Kontrollrummet

Freddy - Warstorm

gäst · 33 · 5004

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
 ;)
« Senast ändrad: 01.07.2009, 15:30:54 by freddy »


oceanmusic

  • Gäst
Mäktigt! Tänkte skriva medan jag lyssnar med det kunde jag fetglömma.  :o Nåja det var mäktigt och full pump till dit jag hann.  :) Ska lyssna på resten och återkommer med "full" recension.

Nu så!

Bra att det lugnar ner sig lite, då hinnar lyssnaren hämta andan.

Detta var bra!  :) Snyggt krigiskt tema som går genom hela låten. Tycker mig höra EWQL?
Enda jag inte gillar är trumman mot slutet som låter som en skrivmaskin.

Skulle även vilja ha ett par partier med ännu färre instrument, som det är nu fylls mina hörlurar av en "mäktighet" hela tiden. Detta tröttar ut mina öron lite grann, så lite mer kontraster önskar jag.

Imponerad över din mångsidighet!  :)
« Senast ändrad: 12.11.2008, 22:43:03 by oceanmusic »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det ska vara "klassiskt" i år verkar det som. :D
Detta var mäktigt Freddy Nästan XXXXklass (kommer jag ihåg rätt nu?) Edit: Memphis skulle det vara. Framförallt måste du ha lagt ner en hel hög med tid för trummorna som känns väldigt väl anpassade för detta krigiska stycke. Kändes faktiskt nästan lite kort - tråkigt när den slutade. Har inget att anmärka på.

Eko
« Senast ändrad: 12.11.2008, 23:07:13 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra! Struktur och stämning förenas i en fin flow. Tänker filmmusik men funkar bra fristående.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja Freddy!

Jag gillar det här!, blev 3 lyssningar. Känns genomarbetat och stundvis väldigt känslofullt, syftar här på den lugna delen där oboen styr och har stråkarna och hornet i bakgrunden. Oboen är dock lite låg och känns för långt bort men detta är svårt att komma ifrån i EWQL vet jag eftersom det är inspelat med naturligt reverb, synd tycker jag.  -_- Låter mycket filmmusik över låten, harmonierna och trumspelet i de actionladdade partierna. Någon jag slås av ganska snabbt är att det inte finns något speciellt tema som låten utgår ifrån annat än basgången och den melodin som först kommer i den lugna delen och i slutet fast där med virvel. Nu ligger det hela tiden någon kort snutt med stråkar eller någon brassintrument som ligger loopad vilket inte gör det så unikt som det skulle kunna vara. Lite svårt att förklara. Nu är jag inget proffs men detta e min opinion. :) Men bra jobbat Freddy! Ett bra verk du komponerat här, väldigt kul att fler här på Kr skriver orkestermusik.  :wub: Ser fram emot mer från dig.

PS. En idé jag fick under lyssningen var om man på den lugna delen med melodin skulle testa lägga den sångstämman med massa reverb som du hade i förra låten? Lite svagt i bagkrunden för att få ännu mer djup i det. Kanske kunde bli coolt. :)

Oj, va mycket det blev.. :wacko: och jag som hade tänkt lägga mig tidigt ikväll..  :lol:

Mvh

Mufphins
« Senast ändrad: 13.11.2008, 00:31:43 by Memphis »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
crappy laptopspeakers.

Riktigt snyggt, men jag tror att upplevelsen förstörs av min lyssning, så jag ber att få återkomme med fler intryck.

Jag imponeras av din bredd helt klart. Måste vara kul att kunna göra så lika saker och få allt att låta bra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra ljud och stort arbete. Jag saknar riktigt lugna njutningsfulla partier med väldigt få instrument som motvikt till det pompösa.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Väldigt fina orkesterljud (varför har inte jag såna :()
Bra teman som förmedlar någon slags krigsstämmning
Filmiskt - ser stora slagfält, ödeläggelse
Som självständigt stycke kanske det kunde tjäna på att korta de olika temadelarna något och lägga in mer stillsamma partier med några få instrument.

----
EMU
"Måste vara kul att kunna göra så lika saker och få allt att låta bra"
 :D :D :lol:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Fredden!

Eller kanske Maestro Lindberg!
jag blir så in i hel...te imponerad av detta så att ...... :wub:

Att kommentera detta i detalj går ju inte, åtminståne inte att såga, för det finns ju inget att såga på!
Vilket grymt jobb du gjort mannen, detta har krävt lite mer än en lunchrast för att bli klart!

Några lyssningar in nu och....
som gammal råkkare hittar jag mig föreställande hur detta kunde låta med en eller två verser med tyngre komp typ distguror och heavydrums, fan det låter åxå snyggt, adderade ännu tung sång till fantasin och det blev ännu snyggare.... :rolleyes:

Näemen detta gjorde du snyggt, Obbnäsgänget satt helt tyst o lyssnade... och njöt! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det första som slog mig var att detta är en hårdrockslåt, en ulv i fårakläder. Osäker på om jag gillar fåret.  :unsure: Tror jag skulle gilla rovdjuret bättre. Jag upplever det som lite orkeslös emellanåt. Mycket, mycket bra jobbat, men jag hoppas på gruffversion framöver.






Ser nu att Mahan kommenterade ung. samma som jag... jaja.


freddy

  • Gäst
Oj, kul med många kommentarer.

Oceanmusic: Japp, det är EW mestadels. Kul att du gillar, förstår att det kan behövas någon mer dynamisk kontrast i stycket. Ska lägga in någon liten variation är det tänkt. Tack för kommentar!

Eko: Ja, tiden går fort när man skriver. Känns som jag skulle kunna variera alla teman lite och spela ut mer på det. Men då blir det väl 14 min.. Trodde den var kortare innan första bouncen :) Trummorna kom hyfsat naturligt, känner dock att dom behöver förfinas lite till. Tog inte så lång tid faktiskt, men kul att dom känns "rätt". Tack Eko.

Equality: tack :)

Memphis: Tack för lyssningarna, alla tre :) Jag upplever inte oboen som för långt bort, men den är nog för låg som du säger även om jag ville ha den lite försiktig, petar upp den lite.

Förstår inte dina tanker sedan riktigt. Låten har ett tydligt tema tycker jag, det är det som du påpekar, det som återkommer. Sen vissa av dom andra delarna ser jag mer som "fristående", det är helt klart ett medvetet val av kompositionsteknik, att låta olika instrument spela "fria" stämmor mot varandra.

Bitvis tycker jag dock att det kunde bjudas på lite variation, och jag tror det är lite det du är ute efter med. Det kommer :)

Tack för lång och bra kommentar.

Emulator: Tack, jag är ganska nöjd själv. Lite småfix hit och dit. Du får gärna återkomma om du orkar :)

MaxB: Jag ville undvika allt för mycket "smet" i denna. Det är ett mittparti som är ganska lugnt trots allt. Jag har mest skrivit lugna pianostycken den senaste tiden och ville köra lite mer actionbetonat. Men jag förstår helt klart din tanke. Om man lyssnar på detta stycke i sin ensamhet så håller jag helt klart med. Mer dynamik ger nog en häftigare upplevelse.

Cykeln: Tackar, ja musiken verkar förmedla min tanke, det är mycket värt det. Emus citat där var lite konstigt, antar att han var ute efter ett "olika" där.  :lol: tack cykeln.

Mahan: Tackar, vilken fin kommentar. :D

Din tanke med rockversioner finns i bakhuvudet. Tänker bjuda på något sådant framöver. Vet inte om det blir detta stycke eller kanske nästa :) Men det kan bli fräckt.

Hälsa O-gänget och tacka :)

Wernborg: Ja, det är klart att det finns lite hårdrock där i mixen, det blir nog lite så för mig ibland eftersom rocken ligger mig varmt om hjärtat. :)

Mahan var inne på samma sak ja, tror också det kan bli fräckt. Har helt klart tänkt tanken, kanske inte just med detta stycke. Men jag gillar orkestralt-tunggung med  :lol:

Orkeslös säger du, det var väl mindre kul. Kanske krävs det ett tonartsbyte eller så är det mera variation som krävs, vilket jag var inne på tidigare. Eller så är det gitarren du vill åt :)

Tack för kommentar iaf. Uppskattas!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Memphis: Tack för lyssningarna, alla tre :) Jag upplever inte oboen som för långt bort, men den är nog för låg som du säger även om jag ville ha den lite försiktig, petar upp den lite.

Förstår inte dina tanker sedan riktigt. Låten har ett tydligt tema tycker jag, det är det som du påpekar, det som återkommer. Sen vissa av dom andra delarna ser jag mer som "fristående", det är helt klart ett medvetet val av kompositionsteknik, att låta olika instrument spela "fria" stämmor mot varandra.

Bitvis tycker jag dock att det kunde bjudas på lite variation, och jag tror det är lite det du är ute efter med. Det kommer :)

Tack för lång och bra kommentar.

Tjo! Okej, min kommentar var lite luddig kanske.  :) Ja , menade mest att den första melodin som är ett tema inte är så varierat. Den är så kort och går runt o runt. Men det e väl en smaksak och klart det funkar ändå liksom! Gillar din stämföring senare med melodierna mot varandra. Och det kanske bara är oboen som är för låg och inte långt bort, lite svårt o höra. Skitbra annars som sagt!

Tjao!

/Memphis


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..här har det lagts ner jobb..låter skitbra...tänker absolut filmmusik..snyggt och välkammat :) kanske som någon annan sa..coola ner lite i visa partier så att kontrasterna blir lite större och man får hämta andan..skall bli kul att följa denna..riktigt bra jobbat!


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Som synes finns det förstås saker som kan göra detta ännu bättre, men i mina lyssnaröron är det redan suveränt. Jag måste ju säga att du har utvecklats rejält mkt sedan dina första filmstycken.. Nu har du nya ljud att leka med också  :D

Det är skitbra det här tycker jag, sån rymd, jag satt som fängslad från första takten och nånstans där efter 2 min blev jag ju rörd också så ja.... Det fanns allt för att jag skulle fångas.


http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


freddy

  • Gäst
Memphis: AHA! Ja, då är jag med. Tack för att du förklarande närmare :)

Clemens: Tackar!  :lol: Lite mer variation och dynamik är på gång. Tack för kommentar!

Åsa: Kul att du ser utveckling och gillar. Som du säger så behövs det inga stora förändringar. Tack!




Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Vackert.

Tips: Försök gärna att få en mer öppen ljudbild, mycket som slåss runt 120-350 hz nu, vidare önskar jag feta pukor i nåt parti.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


freddy

  • Gäst
Vackert.

Tips: Försök gärna att få en mer öppen ljudbild, mycket som slåss runt 120-350 hz nu, vidare önskar jag feta pukor i nåt parti.

/Jon

Tack jon. Ja, det är bra tankar. Pukor förekommer det, men kanske inte dom där fetaste hollywood-doningarna. :)




Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
faan! Vad skulle detta vara bra för??? Vet du hur många gånger jag har fått gå till badrummet och snyta mej? :lol:
Skönt stycke,älskar klassisk musik,har ungefär 150 cd med sådant...(Trodde ni inte)
Bra ljud,men ''intot'' är liite för långt?Bäst är slutet,det låter Sagan Om Ringen......
Spela aldrig 'Gollums Song'' för Iken,ni har inte pappersnäsdukar så det räcker... :lol:
Detsamma gäller ''Sallys Song'' (A Nightmare Before Christmas) ;)
Snyggt somm sören Freddy!!!!!!!!
Nu måste jag snyta mej igen....... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


freddy

  • Gäst
faan! Vad skulle detta vara bra för??? Vet du hur många gånger jag har fått gå till badrummet och snyta mej? :lol:
Skönt stycke,älskar klassisk musik,har ungefär 150 cd med sådant...(Trodde ni inte)
Bra ljud,men ''intot'' är liite för långt?Bäst är slutet,det låter Sagan Om Ringen......
Spela aldrig 'Gollums Song'' för Iken,ni har inte pappersnäsdukar så det räcker... :lol:
Detsamma gäller ''Sallys Song'' (A Nightmare Before Christmas) ;)
Snyggt somm sören Freddy!!!!!!!!
Nu måste jag snyta mej igen....... :D

ojsan, vilken härlig kommentar IKEN. Det var allt lite otippat ja, som du säger. Men mycket uppskattat att höra. Det är helt klart en fördel att kunna bli berörd på det sättet du bli berörd av musik.

