Kontrollrummet

Senaste prylen/prylarna

idf · 3900 · 1067181

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja nu är det säkert ett år sen jag var i den butiken men de få gånger jag varit där har det definitivt varit överpriser och sett klart billigare och i flera fall bättre skick på gurorna på t ex blocket, tradera. Men därmed säger jag inte att man inte kan göra fynd där också ibland. Men inte när jag varit där inne i alla fall. Jodå jag har justerat basen men samma skit ändå.  <_<
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En Tanglewood LP. Äntligen humbuckers i gurasamlingen.
Uj vilken skillnad mot min tidigare "axe of choice" en hyfsat dyr Yamaha som jag trodde var en bra gitarr. Tog med den till affären, www.secondhandmusic.se som ville ha inbyten men där fick jag fikon. De skruvade och donade med halsen på Yamaha'n och sa att den här kan vi inte sälja. För kass  :(

Hursomhelst, T'n låter och spelar över förväntan. Märker nu hur hämmad jag varit av mina tidigare mediokra gitarrer. Fan. borde köpt en sån här för länge sedan. Är ju basists egentligen så gitarrinköpen har fått för liten budget. Korkat.




Då kan man räkna med lite sköna riff nurå...riktigt läcker!  :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Snygg - när får vi höra den? :)

/G

 :D kan nog dröja. Håller på att rådda om hela innehållet i min musikverkstad. Uppgraderar från gammal och billigt till lite mer stadiga grejer.
Köpte den här på auktion nyss. ett par år gammal, 600 spänn. Rätt ok tror jag.

DBXen är väl att anse som smör&bröd kompressor men den gör ett bättre jobb än min gamla. Nu ska det in Di box och sladdar av hög kvalité. FAN vad dyrt det blivit med sladd! aaarhgh. Nån som har en bra gitarr fx burk i 19 tums format att sälja?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snygg - när får vi höra den? :)

/G

 :D kan nog dröja. Håller på att rådda om hela innehållet i min musikverkstad. Uppgraderar från gammal och billigt till lite mer stadiga grejer.
Köpte den här på auktion nyss. ett par år gammal, 600 spänn. Rätt ok tror jag.

DBXen är väl att anse som smör&bröd kompressor men den gör ett bättre jobb än min gamla. Nu ska det in Di box och sladdar av hög kvalité. FAN vad dyrt det blivit med sladd! aaarhgh. Nån som har en bra gitarr fx burk i 19 tums format att sälja?

Vad blev det för sladd-uslingar, märke alltså... :)


Utloggad Heavydrums

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil


Nu va det ett tag sen jag köpte nånting nytt men äntligen blev det ett nytt par överhängsmikrofoner i form av:


OktavaMod MJE K47H "Stereo Bundle"

http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=149


Dessa blir mina första stormembranare också.. spännande tider! :)
Drumming and other bad habits
http://www.myspace.com/alexandercarlberg


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
En 'JÄTTESTOR' helrörskombo på hela 1Watt  B) (Det ser man ju i jämmförelse med guran)  :lol:
Igentligen inköpt redan till Julen,,men då var jag för 'grinig' för att posta här... ;)

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du fick med en jätteöl också ser jag medans björnen är i rätt storlek. Men allvarligt 1W eh ... är det verkligen så?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En 'JÄTTESTOR' helrörskombo på hela 1Watt  B) (Det ser man ju i jämmförelse med guran)  :lol:
Igentligen inköpt redan till Julen,,men då var jag för 'grinig' för att posta här... ;)



Nu blir jag förvirrad här! Är det gitarren som är normalstor i bilden. Isf vill jag ha din öl.  Vad säger grannarna om detta gigantiska förstärkarinköp (kommer att tänka på "Tillbaka till framtiden", i början av del ett). Om björnen inte är större än en gitarr så är det väl en liten björnunge kan man anta. Tänker du ha honom/henne som en innebjörn eller kommer han/hon att få komma ut ibland. (Tänker än en gång på grannarna, när björnen växt upp)

Många frågor, men allt har väl sin logiska förklaring får man hoppas  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stärkare på 1 watt is "da shit", då man spelar in hemma. Bästa rördisten utan att skrämma skiten ur grannarna.


Nu va det ett tag sen jag köpte nånting nytt men äntligen blev det ett nytt par överhängsmikrofoner i form av:
OktavaMod MJE K47H "Stereo Bundle"
http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=149
Dessa blir mina första stormembranare också.. spännande tider! :)

Åsså är nyfikenheten stor. Vad har du köpt och vad döljer sig månne bakom länken? En mikrofon?
« Senast ändrad: 15.01.2011, 16:32:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
En 'JÄTTESTOR' helrörskombo på hela 1Watt  B) (Det ser man ju i jämmförelse med guran)  :lol:
Igentligen inköpt redan till Julen,,men då var jag för 'grinig' för att posta här... ;)



Med den där lilla guran blir det ju rena amp stack i jämförelse. Ölen rena öltunnan. :lol: Nä men helt ärligt, hur hög blir volymen med den där stärkaren? Är det tillräckligt för att inte grannarna ska klaga? Bor ju själv i ett gammalt lyhört hur där man hör grannen pissa så vet inte ens om det är något att satsa på för min del?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
En 'JÄTTESTOR' helrörskombo på hela 1Watt  B) (Det ser man ju i jämmförelse med guran)  :lol:
Igentligen inköpt redan till Julen,,men då var jag för 'grinig' för att posta här... ;)


Ja det vart ju lite frågor här..
Jo du Eddi!! 1 watt,varken mer eller mindre...
Jonner.. Va då Björnunge?? Det är ju jag,stenad efter att svept i mig Öltunnan.. :blink:

Odrörir.. Men det finns ju en volymratt!! ;)
Nä allvarligt,man maxar inte en watt i ett lyhört hyreshus,själv bor jag ju i eget hus på landet. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag fortsätter på samma tema, små stärkare. Har en liten 12 W rörförstärkare sen tidigare. Det rasslar en del om jag kopplar in basen. Även om jag drar på med gitarren rasslar det från förstärkaren. Men man kan koppla in en extern högtalarlåda...



Igår var jag på återvinningsstationen och såg hur snubben framför mig lämnade en Altec Lansing ADA 850 (hemmabio-surround-system). Jag tog hem Sub-basen (8 tums högtalare 60 W) för att testa om den kan göra nytta tillsammans med den lilla gitarrstärkaren. Testade sub-basens egen förstärkare först men den gav inget liv från sig (säkring hel men inget ljud alls) så jag rensade ur kretskort och annan elektronik och lödde på en gitarrtele-hona till högtalarelementets sladd.



Jag vet att jag är knäpp men faktum är att det låter bra om basen även om jag drar på en del, utan rassel. Med gitaren låter det tungt och krispigt samtidigt. Det här tror jag är ett bra alternativ om man vill micka upp instrument, istället för att lajna vid inspelning.
« Senast ändrad: 17.01.2011, 20:11:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Fick en Ukulele av svärmor i fölsepresent!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det blidde en sån här låda idag har nog mycket studerande att göra för att få fram de där ljuden dock
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Antar den funkar bäst tillsammans med en stärkare. Alla simulatorers dist brukar vara okej men det är cabsen de faller på. De låter för plastiga och man tvingas använda impulser för att det ska låta bättre.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Antar den funkar bäst tillsammans med en stärkare. Alla simulatorers dist brukar vara okej men det är cabsen de faller på. De låter för plastiga och man tvingas använda impulser för att det ska låta bättre.
Ja det är tänkt som så - ska damma av min gamla Musicman för att se om den fortfarande funkar. Det där med impulser vid line vet jag inte riktigt vad det är. Peka mig gärna i rätt youtube-riktning.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
En sådan skaffade jag till min Mac idag  :P

-------------------------------

//Janne


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det blidde en sån här låda idag har nog mycket studerande att göra för att få fram de där ljuden dock



Själv köpte jag denna rackare för ett par dagar sedan

Det är väl modellen före ME-25 antar jag. Hittade på Blocket för ett så ok pris att jag slog till. Din 25'a verkar kunna lite mer. USB kontakten hade varit användbar för mig. Burken i sig är riktigt seriöst byggd iallafall. Metall och rejäla rattar/kontakter. Inget som sitter och vickar och verkar tåla fotarbete. Den är lite för vinklad åt tunga metall sound för min smak men med en del rattande går det att lunga ner den och då låter den riktigt ok. Jag var egentlige på jakt efter en wah och volym pedal men det sitter ju påbyggt så jsg får vara nöjd med ME-20  :P
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Antar den funkar bäst tillsammans med en stärkare. Alla simulatorers dist brukar vara okej men det är cabsen de faller på. De låter för plastiga och man tvingas använda impulser för att det ska låta bättre.
Ja det är tänkt som så - ska damma av min gamla Musicman för att se om den fortfarande funkar. Det där med impulser vid line vet jag inte riktigt vad det är. Peka mig gärna i rätt youtube-riktning.

[ Invalid YouTube link ]&aq=f

Mycket enkelt. Man använder bara något impulsreverb eller impulsladdare, och lägger den som insert, istället för som send när man kör reverb, och laddar impulsen och kör 100% wet. Så enkelt är det. B) Ja och att man stänger av caben på sitt program också. SIR1 funkar utmärkt om man inte har något impulsreverb som är gratis.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Antar den funkar bäst tillsammans med en stärkare. Alla simulatorers dist brukar vara okej men det är cabsen de faller på. De låter för plastiga och man tvingas använda impulser för att det ska låta bättre.
Ja det är tänkt som så - ska damma av min gamla Musicman för att se om den fortfarande funkar. Det där med impulser vid line vet jag inte riktigt vad det är. Peka mig gärna i rätt youtube-riktning.

[ Invalid YouTube link ]&aq=f

Mycket enkelt. Man använder bara något impulsreverb eller impulsladdare, och lägger den som insert, istället för som send när man kör reverb, och laddar impulsen och kör 100% wet. Så enkelt är det. B) Ja och att man stänger av caben på sitt program också. SIR1 funkar utmärkt om man inte har något impulsreverb som är gratis.

Den sökningen gav inte mig nån vägledning. Första träffarna visade hur något låter, inte hur man får något att låta :(

Här är en liten kille som leker fram ett sväng med loopfunktionen
« Senast ändrad: 25.01.2011, 23:22:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
&feature=related
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
&feature=related
Ja den verkar vara bra men finns inte för Mac sorgligt nog men nu vet jag hur du menar, tack för det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
&feature=related
Ja den verkar vara bra men finns inte för Mac sorgligt nog men nu vet jag hur du menar, tack för det.

Nä men du har ju andra impulsreverb som funkar till mac. Kör du logic, Ableton live, Cubase, PT så har du flera att välja mellan. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nu har hon haft en månad på sig att visa vad hon går för.. ;)

Svaret är 'Jag hade rätt och ni hade fel'  :lol: :wub:



« Senast ändrad: 26.01.2011, 13:36:50 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Saaaataaaan vad snygg Uriah men vad är det för nåt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Var det inte det där en av gitarrerna du hade en omröstning om?  Kan ha varit någon annan dock.  I vilket fall gällde omröstningen om personen i fråga skulle införskaffa denna gitarr eller en annan mera metal-gura (i mitt tycke).  Har för mig att metalvarianten vann omröstningen fast jag röstade på denna, så isåfall hade jag också rätt!  :P
Skitsnygg är den iallafall!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jepp Fuzzbub!! Så var det Den andra vann omröstningen,men denna 'Washburn WI66 PRO' vann mitt hjärta  :wub:
Och jag vann.. :huh:
Ootroligt vad mycket gitarr man får för 4 papp nuförtiden. :o

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grattis till en superfin gitarr. Jag har ett svagt minne av att jag röstade på den här...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jepp Fuzzbub!! Så var det Den andra vann omröstningen,men denna 'Washburn WI66 PRO' vann mitt hjärta  :wub:
Och jag vann.. :huh:
Ootroligt vad mycket gitarr man får för 4 papp nuförtiden. :o



Ja man får bra mycket mer gitarr än man fick på 80-talet för 4000:- Grattis då om du tycker att den är både snygg och låter bra. :) Allt man önskar av en gura. En ny kärlek.  :wub:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
I likhet med Uriah har jag nu införskaffat mig en Blackstar HT1-R.  En helrörs enpetare som låter riktigt bra! 
Den kommer att användas vid inspelningar (speciellt hemmavid) då man får äkta rörljud utan att ljudvolymen
blir för hög.  Rätt bra kräm i den dock om man kör fullt! 



"Hemmariggen" där nu Marshallen får vila upp sig tills vidare.   
Notera storleken samt dom två hemmagjorda plektrumen i nederkant av bilden.  :)
/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
I likhet med Uriah har jag nu införskaffat mig en Blackstar HT1-R.  En helrörs enpetare som låter riktigt bra! 
Den kommer att användas vid inspelningar (speciellt hemmavid) då man får äkta rörljud utan att ljudvolymen
blir för hög.  Rätt bra kräm i den dock om man kör fullt! 



"Hemmariggen" där nu Marshallen får vila upp sig tills vidare.   
Notera storleken samt dom två hemmagjorda plektrumen i nederkant av bilden.  :)
/JEH

Ja visst är dom bra!!
Även om dom lider lite av 'Liten-Högtalare' syndromet.
Har provat med större låda och då händer det grejjor vill jag lova ;)
Prova oxo att 'lajjna',funkar över förväntan tycker jag..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte