Kontrollrummet

Hur mycket får en hemstudio kosta egentligen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tja natuyrligtvis är det en personlig fråga som inte kan betraktas som generell. Vi är alla olika osv. Men tankarna vaknade till liv när jag såg priset på Aurora Lynx som det talades om i en annan tråd. 27.000:-
Claes menade att för två kanaler med schysst ljud runt 30.000 skulle vara rimligt om man bryr sig mycket om ljudkvalitén.
Är det rimligt för en hemstudio? Jag förutsätter nu att man inte tänker bli proffs eller arbeta utrustningen som en studio som hyr ut till folk eller så, utan att syftet är att spela in sina egna alster.

27.000 känns ju som väldans mycket pengar. Kunde jag lägga så mycket så skulle jag utan tvekan slänga ut alltihop på olika instrument. En harpa, en hammerd dulcimer en cello och lite annat smått och gott.

Det är kalrt när jag tänker på saken så har jag plöjt ner ganska mycket penagr i min hobby och i runda slängar så passerar det säkert 27.000 med råge, men ändå?
Vad säger ni? Vad få det kosta egentligen?
 :)


oceanmusic

  • Gäst
27000 för en komplett hemstudio är lite pengar, tycker jag. Jag har nog genom årens lopp bränt i runda slängar 100-150'. Du behöver ju minst en dator med ett tillräckligt bra ljudkort och ett lämpligt program. Därefter tillkommer mixer, lyssning, kommersiella mjuka instrument, kanske någon gitarr, keyboard, mik osv osv.

Initialt kanske du kommer ner till det beloppet, tom lägre, men då har du inte heller annat än instegsgrejer. Visserligen kommer du väldigt långt idag med tex en OnOff dator med inbyggt ljudkort, Mackies Traction, Mik från Clas Ohlson, en billig Phonic Mixer osv men jag tror inte kommer att vara nöjd särskilt länge.

Så räknar du 27000, så räknar jag lågt, skulle om inte dubbla det, så åtminstone lägga på 10-15'.

Glömde svara på den ursprungliga frågan. Om jag hade pengar, skulle jag kunna tänka mig att satsa 250 000 på allt från dator till instrument till kringutrustning utan större bekymmer.  :)
« Senast ändrad: 29.10.2008, 14:13:11 by oceanmusic »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tror inte det behöver vara instegnsgrejor.

Dator inkl. skärm 10000
Protools Mbox mini 3000
Reason                  4000
Monitorer               6000
Mik                        1500

Under 25!

Dessutom går det ju att köra reaper.....och billigare ljudkort, och det kommer ändå låta rätt ok. Jag slängde säker ut över 100' på nittiotalet...och det lät ändå crap i slutändan.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Överlag så saknar många studiomänniskor här en uppfattning om vilken målgrupp man siktar in sig på. Man pratar gärna om det bästa, summorna skjuter gärna i höjden utan att man anpassar fokus på vem man pratar med. Så jag håller med dig.

Det krävs en viss distans till det man sysslar med för att inse att man kanske inte ska tipsa om ett ljudkort för 12 000:- till en som precis börjat fundera på att köpa sitt första ljudkort.

Eller en person som precis ska börja mixa och vill göra det i hörlurar, det finns liksom inget pristak då. Sen att man rekommenderar lurar för 5-7000:- för en person som precis börjat är skrattretande snudd på. Alltså det är oftast hemmapulare som det handlar om, inte professionella studioutövare.

Inte fan tipsade jag min brorson som precis börjat spela gitarr om en gitarr för 10 000:-

Så jag vet inte om man kan säga vad en hemstudio bör kosta eller ska kosta. Men det är tydligt att vissa saknar distans till branschen i sina "tips".


oceanmusic

  • Gäst
Freddy, visst är syftet det viktigaste egentligen! Men nu var det en allmän fråga och skulle lottovinsten trilla in så visst, 1 mille är ingen större konst att bränna.

Emu, du har ju glömt lite keyboards, VSTier osv lägga på en 5000-7000 till så är du hemma. ;) (anser jag)

Enklast är ju att köpa en Home Keyboard med inbyggd sequencer, då behöver du ingen dator alls och dessa keyboards ligger väl på mellan 10-15 papp...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Freddy, visst är syftet det viktigaste egentligen! Men nu var det en allmän fråga och skulle lottovinsten trilla in så visst, 1 mille är ingen större konst att bränna.

