Fender Jazzmaster classic
Grattis! Underbar gitarr det där. Är den usa eller japan tillverkad?
Jag har en blå japan. Tyvärr har den en dålig konstruktion på stallet, vet inte om det gäller usa modellerna med? Med originalstall hoppar strängarna mellan gängorna och man vet aldrig riktigt i vilken skåra strängen ska ligga eftersom det finns typ 10 möjliga.. Dessutom kan man justera höjden på varje sträng separat med små skruvar som hela tiden skruvar ur sig..
Så jag bytte till ett mustang stall istället. Det är nästan likadant men har solida stallsadlar av olika tjocklek och med endast EN skåra istället för jazzmasterstallets avkapade gängstavar. Det fungerar mycket bättre men tjocka e strängen trillar fortfarande ur läge och på senaste giget så lossnade hela e strängens stallsadel + skruv o fjäder och for iväg bort under publiken nånstans...inte så kul.
Vad jag förstått så bör man rikta om halsen och höja stallet så att strängarna får en brantare vinkel. Alt. montera en sådan "klammer" som håller ned strängarna bakom stallet, men då är jag rädd att andra egenskaper hos gitarren försämras..