Kontrollrummet

Hjälp med min trummix

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Goddagens!

Tänkte lägga upp en trummix som jag slutförde idag för att se om jag kan få lite feedback på hur jag ska förbättra det. Jag får lov att säga att jag är nybörjare inom området, och att mina förhållanden är ganska spartanska, varför det mesta låter annorlunda när jag lyssnar hemma och jag hör saker som jag direkt vill förändra(såsom baskaggen i detta fall). Problemet är dålig lyssning, dålig akustik och generellt sett budgetprylar. Men vad hade ni gjort för att förbättra ljudet om det lät som i filen jag har länkat här nedan?

http://www.speedyshare.com/517359401.html

Om någon har intresse för hur signalkedjan ser ut så är det på detta sätt det har spelats in:

Baskagge -> Audix D6 Mikrofon -> Alesis 3630 Kompressor
Virvel över -> Shure SM57 Mikrofon -> Alesis 3630 Kompressor
Vivel under -> TSM MT57
Overhead Left och Right -> JJLabs överhängsmikrofoner från DK7SR-trummickkit
Puka 1 och Puka 2 -> JJLabs pukmikrofon från DK7SR-trummickkit -> Behringer Composer kompressor
Puka 3 -> JJLabs pukmikrofon från DK7SR-trummickkit -> Behringer Multicom kompressor

Allt går igenom ett Behringer MX8000 mixerbord in i ett Motu-2408 och mixas helt och hållet genom bordet.
Vad hade ni lagt på? Reverb på virveln? Hur hade ni EQ:at för att nå en förbättring? Skriv på! :)

BTW, jag har för avsikt att köra hela trummixen igenom min Gyraf SSL-kompressor när den är klar för att uppnå bättre resultat.



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hur låter trummorna akustiskt och hur/var har du satt mickarna?

Trummorna låter rätt dött. Har du använt gates vid inspelning eller efter? Jag använder sällan gates och då bara som en nödlösning i efterhand om något verkligen blev fel..

Varför vill du mixa i bordet? Spelar du in alla mickar på separata kanaler i datorn?

Oj vad många frågor det blev... Det är svårt att säga nåt generellt men jag tror du kan få betydligt bättre ljud än så här med dina prylar.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Trummorna är ganska nya av märket Pearl och har fina skinn och är ordentligt stämda.


Baskagge: Audix d6 ett par cm från skinnet riktat direkt mot anslagsytan.(grundljudet är dock bättre än i mixen så detta skall jag fippla med)
Virvel: SM57an är ungefär 5-6 cm ovanför  sargen riktad rakt mot mitten.
Virvel Underskinn: MT57 20 cm under, ganska lite ljud inblandat för att få lite mer sjung.
Overheads sitter kanske 40 cm ovanför varsin cymbal, riktad rakt ner mot golvet, de sitter ungefär vid yttre kanten på puka 1 resp 2.
Puka 1, 2 och 3, jjlabsmickarna ett par cm ovanför skinnet riktade rakt mot mitten.


Allting är gate:at efter inspelning och då har jag försökt att få bort ALLT slaskljud på varje spår för att kunna mixa fram sjyssta ljud som inte påverkar hela trumsetet. Är detta en dålig approach? Bör jag behålla lite slask eller bör jag rent av fortsätta med den tekniken, men micka upp hihat och ride? Jag trodde jag skulle slippa detta eftersom överhäng inte är gate:at och där ligger det mesta av ride och hihat-ljudet.

Jag mixar i bordet för känslans skull. Det är smidigt att mixa outboard och man får en mycket bättre överblick än i datorn och jag finner det faktiskt inte lika roligt att klicka och dra med en mus iställe för att dra i reglar. Alla mickar är separata kanaler i datorn, har 16 in/ut via motu 2408 och alesis ai3.


Utloggad tsmalmbe

Upp med overheadarna. Fram meq en BRA eq. Plocka fram frekvenserna som gör enskilda trummor gott. Allt är nu luddigt. Någon skön kompressor kanske, och en transient designer sitter ju alltid fint på en papp-virvel. Mera underskinn?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hinner inte lyssna, men ger lite erfarenhet om mina aha-upplevelser. Inget speciellt.

Jag har provat trummor i min gssl.
Den låter apbra på allt med skinn, helt ok med kling och cymbaler. Dock inte samtidigt.

Jag fick dela upp det på två bussar, allt utom överhäng, och sen endast överhäng. Lät mycket bättre. Annars blev det för mycket krockar i ljudbilden.

Du sa något om reverb, kör igenom allt torrt och sen lägg reverb efteråt på en bus, och sen tappa lite från varje kanal.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Börja med att lyssna på spåren rent utan "effekter". Utgå från overheaden, lägg till de andra spåren och känn på hur kanalerna låter ihop. Komplettera sen med eq och kompressor efter behag..

Jag tycker det är fel att rent slentrianmässigt lägga gates på allt. Speciellt virvel och kagge, pukor kan det behövas på om man komprimerar mycket. Men jobba hellre med stämning, mickplacering och eq som ett första steg om det ringer för mycket. Sen ska det ju höras att det är ett helt trumset som slamrar och sjunger, allt "läck" är inte av ondo..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!

Släng upp ett spår med trummorna som inte har nån effekt alls! Nothing... NADA!
Bara room ekot godtages!
Och som nån annan redan sa, upp med OVERHEAD mickarna! Enda sättet att få lite precens på trummorna.
Och nuvarande mix innehåller altför lite av just ROOM micks, upp med dom½!

h.. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
jag börjar alltid med att få att bra ljud med OH(och rums mickar om det används) sean fyller jag på med de andra kanlerna tills det låter bra. det är viktigt att allt i oh kanalerna låter bra. som att "tunnt" men bra ljud av hela trumsetet.
skit i gate, jag använder aldrig gate. tänk på allt ljud på varge kanal och inte bara tex virvel på virvel kanalen utan att det även finns lite av räten av trumsetet. och sen spalar det ingen roll om det sjunger med lite i pukorna, till en viss gräns, det brukar än då försvinna i musiken. det vikiga är att trummorna är stämda så alla delar påvärkar varan så lite som möjligt. tex att lill pukan drar igång sejarmatt eller att kann gör att det låter wom wom wom i golvpukan sånnt är viktigt att stäma bort innan man spelar in.




Utloggad tsmalmbe

transient designern är fascinerande eftersom man kan ta bort eller lägga till sjung från trummor.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag läser: "differential envelop technology"... Men vad gör den som inte en "vanlig" kompressor gör?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Jag läser: "differential envelop technology"... Men vad gör den som inte en "vanlig" kompressor gör?

envelop funkar så att den fadear av ljuden från den den stakaste attacken, beroende på hur man ställer in förståss. går även att få den att jobba tvertom. tex så brukar det finns försinställningar(t.ex. i logic) som heter "-reverb" eller "+reverb". användbart tex om man har en baskagge som låter DOoomm men tyckar att det skulle passa bättre med en som är kortare. jag tycker att det funkar bättre än gate efter som den inte klipper av tvärtyst mellan slagen.
den kan även göra attacken i slgen/ljuden starkare/snabbare/hårdare eller vert om. kan tillägga att jag bara jobbat med envelop pluggen i Logic altså utgår jag från hur den funkar. 
« Senast ändrad: 25.10.2008, 23:24:18 by adrumdrum »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Grejjen är väl att alla sånna här transientpluggar kan modifiera attack och release utan att ändra dynamiken i själva grundspåret, det kan inte en kompressor göra. Där måste du komprimera fram extra attack/release.

Sen så måste man ju inte gatea 100%. Jag tycker logics gate är bra, brukar aldrig gejta bort mer än kankse 10dB. Envelope kan ju vara kul också, på fler saker än trummor.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Verkar onekligen vara ett oumbärligt verktyg det där. Speciellt till trummor men säkert till annat också. En sån måste jag ha.. Hittade en bra sida som beskriver hur den fungerar: http://www.nrgrecording.de/html/function.html

Ramlade även över ett kopplingschema här. Kanske blir läge för lite DIY.  :)  Det är en väldigt enkel krets som nog inte kostar många kronor att bygga, men å andra sidan är den ju inte särskilt dyr i originalutförande heller..
http://soundcloud.com/samsas-violin