Kontrollrummet

EMU: Page 2 (Sunshadow) 090526 Nu med sång av Sol Vikström

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
ursrungsversionen: Emu:s omisskännliga ödespiano sätter stämningen direkt. Lite förvånande med en kontrabas till denna. Gott ljud men lite svag i mixen? Gillar naturligtvis flörtandet med NiN. Det krävs för mig iaf lite mer variation i harmonier än de två repetetiva ackorden som mal på nu. Sången gillar jag men kanske vänta med disten till en oktavuppgång i sista versen?

feleversionen: Helt klart förstärks den ödesmättade stämningen på ett fint sätt och ger låten lite av ett worldmusic-perspektiv med dragning åt Mellanöstern. Intressant hur önskemålen om mer variation nu känns som bortblåsta. Jäddrigt snyggt spelat av Rönnlund och jag vägrar tro att brännvinet har med saken att göra även om Jan Johansson påstod innan han gjorde plattan Jazz på svenska att de spelemän han hälsade på och upptecknade låtar efter spelade allt sorgligare ju mer sprit de fick innanför västen. Helt klart ett lyft med felan men måste ju arras med turtagning sång och fela. Vill gärna höra fortsättningen, ser ut att bli riktigt spännande!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack eq. orginalet är ju några minuter terapi, så....inga finesser där riktigt.  Disten ligger på för att sånger låter så jäkla kass här annars :D

Håller mer att rönnlunds insats är klockren, och jag får se hur den kommer at användas. har lite ideer om sångare också, och lite annat.

ödespiano :lol:


tack eq!  jag är själv spänd på fortsättningen!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Me like that gypsiefiddle a lot - David :wub:
alas let the song-parts be song
and the fiddle-parts be fiddle
Like it is in the end
the end
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
öh, ja, visst :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite längre intro innan pianot kanske o lite tunnare ljud på detta.

fiolen sitter som en lotteri vinst bara att skrapa fram hur många gånger pengarna det skall bli med lite mixning o hum melodyne ;) på ett par toner
gillar att det inte hönder så ini h ...vete mycket känns bra.
o sången bär som en sherpas på väg upp för k2 kör denna själv ör min tanske slipa tills disten inte tillför nått

roligt o ta del ... en hel

yno
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack mannen :) dina ord värmer!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
fiolen sitter som en lotteri vinst bara att skrapa fram hur många gånger pengarna det skall bli med lite mixning o hum melodyne ;) på ett par toner

:)
jo, när jag bara flummar runt brukar det kuna blir lite ocharmiga toner imellanåt :D

ska bli spännande att se hur farbror emu manglar sönder min fragila fela  ^_^
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jäklar detta var bra!
Jag gillar denna typ av musik starkt.
När jag läste om felan så var jag väldigt skeptisk men jag får säga att jag blev väldigt positivt överaskad. Låter ju skitbra ju!

Skall bli spännande att se hur denna utvecklas.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jäklar detta var bra!
Jag gillar denna typ av musik starkt.
När jag läste om felan så var jag väldigt skeptisk men jag får säga att jag blev väldigt positivt överaskad. Låter ju skitbra ju!

Skall bli spännande att se hur denna utvecklas.

Felan överaskar, det håler jag med om. Att en sån enkel grej gjorde så mycket :)

Kul att du gillar!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Alrighty, det börjar riktigt bra. Stämningen bara smyger sig på, känns äkta och ganska mörkt. Felan gör några riktigt schysta grejer, några andra grejer skär ända in till ryggmärgen. Lite melodyne sa någon, ja antingen det eller så kanske man kan klippa och klistra lite.

Jag sitter liksom och väntar på att det ska hända något efter stämningen har byggts upp, skulle gärna vilja ha någon liten slinga som bryter av mellan verserna eller något som sticker ut. Blir för enformigt för mig faktiskt.

Håller med om din röst med Emu, jag tycker det är lite billigt att gömma sig bakom dist och sjungprata lite. Jag vet att du har en bra och fin ton i din röst odistad. Så jag tycker du ska köra på det. Även sjunga ut lite mer på något ställe kanske? för att ge lite dynamik. Alla vi vet att du kan, det är nog bara du som tvivlar :D 

Jag tycker om det ni har här dock, även om jag låter lite bitsk. Det är helt klart en bra början och kanske räcker det såhär, det kanske bara inte är min grej i sådant fall :) Men det är en snyggt ljudlandskap som alltid när det gäller Emu.

Sen gillar jag trummorna, dom låter illa på rätt sätt  :lol:




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alrighty, det börjar riktigt bra. Stämningen bara smyger sig på, känns äkta och ganska mörkt. Felan gör några riktigt schysta grejer, några andra grejer skär ända in till ryggmärgen. Lite melodyne sa någon, ja antingen det eller så kanske man kan klippa och klistra lite.

Jag sitter liksom och väntar på att det ska hända något efter stämningen har byggts upp, skulle gärna vilja ha någon liten slinga som bryter av mellan verserna eller något som sticker ut. Blir för enformigt för mig faktiskt.

Håller med om din röst med Emu, jag tycker det är lite billigt att gömma sig bakom dist och sjungprata lite. Jag vet att du har en bra och fin ton i din röst odistad. Så jag tycker du ska köra på det. Även sjunga ut lite mer på något ställe kanske? för att ge lite dynamik. Alla vi vet att du kan, det är nog bara du som tvivlar :D 

Jag tycker om det ni har här dock, även om jag låter lite bitsk. Det är helt klart en bra början och kanske räcker det såhär, det kanske bara inte är min grej i sådant fall :) Men det är en snyggt ljudlandskap som alltid när det gäller Emu.

Sen gillar jag trummorna, dom låter illa på rätt sätt  :lol:




Nej, den är ju inte klar nånstans :) klippa och ha sig tror jag på vad gäller felan. När det gäller dist eller inte, så vet jag inte om det är billigt. det låter förjvligt annars. Inte pga osäkerhet i toner egentligen, utan timbren som jag avskyr. SÅ det får vara så här till någon annan lägger ett sångspår :)

Jag har massvis med ideer om fortsättning, och detta blir nog mest ett intro tror jag :9

tack freddan för bra synpunkter :) :) och visst låter trummorna illa på rätt sätt :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Oj, det förde med sig nya dimensioner, bra!  :) Men låter inte felan väl "blöt" på ett par ställen...  ;)

tjo, den är väll blöt hela tiden :)
den är spelad genom mitt favvo fjäderreverb...
kul att den diggas


Jag är imponerad, otroligt fint spelat David!
Några toner samsas inte med övriga musiken, men det är bara några..
För övrigt så tycker jag det är jäkligt snyggt spelat, vissa grejer är faktiskt otroligt snygga!
Va kul det var att höra! En ny låt blev det  :)

:) åhh, det värmer att höra sånna fina ord!
tack!


Håller med Cykeln, detta är tungt och hypnotiskt..kanon med Davids fela här..verkligt spännande sound, och bra sjunget missjö :D
Heja på, lite småfil kvar bara i mina öron, men detta är redan tokbra!!
/Marr

tack:)


David tillförde kontrasten som jag frågade efter, kanon! :)
men så bra att den hade en plats i dina öron!

...

Felan gjorde verkligen susen och jag antar att den kommer att göra ännu mer sus efter det att den gått igenom dina maskiner ;)
...

hoppas den överlever emus monstermaskiner  :unsure:



,,,
Skön o följsam violin.
 ...

shysst ;)


feleversionen: Helt klart förstärks den ödesmättade stämningen på ett fint sätt och ger låten lite av ett worldmusic-perspektiv med dragning åt Mellanöstern. Intressant hur önskemålen om mer variation nu känns som bortblåsta. Jäddrigt snyggt spelat av Rönnlund och jag vägrar tro att brännvinet har med saken att göra även om Jan Johansson påstod innan han gjorde plattan Jazz på svenska att de spelemän han hälsade på och upptecknade låtar efter spelade allt sorgligare ju mer sprit de fick innanför västen. Helt klart ett lyft med felan men måste ju arras med turtagning sång och fela. Vill gärna höra fortsättningen, ser ut att bli riktigt spännande!

:)tack!
om man säger så, jag var inte allför packad när jag spelade :)
jo, är ritkgit nöjd med mitt utryck i denna låt !

Me like that gypsiefiddle a lot - David :wub:
alas let the song-parts be song
and the fiddle-parts be fiddle
Like it is in the end
the end
yeeh  B)

jo, nu är ju felan spelad över allting... det är ju inte så bra... så idén om lite uppdeling tror jag på !



...
fiolen sitter som en lotteri vinst bara att skrapa fram hur många gånger pengarna det skall bli med lite mixning o hum melodyne ;) på ett par toner
..
hihi, super !:)

vet inte om jag håller med om melodyne... men det gör nog herr mixare :D


Jäklar detta var bra!
Jag gillar denna typ av musik starkt.
När jag läste om felan så var jag väldigt skeptisk men jag får säga att jag blev väldigt positivt överaskad. Låter ju skitbra ju!

Skall bli spännande att se hur denna utvecklas.

hehe, najs!
jo fiol kan ju vara många olika saker... vet själv att jag ogillar det i vissa sammanhang....


Alrighty, det börjar riktigt bra. Stämningen bara smyger sig på, känns äkta och ganska mörkt. Felan gör några riktigt schysta grejer, några andra grejer skär ända in till ryggmärgen. Lite melodyne sa någon, ja antingen det eller så kanske man kan klippa och klistra lite.


håller inte alls med om ryggmärgsskärningen ....  verkligen inte :D
lyssnar gång på gång..  och tycker inte det skiter sig nånstans :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tror nog på lite subtilt meckeri med felan, och at använda den för att bygga lite teman.

Jag kommer nog tvinga in felan i vanlig 12-tonsskala ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
EDIT: 090526 Ny sång av Sol Vikström


Page 2 Sunshadow
[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/page33.mp3[/mp3]


har fått hjälp av Sol Vikström med sång på denna, och jag tycker det låter riktigt bra! Skall ordna upp felan lite, och anpassa mitt bröl så att det kommer in lite nu och då bara, kanske ett stick i låten...men visst är det på rätt väg? :)

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mjohojo Tompa!

Grym sångerska du letat upp.Jag gillar detta.Inte hört låten tidigare,såg att den tillverkades under min borta varo från KR - så det förklarar saken.
Men skulle inte leaden kunna få liite mer reverb/svans? Stor differens mellan musik,viskningar(kanon!) och lead sången.Kanske medvetet för en annorlunda ljudbild.Men jag ser scenen framför mig och den är STOR.Jag står bakom ett gigantiskt folkhav med scenen flera hundra meter bort..Men kvinnan som sjunger står alldeles bredvid mig och sjunger i mitt öra,iofs ganska trevligt så jag bjöd henne på ett glas vin  :)
Ja du fattar..Lite mer "Enigma feeling" i mixen av rösten och jag faller som en fura.

Svinbra detta.

Mike


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ah, tackar :D Skall följa ditt råd, så du slipper bli pank på allt vin då!

Kanske avsluta fraserna med lite ödsligt delay också?

kul bild du målade upp :lol:

tack för lyssning och bra feedback! Skall hälsa sångerskan :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
ah, tackar :D Skall följa ditt råd, så du slipper bli pank på allt vin då!

Kanske avsluta fraserna med lite ödsligt delay också?

kul bild du målade upp :lol:

tack för lyssning och bra feedback! Skall hälsa sångerskan :)

 :),jo ibland så hittar man metaforerna.Visst,ett delay inklipp på sist delarna av fraserna(där det passar)blir kanon.

Hojta du du meckat lite,sejvar denna då - gillas som sagt.

Mike


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har inte läst igenom hela tråden men tjötar ändå:
Davids fela är skön som f-n. "Hiphouse" trummorna (de som kommer in och dammar på på 65 i tredje verren) tycker jag förstör. Speciellt i tredje verren tycker jag av nå'n anledning. De är tråkiga faktiskt. Som du prossesat (eller vad det heter) rösten i de två första versionerna tycker jag är olyckligt (Det där trasiga soundet menar jag). Skulle vilja höra en versionen med den (manliga) sångaren utan så radikal prossesor på sången. Sols sång ligger lite konstigt i mixen tycker jag. (Är ingen expert på mix men resultatet är att sången inte gifter sig med resten, annars inget direkt fel på sången i sig.)
« Senast ändrad: 27.05.2009, 05:09:00 by bow35 »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat på din nya verre, du vet ju redan vad de allra flesta tycker ( :rolleyes:) om den instrumentala delen, inte minst Davids fela gör ett fantastiskt jobb här.

Så nu koncentrerar jag mej på sången då. Jag tycker Sols röst kommer för nära..typ rakt i ansiktet..och man hör henne andas..en närkontakt som jag inte riktigt tycker om, får henne att låta desperat andfådd på riktigt- men rösten är underbar ju!! Misstänker att det är vad Bow menar-hon ligger ovanpå hela alltet nu. Jag skulle nog vilja höra lite delay på henne oxå. Du gör en bra visksång, du är en hejare på sånt oxå, röstmässigt, på att skapa en sensuell stämning.

Annars: I just love it :P

Det här är väldigt snart klart, kul med en sån duktig sångerska, hoppas det kommer mer från henne oxå!!

/Marr

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Kan bli riktigt snyggt detta, bara du följer råden om sången, den är både för nära och för hög, känns till och med som den distar lite ibland.

Den kanske inte behöver vara ääända längst bak tillsammans med fiolen, men iallafall halvvägs. ;)
blargh


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Ja, det är ju redan sagt, sången behöver komma in i mixen.
Kommer att bli sketabra de här!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
mixen måste studsat i bordet. sången ligger way high.. men lik förbannat skita bra.....

tony
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har inte läst igenom hela tråden men tjötar ändå:
Davids fela är skön som f-n. "Hiphouse" trummorna (de som kommer in och dammar på på 65 i tredje verren) tycker jag förstör. Speciellt i tredje verren tycker jag av nå'n anledning. De är tråkiga faktiskt. Som du prossesat (eller vad det heter) rösten i de två första versionerna tycker jag är olyckligt (Det där trasiga soundet menar jag). Skulle vilja höra en versionen med den (manliga) sångaren utan så radikal prossesor på sången. Sols sång ligger lite konstigt i mixen tycker jag. (Är ingen expert på mix men resultatet är att sången inte gifter sig med resten, annars inget direkt fel på sången i sig.)

Håller med om mixningen av Sols sång -den är helt fel :)  Däremot vill jag ha en trasig alter ego där bakom, och monotona trummor. tyvärr kan ju inte allt tilltala alla :)  Jag har en ide och en tråd jag tänker följa, så vi får se hur det blir när det är klart :)

Tack för bra synpunkter och lyssning :)

Nu har jag lyssnat på din nya verre, du vet ju redan vad de allra flesta tycker ( :rolleyes:) om den instrumentala delen, inte minst Davids fela gör ett fantastiskt jobb här.

Så nu koncentrerar jag mej på sången då. Jag tycker Sols röst kommer för nära..typ rakt i ansiktet..och man hör henne andas..en närkontakt som jag inte riktigt tycker om, får henne att låta desperat andfådd på riktigt- men rösten är underbar ju!! Misstänker att det är vad Bow menar-hon ligger ovanpå hela alltet nu. Jag skulle nog vilja höra lite delay på henne oxå. Du gör en bra visksång, du är en hejare på sånt oxå, röstmässigt, på att skapa en sensuell stämning.

Annars: I just love it :P

Det här är väldigt snart klart, kul med en sån duktig sångerska, hoppas det kommer mer från henne oxå!!

/Marr



tack marre, håller med dig om sol där oxo ja :) tack för fina ord !

Kan bli riktigt snyggt detta, bara du följer råden om sången, den är både för nära och för hög, känns till och med som den distar lite ibland.

Den kanske inte behöver vara ääända längst bak tillsammans med fiolen, men iallafall halvvägs. ;)

Jopp hon skall bakåt :D tack!

Ja, det är ju redan sagt, sången behöver komma in i mixen.
Kommer att bli sketabra de här!
 :P

Ja, redan sagt -som sagt :D KUl att du gillar det :D


mixen måste studsat i bordet. sången ligger way high.. men lik förbannat skita bra.....

tony

Haha! :lol: ja, undrar hur många som fattade den där? :D :D

tack och bock herrn. Återkommer med en ny version, med eller utan bord ;)




tack allihop!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Kul att höra! Gillar den nya sångerskan.. har ett uttryck som får mig att tänka på Tori Amos faktiskt, inte illa. Hon ger lite extra drama till din musik.

I övrigt så håller jag med det som sagts tidigare. Sen tycker jag nog trummorna låter lite tråkigt, lite 80-tals trummaskin i mina öron. Vill ha lite skitigare och hårdare trummor tror jag, kanske lite närmare realism med.

Blir nog bra detta när du pillat klart med allt. Blir det fler låtar med Sol?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, gillar också uttrycket massvis. Vi har nog tänkt att göra någon låt till iaf...

Får se hur trummorna tar sig ut när allt är klart, skitigare, japp :)

tack för lyssningen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Första tre tonerna var som Helan går  :D men sedan blev det nåt helt annat. Suggestivt till max med en "zigenarfela" som låter ödsligare än de tomma korridorerna i ett nedlagt sanatorium i Västerbotten. Solskugga sjunger ju med otrolig inlevelse. Vid första lyssningen tyckte jag att stycket var alltför repetitivt men fasen det bidrar till något hypnotiskt och långsamt dras nätet åt och jag är fast. BRA!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
...i västerbotten  :lol:

Tack eq :) tanken är nog att det skall mala på lite repetitivt, men ett break är under konstruktion lixom lite jox med fela o sol :)

tack för lyssning och kommentar :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol