Du får börja dra dig mot indisk musik, där är det inte ovanligt med kvartstoner, finns sångare som kan sjunga dessa, alltså varje ton (enligt hur vi ser på det) indelad i fyra nya deltoner. Skrämmande!
Lättare för oss som bara avfärdar sådant skit som falskt 

eller så håller jag mig bara till den nordiska folkmusiken , som också har samma mikrotonalitet 
det är ju det jag pysslar med dagarna i ända, typ 
Kanske är det så, eller kanske är det så att folkmusiker har det som ursäkt när dom lirar falskt
jag tror iaf att det är viktigt att man har koll på vad man gör, inte något man med fördel kan slänga in i en låt bara sådär. Då låter det som sagt mer fel än rätt. 
Men om du pysslar med det hela dagarna, så tycker jag du får ta reda på hur man skriver detta i noter, för hela notsystemet borde skita sig. Om man inte infört någon mystisk markering eller så
Sen skulle det vara intressant med lite annan teori kring detta, skalor och sådant. Det har dom nog koll på där i skolan va?
Antar att det finns någon dokumenterad teori eller notering kring detta. Vi gick aldrig igenom något sådant i mina musikutbildningar. Nämndes väl som hastigast bara.
Har du några exempel på folkmusik där detta är tydligt som man kan lyssna på?
Tycker faktiskt det är intressant.. även om jag samtidigt tycker det räcker med tolv toner.. 
vad man än tror så kom faktiskt musiken FÖRE musikteorin ( skum jag vet

)
men du har helt rätt i att man sätter lite olika mystiska markeringar på noterna ( alt. skiver under noterna att vissa trinn är neutrala/halvhöga/... )
man kan sätta en pil uppåt på t.ex en liten septim för att den ska klinga nästan som en stor, fast lite under

eller på en ters som man man vill ska klinga neutralt ( mitt mellan dur/moll) kan man sätta ett överkyssat streck ...
är inte hel inne i noteringen....
för det vanliga är att man noterar med vanliga noter , men vet att det ska vara andra intervall liksom

det finns lite olika teorier, olika forskare har olika idéer , kan skicka en artikel om du vill

:D
När man har kommit in i världen av mikrotonalitet så är det svårt att sluta... lite som att gå tillbaka till bara salt o peppar efter att ha upptäckt att det finns fler kryddor i kryddskåpet

o du , kom fan inte o säga att mikrotonalitet är nått man hittat på bara för att folk inte kan spela rent

över och ut !
norrbaggen