Kontrollrummet

karl-Every Single Day

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN:every single day
GENRE: float
LÅTLÄNGD: 4:06
KOMPOSITÖR: k
PRODUCENT:k
EV. MEDVERKANDE:kx4
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   
LÄNK:Every Single Day

Hur är ljudbilden??? distar??( noll koll i monitorerna)klar för färdigsidorna eller en dragning till ?

Allt gott / karl
« Senast ändrad: 09.11.2008, 00:09:30 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tokbra i vanlig ordning. Har inget kreativt i form av annan input att komma med. Skulle väl vara att låta breaket vara just break då??? Dvs skippa telefonsvaret....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Bengan....ska skriva ytterligare en vers...ok ,skippa telefonen.( tyckte det var lite ballt) men du kanske har rätt...tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
ja det är lite ballt - men jag tror det blir mer "sug" i stoppet utan...hajaru???
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt (som vanligt) och jag har inget emot telefonsvararen däremot tyckte jag mig kunna konstatera att du lät lite mer ansträngd i sångrösten än jag hört tidigare. Kanske bara är uberkänslig nu men det vart ovant att höra.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack Eko för lyssning...Jo, det kanske är lite ansträngt men det ligger innanför min gräns till skillnad från många andra låtar jag startar i fel tonart...det blir alltid så jobbigt att transponera audio  :unsure: Allt gott / karl  B)
Edit: blev det någon sång på  låten, jag har letat men hittar den inte  :unsure:
Bra låt (som vanligt) och jag har inget emot telefonsvararen däremot tyckte jag mig kunna konstatera att du lät lite mer ansträngd i sångrösten än jag hört tidigare. Kanske bara är uberkänslig nu men det vart ovant att höra.
Eko
« Senast ändrad: 06.11.2008, 09:30:33 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


oceanmusic

  • Gäst
Kan bara hålla med, tokbra!  :)

Låten skapar en mysig stämning hos mig, lite "mörk bokskogig". Nu råkar jag gilla mörka bokskogar så det är bara bra. Ser en video framför mig där barn springer ur den skogen i slow motion och hamnar i en ljus glänta med sol och picknik.  B)



Gillar telefonrösten, möjligen att den är lite för tyst.

Det enda jag reagerar på är en ganska tydlig dist, framför allt mitt i låten, typ före och efter 1:55.

Får jag gå på kurs hos dig?
« Senast ändrad: 06.11.2008, 09:58:46 by oceanmusic »


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Din röst är ju snygg, och har precis allt som behövs för att man skall hajja till och gilla! Det är dock lite jobbigt när rösten blir så ansträngd.

Det är lite burkigt kanske? Telefonrösten,, finns det ingen roligare effekt? Tycker inte att du får till rätt frekvenser där. Så det är inte nödvändigt att ta bort, kanske bara snygga till?


Jag får kraftiga Gabriel-vibbar!


 


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU KARL!

Åter en snygg låt från dig, arret med dom sparsamma trummmorna och luftiga kompet gillas!
Lite distspikar här o där, vid 1:39 till breaket och sen särskilt vid 2:40 framöver, kanske basen eller nåt, låter överstyrt!
Och nån sa redan om den lite överbelastade sången vid dom höga ställena... hmmm knepigt att sänka men vore värt ett försök, för nu sticker det lite ut.

Härligt intro med sköna harmonier  o läckert lirade acken.
Helheten med snyggt arr o lir sitter, bara att köra på! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Den där var ganska ljus och trevlig och texten känns mörkare men visst jag gillar bokskogar också...kul att du får associationer....tnx / karl
Kan bara hålla med, tokbra!  :)

Låten skapar en mysig stämning hos mig, lite "mörk bokskogig". Nu råkar jag gilla mörka bokskogar så det är bara bra. Ser en video framför mig där barn springer ur den skogen i slow motion och hamnar i en ljus glänta med sol och picknik.  B)



Gillar telefonrösten, möjligen att den är lite för tyst.

Det enda jag reagerar på är en ganska tydlig dist, framför allt mitt i låten, typ före och efter 1:55.

Får jag gå på kurs hos dig?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


oceanmusic

  • Gäst
OK, då kanske denna passar texten bättre?  :D



Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Den blir perfekt :)
OK, då kanske denna passar texten bättre?  :D


Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
lighthead,mahan....tnx nu version ligger uppe nu med färdigt slut och färdig text...men hur är mixen???(skitmonitorer?)eller bara jag som är ute och.... /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
funkar ej?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack för konstruktiv kritik :)  / k
funkar ej?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt
Härlig grundgung
När det andra partiet sätter igång (ca mitten) blir det väldigt Gabrielskt
Bra röst, fin sång
De olika ljud och instrument som bygger upp kompet ger låten en spännande dimension
Tycker att basen i först delen var lite mycket på i mina lurar
Riktigt bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
tack Eko för lyssning...Jo, det kanske är lite ansträngt men det ligger innanför min gräns till skillnad från många andra låtar jag startar i fel tonart...det blir alltid så jobbigt att transponera audio  :unsure: Allt gott / karl  B)
Edit: blev det någon sång på  låten, jag har letat men hittar den inte  :unsure:
Citat från: Eko
[/quote
Nej jag har inte lagt någon sång för jag hoppas ju att du ska säga att "det här fixar jag" jag hotade ju bara med att jag skulle sjunga ju!
 :D Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej karl
ger tummen upp på allt! låter kanon hela rubbet!
kanon låt och text jobb
diggar!
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
lighthead,mahan....tnx nu version ligger uppe nu med färdigt slut och färdig text...men hur är mixen???(skitmonitorer?)eller bara jag som är ute och.... /  karl

Tjou KArl!

Vet inte vad det beror på men låter som du kört mixen genom en light fuzzbox :mellow:
diskanten kör över på fler ställen än jag konstaterade i mitt förra inlägg. Och även nedre registret ligger farligt nära "rött".
Åtminståne i mina lurar låter det ganska obehagligt. Kan vara att det är samma version som jag lyssnar på, brukar du byta namn på låtversionerna, kunde ju vara bra att man vet vilken verre man kommenterar. Vid 3:28 när du sjunger allena hörs disten på sången alldeles tydligt.

Eller så är det nåt på tok med den nedladdningsbara filen?

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skriver under på mahans lyssningsupplevelse. Det låter vasst och lite obehagligt, och det parti han nämner låter det som  det klipper nästan?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du envisas med några slags elektronikatrummor. Varför det? Vore väl snyggare med "riktiga" trummor eller congas när de andra instrumenten är det?
Gitarrfiguren som ett mantra. Bra. Höjdpunkten är refrängen med de geniala basuppgångarna på andragitarren. Outrot känns lite provokativt halvgalet, gillar't.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Emu och mahan.....när allt är klart innan audiomixdown (Cubase SX3) så läger jag en wavesplugg som heter L3 någonting och vad den gör ? tror jag ? är att den komprimerar hela ljudbilden och ställer output:en på 0.02..kan det vara den som spökar??? får gå igenom detta igen nästa gång i studion...hur gör ni när ni får till det????men inte låter det skit om allt???

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skall kolla i bättre lurar och återkommer :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag gillar detta. Jag tänker på Fishs (eller heter gubben Phish? Alltså gamla Marillion sångaren) insatts på Ayreons skiva "Into the electric castle" när jag hör din röst. Jäkligt bra. Det enda jag tyckte var lite konstigt var att den inte slutade där du sjungit färdigt. "Is there something there for me". Slut... nä. Den fortsätter lite till. Tillför den där lilla extra svansen verkligen någonting?


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx cykeln för lyssning....det är lite kaos i ljudbilden som ska fixas men hoppas du lyssnade över det och gillade det du hörde..../ k

Guran...tack för dina öron och kul att du gillar.../k

equality...Jo, jag är väl inne i ett stim av låta med RMX efter ett dussintal med brushdrums...dom känns inte riktiga på något sätt med ger ett groove ganska omgående...kul att du gillar uppgångarna... (geniala) vet inte men dom funkar iaf .../Ok

Hej Stolle, han heter Fish och det var länge sedan jag lyssnade på något där han sjöng...men får väl lyssna på "Into the electric castle" då...svansen ja, vet inte den kom bara med som en...
svans :) och det blev en fade:ning som jag tyckte kunde funka...tack för dina öron / k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Emu och mahan.....när allt är klart innan audiomixdown (Cubase SX3) så läger jag en wavesplugg som heter L3 någonting och vad den gör ? tror jag ? är att den komprimerar hela ljudbilden och ställer output:en på 0.02..kan det vara den som spökar??? får gå igenom detta igen nästa gång i studion...hur gör ni när ni får till det????men inte låter det skit om allt???
Allt gott / karl

Tjou Karl!
Känner inte till pluggen du nämner, men dra ner en version utan dendär L3:an så får vi höra hur det låter, ok!'

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
RMX från Spectrasonics har ju en väldig massa häftiga rytmer, kanske lite väl processerade och spacade i min smak. Dock blir det lite opersonligt. Men det är superbra när man börjar bygga en låt, bra för själva flödet. Men sen tycker jag man ska ta bort pluggen och ersätta med nåt eget.
Om inte, så finns det i RMX nån slags funktion som gör rytmerna mer varierande enligt nån slags slumpkontroll, kanske testa den om du inte gjort det redan.
Tycker det låter lite kallt och kyligt om det här men som tur är värmer din sång. Har inga problem faktiskt när du går upp en oktav, att det låter ansträngt, men tycker att volymen är för hög i förhållande till den låga stämman när du sjunger unisont. Borde smälta ihop bättre så att det låter som ett.
Annars bra låt som vanligt med folkviseton blandad med soul på nåt sätt.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
kommer i morgon.../ k
Emu och mahan.....när allt är klart innan audiomixdown (Cubase SX3) så läger jag en wavesplugg som heter L3 någonting och vad den gör ? tror jag ? är att den komprimerar hela ljudbilden och ställer output:en på 0.02..kan det vara den som spökar??? får gå igenom detta igen nästa gång i studion...hur gör ni när ni får till det????men inte låter det skit om allt???
Allt gott / karl

Tjou Karl!
Känner inte till pluggen du nämner, men dra ner en version utan dendär L3:an så får vi höra hur det låter, ok!'

h.  johan
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
kommer i morgon.../ k
Emu och mahan.....när allt är klart innan audiomixdown (Cubase SX3) så läger jag en wavesplugg som heter L3 någonting och vad den gör ? tror jag ? är att den komprimerar hela ljudbilden och ställer output:en på 0.02..kan det vara den som spökar??? får gå igenom detta igen nästa gång i studion...hur gör ni när ni får till det????men inte låter det skit om allt???
Allt gott / karl

Tjou Karl!
Känner inte till pluggen du nämner, men dra ner en version utan dendär L3:an så får vi höra hur det låter, ok!'

h.  johan
OK  :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar det. LoFi-trummorna är väl inte kanon Det skulle kunna överraska om du vid 1:52 eller annat ställe kommer in med riktigt trumljud som ersätter plastigheten. Kanske tablas rent av. Skulle vara trevligt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Alltid lika spännande att lyssna på en ny låt av Karl! Du lirar i en division för dig själv, åtminstone vad gäller denna typ av experimentell, suggestiv musik! :wub:
Eftersom man har väldigt höga förväntningar tycker jag man ta sig friheten att tycka till även om småsaker, något annat finns inte att anmärka på.
Kanske låter det lite ansträngt när du går upp i tonart efter ungefär halva låten och där du sjunger utan komp lite osäkert och inte så nära, som man är van vid.
En omtagning av sången tror jag skulle göra susen! Vad är det för instrument/ljud som kommer in "stötvis" efter ca 30% av låten? Skönt ljud!
Som vanligt snygga gitarrer och fantasifullt, spännande arr! Tycker outrot är lite överflödigt! Förstår inte hur du hinner få ur dig så här många högklassiga låtar!



Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Fina harmonier.

Brukar vanligen gilla badrumsreverb på sång, eller kort delay vad du nu använder, men här tycker jag det känns påklistrat. Tycker inte att sången passar ihop med den övriga (relativt torra) ljudbilden. Stämmorna/refrängen ligger för svagt/skrikpartiet.

Låten kan jag inte heller säga att jag fastande för, men rent "spelmässigt" så är det bra. Möjligt att den växer efter några lyssningar...

/Jon
« Senast ändrad: 08.11.2008, 16:03:25 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack Tokai för lyssningen...folkviseton blandad med soul B) Ja RMX har en chaos generator som jag använt till och från dock inte i denna men som du säger så blir det lite mer variation...tnx/ k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ok ...tog en sväng förbi studion och en ny mix ligger uppe nu...bättre ?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jag gick Bengan till mötes och slopade telefonrösten helt och hållet...ingen L3:a i mixen utan bara lita parametrisk eq  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se