Kontrollrummet

Richard Klemmé - Would you?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
LÅTNAMN: Would You?
ARTIST/GRUPP: Richard Klemmé
GENRE: Indie
LÅTLÄNGD:3.28
KOMPOSITÖR:Richard Klemmé
PRODUCENT:Richard Klemmé
INSPELNINGSÅR:2008
FORMAT: mp3

Länk för den som inte är inloggad:
« Senast ändrad: 23.11.2008, 11:40:39 by tsmalmbe »
Hur mäter man musik?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt bra låt! men vad har hänt med mixen..basen till höger och trummorna till vänster..vet ju inte vad du vill uppnå med detta, blir lätt surrealistiska nu, fast det kanske är meningen? Blir rätt tröttsamt för höger öra att lyssna på basen..övrigt lite dåligt tryck och väldigt mycket diskant... annars schysst låt och bra sång..förutom soundet då...påminner ju lite om någon gammal 60-tals inspelning vilket i sig är lite kul förstås... :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vicken höjdare! Electric Ladyland släng dig i väggen. Här är en ny producent som använder samma inspelningsutrustning som Jimi Hendrix på Electric Ladyland-plattan. Jag hör också influenser från Beatles men mest från Jimi Hendrix trummis, från plattan Electric Ladyland. Vad hette trummisen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Riktigt bra låt! men vad har hänt med mixen..basen till höger och trummorna till vänster..vet ju inte vad du vill uppnå med detta, blir lätt surrealistiska nu, fast det kanske är meningen? Blir rätt tröttsamt för höger öra att lyssna på basen..övrigt lite dåligt tryck och väldigt mycket diskant... annars schysst låt och bra sång..förutom soundet då...påminner ju lite om någon gammal 60-tals inspelning vilket i sig är lite kul förstås... :)
Tack för responsen. Tanken är att det ska låta 60-tal därav panoreringen av bas och trummor, dessutom försvann trummorna när dom låg i mitten och jag är för dålig på att krana för att fixa detta.
//Richard
Hur mäter man musik?


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Vicken höjdare! Electric Ladyland släng dig i väggen. Här är en ny producent som använder samma inspelningsutrustning som Jimi Hendrix på Electric Ladyland-plattan. Jag hör också influenser från Beatles men mest från Jimi Hendrix trummis, från plattan Electric Ladyland. Vad hette trummisen?
Mitch Mitchell
//Richard
Hur mäter man musik?


oceanmusic

  • Gäst
Hehe! Detta var fett koolt och fullständigt dröp av 60 tal. Från den extrema panoreringen till låten i sig! Full pott tycker jag!  :)


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Hehe! Detta var fett koolt och fullständigt dröp av 60 tal. Från den extrema panoreringen till låten i sig! Full pott tycker jag!  :)
Tack.

Hur mäter man musik?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gruppen Atomic Swing hade ett liknande sound (de spelade: Stone Me Into The Groove)

Jag tyckte att trummorna och basen borde centreras efter några lyssningar i lurar men nu är jag inte säker längre, efter femtio gångers lyssning. Det är som om nån från 60-talets slut fortsatt mixa något han höll på med då men inte blev klar med. Nu är den klar!

Andra influenser i snacket på slutet (och skrattet där), tycker jag kommer från Pink Floyd - låten "The great gig in the sky" från Dark side of the moon.
« Senast ändrad: 14.11.2008, 20:48:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Detta är helt suveränt och väcker en massa minnen. Bra lirat och sjunget och mixat diggade visslingen speciellt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jävligt bra låt,men hur har du mixat?.allt går in i vartannat på nått sätt?
Snygg stämmsång,bra baslir,gäller även trummorna.Men mixningen gör att helheten blir lite för skitig på nått vis,känns som om trummorna tar överhanden här.
Ta nu inte detta som negativ kritik,jag gillar verkligen delarna,det är bara hur du ''limmat'' i hop dem som känns fel....... :) jobba lite mer med mixen så har du en vnnare här...... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns det andra som har synpunkter på mixen? För mig är det här en guldlåt och jag överraskas av att det är så få som kommenterat den!

Har jag fastnat i en svunnen tid?
Har låten skapats i fel tidsålder?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön låt och bra framfört. Gillar inte alls panoreringen. Det låter bara 60-tal om det  ;)

Testade att vrida in panoreringarna på min mixer när jag lyssnade och det lät genast mycket mycket bättre i mina öron.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kompet Låter som Rain av Beatles - fast utan Ringo.
Låter coolt tycker tycker jag. Flangersången eller vad det är funkar.
Låten kunde höjas i volym - fast jag inte är en volymälskare. Men kör man 60-talsstuket så är volymen där den ska. Vill man höja är det bara att gå fram 5 meter till förstärkaren och skruva - och gud, pust och stön, tror jag får en hjärtattack - det gick bra till slut, pust..
Skitcool låt. Du verkar ha en fräck voice bakom effekterna.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Klemme, lyssna gärna på oceanmusics "JT - Hammock". Jag inbjuder dig härmed till att lägga ett trumspår på jammet (låten Hammock). Kan det vara möjligt att tacka ja till? Jag gillar ditt trumspel och tycker det skulle vara intressant att få nya perspektiv.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Efter påtryckningar har jag rivit mixen och börjat om från början....Här ar resultatet.
Hur mäter man musik?


oceanmusic

  • Gäst
Hmm, personligen gillade jag gamla mixen bättre. Lyssnar i lurar och sången känns som om någon står bakom nacken och sjunger. Instrumenten och sången ligger inte alls i samma rum, vilket känns obra.

Låten är så grymt bra och förtjänar en bättre sångmix, tycker jag.


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Hmm, personligen gillade jag gamla mixen bättre. Lyssnar i lurar och sången känns som om någon står bakom nacken och sjunger. Instrumenten och sången ligger inte alls i samma rum, vilket känns obra.

Låten är så grymt bra och förtjänar en bättre sångmix, tycker jag.
Hur fixar jag det? Hjälp!
Hur mäter man musik?


oceanmusic

  • Gäst
Hur processat är sångljudet från början? Det känns som om det ligger en hel del effekter på det. Reverbet som ligger på instrumenten, ligger det även på sången? Kanske du skulle lämna bort mixningen till någon annan? Du har hört låten så många gånger så den (mixen) sitter där, nästan oavsett hur du skruvar. Man jag kan förstås vara ute och cykla.  ;)


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Hur processat är sångljudet från början? Det känns som om det ligger en hel del effekter på det. Reverbet som ligger på instrumenten, ligger det även på sången? Kanske du skulle lämna bort mixningen till någon annan? Du har hört låten så många gånger så den (mixen) sitter där, nästan oavsett hur du skruvar. Man jag kan förstås vara ute och cykla.  ;)
Nu lägger jag upp ännu en ny version utan stereowindingar och liknande. Kanske ska lägga den här låten på ofärdiga demosar i stället. Jag tyckte faktiskt att den var färdig.

Tack för kritiken.
Hur mäter man musik?


oceanmusic

  • Gäst
Mycket, mycket bättre, nu sitter den tycker jag!  :) Kalasbra jobbat!  :D


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Mycket, mycket bättre, nu sitter den tycker jag!  :) Kalasbra jobbat!  :D
Tack! :D
Hur mäter man musik?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnare är en krävande samling människor kommer jag på...  B)

- And the final vote is...

Jag uppskattar renheten och balansen i denna version.

I den versionen (från tidigare idag) som jag hann höra en eller två gånger, gillade jag inte hur sången var processad/mixad. I den upplevde jag att musikerna spelade i ett rum och sången fanns i ett annat rum (ovanför?). Jag upplevde samtidigt att sången inte var på samma plats eller har samma effekter, som i den första versionen.

I nuvarande version kommer sången fram bra - men inte är den lika spännande som i första versionen (den versionen som det fortfarande finns en "bild"-länk till, i första inlägget). Kan du skruva till sången på den här versionen så att den har släktskap med första versionen tror jag du är hemma. De tre "Would ya" partierna vill jag ska vandra från sida till sida   :wacko:

Orkar du jobba vidare med denna version som bas? Hoppas det!  :D
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Jättesnygg produktion! Väldigt mycket "Rain"-vibbar, men Beatlesinspirerad musik är väl aldrig fel! Om jag ska ha några synpunkter så är det att lägga lite mer reverb på sången, speciellt stämmorna, och ta bort visslandet! Ganska mycket 60-talsinspirerad musik här på KR, vad ligger medelåldern på medlemmarna egentligen på?  :D
(Jag är ju själv en som drar upp den)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har nu laddat ner första versionen (i bilden) innan du blir övertalad att ta bort den också Klemme. Synd att en så bra låt måste sönderanalyseras så våldsamt, det första var visserligen sämre ljud men herregud feelingen lättheten smartnessheten allt fanns där tillsammans med retro i ett helt genuint stuk. Nu låter det mest som om någon försöker (men misslyckas) göra nåt retro är jag rädd för.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Jag har nu laddat ner första versionen (i bilden) innan du blir övertalad att ta bort den också Klemme. Synd att en så bra låt måste sönderanalyseras så våldsamt, det första var visserligen sämre ljud men herregud feelingen lättheten smartnessheten allt fanns där tillsammans med retro i ett helt genuint stuk. Nu låter det mest som om någon försöker (men misslyckas) göra nåt retro är jag rädd för.
Eko
Som tur är så har jag första mixen kvar. Jag håller med dig till viss del, om man skruvar som alla vill så blir det tillslut bara en mainstreampryl av allt. Den versionen Jag lyssnar på är fortfarande den pannorerade, helst i stora stereon i vardagsrummet.
Hur mäter man musik?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Back to retro then!  :lol: Off we go, united we stand!

Känner igen mixningen från en Beatles-period. Jag förstår vad ni menar och är lite kluven i frågan.
Lyssnar nästan uteslutande i lurar och uppskattar att ha bas och trummor närmare mitten


Kul att Eddi uttrycker det så bra!


Vad det gäller frågan om åldern på folk här, så representerar Eddi och jag gruppen födda före 1960 medan Klemme "på pappret" är nått decennium yngre  ;)
« Senast ändrad: 23.11.2008, 11:27:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Back to retro then!  :lol: Off we go, united we stand!

Känner igen mixningen från en Beatles-period. Jag förstår vad ni menar och är lite kluven i frågan.
Lyssnar nästan uteslutande i lurar och uppskattar att ha bas och trummor närmare mitten


Kul att Eddi uttrycker det så bra!


Vad det gäller frågan om åldern på folk här, så representerar Eddi och jag gruppen födda före 1960 medan Klemme "på pappret" är nått decennium yngre  ;)

Då kan jag sälla mig till dig och Eddi!  :D Visst är det skönt med en nostalgitripp då och då!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att ha en sån här hobby också trots att man e en gammal gubbe.  :)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google