Kontrollrummet

Asti - När samvetet hårt tynger ner

gäst · 34 · 5082

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Tänkte jag skulle göra en lite gladare låt utan stråkar, men det blev en ganska dyster låt, fast utan stråkar! :)
Räcker det med instrument? Är det något för mycket? Mixen? Tacksam för synpunkter.

http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Naer_samvetet_haart_tynger_ner.mp3

« Senast ändrad: 02.11.2008, 15:25:43 by asti »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja, versharmonierna och melodierna kanske smäktar efter en gladare text...annars finstämt och bra text....tycker instrumenteringen funkar bra / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker det funkar i deppvisträsket. finstämt, bra text och det räcker alldeles utmärkt med instrumenteringen. fint!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Ja, versharmonierna och melodierna kanske smäktar efter en gladare text...annars finstämt och bra text....tycker instrumenteringen funkar bra / karl
Har tyvärr svårt för att skriva glada texter! Får väl gå nå´n kurs med positivt tänkande!  :D


asti

  • Gäst
Tycker det funkar i deppvisträsket. finstämt, bra text och det räcker alldeles utmärkt med instrumenteringen. fint!
Ja, jag får nog göra en kraftansträngning för att ta mig ur "deppvisträsket"! Har ofta ambitionen att göra en positiv låt, men det slutar ofta så här - vet inte riktigt varför.
Visor passar nog mitt sångsätt bäst, men man borde ju kunna få till en glad visa nå´n gång!  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker det funkar i deppvisträsket. finstämt, bra text och det räcker alldeles utmärkt med instrumenteringen. fint!
Ja, jag får nog göra en kraftansträngning för att ta mig ur "deppvisträsket"! Har ofta ambitionen att göra en positiv låt, men det slutar ofta så här - vet inte riktigt varför.
Visor passar nog mitt sångsätt bäst, men man borde ju kunna få till en glad visa nå´n gång!  :D


Tell me. jag har försökt göra något i dur hur länge somhelst. Med positiv text. går INTE :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tycker inte alls att det behövs någon gladare text. Jag är själv en melankolisk jävel och tycker att det här passar utmärkt. Gillar visan o arrangemanget också.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


asti

  • Gäst
Jag tycker inte alls att det behövs någon gladare text. Jag är själv en melankolisk jävel och tycker att det här passar utmärkt. Gillar visan o arrangemanget också.
 :P
Kul att du gillar! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja den var finstämd Asti kanske att du missar lite pianotoner här o där, snygg kör speciellt vid ett ställe där du går upp samtidigt som du går ner - ja du fattar nog var.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Ja den var finstämd Asti kanske att du missar lite pianotoner här o där, snygg kör speciellt vid ett ställe där du går upp samtidigt som du går ner - ja du fattar nog var.
Eko
Jag är tyvärr inget vidare på piano, så det blir därefter! :D Kan ju fila på detta en del, liksom dragspelet, för att få lite mer variation.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
try A-dur ,E-dur, H -dur :) och tänk på jordgubbar /k.



Tell me. jag har försökt göra något i dur hur länge somhelst. Med positiv text. går INTE :D
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


freddy

  • Gäst
Det här kan du asti. Känns tryggt och stabilt. Tycker inte det behövs mer, saknar inget alls.

Gillade slingan/solot också. Tycker alltid du lirar bra, schyst ton i guran så att säga  :lol:

Jag har väl nämnt att jag önskar lite mer vågade svängar från dig ibland, men det behövs ju inte heller, det funkar ju detta. Så jag ska väl sluta tjata om det :)

Bra lirat!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
try A-dur ,E-dur, H -dur :) och tänk på jordgubbar /k.



Tell me. jag har försökt göra något i dur hur länge somhelst. Med positiv text. går INTE :D


:lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Det här låter väl bra? Har för mig att jag hört tokigt mkt reverb och "burk" på sången från dig innan men det här låter fint. Kanske inte "jolly jester-text" som du säger...men det är lättare att skriva låga visor än euforiska....det känner jag igen med.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


asti

  • Gäst
Det här kan du asti. Känns tryggt och stabilt. Tycker inte det behövs mer, saknar inget alls.

Gillade slingan/solot också. Tycker alltid du lirar bra, schyst ton i guran så att säga  :lol:

Jag har väl nämnt att jag önskar lite mer vågade svängar från dig ibland, men det behövs ju inte heller, det funkar ju detta. Så jag ska väl sluta tjata om det :)

Bra lirat!
Tack ska du ha, Freddy! Nej, tjata gärna på! Jag vill göra något annorlunda, men hamnar av någon anledning gärna i "samma" tongångar igen! Behöver nog lyssna mer på andras musik för att få inspiration och nya idéer. Du gillade ju inte mina stråkar sist, så nu kör jag med "no strings attached"! :D


asti

  • Gäst
Det här låter väl bra? Har för mig att jag hört tokigt mkt reverb och "burk" på sången från dig innan men det här låter fint. Kanske inte "jolly jester-text" som du säger...men det är lättare att skriva låga visor än euforiska....det känner jag igen med.
Ja, tidigare var jag väldigt glad åt reverb och delay, men jag tror jag lärt mig att få till en mer "lagom" effekt på sången. Om man inte tycker sången håller riktigt lägger man nog ofta på lite för mycket reverb/delay!? Det får nog bli min nästa utmaning - att skriva en positiv, livsbejakande text! :)


asti

  • Gäst
try A-dur ,E-dur, H -dur :) och tänk på jordgubbar /k.



Tell me. jag har försökt göra något i dur hur länge somhelst. Med positiv text. går INTE :D
Vilket tempo?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
120
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Mikael Wiehe´s tronarvinge antar jag....Rkitigt bra! tycker allt låter bra om mixen...bara att ge sig ut på turne´! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt! Gillar de täta ackordbytena. Låter lite Bellmanskt. Bra arr, bra stick och fin sång. Melodin är ju glad och det räcker långt. Tycker texten passar fint.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Mikael Wiehe´s tronarvinge antar jag....Rkitigt bra! tycker allt låter bra om mixen...bara att ge sig ut på turne´! :)
Nej, Björn Afzelius!  :D
OK, nå´n som vill hänga me´? :)


asti

  • Gäst
Snyggt! Gillar de täta ackordbytena. Låter lite Bellmanskt. Bra arr, bra stick och fin sång. Melodin är ju glad och det räcker långt. Tycker texten passar fint.
Antagligen mer inspirerat av Cat Stevens än Bellman, tror jag! :D Kul att du gillar!
En sak som dök upp i mitt huvud i morse - vad betydde Farn (som se´n blev Confidence)?
Funderade också på att du borde också gilla Skomakarvals!? Magnell har varit en favorit genom åren och när man hör dina låtar dyker så'na här tankar upp i huve´t! :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vacker visa
Väl sjunget
Bra instrumentering
För tankarna till Afzelius (melodi, harmonier, text) och kanske något lite av Magnell
Mellanspelen kanske något för "duriga" i förhållande till resten av låten - men dom är fina dom med
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Antagligen mer inspirerat av Cat Stevens än Bellman, tror jag! :D Kul att du gillar!
En sak som dök upp i mitt huvud i morse - vad betydde Farn (som se´n blev Confidence)?
Funderade också på att du borde också gilla Skomakarvals!? Magnell har varit en favorit genom åren och när man hör dina låtar dyker så'na här tankar upp i huve´t! :)
Älskar Olas Skomakarvals. Farn betyder ingenting annat än att varje projektfil måste ha ett namn och det blir fjompigt framtvingade namn ibland...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Vacker visa
Väl sjunget
Bra instrumentering
För tankarna till Afzelius (melodi, harmonier, text) och kanske något lite av Magnell
Mellanspelen kanske något för "duriga" i förhållande till resten av låten - men dom är fina dom med
Tack för lovorden!
Afzelius brukar jag få höra - Magnell var nytt men glädjande!
/Peter


asti

  • Gäst
Antagligen mer inspirerat av Cat Stevens än Bellman, tror jag! :D Kul att du gillar!
En sak som dök upp i mitt huvud i morse - vad betydde Farn (som se´n blev Confidence)?
Funderade också på att du borde också gilla Skomakarvals!? Magnell har varit en favorit genom åren och när man hör dina låtar dyker så'na här tankar upp i huve´t! :)
Älskar Olas Skomakarvals. Farn betyder ingenting annat än att varje projektfil måste ha ett namn och det blir fjompigt framtvingade namn ibland...
OK! Brukar kalla mina "nytt"!  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Och döper om den när du vet vad den skall heta? Så skall jag också göra men riskerar väl att hamna med nytt 1 - 23 eller nåt.  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
I vilket fall så är det en jäkla titel!  :lol:

Trevliga harmonier! Som, som nån sa, inte passar riktigt med så dyster text :) Eller, funkar gör det!
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
I vilket fall så är det en jäkla titel!  :lol:

Trevliga harmonier! Som, som nån sa, inte passar riktigt med så dyster text :) Eller, funkar gör det!
Kallas man för Dysterkvist av frun så har man ju en del att leva upp till! :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det förstår jag. Menade med ovanstående att efter nån lyssning så funkar det bättre än på den första :)

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Det förstår jag. Menade med ovanstående att efter nån lyssning så funkar det bättre än på den första :)

Bra!
Tack! Jag menade din kommentar om titeln! :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou ASTI!

En absolut klar stjärna på KR:s stjärnhimmel har tändts! Bara sitter o njuter. Glad melodi med inte så glad text, men kombinationen passar mina örao perfekt!
Om jag nu skall hitta nåt att såga på så är det kanske..... tycker pianot kunde slängas ut, lite otajt här o där och hämtar nog inte någåt till i denna annars så snyggt arrade o utförda låten!
Skön röst, en riktig visröst, och skönt ackelir, riktigt visackelir! :)
TACK FÖR DEN!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
Tjou ASTI!

En absolut klar stjärna på KR:s stjärnhimmel har tändts! Bara sitter o njuter. Glad melodi med inte så glad text, men kombinationen passar mina örao perfekt!
Om jag nu skall hitta nåt att såga på så är det kanske..... tycker pianot kunde slängas ut, lite otajt här o där och hämtar nog inte någåt till i denna annars så snyggt arrade o utförda låten!
Skön röst, en riktig visröst, och skönt ackelir, riktigt visackelir! :)
TACK FÖR DEN!


h.  johan
Kul att du gillar låten! Jag är tyvärr ingen pianist, men tror att det blir lite tomt om  jag tar bort det helt. Behöver nog däremot korrigera lite här och var! Tack för dina synpunkter! :)