Kontrollrummet

Caroline & Max - Red Light

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: Red Light
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max
GENRE: Soul
LÅTLÄNGD: 3:17
KOMPOSITÖR: Caroline & Max
PRODUCENT: Caroline & Max
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Hej!

Har varit lite inaktiv här på sistone, har flyttat 3 ggr på kort tid och inte haft så mycket tid över :)
Nu har vi spelat in en ny låt som kommer vara en av några stycken i samma genre. Ville gärna att det skulle låta lite vintage, typ Sharon Jones & The Dap Kings men det är svårt att få till det där.. Tycker ändå jag fick till ett sound som skulle kunna funka i denna genren. Hade varit jättekul att höra vad ni tycker om soundet och om låten som sådan, lite ny mark det här med soul men ruskigt kul att spela :)

Ha det fint!

EDIT:
Har kvantiserat trummorna, tajtat till gitarrerna, höjt sången, försökt få bort lite av det dova i kompet :)


EDIT 2:
Några småjusteringar i blåset mm.
Kanske färdig nu?


« Senast ändrad: 12.11.2008, 23:51:17 by max »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu känner jag inte till Sharon Jones & The Dap Kings men jag tyckte det var bra drag på det här - lite enformigt gitarrljud men det var kanske avsikten.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
caroline tar ut svängarna mer nu! gillas :) ännu mer vore ännu bättre :D sen får den av er som mixar häja henne, och öka på liiiite diskant, för krispigheten!

Gitarren är lite otajt i början, och nån annan gång. jag har jättesvårt för sådant, tycker det förstör mycket, men jag kan ju var petig.

Annars tycker jag det är gott sväng. Lite orgel kanske skulle passa in? och kör! maffiga körer is teh shit.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Caroline kommer till sin rätt här helt klart, nog bästa framförandet jag hört med henne. Riktigt bra.

Sången låter som sagt bra, allt under känns lite dovt på något sätt. Gitarren är lite väl släpande ibland också.

Lite mer krisp och klarhet i ljudbilden bakom sången, samt en aning tajtare så blir detta kanoners.



 


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rätt trevligt detta. Nåt stick som bryter av kanske? En aningens långtråkigt efter ett tag då sångmelodin är tämligen likandan hela tiden. Gitarren har ni fått till gammaldags och fin tycker jag. Sen får ju en sån här soulig låt inte sluta med fade..... Ett arrat slut hade jag gillat bättre.

Lite kör också?
Jag tycker också du ska kvantisera trummorna. Och kanske pukfills. 60-talstrummisarna var ju helgalna och fillade mest hela tiden.

Bra jobb.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Oj, tack för alla snabba kommentarer. Jättesnällt att ni tog er tid :)

Eko
Kul att du tycker svänget funkar :) Jo det var lite tanken med gitarrljudet, men det får ju inte bli för enformigt..ska kika lite till på det! Tack så mycket!

Emulator
Caroline tackar och suger åt sig av de fina kommentarerna :)
Sänkte faktiskt diskanten lite för sången brukar bli lite vass annars, men det verkar som om den blir lite mjukare nu med nya ljudkortet (apogee). Ska testa att öka lite där.
Ska kolla otajtheten också, var i början är det du tänker på förresten?
Kul att du gillar :)

freddy
Hälsar och tackar från Caroline :) Ska försöka få upp lite diskant på det andra också så det inte blir för dovt.
Tack för kommentarerna :)

Wernborg
Japp, kanske behövs något som bryter av..har också funderat på det. Kul att gitarrljudet funkar!
Hur menar du med trummorna förrsten? Kvantisera så att det blir lite mer sväng eller? Har aldrig testat att kvantisera förut :)
Ska jobba lite mer med fillsen också. Tack för kommentarerna :)






Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur menar du med trummorna förrsten? Kvantisera så att det blir lite mer sväng eller? Har aldrig testat att kvantisera förut :)
Nej. Jag menar så att det blir tajt. Alltså kvantisera trumspåret som 16-delar i detta fallet. Det kommer inte bli datorstelt om du är orolig, eftersom anslagskänslan finns kvar.

Seså... spring iväg och kvantisera nu  :D


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hehe, ok då är jag med :)

Ska vara fixat nu, har även försökt ändra det andra som behövde fixas i mixen. Funkar det bättre nu?

Ha det gott


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil