Kontrollrummet

Rattlesnake - Wine women tell (Ny version 17 November)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Wine Women Tell
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Barockpop
LÅTLÄNGD: 2:51
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: -2008
FORMAT: mp3

Lite lättare 60-talspop med cembalo och kammarorkester brukar kallas barockpop. Den här låten råkade bli så. Finns väl inte så mycket barock egentligen i den här typen av musik, men begreppet är väl ganska etablerat även om utövarna inte är så många. Left Banke kan man youtuba på.

Den är inte helt tajt, jag sjunger inte som en gud, och jag vet inte om arret är helt rätt. Men jag har å andra sidan lyssnat sönder denna, så jag behöver hjälp av andras öron... Vad är bra och vad är dåligt? Är den irriterande otajt eller falsksjunget? :huh:

2008-11-17
Ny version:
lite mera flöjt, generellt högre stråk (kanske för mycket... :unsure:), och ett mera uppstyrt crescendo som jag tror funkar bättre.

Kunde inte göra så mycket åt den sura tonen, stämman ligger oåtkomlig i en stämmix och det skulle krävas en omsjungning av hela stämpaketet.
« Senast ändrad: 17.11.2008, 23:34:52 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Hihi, jag log innan 10 sekunder hade gott!  :D Oj vad det var 60-tal. Rasande snyggt gjort dessutom, skitsnyggt med dubbleringen som kommer in. 60-tals wailingen är snygg, refrängen sitter som en smäck.  :)

Oj vad jag åkte tillbaka i barndomen och syrrans poppande!  :D

Meget, meget gott!  :)

En randanmärkning, det blir så rikt ibland så att det inte är så distinkt. Å andra sidan så var ju många 60-tals inspelningar så.  ;)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ah, läckert!tänker på Hep Stars chembalo i Wedding
Låter också lite  Hollies och Tages i en riktig 60-tals pastisch
Sången har kanske ett ljud som inte fanns då - lite för fyllig?
Engelskan låter väl som svenska band lät då
Trevlig låt, bra refräng
Fint ihopsnickrat detta!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
YEEH  B)


1st... låt stråket(blås...odyl) åka upp i nivå !!

fyfan vilket 60talsröj!!!, du sjunger helt passligt för denna låt!

ok, rätt A4-arr... men liksom, det känns som det ligger lite i genren :)

f.ö. feta till stråkarret på slutet...maffo!!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Men snälla...som du har fångat 60-talet..nästan överträffar det soundet med din rå-snygga sång, och stämmorna..stråk och cembalo samt flöjt på detta..en riktig fullträff :wub:

Vaddå falsksång..finns inte på världskartan här ;)

Nu har denna gått på loop i ca 20 minuter..och jag ledsnar icke monseigneur..!

10/10 från Älvsjö-juryn :P

Tack du.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Denna hade lätt passerat som sextiotal för mig på TVs Sixties-serie.

Melodin är väldigt tidstypisk i refrängen. Har inget direkt att komma med här.

Bra bra.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackert hantverk!

Sången är bra men om du orkar vara mer tight i körstämmor 86 sekunder in är den en fullträff. Det är nästan bara där det skiljer den sig från det perfekta verket, i detta genre.
Dynamiken från 130 till 140 sekunder skulle kunna vara större. Det där med att bygga upp ett crescendo gjorde en del förebilder bättre än du.

Nu jämför jag dig med Moody Blues!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, tyvärr låter det som på 60-talet  :ph34r:  Cembalo har jag sådär toksvårt för, så öh :ph34r:. jag fpr försöka tycka till utan att grimasera  :lol:

Sången låter bra tycker jag, "inga excesser", rak och bra. snyggt arrad med.

Melodin är snygg, och riktigt 60. Überbra soloparti, påminner om massa gamla goa låtar utan att plagiera något. bra !

Om jag skulle få önska något så vore det att ta denna riktigt bra genomförda låt och ge den en modernare förpackning, typ yllets myspop/60's/2008-crossovers.

Nu inser jag att det förmodligen inte blir aktuellt eftersom du gjort en  sextitalare :D

skitbra på alla sätt egentligen, bara inte min påse :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Ännu en riktigt snygg 60-talslåt från dig. Låter väldigt proffsigt, jag hade lätt kunnat tro att den var från 60-talet.
Snygg sång i denna också, hör absolut ingen falsksång. Bra jobb!


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Skitbra låt! Jag sitter på jobbet nu ett par timmar och det är bara att tacka för energikicken, nu går jobbet plötsligt som en dans  :lol:
Kanonlåt, du sjunger jättebra, stämmorna är jättesnygga, mycket bra 60-talspop  ^_^

Då sätter jag på repeat här då och jobbar vidare....