Sagan om ringen-musiken är en favorit. Gladiator-musiken är en annan.

Tack IKEN  :wub:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har inte läst så noga. Mycket metalartat länge, men det gillas. I introt låter det "kyrkorgel" om det, med avsikt??
Den effekten brukar jag få om jag "slänger på" för mycket i mäktighetssyfte ;) Runt 300 är denna effekt småjobbig.

Min rek är att inte köra fler än en not / sektion ;) (Och låta varje blåssektion ha hand om "sitt" intervall av noter, speciellt.)

Annars jävligt bra. Hypnotiserande vissa stunder :) 
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Har inte läst så noga. Mycket metalartat länge, men det gillas. I introt låter det "kyrkorgel" om det, med avsikt??
Den effekten brukar jag få om jag "slänger på" för mycket i mäktighetssyfte ;) Runt 300 är denna effekt småjobbig.

Min rek är att inte köra fler än en not / sektion ;) (Och låta varje blåssektion ha hand om "sitt" intervall av noter, speciellt.)

Annars jävligt bra. Hypnotiserande vissa stunder :) 


Förstod inte vad "kyrkorgel" betyder riktigt. Stillaliggande baston kanske?
Upplever inget speciellt vid "300" heller faktiskt. Du får gärna förtydliga om du orkar :D Något som lite bredare/annorlunda panorering kan råda bot på kanske?

Blåssektionen är mycket oktaveringar för att tonerna ska hamna just där varje sektion låter vad jag tycker är normalt, eller som det ska. Är det något speciellt blås du tänker på?

Tack för en bra kommentar och bra kritik Divi.




Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mäktigt epos, temat tar sin tid att övertyga men gör det då det varieras och nöter in. Krigsteman är populära på KR, men jag tror ingen har lyckats fånga slagfältskänslan så bra som du.

Låter skitbra om orkestern, ingen Midikänsla alls, bra!

Det enda jag kan tycka låter lite sämre är marschtrummorna, låter lite tunnt smatter. Och så tycker jag mig höra en samplad kör lite lågt, som just låter ... samplad kör. Men jag kan ha fel, det kan vara en artefakt av flera instrument som spelar unisont.

Lyssnar igen. Partiet 246 s och framåt är pampigt som bara den, hade kunna passa i vilken film som helst med slagscener. Pianot är nästan sinnesjukt hamrande, och det piskar upp till finalen. Gillar slutet som klingar ut i efterklangen.
5 av 5 poäng, lätt.  ^_^
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Förstod inte vad "kyrkorgel" betyder riktigt. Stillaliggande baston kanske?
Upplever inget speciellt vid "300" heller faktiskt. Du får gärna förtydliga om du orkar :D Något som lite bredare/annorlunda panorering kan råda bot på kanske?

Blåssektionen är mycket oktaveringar för att tonerna ska hamna just där varje sektion låter vad jag tycker är normalt, eller som det ska. Är det något speciellt blås du tänker på?

Tack för en bra kommentar och bra kritik Divi.

Nja, blås kan ha den effekten (låta kyrkorgel) om för många frekvenser täcks samtidigt. (Med ewql m fl). Med "sitt intervall" menar jag att inte låta melodislingar "korsas" horisontellt mellan olika sektioner...

Det kan dock ha varit min lyssning också, efter som ingen annan klagar :) Jag återkommer under morgondagen efter lyssning i hörlurar :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnade i lurar och det var samma störande effekt. Gör nåt åt det eller strunta i det. ;) Bumpar i vilket fall :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Freddy!

Riktigt mäktig låt det här! Får hålla med en del andra om att det låter filmmusik om detta! Skitsnygg komposition! Många känslolägen i den här låten. Pampigt, kraftfullt, sorgset, hoppfullt, stridande, kärleksfullt...ja, fan allt känns det som. Enormt bra insatts!

Tack ska du ha! Skitbra! :)
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


freddy

  • Gäst
Mäktigt epos, temat tar sin tid att övertyga men gör det då det varieras och nöter in. Krigsteman är populära på KR, men jag tror ingen har lyckats fånga slagfältskänslan så bra som du.

