Kontrollrummet

Rosa Ätpinne - Ny elektronisk låt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anarchos

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Tjena! Var ett tag sen sist.
Ja, igår gjorde jag en låt, som jag inte riktigt vet hur jag ska genre-klassa men den är elektronsik i alla fall. Låten är redan färdig och har sång och allt, men jag vet att ni inte skulle uppskatta sången så därför laddar jag bara upp den instrumentala versionen. ;)

Som sagt låten är färdig och jag tänker inte ändra på något i den, men jag är ganska säker på att jag kommer att göra liknande låtar i framtiden och därför skulle jag vilja höra vad ni tycker om den, både musik- och produktionsmässigt. Vad som är bra och vad som bör ändras osv. :)

ARTIST: Rosa Ätpinne
KOMPOSITÖR: Rosa Ätpinne
ÅR: 2008
GENRE: Bestäm själv. :lol:
osv osv...

LÄNK: http://media.putfile.com/Rosa-a-tpinne---Ny-la-t http://www.fileden.com/files/2008/4/27/1885959/Rosa%20%C3%84tpinne%20-%20Ny%20l%C3%A5t1.mp3

Med sång: http://myspace.com/rosatpinne

Jag bör kanske poängtera att låten är gjord på bara en dag. Kompositionen tog nån timme, mixningen tog nån timme och sångmixningen tog också lite tid. Men allt som allt tror jag att jag gjorde den på cirka 5 timmar. :D

/Anarchos

EDIT: Så, nu blev det rätt.
« Senast ändrad: 30.10.2008, 22:49:02 by Anarchos »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det händer nada vid tryck på den gröne knappen?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst

lnetzel

  • Gäst
Det händer nada vid tryck på den gröne knappen?
Eko

word! :)
Men fan hacka lite då... det är ju bara en simpel flashspelare

Här är länken till filen:

http://www.fileden.com/files/2008/4/27/1885959/Rosa%20%C3%84tpinne%20-%20Ny%20l%C3%A5t1.mp3

Så vad skall man tycka då... Börjar som en typisk Synthlåt från början av 90 talets synthsverige. Jag tror nog att vi skulle uppskatta den med sång bättre för instrumental är det inte så spännande.

Däremot är det ganska behagliga ljud att lyssna på och 5 timmar är ju rätt kort tid att göra en låt på men jag frågar mig varför?


freddy

  • Gäst
Det händer nada vid tryck på den gröne knappen?
Eko

word! :)
Men fan hacka lite då... det är ju bara en simpel flashspelare

Här är länken till filen:

http://www.fileden.com/files/2008/4/27/1885959/Rosa%20%C3%84tpinne%20-%20Ny%20l%C3%A5t1.mp3

Så vad skall man tycka då... Börjar som en typisk Synthlåt från början av 90 talets synthsverige. Jag tror nog att vi skulle uppskatta den med sång bättre för instrumental är det inte så spännande.

Däremot är det ganska behagliga ljud att lyssna på och 5 timmar är ju rätt kort tid att göra en låt på men jag frågar mig varför?

Hacka.. ja det kanske man kan kalla det, trycka på den lilla knappen till höger för download alltså? :D Grejen var väl snarare att vi ville upplysa om att det var fel, skönare att slippa ladda ner alla låtar.

En annan grej Anarchos, skriv gärna ditt namn när du lägger upp låten, det är lite luddig "titel" nu som du förstår.  // ser att det står "rosa ätpinne" i kommentaren efter nu.. nåja, bara lite förvirrande då :D
« Senast ändrad: 28.10.2008, 16:36:17 by freddy »


lnetzel

  • Gäst
Citera
Hacka.. ja det kanske man kan kalla det, trycka på den lilla knappen till höger för download alltså? :D Grejen var väl snarare att vi ville upplysa om att det var fel, skönare att slippa ladda ner alla låtar.

En annan grej Anarchos, skriv gärna ditt namn när du lägger upp låten, det är lite luddig "titel" nu som du förstår.  // ser att det står "rosa ätpinne" i kommentaren efter nu.. nåja, bara lite förvirrande då :D

Hahaha, ja "podcast" står det som tooltip.. jag är Ipod motståndare och har aldrig funderat på att trycka på det... så jag kollade faktiskt i html koden efter adressen:) Jag känner mig jättesmart nu.


Utloggad Anarchos

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Oj, vad fel det kan bli ibland, hihi!
Laddar upp den på putfile också så att man slipper ladda ner den.

EDIT: Kolla första inlägget för putfile-länk.