Emu, du har ju glömt lite keyboards, VSTier osv lägga på en 5000-7000 till så är du hemma. ;) (anser jag)

Enklast är ju att köpa en Home Keyboard med inbyggd sequencer, då behöver du ingen dator alls och dessa keyboards ligger väl på mellan 10-15 papp...

Köper du PT och Reason, behöver du egentligen inte några vster ;)  Jag har inga vst egentligen, fast det säger kanske inget :D men en keyboard för nån tusing glömde jag :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


oceanmusic

  • Gäst
Freddy, visst är syftet det viktigaste egentligen! Men nu var det en allmän fråga och skulle lottovinsten trilla in så visst, 1 mille är ingen större konst att bränna.

Emu, du har ju glömt lite keyboards, VSTier osv lägga på en 5000-7000 till så är du hemma. ;) (anser jag)

Enklast är ju att köpa en Home Keyboard med inbyggd sequencer, då behöver du ingen dator alls och dessa keyboards ligger väl på mellan 10-15 papp...

Köper du PT och Reason, behöver du egentligen inte några vster ;)  Jag har inga vst egentligen, fast det säger kanske inget :D men en keyboard för nån tusing glömde jag :)
Vah! Har jag blivit lurad!  :angry:  :D Näe, det är ju sant, hela Reason är väl en enda stor VSTi. Men som ovan sagt, du kanske vill göra klassisk musik och köper gärna hela Vienna biblan för typ €10000, eller vad den kompletta version nu kostar.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

freddy

  • Gäst
Freddy, visst är syftet det viktigaste egentligen! Men nu var det en allmän fråga och skulle lottovinsten trilla in så visst, 1 mille är ingen större konst att bränna.

nej precis, om pengarna inte är något problem så kan jag väl köpa en Aurora Lynx, eller två..

Vill även förtydliga att jag inte riktade mig mot enbart Claes, jag vet knappt vad ursprunget till denna tråd handlade om. Det var mer en allmän beklagan över vissa av tipsen som dyker upp ibland.  


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det beror på hur långt man har kommit i sin utveckling och hur kinkig man är med ljudet.
Som alltid så är ju musiken det primära - men när man har kommit längre, så vill man gärna få bättre ljud också.
När man börjar så kan det räcka med ett enkelt Soundblasterljudkort som man köra med ASIO4ALL, en billig preamp och mic från Behringer eller liknande och ett par billiga monitorer för 1500:- per par - men efter hand som man lär sig mer och lär sig lyssna, så går man gärna upp i kvalitet - och om man är kinkig så finns det nästan inget tak, utan det kan lätt bli lika dyrt som att spela golf eller någon annan dyr hobby... ;)

Jag kan bara tala för mig själv, men så här ser det ut för mig:

Dator: strax över 10000:- tror jag (skärmar, skrivare etc inte inräknat...)
Externa diskar för backup, NAS för musiklagring etc: ca 15000:-
Ljudkort: ca 5-6000:- (RME HDSP9652)
Omvandlare: ca 45000:- (RME ADI-8 DS + Benchmark ADC1+DAC1)
Preamps: ca 40000:- (Benchmark Pre420 + True Systems P-Solo + Aphex 207D)
Monitorer: ca 35000:- (ADAM P33A+sub10)
Hörlurar: ca 6000:- (Ultrasone Pro2500+Pro750)
Akustikbehandling: ca 20000:- (Ghost-paneler + en del Auralex)
Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, så måste det vara över 50000:- vid det här laget...)
Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...)
- och så självklart min Rickenbacker 4001, som jag har sett säljas begagnat för runt 20000:-...
Jag har säkert glömt en del, men oceanmusics summa verkar vara lite i underkant... :rolleyes:

Detta är ju inget man bygger upp på någon månad, utan man tar det i omgångar som man har råd med. Tyvärr blir det totalt sett dyrare att göra så, än att köpa "rätt" prylar från början - men om man inte anser sig ha råd med "rätt" prylar i början (och dessutom inte är så erfaren, att man egentligen har någon glädje av det bättre prylarna), så är det något man helt enkelt får leva med... :mellow:



Jag har också börjat med billiga Boss, Phonic och Behringer-mixrar - och haft massor av Behringerprylar i racket eftersom det var vad jag hade råd att skaffa och jag behövde funktionerna - så jag är inte den som fnyser åt nybörjarprylar, men ibland kan man få betydligt bättre prylar till en relativt liten extra peng - och då är det lönt att tipsa om lite dyrare saker än någon har frågat efter. Om någon frågar efter micar runt 1000:-, så tipsar man däremot inte gärna om micar i 20000:- klassen, utan håller sig hellre nära 1000:-...
« Senast ändrad: 29.10.2008, 14:57:03 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


oceanmusic

  • Gäst
Det var också därför jag skrev tillräckligt bra. Det kan ju räcka med ett AudioPhile 2496 som väl idag inte ens ligger på tusenlappen. Hmm, tydligen 1124:- på börsen...

Men vi kanske kunde sätta ihop var sitt budgetpaket, bara för att visa att det går att komma undan billigt...
Jag fyller på här strax, ska äta först.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det var också därför jag skrev tillräckligt bra. Det kan ju räcka med ett AudioPhile 2496 som väl idag inte ens ligger på tusenlappen. Hmm, tydligen 1124:- på börsen...

"Tillräckligt bra" är olika från person till person. För en kan ett enkelt SB-kort med ASIO4ALL vara tillräckligt bra, medan en annan behöver ha ett Lynx Aurora8 med inbyggd Firewire-option för att kunna bli nöjd... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Clabbe - VILKA PENGAR!! :)

Smällar man får ta när man är kinkig med ljudet... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Det kan man nog bara svara på själv. Det är naturligvis skillnad på Ingvar Kamprad och en student. Det är skillnad på vad man vill uppnå.
Och vad man kan. Sir Paul Mccartney skulle förmodligen lyckas bättre med en Zoom H4 än alla här skulle göra i Abbey Road studion.


freddy

  • Gäst
Sir Paul Mccartney skulle förmodligen lyckas bättre med en Zoom H4 än alla här skulle göra i Abbey Road studion.


snicksnack. Sluta pidestalifiera :D
« Senast ändrad: 29.10.2008, 15:39:20 by freddy »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Freddy, visst är syftet det viktigaste egentligen! Men nu var det en allmän fråga och skulle lottovinsten trilla in så visst, 1 mille är ingen större konst att bränna.

nej precis, om pengarna inte är något problem så kan jag väl köpa en Aurora Lynx, eller två..

Vill även förtydliga att jag inte riktade mig mot enbart Claes, jag vet knappt vad ursprunget till denna tråd handlade om. Det var mer en allmän beklagan över vissa av tipsen som dyker upp ibland.  

Ouups!! kändes plötsligt som att jag slängde in en brandfackla. Claes vet säkert att jag aldrig skulle kritisera honom på det viset. Jag vet att han är en ljudsnobb  ;) och det var inte riktat emot mr keyes heller. Även om jag nog kan tycka att det är ganska mycket pengar för ett ljudkort.
Jag ville nog mer ha en allmän diskussion kring vad ni tycker är rimligt. Jag tror att jag blev lite paff över engångssumman. Det blir liksom inte lika chockerande när man köper en mick då och ett par hörlurar då. Fast slutsumman kanske ändå hamnar långt över 27.000

Däremot kan jag nog hålla med Freddy om att det ibland blir lite underliga proprotioner i råden till vad folk borde skaffa sig.
 :)


oceanmusic

  • Gäst
Oavsett VAD du är på gång att köpa, diskmaskin, cirkelsåg, dammsugare, studio, robotstädare är ju (borde vara?) den första frågan: "vad ska du använda grejerna till?". Utifrån det kan du kanske få en uppfattning om vad slutsumman för produkten/prylen osv osv kommer att landa på.

Sedan har bace rätt om jag översätter det till, det är inte trollstaven, det är trollet. En annan sak är att bättre grejer har en positivt inverkan på självförtroendet!  :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag tog det absolut inte som någon kritik. Det är bara kul med sådana diskussioner, så att andra kan få känna sig lite mer normala... :P

Min rigg har jag byggt upp bitvis under flera år genom att sälja det jag har haft när jag ska köpa nytt - och haft råd tack vare att jag inte har någon annan kostsam hobby - förutom film, där surroundanläggningen och alla DVD har tagit sin beskärda del av budgeten, men det är ju inte i studion... :rolleyes: :lol:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Oavsett VAD du är på gång att köpa, diskmaskin, cirkelsåg, dammsugare, studio, robotstädare är ju (borde vara?) den första frågan: "vad ska du använda grejerna till?". Utifrån det kan du kanske få en uppfattning om vad slutsumman för produkten/prylen osv osv kommer att landa på.

Sedan har bace rätt om jag översätter det till, det är inte trollstaven, det är trollet. En annan sak är att bättre grejer har en positivt inverkan på självförtroendet!  :D

- och det är därför jag har så j-a bra självförtroende... Jag har dessutom större...* vi tar det en annan gång... ;) :lol:

Visst stämmer det att man kan sporra sig själv lite extra av vetskapen att prylarna är superbra och att det därför inte finns något att skylla på om det låter skit.

Problemet med musikprylar, är att när man skaffar en ny och bättre pryl, så upptäcker man brister i andra delar av kedjan - och så är GAS-karusellen igång... :wacko:

(GAS = Gear Aquisition Syndrome) ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Ja, alla har vi väl våra "fetisher", vissa lägger ut flera tiotusentals kronor på ljudkort, andra på gitarrer eller mickar eller synthar(!)...
Men som hemmapulare så är det ju ändå oftast inte brister i utrustningen som gör att man inte blir superdupermegastjärna, utan det är låtkvalitet och kontakter och sånt trist... :P :D


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ja, alla har vi väl våra "fetisher", vissa lägger ut flera tiotusentals kronor på ljudkort, andra på gitarrer eller mickar eller synthar(!)...
Men som hemmapulare så är det ju ändå oftast inte brister i utrustningen som gör att man inte blir superdupermegastjärna, utan det är låtkvalitet och kontakter och sånt trist... :P :D
Dumheter, jag har en hel låda med XLR-kontakter.  ;)


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
sen är det väl en fråga om hurvida det är en hemmastudio eller inte också....skall jag gå in på min hemmastudio så sitter jag med en Imac, ett Apogee Duet, en TLM103 och Logic....samt en "keystation nånting klaviatur".....(total prislapp på runt 35lax kanske)

men min tråd om Aurora var verkligen inte menad som ett "tips" till alla hemmastudio-fnulare........det var bara en exalterad recension av hur bra jag tycker det är....dessutom inköpt till vårt företag, inte till min hemmastudio.



en sak jag tycker man måste kunna skilja på är också VAD exakt det är man sysslar med....många här inne sysslar med att skapa musik, skriva, spela osv osv......det gör inte jag t.ex. (eller, bara väldigt lite hemmavid)....det vi gör med vår studio är först och främst att mixa andras musik. Vi spelar även in en del (mest vokaler), men det är väldigt lite inspelning också....nästan enbart mixning, därför är det ju ganska ointressant för mig att köpa instrument och dylikt, detta är jag helt ointresserad av......det är upp till låtskrivaren/producenten/musikerna att stå för detta. Med detta säger jag inte att den tekniska kvaliten är överordnad den "musikaliska", men MITT intresse och engagemang ligger i det rent tekniska och ljudkvalitetsmässiga. Att jag tycker en låt är bra eller dålig har liksom inte med saken att göra....


(Jag gjorde nyligen en redigering i min text om musikalisk vs. teknisk kvalitet....jag skrev nämligen tvärtom ursprunligen, vilket var helt fel)
« Senast ändrad: 30.10.2008, 02:20:33 by Mr Keys »
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja, alla har vi väl våra "fetisher", vissa lägger ut flera tiotusentals kronor på ljudkort, andra på gitarrer eller mickar eller synthar(!)...
Men som hemmapulare så är det ju ändå oftast inte brister i utrustningen som gör att man inte blir superdupermegastjärna, utan det är låtkvalitet och kontakter och sånt trist... :P :D

Ja - det är för j-t. Här har man alltid hört att bra verktyg gör halva jobbet - och så när man har maxat på och har skaffat flera bättre än bra verktyg, så måste man lik förb... göra något själv också. :o
Var kan man reklammera...? :P
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag minns hur min egen karriär började då körde vi med seriekopplade radioapparter köpta på loppis. Man spelade på dem ett par veckor tills högtalarna brann upp. Ahhh det var tider. Så klart längtar jag inte tillbaka till det. Första inspelningsutrustningen var en portastudio med fyra spår på kasett och ping pongande.

Inte var det så fint som det är nuförti´n me´allehanda dataapparater å grejor...  :ph34r:


Utloggad Erik är okomprimerad

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Inte för att jag har hunnit skaffa på mig så mycket dyra saker ännu. Men jag har redan börjat försvara framtida inköp för frugan genom att jämföra med vad andra bekanta lägger ut på sin hobby osv. Gillar man att åka båt, eller för den delen skoter. ja då är det mycket pengar det handlar om. Givetvis kan man ha som hobby att samla stenar och plocka pinnar. sånt är ju gratis.
 
150tusen låter kanske mycket såhär på rak arm men slår man ut det över 5 år så handlar det inte om några större summor ändå. Förutsatt att man har en relativt ordnad ekonomi.

Hurvida frugan köper mina tafatta argument är en annan fråga....


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Nå nu i kväll får jag sätta händer o öron i en Aurora8 med Firewire, kostar endast 25000:- fram till måndag, sen ändras priserna.
Men som sagt det ska nog till att det är ett jätte- uppsving från min FF800, om man ska lägga nå pengar på Auroran.

Men ett AD/DA byte är nog nödvändigt för mej i alla fall, jag gillar inte riktigt soundet från min FF800.
Det låter lite muddigt o tja, hur ska man förklara åt andra hur man upplever ljud  :o

Men man får väl hoppas det går åt skogen för Jänkarna så dollarn kommer ner till mer köpvänligare kurs  :D
-------------------------------

//Janne


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Nå nu i kväll får jag sätta händer o öron i en Aurora8 med Firewire, kostar endast 25000:- fram till måndag, sen ändras priserna.
Men som sagt det ska nog till att det är ett jätte- uppsving från min FF800, om man ska lägga nå pengar på Auroran.

Men ett AD/DA byte är nog nödvändigt för mej i alla fall, jag gillar inte riktigt soundet från min FF800.
Det låter lite muddigt o tja, hur ska man förklara åt andra hur man upplever ljud  :o

Men man får väl hoppas det går åt skogen för Jänkarna så dollarn kommer ner till mer köpvänligare kurs  :D
Man får vara bra kräsen om inte ljudkvaliteten i en FF800 skulle duga. Har du provat en blind test.
Det är fömodligen billigare...


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Svårt att svara på denna frågeställning. Det är ju inte så att man går och handlar en komplett studio - det är en kontinuerlig process som går och går och går. Dock är det intressant att tänka till hur mycket man lagt ner själv, har faktiskt ingen aning. Detta är rakt från skallen, säkert har jag missat nåt:

Dator + skärm: 11.000
Ljudkort: 2000
Lurar: 400
Monitorer: 2000
Preamp: 500
Guror: 17.000
Mandolin: 700
MIDI-klaviatur: 2500
Effektpedaler: 1500
Micar: 3000
Mjukvara: 6000
Sladdar: 500
Arbetsbord: 4500

Summa: 52.600 SEK Aaaagh! :o

En del beggat, en del nytt. Kör även mycket freeware-VST/VSTi. Denna summa är väldigt varierande beroende på hur man räknar... dator, skärm och högtalare hade jag haft även om jag inte hade pysslat med musik. Och om jag hade pysslat med musik och inte varit intresserad av studiobiten så hade jag ju ändå köpt gitarrer och sånt... Så vad räknar man som studioutrustning? Som sagt, svår fråga att besvara!
« Senast ändrad: 30.10.2008, 15:52:40 by ChromaWoods »


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag tycker det snarare beror på vilken musikstil man använder och skriver/producerar.
Vilken 10åring som helst kan ju göra digital musik idag.

Men det blir värre om man tex skriver hårdrock, rock osv ... när mycket riktiga instrument typ känns som ett KRAV..
Inte minst guror och trummor typ.

Och då rasar ju prisern iväg rätt gött..

Sen.... får man ju också inkludera all mjukvara man har .
För 25.000 får man ju typ ingenting anser jag .

Dator + skärm 11.000 skrev nån... men då är den burken inte direkt avsedd för musik kanske, utan en "maffigare speldator".

Jag har lärt mig att även i en hemmastudio är det nog värt att satsa på 2 viktiga ingredienser i sin studio.
Nämligen MICK och MONITORER.
Resten kan man ju lägga mindre pengar tycker ja..... 

Folk spelar ju in lika bra sång och gitarr via ett digidesign mbox externt ljudkort som i en fet jävla studio idag.
Har man bara bra mick och bra monitorer så det kan mixas rätt så är ju inget omöjligt.
Tyvärr har jag nudå ett par idiotiska TANNOY i min hemmastudio (dock ADAM A7 beställda) och jag jämför Tannoy med dom vi har på Mariann Grammofon, och det är natt & dag i jämförelse. .
Tannoy färgar ju ljudet fruktansvärt och man får helt skev ljudbild..

Men. kort sammanfattning så är ju 25.000 ingenting idag.

Däremot om man vill leka med FL Studio och göra elektronisk musik typ house, dance, trance osv.

Tanka hem FL studio, tanka hem VEC1+2+FX libs och minimal houselooparna, nexus och vanguard, så har du ju också en "Hemmastudio för 0:-" om du mixar i din gamla burk och med gamla lurar.

Definitionsfråga typ :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag vill inte räkna.   :huh:

Precis :)  det är nästan skrämmande he he .

Ibland kan man tycka nåt ser tamt ut, sen när man kollar priser osv så är det svinlande.

Monitorer tex... undra vad den faktiska kostnaden egentligen är ... 250:- på en 10.000:- monitor? :P
Det är framtagningen som förmodlingen kostar, men produktionskostnaden är nog überbillig egentligen.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Har en rätt liten setup hemma nu bara, jag har fler grejer men det här är det jag använder:

Macbook Pro köpt för ca 14 000 kr
RME Fireface 400 ca 8400 kr
Fostex PM1-monitorer kostade 4000 när jag köpte dem för några år sen, och eftersom de är rätt dåliga så har jag även
Hörlurar Ultrasone Proline 2500, kostade 2500 om jag minns rätt
ART MPA Gold ca 3600 kr
Behringer ADA8000 ca 2400 kr
Nord Modular som jag fick för en tusing (värd runt 3000)
Extern hd 1000 kr
Logic 8 Studio 2400 kr (uppgradering från Logic Express 7)
Diverse mikrofoner, tamburiner, stativ och kablar till ett värde av kanske 10 000 totalt

Jag själv tycker ju att jag inte har någonting alls men det är ju värt en del när man ställer upp det såhär...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag vill inte räkna.   :huh:

Precis :)  det är nästan skrämmande he he .

Ibland kan man tycka nåt ser tamt ut, sen när man kollar priser osv så är det svinlande.

Monitorer tex... undra vad den faktiska kostnaden egentligen är ... 250:- på en 10.000:- monitor? :P
Det är framtagningen som förmodlingen kostar, men produktionskostnaden är nog überbillig egentligen.
Det beror på vad det är för prylar.
Lågbudget aktiva monitorer har jag hört en siffra på 50:-/slutsteg - men de som ligger högre i pris har bättre komponenter, egenutvecklade element och slutsteg, mer strömstarka nätdelar så att monitorerna kan hantera transienter bra, slutsteg som verkligen ÄR anpassade till elementen (något som också brukar påstås om vissa budgetmonitorer som däremot använder standardslutsteg som är den kinesiska fabrikens standardmodell...).
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

15000€ är väl ganska realistiskt om man vill ha det lite månsidigt och inte minimalt. Slutsumma alltså, lite dyrare förstås om man räknar ihop hur mycket det kostat att köpa upp sig dit.

Nej, jag har inte räknat exakt vad jag lagt ut. Vågar nog inte.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.