Impulsköp. Kl 15 visste jag inte att jag skulle ha ytterligare en bas i repertoaren, kl 18 fanns den hemma och undergick " intensive care". En 2005 års Cort Jazz Bass från Blocket, till salu för kaffepengar. Illa illa skött, rent basplågeri. Fullkomligt ospelbar och såldes i originalkartongen!. Annonsen = "bas säljes, kartong medföljer"

Var på vippen att åka ifrån säljaren utan bas och använda pengarna till riktigt kaffe men basen ropade ett tyst "hjälp mig" så den fick följa med hem. Chansning alltså.
Nu är ju Cort inte något status märke men googlar man reviews på den här modellen så blir den inte dissad. Riktigt trä rätt igenom och mickar och Jazzbass känslan får bra "user" kritik. Jag har saknat min gamla Fender Jazz Bass som jag sålde av en korkad anledning för 20 år sedan.
Cort basens problem 1.
Bananhals i stadiet, det ser ju fan ut som en banan!
Det här exemplaret är troligen uthämtat direkt från butik/webshop år 2005 i kartong och har aldrig blivit injusterat. En liten fabriks "Bow" på halsen ha blivit värre med åren. Strängarna verkar ha bytts men ingen justering av hals eller intonation. Stränghöjd vid inköp var ca 8mm vid 12 bandet pga "the bow". Justerat detta nu med dragstången. Cort manualen säger ang. dragstången; "small increments of a quarter of a turn". Jag har dragit runt stången 2 (!) varv hittills och den verkar ha accepterat den nya plankraka inställningen. Nyjusterad är halsen närapå perfekt. Men jag får vänta och se, dåliga halsar kan få för sig att minnas en långvarig dåligt inställning och krypa tillbaka.
Problem 2.
Hög sadel. Enkelt att fixa och gör enorm skillnad.
Cortbasens sadel hade alltså alldeles för hög stränggenomgång. Fabrikstillverkade guror/basar har nästan alltid för dåligt utskurna sadlar. Strängarna ligger för högt och det blir trögspelat plus att det stämmer sämre och sämre ju närmre sadeln man spelar. Bara att fila ned men fila på rätt sätt. Det finns goda råd av gitarrtekniker om detta på webben men jag har alltid tagit till ca 50% mer än experterna rekommenderar på mina basar. Blev skitbra på Cort'en, sänkt stränghöjd utan rassel. Man sänker ju stränghöjden från andra sidan fingersättningen liksom.
Cortbasen spelar just nu som en 10 lakans bas vad det gäller halsen. Riktigt najs faktiskt. Möjligen är det något högt band runt 20-22 som skulle behöva bankas ned lite men förövrigt helskön. Får se om det varar.
Min ursprungliga idé var att ta bort banden på den här "billiga basen" och köra bandlöst. Inte haft en bandlös bas på många år men om Cort'en låter lika bra om en månad som idag så får den bli kvar i originalskick.
« Senast ändrad: 04.11.2015, 03:01:58 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist