Kontrollrummet

Röde nt2a, nt1a, ADK A6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Eftersom jag inte har möjligheten att prova samtliga mickar grundligt så tänker jag fråga er.
Vilken skulle ni välja?

Den dyrare av Rödemicken kostar dubbelt jämfört med de andra, A6 får man med en box och ingen shockmouth så produktionskostnaderna på micken måste ju vara lägre.

Ge mig lite tips och tankar på dessa.
Jag har tänkt att använda den till det mesta, men mycket sång och gitarr. Har ofta väldigt cleana och nära röster i mina mixar.

Har ett focusrite saffire pro som preamp.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Aldrig prövat A6, men av det jag har hört från NT1an, så är nog NT2an betydligt roligare.
Jag hade två NT2or ett tag och det måste nog vara de mest prisvärda mickarna jag haft.









(Om man inte räknar med att jag fick två C414 B-ULS för 5 lax :rolleyes:)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Aldrig prövat A6, men av det jag har hört från NT1an, så är nog NT2an betydligt roligare.
Jag hade två NT2or ett tag och det måste nog vara de mest prisvärda mickarna jag haft.

Vad menar du med roligare?
Hur skiljer sig dem i dina öron?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Aldrig prövat A6, men av det jag har hört från NT1an, så är nog NT2an betydligt roligare.
Jag hade två NT2or ett tag och det måste nog vara de mest prisvärda mickarna jag haft.

Vad menar du med roligare?
Hur skiljer sig dem i dina öron?

Sorry, jag borde varit mer tydligt :)

Har aldrig jämfört mickarna sida vid sida, men jag har spelat in pukor, överhäng, sång och ackegitarr med båda mickarna, vid olika tillfällen. Baserat på det så tycker jag att NT2an har en mycket trevligare diskant, inte lika stickig, inte "up front" som NT1an. NT1ans diskant känns ibland nästan lågupplöst, eller hur man ska uttrycka det. NT2 har också tendenser till det, men inte alls lika tydligt.

Det fanns väl några filer nyligen här på forumet med NT1an, där tycker jag man hör tydligt att diskanten inte är mycket att ha. NT2 känns överlag som en "tajtare" mick, som ibland kan bli lite "boomig" (:unsure:) om man går nära, det är inte så snyggt i nedre mellanregistret när man kommer för nära.

Det finns mickar som behåller definition och tajthet när man går "för nära" (tex U87), NT2 är inte en av dem. Men vaddå, den kostar 3 tusen och för dem pengarna är den jättebra. En annan mick som jag tycker är snäppet bättre på alla punkter är audio technica AT4050, men den kostar en skvätt mer...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Aldrig prövat A6, men av det jag har hört från NT1an, så är nog NT2an betydligt roligare.
Jag hade två NT2or ett tag och det måste nog vara de mest prisvärda mickarna jag haft.

Vad menar du med roligare?
Hur skiljer sig dem i dina öron?

Sorry, jag borde varit mer tydligt :)

Har aldrig jämfört mickarna sida vid sida, men jag har spelat in pukor, överhäng, sång och ackegitarr med båda mickarna, vid olika tillfällen. Baserat på det så tycker jag att NT2an har en mycket trevligare diskant, inte lika stickig, inte "up front" som NT1an. NT1ans diskant känns ibland nästan lågupplöst, eller hur man ska uttrycka det. NT2 har också tendenser till det, men inte alls lika tydligt.

Det fanns väl några filer nyligen här på forumet med NT1an, där tycker jag man hör tydligt att diskanten inte är mycket att ha. NT2 känns överlag som en "tajtare" mick, som ibland kan bli lite "boomig" (:unsure:) om man går nära, det är inte så snyggt i nedre mellanregistret när man kommer för nära.

Det finns mickar som behåller definition och tajthet när man går "för nära" (tex U87), NT2 är inte en av dem. Men vaddå, den kostar 3 tusen och för dem pengarna är den jättebra. En annan mick som jag tycker är snäppet bättre på alla punkter är audio technica AT4050, men den kostar en skvätt mer...

Låter lockande.
Hur är skillnaden i basen på de båda?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Aldrig prövat A6, men av det jag har hört från NT1an, så är nog NT2an betydligt roligare.
Jag hade två NT2or ett tag och det måste nog vara de mest prisvärda mickarna jag haft.

Vad menar du med roligare?
Hur skiljer sig dem i dina öron?

Sorry, jag borde varit mer tydligt :)

Har aldrig jämfört mickarna sida vid sida, men jag har spelat in pukor, överhäng, sång och ackegitarr med båda mickarna, vid olika tillfällen. Baserat på det så tycker jag att NT2an har en mycket trevligare diskant, inte lika stickig, inte "up front" som NT1an. NT1ans diskant känns ibland nästan lågupplöst, eller hur man ska uttrycka det. NT2 har också tendenser till det, men inte alls lika tydligt.

Det fanns väl några filer nyligen här på forumet med NT1an, där tycker jag man hör tydligt att diskanten inte är mycket att ha. NT2 känns överlag som en "tajtare" mick, som ibland kan bli lite "boomig" (:unsure:) om man går nära, det är inte så snyggt i nedre mellanregistret när man kommer för nära.

Det finns mickar som behåller definition och tajthet när man går "för nära" (tex U87), NT2 är inte en av dem. Men vaddå, den kostar 3 tusen och för dem pengarna är den jättebra. En annan mick som jag tycker är snäppet bättre på alla punkter är audio technica AT4050, men den kostar en skvätt mer...

Låter lockande.
Hur är skillnaden i basen på de båda?

NT1/NT2 eller NT2/4050?

Jag har aldrig spelat in något rent basinstrument med någon av mickarna.
Men NT1 vs NT2 är det "tajtare" ljud i NT2
4050 har mer väldefinierad bas än NT2. Dock lite mindre botten, men det behöver inte vara något negativt, speciellt inte vid sång och gitarrinspelning.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Aldrig prövat A6, men av det jag har hört från NT1an, så är nog NT2an betydligt roligare.
Jag hade två NT2or ett tag och det måste nog vara de mest prisvärda mickarna jag haft.

Vad menar du med roligare?
Hur skiljer sig dem i dina öron?

Sorry, jag borde varit mer tydligt :)

Har aldrig jämfört mickarna sida vid sida, men jag har spelat in pukor, överhäng, sång och ackegitarr med båda mickarna, vid olika tillfällen. Baserat på det så tycker jag att NT2an har en mycket trevligare diskant, inte lika stickig, inte "up front" som NT1an. NT1ans diskant känns ibland nästan lågupplöst, eller hur man ska uttrycka det. NT2 har också tendenser till det, men inte alls lika tydligt.

Det fanns väl några filer nyligen här på forumet med NT1an, där tycker jag man hör tydligt att diskanten inte är mycket att ha. NT2 känns överlag som en "tajtare" mick, som ibland kan bli lite "boomig" (:unsure:) om man går nära, det är inte så snyggt i nedre mellanregistret när man kommer för nära.

Det finns mickar som behåller definition och tajthet när man går "för nära" (tex U87), NT2 är inte en av dem. Men vaddå, den kostar 3 tusen och för dem pengarna är den jättebra. En annan mick som jag tycker är snäppet bättre på alla punkter är audio technica AT4050, men den kostar en skvätt mer...

Låter lockande.
Hur är skillnaden i basen på de båda?

NT1/NT2 eller NT2/4050?

Jag har aldrig spelat in något rent basinstrument med någon av mickarna.
Men NT1 vs NT2 är det "tajtare" ljud i NT2
4050 har mer väldefinierad bas än NT2. Dock lite mindre botten, men det behöver inte vara något negativt, speciellt inte vid sång och gitarrinspelning.

Jag tycker mickar generellt har för mycket bas.
Sitter här med köpknappen på thomann och funderar  ^_^
Som tur är har jag hela helgen på mig.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Jag har aldrig testat nt1a men jag har nt2a och A6 i studion. Min mikrofonsamling är relativt liten så de mickar jag använder går desto varmare.

Jag köpte A6 för att micka upp akustisk gitarr först och främst, samtidigt som jag köpte en Telefunken AK-47 för sång. NT2A hade fått göra jobbet för båda dessa sysslor innan men jag måste säga att nu använder jag i princip aldrig Röden mer. Jag tycker att A6'an spöar den på både gitarr (elektrisk och akustisk) och sång och det är de saker jag spelar in. På vissa killröster så har jag föredragit sångljudet på A6'an jämfört med AK-47.

Jag kan inte säga vad det är som jag verkligen gillar med A6'an men den känns väldigt naturlig när jag spelar in med den. Den har en klar förstärkning i högre mellanregister men det blir aldrig kallt och hårt. Och det kanske är det som jag har lite problem med nt2a, den lägger till lite väl mycket topp så att det ibland blir lite kallt och svårt att hantera de spåren men eq. Men det är ju bara en känsla och en upplevelse som jag har.

Jag spelar in genom AMEK och Vintage Design pre-amps så det är en neutral och en lite mer färgande pre-amp.

Mina fem cent :)

D.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har aldrig testat nt1a men jag har nt2a och A6 i studion. Min mikrofonsamling är relativt liten så de mickar jag använder går desto varmare.

Jag köpte A6 för att micka upp akustisk gitarr först och främst, samtidigt som jag köpte en Telefunken AK-47 för sång. NT2A hade fått göra jobbet för båda dessa sysslor innan men jag måste säga att nu använder jag i princip aldrig Röden mer. Jag tycker att A6'an spöar den på både gitarr (elektrisk och akustisk) och sång och det är de saker jag spelar in. På vissa killröster så har jag föredragit sångljudet på A6'an jämfört med AK-47.

Jag kan inte säga vad det är som jag verkligen gillar med A6'an men den känns väldigt naturlig när jag spelar in med den. Den har en klar förstärkning i högre mellanregister men det blir aldrig kallt och hårt. Och det kanske är det som jag har lite problem med nt2a, den lägger till lite väl mycket topp så att det ibland blir lite kallt och svårt att hantera de spåren men eq. Men det är ju bara en känsla och en upplevelse som jag har.

Jag spelar in genom AMEK och Vintage Design pre-amps så det är en neutral och en lite mer färgande pre-amp.

Mina fem cent :)

D.

Det vore så uppskattat att få höra två st oprocessade spår från både a6 och nt2a.
Jag har frågat dig om detta tidigare i en annan tråd, men det kanske du missa.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Nej då :) Har bara inte tänkt på det när jag spelat in någon. Själv sjunger jag som en kratta så jag tror inte du vill bedömma en inspelning med min röst men jag har en inspelning som börjar i nästa helg så om du kan vänta är det inga problem.

Fungerar det?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nej då :) Har bara inte tänkt på det när jag spelat in någon. Själv sjunger jag som en kratta så jag tror inte du vill bedömma en inspelning med min röst men jag har en inspelning som börjar i nästa helg så om du kan vänta är det inga problem.

Fungerar det?

Varför inte gitarr med båda mickarna :)


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Jag fixar någon inspelning åt dig under helgen. Jag är producent så mina förmågor att sjunga och spela är något begränsade så jag får förlita mig på andra där. Tyvärr :)

D.



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Har Röde NT och K2 mickar i studion.
NT är riktigt bra, har spelat in flera prod med dom utan problem......
 :rolleyes:
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu är en röde nt2a beställd.
Gilla den mest på ljudexemplen jag fick.


freddy

  • Gäst
Nu är en röde nt2a beställd.
Gilla den mest på ljudexemplen jag fick.

Nu ska vi se.. var det samma röde som perrra körde med? Är denna till sång?



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu är en röde nt2a beställd.
Gilla den mest på ljudexemplen jag fick.

Nu ska vi se.. var det samma röde som perrra körde med? Är denna till sång?



Perrra körde med nt 1a. Detta är 2a.
Har tänkt ha den till allt på grund av liten mick-arsenal, men dock främst till Sång och Gitarr.


freddy

  • Gäst
Nu är en röde nt2a beställd.
Gilla den mest på ljudexemplen jag fick.

Nu ska vi se.. var det samma röde som perrra körde med? Är denna till sång?



Perrra körde med nt 1a. Detta är 2a.
Har tänkt ha den till allt på grund av liten mick-arsenal, men dock främst till Sång och Gitarr.

Alrighty, släng gärna upp något inspelat sen när du har tid och lust :D