Kontrollrummet

vacum - schackångest

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
LÅTNAMN: Schackångest
ARTIST/GRUPP:
GENRE: EAM/Experimentiell
LÅTLÄNGD: 4:10
KOMPOSITÖR: sundhage
PRODUCENT: sundhage
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Fick i uppgift att beskriva en metafor musikaliskt. Som jag tolkade metaforen försökte jag få fram någon sorts stress/ångest i en långsam värld som inte finns i verkligheten men som man kan känna ändå. Flummigt! Hade varit skitskoj om den som orkar lyssna igenom berättar hur han/hon upplever stycket.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kändes som ett rus. Jag hoppar fram mellan moln och röker pipa. Helt plötsligt har jag helt vitt hår ända ner till tårna, och oj.... där kikar nån slags fågel förbi? Nu faller jag handlöst en stund för att - boiiiing - fångas upp av tidigare nämnda fågel med jättevingar. Jag ser jorden som en liten, liten prick långt där nere.


Nåt sånt.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei!
Du valde en perfekt kväll för avlyssning av stress och ångestmusik :D
Har lyssnat igenom låten eller ljudbilden. Måst nog lyssna på den med bättrew tid efter helgen, när den egna stressen ramlar över en. Låten får kanske en helt annan effekt :)

hmm metafor, metafor, metaf :unsure: Inget lätt ämne.


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Sänder samma signaler om och om. Tid efter tid.
Får inte svar jag kan ta emot.

Min värld är verkligare än er värld.
Er värld är inte vad jag vill men har även vad jag önskar.

Det är mycket som bara snurrar och som jag tröttnar på.
Det är sorgligt att tröttna och inte veta om det är värt det.

Något pågår som jag inte vet mycket om.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
lyssnade ett antal ggr...
Min första tanke var...något som poppar upp..men ur vatten! en kastrull som just börjat koka..o till slut torrkokar med ett fräs i de sista dropparna på botten...

---------------------------------------------------------------
Försök att fånga denna bollen... bollarna blir fler och fler..den jobbiga känslan att hinna med då man bestämmer/stålsätter sig för att ta det lugnt trots att allt far förbi en..
---------------------------------------------------------------
En process - ett sakta uppvaknade i limbo...
---------------------------------------------------------------

Å andra sidan gav det massor med känslor och bilder!...dock största känslan var nog..försöken att ge/nå ut gav ingenting tillbaka, bara ödslighet/tomhet - otack är världens lön..



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
förbereder. har läst lite av första svaret men slutade för att inte färrgas. släcker lampan, bara en pilsner i mig och lyssnar nu, skriver samtidigt :


Mörkt rum, bilder far förbi med strängarna som slås an....bilar.....ensamma människor.

REM-rörelser med ögonen...ryckningar i ansiktet. ögon öppnas åter igen.

varmt, klibbigt. kliar. effektljud som slaskar runt 1:55 påminner mig om att ljudet slår ut hela min hörsel....varmt igen, klibbigt. fluga som irriterar mig i ansiktet men jag kan inte röra mina armar så jag får försöka blåsa bort, nej blåsa inte heller. bara göra ryckningar med ansiktet.

3:06....lugnar sig lite....svetten rinner, men tittar. folk springer förbi mig på stan. bilar schwoschar ljudlöst förbi pga ljudmattan bakom tar ALL plats i mina öron....


det slutar och jag är tillbaks i nån säng typ. tittar upp. vitt rum , helt tyst. mår bättre.



tja...så tolkar jag  :unsure:



EDIT: känner mig märkbart tagen av denna musikaliska resa, man borde lyssna på detta sätt oftare.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skum musik! :D Fast på ett bra sätt. Lite som om någon stämmer en gitarr, fast inte vrider på stämskruven. Abstrakt, stort, inte så mörkt, mer Kubrick-sci-fi (snyggt ord, va? :)). Och tystnad och skepnader. Samt inte helt oskumt.