...Jag tror nog att vi skulle uppskatta den med sång bättre för instrumental är det inte så spännande.
Jasså, jaha!? Ok, ni bad om det:

Översta låten it is

Däremot är det ganska behagliga ljud att lyssna på och 5 timmar är ju rätt kort tid att göra en låt på men jag frågar mig varför?
Ja, jag fick inspiration och kände mig tvungen att göra nåt. :)


lnetzel

  • Gäst
HAHAHA.... seriöst... låten lyfte som fan. Inte för att jag kanske kommer att köra den på repeat hela dagen men jag tänkte när jag läste ditt inlägg och väntade på att låten skulle buffra att om sången är sådan synthpop med text som  "fading away" eller något med ordet "pain" så måste tyvärr avfärda låten. Men detta var jo roligt. Nog fan den enda text som passade med den låten:)

Men jo, en del kanske inte uppskatta detta!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ljuden är inte riktigt tillräckligt starka för att böra låten i sig. Trummorna låter maffigt slutet av 80. Rätt snyggt bitvis, men är lite för sparsamt för min smak.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul ljud blip blopp. Efter en minut låter det som en groda kommer in på scenen. Rara ljud.
Vid 2.04 kommer grodan tillbaka med hela familjen. Det är roliga ljud.
Om du vill att man ska lyssna på fler versioner än den första tipsar jag om att lägga en länk till en ny version även i ditt första inlägg.

Redigerat:
Nu såg jag myspacesidan - den är ju skit-sjuk!

Efter att ha sett den ändrar jag mig, tycker inte alls det är rara ljud. Helt djävla skit-sjuk text också.
Vill du förklara syftet med en myspace-sida? Jag har troligen missat syftet totalt, om det är så att den är skapad med glimten i ögat eller något liknande.

Punk / Alternativ / Kristen rap
Gotland, Värmlands län Sverige

Jag har också på er sida svårt att se kopplingen till "Kristen rap" på Gotland i Värmlands län...

« Senast ändrad: 29.10.2008, 13:52:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hm, nu kommar jag väl att framstå som präktig och ambitiös... Jag tyckte detta var riktigt riktigt jävla kasst!

Bara inställningen,, snälla hjälp mig lite med era åsikter, vad som behöver ändras... MEN JAG TÄNKER FAAN INTE ÄNDRA FÖR DEN ÄR KLAR!

SÅ nu har jag moraliserat, nästan, färdigt...

Musikaliskt, det funkar med musik som är simpel, banal, enkel, avskalad you name it.. men här får jag mest en känsla av att det är en nybörjare som inte kommit så långt i sin musikaliska karriär. Detta låter nybörjare på ett lite sämre sätt. Det hade varit mer intressant om det fanns en känsla av naivitet eller humor.

Texten,, var det verkligen din "sång" som du inte ville dela med dig av? Eller var det texten?? Jag anser personligen att man måste ha lite finess om man skall kunna skriva "udda" texter. Här är det ju bara osmakligt, inte ens på ett sätt som kan uppfattas som kul!

Vet inte om du hört Arthur and the dung??? Det är verkligen varken snyggt eller musikaliskt, men framförs på ett sätt som känns jäkligt ärligt. (Gillar deras låtar!)

Åter till låten. Musiken passar inte alls ihop med rösten. Jag tror ju inte att det är ditt normala röstläge, och tror att det blir mer trovärdigt om du tillåter dig att låta som du gör! (Alltså ett seriöst och kreativt förslag)

Men,, det är inget som knyter ihop låten, ingen riktning... Vem fan skall lyssna och när?!?!

Det bästa med hela "skiten" är de sista sekundernas rätt lustiga tankegång.

Kan tyvärr inte säga annat än att låten verkligen var genomkass! Dock så tror jag att du kommer att få en massa råd från oss här, och att det till slut kommer att bli bra.. bättre i alla fall! ;-)  Men du får nog ha en rätt ödmjuk attityd och om vi kan få någon form av ömsesidigt utbyte,, typ, jag förstår din nisch och du blir bättre på att förmedla den?!

(jäklar vad hårda jag var.. men det som inte skadar gör inte ont, eller det skadar inte att det gör ont menar jag,, eller..)


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Nu måste jag få kommentera...

Lyssnade på första versionen först och tyckte det lät lite som e-jay (Nåt lekprogram där man klipper in färdiga beats, som inte kan misslyckas).
Ljudmässigt tyckte jag det var ganska tråkiga ljud som inte riktigt stämde ihop. Som att alla kommer från en "synth ála 80-tal" eller något sånt. Vet ju inte hur du gjort, men det var min tanke. Är väl heller inget fan av sån här musik, men det var mina första tankar.

