Kontrollrummet

Hur spelar man in ljudet som hörs i datorn?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Hej!

Jag ska försöka förklara så exakt som möjligt.
Jag har lite problem med GuitarRig, när jag spelar in låter allt som det ska. När jag lyssnar i Cubase låter allt som det ska. MEN när jag mixar ner spåret stänger många av modulerna av sig och gitarrljudet blir oftast nästan helt cleant igen.
Vad det är för fel har jag ingen aning om. Mycket märkligt tycker jag.

Men då fick jag idén att jag skulle kunna ställa om inställningarna så att jag spelar in det som hörs i datorn.
Så här lixom: jag spelar in gitarr med guitarrig > jag spelar upp gitarrspåret med guitarrig (solo) samtidigt som jag spelar in ett annat spår och spelar då in det som hörs.
Men problemet är att jag inte vet hur jag ska ställa in inställningarna för att lyckas spela in på det sättet.
Jag vet ju att det borde gå för när jag började använda Cubase Le (vilket jag fortfarande använder) så var det inställt så och då hade jag problem att få det normalt.
Ljudkortet är M-audio Audiophile 2496 och jag uppdaterade rätt nyss till den nya som är en röd plupp med omkullvällt vitt V som symbol.

Den som har en minsta aning om vad jag ska göra får gärna hojta till!  ;)


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Hur kopplar du in GR på spåret, te x Spår 1  Gitarr...
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Jag kopplar in det som insert.
verkar vara något som stör på nått sätt. Det är väldigt konstigt.
Men om jag nu skulle kunna lyckas spela in det som spelas upp så skulle jag kunna använda det tillsvidare iaf.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
om du har flera kanaler på ljudkortet så kan du koppla ut guitarrig på tex ljudkortets out3+4 och sedan in på in3+4. du ställer sedan in endast ingång på kanalen i cubase som du spelar in på. väljer du utgång så blir det "rundgåg", man ska altså inte välja nån utgång försen det är inspelat.(iofs om du väjer annan ut än den guitarrig ligger på så funkar det)

fast det är nog bättre att få de att funka direkt i cubase(vet dock inte hur)


lnetzel

  • Gäst
Kolla Connections/Outputs i Cubase (i alla fall i SX3). Nu har du visserligen bara ett Audiophile 24/96 och inte tusen utgångar att välja på men kolla ifall det är någon i dem inställningarna som är fel satt på tex Monitor utgången. Där var jag  tvyngen att mecka för att få till "Preview" ljudet av wave filer när man ville köra import Audio och lyssna direkt i dialog fönstret. Inte samma som ditt problem kanske kan vara något att kolla.

Före det finns väl inga inställningar per spår där man kan ha "bypass inserts during export" eller något sånt?

Fast om man skall ta din fråga bokstavligt, se till att Audiophile (i ljudkortets inställningar) utgången är satt till Monitor Mix, och kolla även den där inställnnigen där man låter musikprogram ta över ljudkortet. 
« Senast ändrad: 14.11.2008, 08:37:37 by lnetzel »