Hej hej igen!
Vad kul med ännu mer feedback. Trodde denna tråden var död!

Vad kul att ni gillade låten! Jag har jobbat hur mycket som helst med denna låt och börjar närma mig stadiet där man inte orkar pilla mer utan bara vill släppa den som klar, och gå vidare till nästa projekt. Nu i efterhand så inser jag att jag borde lagt upp låten här på KR i ett tidigare stadie, så jag kunde tagit del av era värdefulla tips redan under arbetetsgång. Nästa gång skall jag se till att göra så.
Men men.. man kanske borde ge denna låten en sista översyn innan man släpper den.
Både Yllet och Tsmalmbe kommenterade virveln. Mer kropp säger ni? Kan ligga något i det.. Vi testade en massa olika virveltrummor innan vi tillslut fastnade för denna (En Joey Jordisson signatur virvel. Dödsmetal virvel på en Floyd-rock låt?! Ja varför inte!). Det är en 13" metall virvel och har en lite ättrig klang. Kan vara detta som gör att det låter lite för lite kropp. Skall se om jag kan skruva fram lite mer kropp på den.
Vad gäller mer reverb på virveln... jag är väldigt försiktig när det gäller reverb i allmänhet. Tycker ofta jag tappar kontroll över mixen när jag börjar krana reverb. Reverb skrämmer mig!

Kanske var jag för försiktig på virveln. Skall testa lite mer.
Yllet och Jarnis pratade om analogvärme.. Det är alltid svårt med det när man spelar in och mixar helt digitalt. Jag har rörvärmare och rullbandssimulator på i princip varje spår så jag har försökt kompensera för det digitala. Jag tror "boven" är mitt EQande. Hela mixen blev bra mycket mer modernt snärtig och punchig än vad jag först hade tänkt mig, men allteftersom jag mixade så märkte jag att det verkligen tilltalade mig, och jag började ändra min "idealbild" därefter. Jag har nog aldrig förr fått till en så här "snärtig" mix förut. Blev lite nöjd med det så jag
kommer nog försöka hålla det kvar i det stuket.
Riden.. jo den är lite av ett problem. Jag har ingen separat mick på den, tyvärr, utan den ligger i överhänget. När jag lägger överhänget på en nivå som jag gillar så sticker riden ut lite mycket, det håller jag med om. Vi borde naturligtvis ha valt att spela in med en annan ride på denna låt. Faktum är att jag fått samma problem förut med just denna riden, på en annan låt. Jäkla synd bara att trummisen gillar att använda den på vissa låtar.
Ujuj vad långt detta blev.. Jag skall kolla närmare på det ni påpekade, men det blir nog inga jättestora förändringar.
Tack än en gång för att ni lyssnade.
/Kristoffer