 :)

..hör att dubben inte synkar vid 00,35, återkommer om jag hittar fler ställen  :)
« Senast ändrad: 09.11.2008, 14:02:33 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, verkligen grymt bra låt. Inte mycket att klaga på... Intressant med kammarorkestern :) och inte bara enstaka orkesterinstrument som var vanligt.. eh i den 60-talsmusik jag lyssnar på..

Mycket bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Refrängen med stämmorna på Walk away Renee tycker jag är något av pophistoriens snyggaste liksom sticket på Herman Hermit's No milk today. Tycker du har fångat denna fina genre klockrent med arr, sång, instrument, reverb... Kul att det görs sådan här musik och arvet förvaltar du väldigt väl. Låten är snygg med kraftfull refräng med jättesnygga pauseringar, stråkarr, körer... Lyssnar efter något som inte låter rent och det enda jag höra är i refrängen på ordet "on" på leadstämman vid ex-vis 01:26. Går att fixa med AT. Mycket imponerande och jag skickar den till storebror som var först i familjen att lyssna på denna musikstil.  :)
« Senast ändrad: 09.11.2008, 22:33:49 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Och jag som trodde folk var och grattade sina farsor en dag som denna (vilket jag har gjort). Men här har det varit aktivitet minsann!  :D


Hihi, jag log innan 10 sekunder hade gott!  :D Oj vad det var 60-tal. Rasande snyggt gjort dessutom, skitsnyggt med dubbleringen som kommer in. 60-tals wailingen är snygg, refrängen sitter som en smäck.  :)

Oj vad jag åkte tillbaka i barndomen och syrrans poppande!  :D

Meget, meget gott!  :)

En randanmärkning, det blir så rikt ibland så att det inte är så distinkt. Å andra sidan så var ju många 60-tals inspelningar så.  ;)

Tackar JT! Ja, lite övermättat blev det nog mot slutet. Märker att t ex virveln har försvunnit, typiskt övermättnad.


Ah, läckert!tänker på Hep Stars chembalo i Wedding
Låter också lite  Hollies och Tages i en riktig 60-tals pastisch
Sången har kanske ett ljud som inte fanns då - lite för fyllig?
Engelskan låter väl som svenska band lät då
Trevlig låt, bra refräng
Fint ihopsnickrat detta!
Tack Cykeln,
Ja, visst tusan körde Hepstars lite Barockpop också, Wedding med sin mäktiga Bachorgel och Sunny girl med cembalo. Tages är husgudar, hade ju inte tänkt att det skulle låta som dem här men sånt brukar skina igenom.


YEEH  B)


1st... låt stråket(blås...odyl) åka upp i nivå !!

fyfan vilket 60talsröj!!!, du sjunger helt passligt för denna låt!

ok, rätt A4-arr... men liksom, det känns som det ligger lite i genren :)

f.ö. feta till stråkarret på slutet...maffo!!

Tack David,
Stråket hade jag svårt att hitta nivån till, man höjer och höjer och hör ingen skillnad, och till slut har det kvävt allting... Skulle kanske ha jobbat mer med ett volymspår. Ehh, A4-arr?

Men snälla...som du har fångat 60-talet..nästan överträffar det soundet med din rå-snygga sång, och stämmorna..stråk och cembalo samt flöjt på detta..en riktig fullträff :wub:

Vaddå falsksång..finns inte på världskartan här ;)

Nu har denna gått på loop i ca 20 minuter..och jag ledsnar icke monseigneur..!

10/10 från Älvsjö-juryn :P

Tack du.

/Marr

 :wub: :wub: :wub:


Denna hade lätt passerat som sextiotal för mig på TVs Sixties-serie.

Melodin är väldigt tidstypisk i refrängen. Har inget direkt att komma med här.

Bra bra.
Hehe,
Det är egentligen en Mellotronsampling rakt av!

 :ph34r:  :lol:



Vackert hantverk!

Sången är bra men om du orkar vara mer tight i körstämmor 86 sekunder in är den en fullträff. Det är nästan bara där det skiljer den sig från det perfekta verket, i detta genre.
Dynamiken från 130 till 140 sekunder skulle kunna vara större. Det där med att bygga upp ett crescendo gjorde en del förebilder bättre än du.

Nu jämför jag dig med Moody Blues!  :wub:


Tack MaxB,
Körstämmorna tycker jag inte är sämre där än någon annanstans, men crescendot har du verkligen rätt om. Det skulle bli något mäktigt med dundrade golvpukor men blev bara fjös!



ja, tyvärr låter det som på 60-talet  :ph34r:  Cembalo har jag sådär toksvårt för, så öh :ph34r:. jag fpr försöka tycka till utan att grimasera  :lol:

Sången låter bra tycker jag, "inga excesser", rak och bra. snyggt arrad med.