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Tack som fasen alla för era upplevelser/tolkningar. Man blir otroligt blind när man lyssnar på egen musik och mina tolkningar påverkas skitmycke av hur jag har jobbat med stycket osvosv.. Jag lyssnar helt enkelt inte som man borde efter ett tag. Därför är det helt grymt att få input på detta viset.

edit: roligt, Valdez: din tanke gällande bollarna är i stort sett på pricken det jag själv tänkte.. eller ville få fram.
« Senast ändrad: 08.04.2007, 10:03:15 by VacUm »
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Gillade det.  :) Gav mig lugn, ingen ångest. Bra stycke som håller ända fram. Snyggt!
Mvh
T
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Space, man... jag tänkte mig en främling från en annan galax som råkat få in en radiofrekvens från jorden där han hörde blues... som han sedan själv försökte efterlikna i sin galna ensamhet därute i den svarta rymden. Ungefär så.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Tack som fasen alla för era upplevelser/tolkningar. Man blir otroligt blind när man lyssnar på egen musik och mina tolkningar påverkas skitmycke av hur jag har jobbat med stycket osvosv.. Jag lyssnar helt enkelt inte som man borde efter ett tag. Därför är det helt grymt att få input på detta viset.

edit: roligt, Valdez: din tanke gällande bollarna är i stort sett på pricken det jag själv tänkte.. eller ville få fram.


Det var ju väldigt roligt!.. :D :D


Burnin Sven

  • Gäst
Låter som nån slags fördemo på en snutt av ett soundtrack till en Billy Bob Thornton film är nog det bästa jag kan säga dessvärre. Typ svettig man i en Pickup åker genom nån slags Everglades miljö men det fattas lite Bluesfeeling och melodi för att det skulle funka hundra i ett sånt samanhang.
Göran


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Känns lite som valsång. Alltså inte riksdagsval, utan val som simmar i havet. Sådär jämrande och ensligt på något sätt. Tycker alltid valar låter så rysligt deppiga när jag ser på naturfilmer. Får bilden av en som simmar runt i ett gigantiskt hav där inget händer och som i bästa fall träffar på kusin kaskelott runt midsommmar.

Någon stress upplever jag inte. Snarare tvärt om.
blargh


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fanken oxo...
Lyzznat nu tretton gånger, mer o mer påminner on nånsårtz intro :)
Väntar hela tiden på att nåt ska ske... Kanske de e dendär stressen....
Vet int om allt e okei, för jag börjar liksom gilla stycket... :o

Det blir nämligen extremt tomt  när den slutar...


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad carl cadello

Sitter i Arizona.

Övergiven bensinstation.

Öken.

Ingen bil, ingen buss.

Varmt!!!

Sakta börjar en olustkänsla smyga sig på.

Ett analkande regn?

En storm?

Men precis innan det otäcka infinner sig vaknar jag!

FAN!

Lyssnar en gång till  :D


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Den enda känslan det här framkallar hos mig är stressen att strängarna skall gå av, och att tapen till bandekot skall nötas ut. :blink:
Säger nog mer om mig än om stycket...
DON'T PANIC


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Tack för alla nya kommentarer. Kul, intressant och lärorikt att höra.

Har märkt att slidegitarrerna som spelar glidtoner kanske var ett dumt val av instrument. Något som inte associerar till usa/blues/western/cowboys osv hade nog öppnat upp för en helt annan lyssning. Cellosar eller något annat orkesterinstrument som normalt inte spelar sånna glidningar hade nog funkat bättre, och dessutom gett en mer "onaturlig" touch på stycket..
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Då jag spelade schack mycket för längesedan, så pga titeln ser jag ett schackbräde.
På detta schackbräd finns många pjäser, 32 av olika valörer. De är av gummi och är sugna på krig. Kungen och drottningen samtalar på schackspråket. Där flög en pjäs, där flög pjäs, där flög en till, där en till... Nu så är det fullt krig. Det gäller att hitta en utväg........................ ............................. ............................. ............. kungen och två bönder för vit, kungen och 1 bonde för svart. men vits är en kant bonde, som står mot den svarta....................... ............................. .
de rycker fram.... Hur slutar det?
https://soundcloud.com/user7789882