummorna som spelas i rummet bredvid (kanske det är därför det är lite otight som påpekats :) ) med bara ambiensmickar  skulle kunna hitta lite närmare varann? Arrangeman och stämning är helt 100-jul, men mixen kanske ska slipas.

Kanske jag har helt fel, i Herr Skallerorms öron lät det inte alls opar?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil




Kanske jag har helt fel, i Herr Skallerorms öron lät det inte alls opar?


Opar...?  :huh:
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt lir! Du imponerar med arret i den här låten! Jag lyssnar och vill se stora tunga snöflingor falla!
Skönt Zebastian - God Jul
« Senast ändrad: 17.11.2008, 12:32:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Fin låt! :) Gillar den, bra spelat och härligt slut.

Men som sagt ganska otajta trummor ibland, speciellt vid 83sekunder när hi-haten är ensam.

/Memphis


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Hej tack för era kommentarer!

Rattlesnake, Jo det stämmer faktiskt, jag har tänkt mig att låten ska sjungas men jag har ingen text till den.

tsmalmbe, en så här personlig stereobild kan det bara bli när en kille utan någon större koll på hur man gör en inspelning ändå gör en inspelning  ;)
vem är herr skallerorm och vad är opar?  :D
menar du att trummorna ska annat reverb i sig?

Max, tack så mycket! Kul att du gillar arret också, har aldrig tyckt att jag varit så bra på att arrangera låtar egentligen, är mer en melodimänniska.  Så det var extra kul att höra! God jul! (tidigt sådant) ;)

memphis, jag har faktiskt svårt att höra om det är otight, har nog lyssnat för mycket.
Men om du eller någon annan känner för att hjälpa till med trummorna (och det måste i så fall ske idag) så får ni gärna göra ett litet försök.
Om ni har ezdrummer får ni dessutom gärna försöka göra ett reverb som kanske passar låten bättre och spara ner trummorna i wav och skicka tillbaka det. Annars går midi också bra. alltså jag vill bara ha trummorna. för i låten jag skickade med här är stråkarna och det inte med.

I fall nån vill göra detta så finns låten utan trummor här:
http://www.yousendit.com/download/Y2o5QndIcHZEbUozZUE9PQ

och här är midi-filen med trummorna:
http://www.yousendit.com/download/Y2o5QndCZEt0TW5IRGc9PQ

Edit: glömde säga att om ni även vill göra ett passande reverb till trummorna (om ni har ezdrummer då alltså) så är det orginaltrumsettet (rock & pop eller vad det nu heter) som jag använder här.

 
« Senast ändrad: 17.11.2008, 14:07:05 by Zebastian »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har Ez-drummer och kan nog fixa till det i kväll!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Ja! Det låter ju jättebra!!  :P
Stort lycka till!  :)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :)
Kul att du fixat någon annan till trumpålägg,jag har ju,som du vet fullt upp med Badlands låtar :wub: :lol: ;)
Den snubben håller mej verkligen på tårna... :D Tur är väl det,Då hinner jag inte ha tråkigt i alla fall....... :lol:
Näe,skämt åsido,det är kul som faan att jobba med andra........ ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
:)
Kul att du fixat någon annan till trumpålägg,jag har ju,som du vet fullt upp med Badlands låtar :wub: :lol: ;)
Den snubben håller mej verkligen på tårna... :D Tur är väl det,Då hinner jag inte ha tråkigt i alla fall....... :lol:
Näe,skämt åsido,det är kul som faan att jobba med andra........ ;)

Jag förstår, du är hjälpsam du!  :)

På tal om hjälpsam, Rattlesnake har gjort om trummorna till låten nu. Upp och lyssna för att säga vad ni tycker. Dock bara någon kvart kvar tills jag skickar in så skynda på!