Melodin är snygg, och riktigt 60. Überbra soloparti, påminner om massa gamla goa låtar utan att plagiera något. bra !

Om jag skulle få önska något så vore det att ta denna riktigt bra genomförda låt och ge den en modernare förpackning, typ yllets myspop/60's/2008-crossovers.

Nu inser jag att det förmodligen inte blir aktuellt eftersom du gjort en  sextitalare :D

skitbra på alla sätt egentligen, bara inte min påse :)

Tack för att du lyssnar fast det inte är din kopp te. Va, gillar du inte cembalo med dess oerhörda dynamik!  ;)
Jag skulle hellre ha vilja gjort detta mer nyskapande i stil med Yllets produktioner. Men fantasin begränsar och då blir det andra spår. Men det låter ju som en kul utmaning, att göra något nyare.



Ännu en riktigt snygg 60-talslåt från dig. Låter väldigt proffsigt, jag hade lätt kunnat tro att den var från 60-talet.
Snygg sång i denna också, hör absolut ingen falsksång. Bra jobb!

Tack Max,
Att den här låten blev så 60-talsaktig, vilket den inte riktigt var från början, var att jag hade problem med sången, och fick köra doubletrack för att det inte sura toner skulle sticka ut alltför mycket. Och då låter det väldigt 60-tal. Så då var det lika bra att köra 60-tal rakt av, cembalo och 60-talstrummor.



Skitbra låt! Jag sitter på jobbet nu ett par timmar och det är bara att tacka för energikicken, nu går jobbet plötsligt som en dans  :lol:
Kanonlåt, du sjunger jättebra, stämmorna är jättesnygga, mycket bra 60-talspop  ^_^

Då sätter jag på repeat här då och jobbar vidare....

 :)

..hör att dubben inte synkar vid 00,35, återkommer om jag hittar fler ställen  :)

Hej Åsa,
kul att du gillar det. (Jobbar du en söndag...?  :huh: ) Och är det bara slarvfelet med dubben du hittar så får jag vara nöjd med sången  :D



Ja, verkligen grymt bra låt. Inte mycket att klaga på... Intressant med kammarorkestern :) och inte bara enstaka orkesterinstrument som var vanligt.. eh i den 60-talsmusik jag lyssnar på..

Mycket bra!

Tack Divi
En stråkoktett (dubbel kvartett) understödd med ett par flöjter blev det denna gång. Skulle kunna ha legat lite tydligare i mixen kanske, mycket av viola och cello ligger bara och slaskar nånstans i botten. Men även där kändes det som att 60-talstemat räddade mig, det var inte värst mycket tydligare på den tiden heller!



Refrängen med stämmorna på Walk away Renee tycker jag är något av pophistoriens snyggaste liksom sticket på Herman Hermit's No milk today. Tycker du har fångat denna fina genre klockrent med arr, sång, instrument, reverb... Kul att det görs sådan här musik och arvet förvaltar du väldigt väl. Låten är snygg med kraftfull refräng med jättesnygga pauseringar, stråkarr, körer... Lyssnar efter något som inte låter rent och det enda jag höra är i refrängen på ordet "on" på leadstämman vid ex-vis 01:26. Går att fixa med AT. Mycket imponerande och jag skickar den till storebror som var först i familjen att lyssna på denna musikstil.  :)

Ja, det är svårt att sjunga långa toner med lite kraft, blir lätt svajigt. Tycker inte om AT, man blir helt nojig efter ett tags petande då låter knappt en ton bra. Hellre försöka sätta en ny tagning.

Walk away Renee är en favvo även här, liksom många andra Left Banklåtar, de hade faktiskt en hel drös lite intelligentare poplåtar med klassiska influenser från Bach till Debussy, tyvärr låter samtliga låtar idag rätt ruttet inspelade.

Tack för att du sprider låten!  :)

DON'T PANIC


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan igen holk kvar.
lite midi vibbar på cembalon.det andra sitter fint,,, bra vocalat kanske lite ojämna nivåer på ståkarna.
gillar detta

trots generen

tony
att leva är att dö


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
fan igen holk kvar.
lite midi vibbar på cembalon.det andra sitter fint,,, bra vocalat kanske lite ojämna nivåer på ståkarna.
gillar detta

trots generen

tony

OK Tony,
noterat! Kanske lika bra att göra en mix till med lite diverse småfixar. Tack för lyssningen!  :)
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för att du sprider låten!  :)

Kan hälsa att han gillar stycket mycket!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Oj, vilken nostalgitripp! För mig som växte upp på 60-talet är det här som att förflyttas tillbaka dit och sitta framför transistorradion och lyssna på Herman's Hermits m.fl.(kommer inte på någon bättre jämförelse i all hast än den som Eq nämnde) Arret är väldigt tidstroget och snyggt! Absolut inget fel på sången, tycker den är helt perfekt till låten! En sak som i mitt tycke kanske kunde förbättras är partiet mellan ca 41 - 48 sekunder, där det lite stannar upp! Man hör en fiol svagt i bakgrunden, som kanske skulle höjas, för att få det att hända lite mer i det avsnittet. Eller kanske ett litet "fill" med cembalon? Jättekul att det görs sådana här låtar fortfarande! Verkligen bra jobbat! :wub:
/Peter


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ger mig inte men korrigerar mig. Fortfarande en höjdarlåt!
Körstämman till vänster sjunger "on" lite falskt vid 86 sek.
Fattar inte varför jag fastnar där? Inget anmärkningsvärt du hör där?
Hmm jag kanske blivit känslig på äldre dar´ B)
Om du fixar det (vad det nu är) är det en höjdar och kanonlåt (i mina öron) helt igenom !!!
« Senast ändrad: 12.11.2008, 12:54:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Denna hade lätt passerat som sextiotal för mig på TVs Sixties-serie.

Melodin är väldigt tidstypisk i refrängen. Har inget direkt att komma med här.

Bra bra.
Hehe,
Det är egentligen en Mellotronsampling rakt av!

 :ph34r:  :lol:

Jag menade sångmelodin.  :lol:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
EQ- tacka din bror från mig!

Asti
Kul att du gillar det! Ja, nog skulle man kunna göra fler låtar i den här subgenren av 60-tal.

Ja, partiet efter 40s blev lite klent, är väl bara två av åtta instrument i oktetten som spelar där, och nivån är anpassad för hela gänget. Har varit lat och inte jobbat så mycket med volymkurvor på stråkarna. Cembalofill? Varför inte!

Maxb
Jo, du har rätt, det svajar till där. Men jag vet flera ställen, och tycker leadsången svajar också, så jag har inte reagerat specifikt på detta. Men intressant det där att vissa reagerar starkare på sura toner, andra på nivåer eller otajta grejer.

Jag vill tacka igen för alla synpunkter, jag tar dem med mig och skall försöka fixa till en version 2 inom kort. Inte tre månader den här gången. :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Rattlet!

Som ett 60-tals alster så kan jag bara säga:   FULLTRÄFF! :wub:
Enda lilla greijen som störde min 60-tals lyssning var baskaggen som arbetar lite för lågt ner nu,
så om du i nåt skede tittar över låten på nytt kunde du skära lite av nedre ändan på baskaggen.

Detta skulle förmodligen vart en stor HIT på sextitalet, du e lixåm född på fel årtionde! ;)

Snyggt snyggt snyggt... :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker inte om AT, man blir helt nojig efter ett tags petande då låter knappt en ton bra. Hellre försöka sätta en ny tagning.

Tycker AT ger acceptabelt resultat när det gäller nåt enstaka ord men blir det mer än så håller jag med dig. Här gäller det bara ordet "on" vid 01:26 i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul att höra  :lol: Väldigt bra imitation av 60-tals sound och låtestetik. Det fanns både bra och dåligt, ja riktigt uselt på 60-talet.
Det här ligger väl nånstans mittemellan, ungefär som svenska band lät när dom härmade sina ideal. Pricken över i:et är körerna. Helt perfekta!
Hört tidigare liknande saker från dig, vet inte om det är medveten retro eller att du vill att det ska låta så här, om du fattar?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tur att jag inte var ensam om att reagera på det där lilla, vid 86 sek, då hade jag väl trott att jag är tokig.

Ja, det är en superskön låt du gjort!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tokai
Hade missat ditt inlägg. Tack för lyssningen, jag jag tycker svenska 60-talsband var väldigt charmiga, men få höll måttet så att det är lyssningbart idag. Sena Tages, Slamcreepers och Jackpots funkar, men både Shanes och Hep Stars hade så usel engelska att det stör. Hoppas jag är något bättre på den punkten iaf. Den här låten var från början bara en låt som alla andra, men som ofta när det gäller mig, så när jag började lägga stämmorna blev det väldigt mycket 60 tal, så då var det bara att köra på. Från början var den lite mer elektrisk och lät lite mera åt Monkeeshållet.

MaxB och equality
Det är inte mig det är fel på, det måste vara bandspelaren som svajade till!  :rolleyes:




NY VERSION UPPE 2008-11-17

Har gjort en ny mix med lite annan backing, sången är densamma, jag kunde inte fixa till den utan att göra om...mycket.

Har utgått ifrån era synpunkter om stråkarna, crescendot osv. Hoppas det blev bättre!
DON'T PANIC