Fan vad nice! Då är jag nöjd! :)

Låter skitbra om orkestern, ingen Midikänsla alls, bra!

Fint det, jag vet att du har ett känsligt öra.

Det enda jag kan tycka låter lite sämre är marschtrummorna, låter lite tunnt smatter. Och så tycker jag mig höra en samplad kör lite lågt, som just låter ... samplad kör. Men jag kan ha fel, det kan vara en artefakt av flera instrument som spelar unisont.

Det kan nog stämma, ska kolla om jag har en lite grövre variant på lager. Nejdå, du har rätt i fallet med syntkören, som sagt känsliga öron :D Jag gillar dom, men mixade medvetet lågt för att inte störa för mycket.

Lyssnar igen. Partiet 246 s och framåt är pampigt som bara den, hade kunna passa i vilken film som helst med slagscener. Pianot är nästan sinnesjukt hamrande, och det piskar upp till finalen. Gillar slutet som klingar ut i efterklangen.
5 av 5 poäng, lätt.  ^_^

Full pott! :) kul, tack för dom fina orden Rattlesnake. Tack för att du tog dig tid att lyssna och ge bra kommentarer, uppskattas.


freddy

  • Gäst
Lyssnade i lurar och det var samma störande effekt. Gör nåt åt det eller strunta i det. ;) Bumpar i vilket fall :D

Jasså, ja jag hör inte riktigt det du syftar på tyvärr. Så det får låta lite orgel där då :D



freddy

  • Gäst
Tjena Freddy!

Riktigt mäktig låt det här! Får hålla med en del andra om att det låter filmmusik om detta! Skitsnygg komposition! Många känslolägen i den här låten. Pampigt, kraftfullt, sorgset, hoppfullt, stridande, kärleksfullt...ja, fan allt känns det som. Enormt bra insatts!

Tack ska du ha! Skitbra! :)

Vilken palett du beskriver där Leif, härligt. Bara fina ord, göttans. Tack tack!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnade i lurar och det var samma störande effekt. Gör nåt åt det eller strunta i det. ;) Bumpar i vilket fall :D

Jasså, ja jag hör inte riktigt det du syftar på tyvärr. Så det får låta lite orgel där då :D

Jao kompositonen i övrigt är ju 5 noter av 5 möjliga när det är som bäst.. Bara blåset som stör mig lite. Jag kan skicka en mp3a med din låt, med mina kommentarer :D

Eller så struntar vi i det. :)
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Lyssnade i lurar och det var samma störande effekt. Gör nåt åt det eller strunta i det. ;) Bumpar i vilket fall :D

Jasså, ja jag hör inte riktigt det du syftar på tyvärr. Så det får låta lite orgel där då :D

Jao kompositonen i övrigt är ju 5 noter av 5 möjliga när det är som bäst.. Bara blåset som stör mig lite. Jag kan skicka en mp3a med din låt, med mina kommentarer :D

Eller så struntar vi i det. :)

Ja, jag tar gärna en låt med dina kommentarer. Det skulle jag uppskatta mycket, inte så att jag bara vill att folk ska tycka om detta. Vill gärna lära mig så mycket jag kan, så alla kritiska åsikter är intressanta.

Bring it on bäjbie! :) Det vore hyvens!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tycker det låter bra här :). Passar bra som filmmusik, lite för stressande för mig vid annat tillfälle. Bra ljudval och snygga slingor som passar ihop. Impad.
www.myspace.com/staffanjonsson


freddy

  • Gäst
tycker det låter bra här :). Passar bra som filmmusik, lite för stressande för mig vid annat tillfälle. Bra ljudval och snygga slingor som passar ihop. Impad.

tack, ja det ska nog vara lite smått stressande också, hehe. Tack stajo!


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Mycket snyggt stycke!
Jag gillar slut mest, riktigt bra.
Overall ett snyggt arrangemang och jag tycker du har tweakat ljuden bra oxå.
Tänker ju helt klart film här, bra stämning i låten, den är intensiv men också stillsam.  :)
Gott hantverk!
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria