Kontrollrummet

Jag ska köpa... men varför har man en sån där...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ursäkta den luddiga titeln men jag vet inte riktigt.

Jag har fått en liten presentcheck på 5000kr, giltig i en av stadens musikaffärer och plötsligt har jag fått det trevliga problemet att tänka ut vad jag vill ha. En mycket angenäm situation må jag säga. Nu har jag funderingar och eftersom jag vet att andra på KR vet mer än jag, så jag släpper några av mina funderingar och hoppas på upplysande svar.

Mina tankar snurrar nu runt dessa objekt:

miksladdar
gitarrsladdar
hörlursförstärkare
patchbay
digitala trummor

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Fråga 1)
Vad är en Patchbay och vad kan den tillföra mig?

Jag har:
två dynamiska mickar
två fantommatade mickar (bl.a. SP B1)
några gitarrer
midisynth
synt med egna ljud som är okej

mikrofonförstärkare SP VTB1
mixer Behringer
ljudkort med en ingång i stereo (ingång via minitele)

två hörlurar

Frågan är om det är någon vinst att ha ett eller annat kopplat via en patchbay, så att man bara kopplar i och ur i en panel istället för att göra det baktill på datorn eller synten eller i mixern eller på annat ställe.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ 
Fråga 2)
Digitala trummor

Alla som kan något säger att digitala trummor för 3500 kr är skräp men finns det något mer att säga om digitala trummor i prisklassen under 5000 kr?
« Senast ändrad: 05.11.2008, 17:33:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vad tycker du själv brister i de prylar du har nu?
Det kan egentligen vara den viktigaste aspekten...

[wiki=Patchbay]Patchbay[/wiki]... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Schecter

Ljudkort med fler kanaler kanske kan va nått?  :)
www.grahnsmusik.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad tycker du själv brister i de prylar du har nu?
Det kan egentligen vara den viktigaste aspekten...

[wiki=Patchbay]Patchbay[/wiki]... ;)
Tack för länken till Wiki. Ska kanske börja använda den  :rolleyes:

Du kommer med en relevant fråga och jag tycker egentligen att allt fungerar och inget brister.

Men i andras ögon är datorn för gammal och slö för modern tid, ljudkortet botten, miniteleingångar och utgångar i det förkastliga, mikrofonerna kunde vara av bättre sort, ljudisolerning i inspelningsrummet fixas, basfällor implementeras...
Jag får inspiration i denna miljö, så jag vet inte...
jo det var det där med mikrofonsladdar, borde köpa något som inte är glappar eller brummar...
samma sak med gitarrsladdar, borde komplettera med några bra...
hörlursförstärkare kan vara bra i inspelningssituationen, då man är flera samtidigt...
digitala trummor kopplade till drumcore skulle kunna vara kul men nästan ingen säger "go" till såna som kostar 3500kr eller?

Ljudkort skulle kunna vara bra men jag är lite envis och vill fortsätta med mitt soundblaster audigy som jag tycker är ok. Jag vill inte ha motargument på den punkten fastän det finns hur mycket som helst att säga. Jag får inspiration trots mitt ljudkort som jag upplever okej och vill inte lägga ut 1500-3000kr på ett som skull få mig att säga ahah, det är så här det ska låta (hmm nu blir jag tveksam själv märker jag)...
« Senast ändrad: 05.11.2008, 17:49:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad tycker du själv brister i de prylar du har nu?
Det kan egentligen vara den viktigaste aspekten...

[wiki=Patchbay]Patchbay[/wiki]... ;)
Tack för länken till Wiki. Ska kanske börja använda den  :rolleyes:

Du kommer med en relevant fråga och jag tycker egentligen att allt fungerar och inget brister.

Men i andras ögon är datorn för gammal och slö för modern tid, ljudkortet botten, miniteleingångar och utgångar i det förkastliga, mikrofonerna kunde vara av bättre sort, ljudisolerning i inspelningsrummet fixas, basfällor implementeras...
Jag får inspiration i denna miljö, så jag vet inte...
jo det var det där med mikrofonsladdar, borde köpa något som inte är glappar eller brummar...
samma sak med gitarrsladdar, borde komplettera med några bra...
hörlursförstärkare kan vara bra i inspelningssituationen, då man är flera samtidigt...
digitala trummor kopplade till drumcore skulle kunna vara kul men nästan ingen säger "go" till såna som kostar 3500kr eller?

Ljudkort skulle kunna vara bra men jag är lite envis och vill fortsätta med mitt soundblaster audigy som jag tycker är ok. Jag vill inte ha motargument på den punkten fastän det finns hur mycket som helst att säga. Jag får inspiration trots mitt ljudkort som jag upplever okej och vill inte lägga ut 1500-3000kr på ett som skull få mig att säga ahah, det är så här det ska låta (hmm nu blir jag tveksam själv märker jag)...

Jag tror inte du får några aha-upplevelser om du går från Audigy till ett 2000-kronorskort heller.

Äsch. Kör på trummanick tycker jag. Och fräscha sladdar.


freddy

  • Gäst
Om du är nöjd med det du har så tycker jag du ska köpa något som du kan få lite inspiration av, ett trumset då kanske, som du funderade på. Alternativt något annat instrument.  :lol:


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Det låter som att du ska köpa nåt kul akustiskt som du inte har. Djembetrumma kanske. Man får annars en skaplig akkegura för 5 papp... En banjo? Näsflöjt?

Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
för 3500 får du inga spelbara digitaltrummor. Rolands absouta cheepo-kit som ändå faktiskt fungerar är HD1. På 4sound får du betala 5900:- men det finns ju alltid begagnat?


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Jag har:
två dynamiska mickar
två fantommatade mickar (bl.a. SP B1)
några gitarrer
midisynth
synt med egna ljud som är okej

mikrofonförstärkare SP VTB1
mixer Behringer
ljudkort med en ingång i stereo (ingång via minitele)

två hörlurar
Inga monitors/högtalare värda namnet?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
för 3500 får du inga spelbara digitaltrummor. Rolands absouta cheepo-kit som ändå faktiskt fungerar är HD1. På 4sound får du betala 5900:- men det finns ju alltid begagnat?
Det är rätt många som anser att Soundblaster inte är ett ljudkort värt namnet heller iofs. Om man tror att ett set i den prisklassen ska vara proffsprylar så visst, men som kul komplement eller som ersättare till pekfingertrummor på keyboard måste det väl ändå duga?


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
kör du EMU drivrutinerna till soundlaster kortet? finns att tanka ner annars. vet dock inte adressen...(den jag vet finns inte kvar)

billiga digital trummor ska man passa sig för...
« Senast ändrad: 05.11.2008, 20:10:40 by adrumdrum »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för all support och alla idéer. Ovanligt angenäm situation det här.  ^_^

Jag tror inte du får några aha-upplevelser om du går från Audigy till ett 2000-kronorskort heller.
Äsch. Kör på trummanick tycker jag. Och fräscha sladdar.
Tack för stödet på den punkten. Jag tycker jag får tillräckligt bra kvalité på ljudet. Trummanick, hmm, jaa, tillräcklig kvalité - hmm. Fräscha sladdar är definitivt en antistrul och trivselfaktor.

Om du är nöjd med det du har så tycker jag du ska köpa något som du kan få lite inspiration av, ett trumset då kanske, som du funderade på. Alternativt något annat instrument.  :lol:
Testspelade två digitala trumset för 6900kr på DeLuxe Musik, Yamaha och Roland. Det är tyvärr lite över min budget men jag tror såna skulle fungera för mig som nybörjare...

Det låter som att du ska köpa nåt kul akustiskt som du inte har. Djembetrumma kanske. Man får annars en skaplig akkegura för 5 papp... En banjo? Näsflöjt?
Bra ieéer. Jag har en bodran (irländsk folkmusiktrumma eller shamantrumma) och en turkiskt darbuka. Det räcker egentligen och dom ger bra trumkomplement. Och tablas tror jag är för svåra. Har stålsträngad gitarr som är superskön och nylongitarrer som ger inspiration och låter okej. Vill inte ha 12-strängad. Banjo är en bra idé (eller sitar kanske). Näsflöjtar har jag flera stycken, munspel också, i flera tonarter.

för 3500 får du inga spelbara digitaltrummor. Rolands absouta cheepo-kit som ändå faktiskt fungerar är HD1. På 4sound får du betala 5900:- men det finns ju alltid begagnat?
Det bästa skulle vara om jag hittar begagnade i den affären där presentkortet gäller. Har inte frågat men ska självklart göra det! Tack för tips!

Inga monitors/högtalare värda namnet?

Det har jag missat att tänka på! Jag kommer senare plocka fram min gamla "fina" stereoanlägning från 70-talet med bra högtalare då jag får saker på plats och oftast har jag hittills mixat i lurar. Aktiva närfältshögtalare eler vad det heter, skulle kunna vara något? Tack för den!

Det är rätt många som anser att Soundblaster inte är ett ljudkort värt namnet heller iofs. Om man tror att ett set i den prisklassen ska vara proffsprylar så visst, men som kul komplement eller som ersättare till pekfingertrummor på keyboard måste det väl ändå duga?

Jaa, ett begagnat set, som ligger under 5000 i så fall.

kör du EMU drivrutinerna till soundlaster kortet? finns att tanka ner annars. vet dock inte adressen...(den jag vet finns inte kvar)
Billiga digital trummor ska man passa sig för...

Kör de drivisar som Soundblaster levererat med kortet och kanske har jag uppdaterat dessa via webben, minns inte. Jag tycker drivisarna fungerar utan strul och det fungerar att gå ner till 10 ms eller mindre vid inspelningar.
Det var det där med billiga ja... i affären sa han att de tidigare haft ett för 3500kr hemma men det var för dålig kvalite på det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
här är det jag tenkte på:
http://come.to/sblive
det som är för sb live på w98/me var det jag körde för typ 6 årsedan och ett jäkla lyft för ljudkortet. vart samma "ljudkorts mixer" som nått EMU kort med helt andra inställnings möjlighter och lägre latezy osv. än vanliga sb orginal drivers.
men testa kX Audio Driver som finns för Audigy.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
här är det jag tenkte på:
http://come.to/sblive
det som är för sb live på w98/me var det jag körde för typ 6 årsedan och ett jäkla lyft för ljudkortet. vart samma "ljudkorts mixer" som nått EMU kort med helt andra inställnings möjlighter och lägre latezy osv. än vanliga sb orginal drivers.
men testa kX Audio Driver som finns för Audigy.
Tack för tips. SB Live saknade ASIO-drivare. Med Audigy kom dock ASIO-drivrutiner och plötsligt kunde man ändra latency själv, ner till 2 ms tror jag (om datorn klarar av det). Jag är nöjd med 8-10 ms då jag spelar gitarr och sjunger och det fungerar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Aftonfalken

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Har du möjligheter att mixa i ett par bra monitorer skulle jag sattsa på det.
Annas ett par bra hörlurar som du lär dig hur de låter och kan mixa i dem

När det gäller digitrum så kan du får Yamaha explore för dom pengarna
och de är OK
It's nice to be important, but it's important to be nice