Vi kan diskutera detta i evigheter, men i de stora studiorna söker man nog ett sound och det är anledningen. Det att nivån blir jämnare är väldigt sekundärt både då det gäller digital och analog inspelning där systemet är av hög kvalitet eftersom det finns headroom tillräckligt att dela med sig av.
Nåja, om artisten har väldigt dålig mikrofonteknik så använder man säkert kompressor. Då söker man närmast "skydd".
Mjukvara använder man nog aldrig vid inspelning, det är sant.
Soundet på ditt bås och på ett levande utrymme som kostat 100000€ gör säkert också någonslags skillnad.
Lättarbetat? Jag tycker inte argumentet håller så där jättebra, eftersom det du säger är att det blir lättare att arbeta med materialet efter att man komprimerat det en gång, men likväl kan du ju kasta på två kompressorer (vare sig de är mjukvara eller hårdvara!) i mixningskedet och anse att det är mera lättarbetat efter kompressor nummer uno. Vilket det säkert är om man jobbar så. Men det kvittar ju (ur denna synvinkel) var dessa kompressorer ligger.
Soundet är det som gäller vid komprimering in. För mig gäller också "skyddsfaktorn" eftersom jag inte har någon teknik att tala om.
Jag rekommenderar nog fortfarande en channelstrip åt dig att leka med, en som ger dig sound. Om du definitivt INTE absolut INTE vill ha en eq (av någon underfundig orsak, det finns alltid en bypass-knapp) så finns det väl några få på marknaden. Efter en hel del googlande hittade jag DBX 576 som fyller dina krav 100%. TL Audio "2Fat" är väldigt nära men den har en eq-presetknapp också.
edit: nu kommer jag ihåg att jag läst en del kompressor-recensioner på SOS där det som "extra feature" kommer med en mikrofoningång. Alltså så att kompressorn har fått en preamp-krets. Hur väl dessa fungerar och låter vet jag inte dock.