Lyssnade sedan på versionen med sång på myspace... Hur tänker du? Jobbig, otrevlig text/sång.
Du sa från början att texten inte skulle uppskattas så du inte laddade upp den. Då måste du ju själv någonstans förstå att det inte är roligt?
Vem ska lyssna? Varför inte lägga kreativiteten på en riktig text istället för att jollra runt?  :wacko:

Säger så här, försvarbart om man är 13 år och vill vara ball för polarna, annars är det bara tråkigt...

För övrigt så blev ljuden bättre med "sången"... Lycka till.



« Senast ändrad: 30.10.2008, 14:31:19 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Light heads svar var intressant :)

Jag håller inte med honom helt och hållet, om att det är totalt kasst. Ja, det är inte grymt intressant, men den envetna melodin är jobbig på ett småmysigt sätt, som spelmusiken till 80-talsspelet Bubble bobble. I spelet kunde man inte stänga av - utan att förlora ljudeffekter - när man spelade. Ljuden (låter ju inte ens blippigt?) och produktionen (1h) är ganska mediokra.
Lyssnar inte jättemycket på överdrivet repetitiv musik, typ dans mm, ÖRM också kallat, en musikstil som detta tillhör.
Borde inte gilla det, men det funkar!
Blir på gott humör av detta...



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan tyvärr inte säga annat än att låten verkligen var genomkass!

Hehe, lugn nu. :) Man skall inte glömma att musiken är en hobby för de flesta, tycker jag, för att ha roligt. Anarchos text har jag iofs inte läst, men nog finns det mycket proffsigare producerade låtar, som inte når upp till den här låtens funktion, trots enkelhet. Det är inget mästerverk. Men snubben kanske inte har lika stora ambitioner som du med sin låt? :D

Tycker inte man skall kalla saker genomkassa, när snubben säger att han ägnat en timme max åt varje moment.

(Tur att du inte lade upp sången dock Anarchos.  ;)
https://soundcloud.com/user7789882


lnetzel

  • Gäst
MaxB, Hedblom och Light Head, ta det lugnt. Sedan när finns regelboken för musik och vad spelar det för roll, det är punk och det är inte meningen att följa några regler ändå.

Jag kommer inte att lyssna igen men jag tycker det var roligt. det är ju så uppenbart bara skojigt, om det var på allvar hade det troligtvis inte varit en punklåt utan ett inslag i Outsiders på TV.



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Punk? Är det samma sak som att man måste var äcklig? Punk är attityd, men den här texten...

Men egentligen så är det ju absolut inget fel med att skriva texxter om precis vad som helst! Inte här heller,, men den som farmför detta verkar inte våga dra det till läget "punk",, inte heller "humor",, eller "löjligt",, det hamnar mitt emellan och då anser jag att det blir riktigt uselt.

Utan att ha texten framför mig,, läser man snällt upp texten "jag skall bajsa",, så är det ju inte direkt spännande?! Om man sedan ändrar på tonhöjden,, blir det roligt då? Nje,,,   Men om killen hade skrikit "jag skall skita på en kattjävel" så hade man ju liksom tagist sats åt ett håll. (Flummigt,, jomenvisst..) Fattar??

För något år sedan eller två, så var det en nisse som skickad in en låt (kan varit till Studio) som handlade om hans kärlek till Jesus. Det var en del som tyckte att det var roligt,, och någon (undertecknad) ifrågasatte precis som här vad som egentligen var tanken bakom. Det "hemska" med den låten var ju att killen var 100% seriös! Så alla som uppfattade det som en låt fylld med humor och ironi,, jisses vad fel de hade!

Och jag ger väl Dividend en liten poäng, det var lite väl hårt av mig att dömma ut låten helt. Men om killen lägger ner massa jobb på den, eller t.o.m. MINDRE jobb så kan detta vara kul, nu hamnar den mitt emellen. Rätt ner i holken..  tihi


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag vet inget om punk, har inte heller läst texten till låten.

Frågan det hela rör sig om är väl den urgamla "Vad får man skämta om?" och det är smått OT.
Men, bara för att få det sagt:
Får man skämta om förintelsen, pedofili osv? Jag vet inte något säkert om det heller, men jag tror att det är nyttigt att skämta om "allvarliga" saker. Kommer ihåg när WTC kraschade, så gick alla (yngre) omkring och skämtade om bin Laden, och med skämt om new york och flygplan, ofta ihop. (Och det var också ganska hjärndöda skämt, ingen verkshöjd alls på den humorn :D
Det som är intressant är att det mest var yngre människor som på detta vis (i vissa "äldre" personers ögon), visade en brist på empati eller nåt annat som behövs för att inte vara känslokall, när det egentligen (enligt några psykologer) var ett sätt att hantera obehagliga händelser. Jag säger NÅGRA psykologer, för i den där vetenskapen är de aldrig ense, och själv vet jag ej...

Samma med onkel kånkel's pedofil-ironiska texter.

Bara en tanke.

Anarchos får posta versionen med sång, så vi hamnar On topic :D

Per - spammar KR
« Senast ändrad: 30.10.2008, 17:43:33 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Nästa dax att flytta tråden till annan rubrik juh,,  :-)


Fortsätter att ge Dividend lite små medhåll..

Men men,, vi säger så här,, man måste få lov att skämta om precis allt! Oavsett syfte, om det är för att skydda sig eller om det är för att man kan breda ut en jättekul historia kring något dråpligt. Självklart!

Jag tror ju faktiskt inte att fröken Rosa skämtar! Å det är egentligen där jag gör fel.. jag antar att personen INTE skämtar utan vill vara punkare, vill vara lite fientlig,, ja lite attityd helt enkelt. För det är ju det han säger att han är, "punk". Anta att fröken Rosa är punkare och inte skämtar, då har jag jävligt svårt att förstå låten och vem tusan den är ämnad för. Någon nämnde 13åringar,, det är väl kanske rätt ålder men det är extremt hårt nischat även för 13åringar. (Hoppas någon märker att jag försöker vara snäll).

Om vi antar att det är ett skämt. Jag letade å letade!! Och eventuellt så händer det något de sista sekundrarna i låten. Det är en röst som berättar om bakgrunden till det man just hört, å det är ju faktiskt lite halvkul. Men det är nog inte många som uppfattar det så.

Musiken? Jag är skriver ju elektronisk musik själv och gärna "Bubble och Bobble",, (Har ni hört föresten,, Bubble gjorde solokariär!! Michael Bubblé.....) och om jag skall kommentera musiken enbart blie kommentaren: Rätt tråkigt, det saknas något. Det känns som om det är musik komponerad av någon som är precis i början av sin musikaliska karriär...

Hoppas nu inte att mina ord är för hårda,, jag vill ju faktiskt bara väl och om jag har missuppfattat något så vill jag gääääärna lära mig!
« Senast ändrad: 30.10.2008, 20:37:24 by Light Head »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jaja, vi säger så, vet inte om vi kommer längre. Kan ju liksom inte försöka försvara sången :D, utan att ha hört den eftersom den som ligger här är instrumental.

Men visst, det låter faktiskt som en nybörjare har gjort det, eller kanske tekniskt sett lite bättre än så, och jag fattar inte heller varför han skriver hårt nischade texter t o m för 13-åringars humor. Men han vill väl ha det så, oavsett om vi missar poängen totalt :D

Vad vet jag. Lämnar tillbaka tråden :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Anarchos

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Helvete vad många inlägg! :lol:

Öhm, få se om jag lyckas svara på allt. För det första så lyssnar och gör jag inte elektronisk musik, jag gör det ibland för att jag tycker att det är kul och lätt. Jag vill dock lära mig göra lite bättre elektronisk musik i framtiden så därför la jag upp den här så att ni mer erfarna skulle kunna tycka till lite. ;)
Och det där med "punk" och allt... Vi klassar det mer som könsrock, men det finns ju inte att välja på myspace så punk och comedy blir det närmaste (Kristen rap har vi dock ingenting med att göra, vi bara valde det för att det lät fult. Och det där med Gotland i Värmlands län är för att vi är Gotländskt/Värmländskt-band.)

Och om fröken Rosa försöker vara punk? Nej, det gör vi inte. Vi är ett könsrocksband. Dock spelar jag i ett punkband också men det gör mig ju inte automatiskt till en punkare, eller hur? :P

Och sången då. Jag borde kanske nämnt att den är helt improviserad och att vi faktiskt är 2 i bandet, och att det inte är jag som pratar i låten. Sången är från 2006 och var ett resultat i ett par "kärleks"-följetångar jag och min bandpartner hade med varandra. Sen återupptäckte jag dessa ljudfiler och ville göra en låt av dem. Och anledningen till att jag valde att inte lägga upp versionen med sång är för att jag av erfarenhet vet att ni inte tycker om sån musik och humor. Könsrock är en ganska smal genre, dock med en väldigt varierande ålders- och psykgräns. Låten är alltså inte skriven för 13-åringar. ;)

Och tack Inetzel! Ditt inlägg var väldigt överraskande och positivt!

EDIT: Nu finns sångversionen i första inlägget.
« Senast ändrad: 30.10.2008, 22:52:56 by Anarchos »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
könsrock  :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol