Kontrollrummet

Plinka- Stjärnbarn

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Titel: Stjärnbarn
Låtlängd: 6 min
Text & musik: Elinca
Arr & prod: Elinca
Barnkör: Emelie Svensson, Carolina Svensson, Saga Samuelsson, Daniella Granlund, Wilma André

Både inom kristendomen såväl som i vår gamla hedniska tradition står julen för födelse/återfödelse. För mig är det extra tydligt eftersom jag själv fött barn en jul! Denna julvisa handlar därför om detta. Traditionell är den nog inte tyvärr, men med finns glitter, snö, stjärnor och barn i alla fall.
Något sånt här har jag tänkt mig, trots att det är både surt och sövande...

Stjärnbarn

Minns du den natten
jag stod där under stjärnorna
frosten som glittrande
föll mot frasigt gräs
och nakna träd
Mina andetag
som moln i decembermånens sken

Du var en av dem
en av tusen glittrande stjärnor
i den svarta rymden
Du såg mig, du valde mig
att fylla mig
med ditt stjärnstoff
Din själ, ditt liv, din puls

Refr:
Du kom till mig
att dela min smärta
födelsens våndor
i gränslandet mellan
vår värld och den andra
under änglarnas kör

--
Du kom ut ur mig
en stilla jul och förändrade allt
snöflingor som dalade
doft av nejlikor och gran
och babyhud
Kärlek och smärta
jag aldrig kännt förut

Du förde hit en helt ny värld
en helt ny dimention
Du glittrande som från himlen föll
i decembernattens frostiga rymd
och började
genom mig
med uppdrag från stjärnorna

Refr+vers 1

Vers 1

12 nov:   Ny version, barnkören sjunger hela refrängen själva+ lägre volym. Ny lead(om än fortfarande mycket halsslem...) samt plockat bort på andra och panorerat ut lite.
« Senast ändrad: 10.12.2008, 11:21:52 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
"Både surt och sövande "  :D
Här är man plötsligt placerad nånstans mellan 70-talets Träd gräs och stenar och dagens di Leva
En vaggande, vilsam lite tonalt vemodig visa med en berättelse
Varför inte låta barnkören ensam göra hela refrängen - dom är jättefina - fast textmässigt ska det kanske vara som det är
Annorlunda - får mej tillbaks till restaurant Fröet i Stockholm med vegetariska grytor och trasig vinröd manchesterkavaj
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
 :lol:
Haha! Ja, jag är nog en riktig flummare! Gräsrötter och Di Leva, vad mer behöver man i livet?
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 396
    • Visa profil
    • SoundClick
Detta var annorlunda, ganska häftigt, ganska mysko och eget. Tänker lite på Hansson & de Wolfe och Var kommer barnen in. Gillar den atonala feelen som xylofonen bidrar med. Det finns en hel del sura toner som jag absolut tycker du skall fixa. Värjer mig också mot den ständiga andrastämman som du kanske kunde vänta med till en bit in i låten?  Låten ger en slags urtidskänsla som jag verkligen gillar. Texten som säkert hundratals generationer kvinnor kan skriva under på bidrar i allra högsta grad.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack Eq för kommentar med tips och råd! Jag har verkligen tänkt försöka fixa till de sura tonerna, men dras med en seg influensaförkylning. Annars får jag väl ha nån annan till att sjunga den. Det där med andrastämman funderade jag också över. Kanske ska plocka bort en del av den.
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 252
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En i sanning mycket speciell låt som blir liksom hypnotisk efter ett tag som Kaa i djungelboken eller nåt. Krya på dig Plinka och lägg en ny första och spara på andra alá Emus förslag så blir det kanon.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej Eko! Tack för att du lyssnade o kommenterade! Ja, tydligen är det en något annorlunda visa...den kom rakt innifrån, så det är väl sån jag är...  :rolleyes:
Ja, jag hoppas bli bättre om ett par dar, så jag kan jobba vidare med sångbiten! Ska i samma veva plocka bort en del av andrastämman som sagt.
Jag är ju inte så duktig på sång, men hoppas kunna få det något bättre än så här i af!  :P
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skön atmosfär i den här hedniska sången och med en poetiskt vacker text....det hela känns rituellt, nästan medeltida med den raka understämman, gillar grunden i detta jättemycket :P

Sen så är det surt mellan varven, men det förstår jag att förkylningen orsakar, desutom är en rak understämma case sensitive-när den sitter tonrätt blir det kanon Plinka, jag är ju själv helt stollig med mina stämmor, och hur lätt det kan låta surt, svårare än man tror det där ;)

Den här ska jag följa, du har fått till nåt väldigt fint, det där med resten sätter du snart :D

Fin barnkör oxå måste jag tillägga!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack Marr!  :wub:
Bra att få mer feedback kring det här med stämmorna! Jag hoppas verkligen att jag får till
"det där sista"! Och barnkören tycker jag själv också är härlig, den lyfter hela låten.
Hednisk och rituell- ja precis- det är så jag vill ha den! Där tror jag du satte huvet på spiken!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou PLINKA!

Jorå, ett rätt så extra alster detta, hypnospookie kunde vara genren. Väldigt svårt att hitta nåt att såga på än det som redan e sagt.
Dina egna stämmor kunde panorera ut aningen så dom inte kör direkt på leaden. Och kolla reverbet på  barnakören, tycker den låter lite för mycket nu.
Annars gillas arret, mycket känslig o fint, och just därför bör du kolla sångsurheterna, låt inte dom få  störa njutningen. ;)

I väntan på nästa version...

 h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej plinka
skön låt!
det jag saknar är antingen nyckelharpa eller fiol eller varför inte både o
tror det skulle ge ett underbart tillskott på denna låt

bra jobbat.
mvh Ola.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En troslkt stycke hökjt i dimmors dunkel. Riktigt fint tycker jag, förutom att det tokskär sig mot kören ibland, vilket tar ner så mycket om man är en gringubbe som jag.


Läste att någon tyckte att barnkören kunde ta hand om refrängen själv? jag tor det skulle räcka för att det skall vara klart.

Riktigt bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Ja, det här gillade jag skarpt faktiskt. Lite folkmusik sådär. Skär sig lite på några ställen i kören, det är inte perfekt, men inom denna stil behöver det inte riktigt vara det heller kan jag tycka. Det är inte ofta folkmusik är helt ren  :lol:

Mysig låt som jag fastnade för direkt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Är allt lite kusligt och hedniskt, ja!, med människor som kommer UT ur en ANNAN MÄNNISKA! :)

Trevliga folkmusikaktiga hedna-harmonier ;)

Gillade denna!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Åh, en massa kommentarer- trevligt!  :D

Mahan- tackar, lovar att se över körreverbet och kanske dra ner aningen, samt panoreringen på stämmorna vid nästa mix!  ;)

Guran- tack! Ska fundera över detta! Vet inte om jag har nåt tillräckligt trovärdigt ljud för nyckelharpa, det bästa hade varit en äkta!

Emu- Ja, det där med att låta barnkören klara av refrängen själv är ingen dum idé faktiskt! Men då skulle man behöva samla ihop dem och spela in dem igen och få dem att lära sig hela texten utantill (alla kan inte läsa). Ska fundera över hur jag kan lösa detta, det är ju lite kort om tid med...  :)

Freddy- Tack för din varma kommentar! Att barnen inte sjunger rent tycker jag är helt ok, men att jag själv sjunger falskt är väldigt störande!

Jag är glad att den trots att den är något udda ändå verkar gå hem hos er!  :D
Plinkar på en låt...


asti

  • Gäst
Det här var spännande! Utan att ta till udda harmonigångar eller obskyra bakgrundsljud griper låten tag och fångar intresset. Om den "halvfalska" xylofonen är medvetet gjord så är det genialiskt. Den bidrar starkt till stämningen. Sedan din halvt viskande röst på detta skapar en suggestiv atmosfär. Väldigt bra text också, måste jag säga! Kören tycker jag är lite för stark och för mycket reverb på, men det är petitesser. Ska bli intressant att höra mer av dig!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, dina låtar följer ju inget givet mönster, det här var ju verkligen en överraskande stil. Tycker att den går lite sakta till en början, men längre in i låten är tempot OK, antar att det är detsamma... :huh: Hednisk urtidskraft och lite spookykänsla. Tycker nästan Staffan Westerberg står någonstans i bakgrunden och kör pantominteater...

Klockspelet är verkligen läckert. Gillar din sång, den har sån egen klang. Visst finns det sura toner, både i lead, stämmor och körer.  Barnkören är förlåten, men jag vet att du kan fixa dina pålägg bättre.

Mixen är riktigt bra. Gillar hur du skulpterar ut stereobilderna med både bredd och djup.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Fin låt. Gillar tanken med barnkören, men inte resultatet lika mycket. Kan vara så att melodin går för lågt för att barn ska kunna sjunga den, det blev för surt för mina öron.

Däremot gillar jag din sång, vemodet och det sparsmakade arrangemanget.
blargh


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Är allt lite kusligt och hedniskt, ja!, med människor som kommer UT ur en ANNAN MÄNNISKA! :)

Trevliga folkmusikaktiga hedna-harmonier ;)

Gillade denna!
Dividend- tack-hedniskt får det som sagt gärna låta, och jag påminner gärna dagens moderna människa om att en förlossning går till så att en människa kommer ut ur en annan människa!  :lol: Tack för komment, och glad att du gillade den!

Det här var spännande! Utan att ta till udda harmonigångar eller obskyra bakgrundsljud griper låten tag och fångar intresset. Om den "halvfalska" xylofonen är medvetet gjord så är det genialiskt. Den bidrar starkt till stämningen. Sedan din halvt viskande röst på detta skapar en suggestiv atmosfär. Väldigt bra text också, måste jag säga! Kören tycker jag är lite för stark och för mycket reverb på, men det är petitesser. Ska bli intressant att höra mer av dig!

Asti-  :wub: spännande- tackar! Jo, xylofonen är medvetet gjord så, och faktiskt lite inspirerad av någon indianmusik jag hört. Glad att du tycker om texten oxå, kören jobbar jag just nu på...!  :)

Ja, dina låtar följer ju inget givet mönster, det här var ju verkligen en överraskande stil. Tycker att den går lite sakta till en början, men längre in i låten är tempot OK, antar att det är detsamma... :huh: Hednisk urtidskraft och lite spookykänsla. Tycker nästan Staffan Westerberg står någonstans i bakgrunden och kör pantominteater...

Klockspelet är verkligen läckert. Gillar din sång, den har sån egen klang. Visst finns det sura toner, både i lead, stämmor och körer.  Barnkören är förlåten, men jag vet att du kan fixa dina pålägg bättre.

Mixen är riktigt bra. Gillar hur du skulpterar ut stereobilderna med både bredd och djup.  :)

Rattlesnake- ja, det kan hända att jag experimenterar vilt med musikstilar, men för mig som känner mig är den inte så överraskande  :lol: Staffan Westerberg  :unsure: ska se om jag hittar honom här nånstans... Mina sångpålägg-ja jag skäms  :P men ska se vad jag kan göra åt ett. Tack för din varma kommentar ang mixen! Något kanske jag lärt mig här på KR!  :D

Fin låt. Gillar tanken med barnkören, men inte resultatet lika mycket. Kan vara så att melodin går för lågt för att barn ska kunna sjunga den, det blev för surt för mina öron.

Däremot gillar jag din sång, vemodet och det sparsmakade arrangemanget.

Fidden- Tack för din goa kommentar! Barnkören ja, jag jobbar med en just nu. Lite fler inspelningar är nu gjorda, om det blir mindre surt vet jag ej, men vi får se. På måndag ska jag även lägga om min sång. Jag var lite tveksam till valet av tonart först, men ville ändå ha den, för att leaden skulle kunna bli lite mer viskande och mindre ansträngd eller vad man ska säga, men sen kom ju problemet med kören, och den gjorde sig nästan bättre en oktav upp.
Plinkar på en låt...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
sugestivt myspysvemod  :wub:

detta gillas här uppe på mitt fjäll!

synd att barnekören skär sig lite väl i överkant ibland , för det är så underbart fint när de funkar !

detta är ett klart bidrag till skivan!!

 :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
 :wub: Åh, tack David! Ja, barnkören är verkligen så fina när de funkar, så jag vill ju verkligen ha med dem! Ny mix kommer om ett par dar...!  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
:wub: Åh, tack David! Ja, barnkören är verkligen så fina när de funkar, så jag vill ju verkligen ha med dem! Ny mix kommer om ett par dar...!  :)

dunders , väntar med spänning !  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul idé - om man får säga de!

Jag hittade känslor som gruppen Älgarnas Trädgård förmedlade i sin mystiska musik.
Är det på riktigt, liksom. Det är kul också att stämmor inte är perfekta, det gör en mer uppmärksammad (eller förgrymmad :P)

Om du vill sjunga in många körstämmor och få dem att funka kanske det är bra att innan en sån tagning i lyssningen i lurarna bara ha med få instrument och kanske en sångstämma (grundstämman). Då upplever jag att det är lättare att hitta rätt ton och synka kören med grundstämman. Men det här suggestivt. Min dotter tigger om att jag ska sätta på den igen, för en till lyssning.  :D :D :D
Det får blir mer lyssning nu!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Halloj Max! Härligt att din dotter diggar!  :lol:

Ny ligger en ny version i trådhuvudet!
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 396
    • Visa profil
    • SoundClick
Visst, visst! Jättebra jobbat! Vilken underbar vals detta är, text och musik i perfekt harmoni.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Så här är det perfekt! Barnkören är helt rätt nu! Jätteskön låt, verkligen! :wub:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 252
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
WoW Plinka  :D
Nu är den klar enligt mitt förmenande - kan inte bli så mycket bättre i alla fall. Hur sjutton kom du på denna - fantastisk.
Fler såna tack!

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Det är verkligen något speciellt i den här låten, du fångar verkligen mig..
Och som till naturen blödig och dessutom tvåbarnsmor så blev jag ju tårögd när jag kom till raderna "Kärlek och smärta jag aldrig kännt förut".. Smärtan går inte att beskriva och heller inte kärleken.. Hela texten är väldigt väldigt vacker och även om det fortfarande är några sura ställen så är det så enormt mkt känsla i låten så jag köper det rakt av för jag tycker om allt annat så mycket.

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jaa! Vad kul och bra att barnkören fick sjunga refrängen själv - min önskan uppfylld!
Och du sjunger mycket bättre på denna
Samtidigt som det trolska 70-talet Träd,gräs och stenar Älgarnas trädgård finns kvar i grunden
En unik låt
Jättebra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Oj, åh vad många fina reaktioner!  :D  :wub:

Equality, Asti och Eko- Tack, vad härligt att höra! Skönt att den blev till det bättre nu! Och barnkören ja, blev mycket bättre nu! Och Eko- den kom nog till när jag satt och funderade över julen och julens betydelse för både mig själv och olika traditioner, samt att jag försökte plocka fram det vackraste med vintern, som jag själv ser det.

Åsa- Jag kan tänka mig att du känner samma sak som jag inför den här texten, mödrar emellan
med ständigt känsloflöde  ;) Hihi! Jo tack, några sura toner finns allt kvar, men jag bedömde ändå att med tidspressen som är nu, så blir sånginsatsen nog inte så mycket bättre för min del. Glad att känslan finns där då i af!

Cykeln- Ja, du fick din önskan uppfylld! Och tack för den fantastiska idéen!  :D

Plinkar på en låt...