Tack för all support och alla idéer. Ovanligt angenäm situation det här.

Jag tror inte du får några aha-upplevelser om du går från Audigy till ett 2000-kronorskort heller.
Äsch. Kör på trummanick tycker jag. Och fräscha sladdar.
Tack för stödet på den punkten. Jag tycker jag får tillräckligt bra kvalité på ljudet. Trummanick, hmm, jaa, tillräcklig kvalité - hmm. Fräscha sladdar är definitivt en antistrul och trivselfaktor.
Om du är nöjd med det du har så tycker jag du ska köpa något som du kan få lite inspiration av, ett trumset då kanske, som du funderade på. Alternativt något annat instrument. 
Testspelade två digitala trumset för 6900kr på DeLuxe Musik, Yamaha och Roland. Det är tyvärr lite över min budget men jag tror såna skulle fungera för mig som nybörjare...
Det låter som att du ska köpa nåt kul akustiskt som du inte har. Djembetrumma kanske. Man får annars en skaplig akkegura för 5 papp... En banjo? Näsflöjt?
Bra ieéer. Jag har en bodran (irländsk folkmusiktrumma eller shamantrumma) och en turkiskt darbuka. Det räcker egentligen och dom ger bra trumkomplement. Och tablas tror jag är för svåra. Har stålsträngad gitarr som är superskön och nylongitarrer som ger inspiration och låter okej. Vill inte ha 12-strängad. Banjo är en bra idé (eller sitar kanske). Näsflöjtar har jag flera stycken, munspel också, i flera tonarter.
för 3500 får du inga spelbara digitaltrummor. Rolands absouta cheepo-kit som ändå faktiskt fungerar är HD1. På 4sound får du betala 5900:- men det finns ju alltid begagnat?
Det bästa skulle vara om jag hittar begagnade i den affären där presentkortet gäller. Har inte frågat men ska självklart göra det! Tack för tips!
Inga monitors/högtalare värda namnet?
Det har jag missat att tänka på! Jag kommer senare plocka fram min gamla "fina" stereoanlägning från 70-talet med bra högtalare då jag får saker på plats och oftast har jag hittills mixat i lurar. Aktiva närfältshögtalare eler vad det heter, skulle kunna vara något? Tack för den!
Det är rätt många som anser att Soundblaster inte är ett ljudkort värt namnet heller iofs. Om man tror att ett set i den prisklassen ska vara proffsprylar så visst, men som kul komplement eller som ersättare till pekfingertrummor på keyboard måste det väl ändå duga?
Jaa, ett begagnat set, som ligger under 5000 i så fall.
kör du EMU drivrutinerna till soundlaster kortet? finns att tanka ner annars. vet dock inte adressen...(den jag vet finns inte kvar)
Billiga digital trummor ska man passa sig för...
Kör de drivisar som Soundblaster levererat med kortet och kanske har jag uppdaterat dessa via webben, minns inte. Jag tycker drivisarna fungerar utan strul och det fungerar att gå ner till 10 ms eller mindre vid inspelningar.
Det var det där med billiga ja... i affären sa han att de tidigare haft ett för 3500kr hemma men det var för dålig kvalite på det.