Kontrollrummet

JT - Electricity. Ny version 081023

gäst · 13 · 2609

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Back to basics. Elektroniskt.

LÅTNAMN: Electricity
GENRE: Electronics
LÅTLÄNGD: 4.50
KOMPOSITÖR: JT
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   

Ny version 081023:

Electricity
 
« Senast ändrad: 23.10.2008, 11:13:50 by oceanmusic »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!

Det var en spännande låt, händer hela tiden och så väntar man lixåm på vad som kommer i följande svänga!
Snyggt ihopsytt, kanske talsamplena kunde tas lite ner nivåmässigt men annars helt OK!
OCh outrot med den svävande musiken gillas hårt, you know!

Skulle sitta schmäck med flere talsamplen med bara ordet "electricity" som kunde dyka upp lite här o var, kanske panorerade hit o dit och med eller utan delay och andra effekter. Bara som en tanke som slog mig vid lyssningen.

Mycket intressant, och bra spakat! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Snygga syntar!

Elpianot i inledningen. Det är ju snyggt i sig men för mig så passar det inte riktigt in. Jag får en känsla så fort jag hör elpianot (det låter bra alltså!) och är inställd på just den atmosvären som elpianot fått mig att vilja höra mer av, men sedan kommer ett helt annat sound. Bättre med lite mer syntigt ljud?

En liten teknisk tanke, när rösterna fejdas in/ut,, så tycker jag att det låter rätt "billigt" iom att det är så brusiga samplingar (det är inte bruset i sig utan fade in/ut!). Det kan vara så att det är meningen att bruset skall fejdas på det sättet? Jag har ingen superlösning på hur man skulle göra i stället. Snabbare fade? Ingen fade? Bara klippa rakt av?


Delayet på leadljudet som kommer in i slutet,, jag skulle föredra att det är fler reptetitioner. Nu är det pingpong i vänster/höger sedan är det slut.. men om det fortsätter lite längre??!!!

Nu har jag lyssnat ett par ggr och det där med delayet känns jäkligt irriterande.

Bra stämning, snyggt och inte direkt mainstream. Alltid extra plus för det!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Innovativt.

Ja den här skall jag lyssna på många gånger, som LH gjort. Rösterna kan kännas lite störande, men som experimentell ljudcollage funkar det ypperligt...

Coolt!

Måste fan, komma på något negativt att säga.. Svårt att sätta betyg, det går inte att jämföra med all pop som florerar här...

Kommer inte på något som sänker betyget, tyvärr ;)
https://soundcloud.com/user7789882


oceanmusic

  • Gäst
Tjou JT!

Det var en spännande låt, händer hela tiden och så väntar man lixåm på vad som kommer i följande svänga!
Snyggt ihopsytt, kanske talsamplena kunde tas lite ner nivåmässigt men annars helt OK!
OCh outrot med den svävande musiken gillas hårt, you know!

Skulle sitta schmäck med flere talsamplen med bara ordet "electricity" som kunde dyka upp lite här o var, kanske panorerade hit o dit och med eller utan delay och andra effekter. Bara som en tanke som slog mig vid lyssningen.

Mycket intressant, och bra spakat! :)

h.  johan

Tackar Johan!  :) Det är back to basics som jag skrev ovan och jag är ju barnsligt förtjust i kombinationen tal och musik.  ;) Har nu fiffat lite med låten och gjort lite förändringar som jag hoppas blev bra.

Snygga syntar!

Elpianot i inledningen. Det är ju snyggt i sig men för mig så passar det inte riktigt in. Jag får en känsla så fort jag hör elpianot (det låter bra alltså!) och är inställd på just den atmosvären som elpianot fått mig att vilja höra mer av, men sedan kommer ett helt annat sound. Bättre med lite mer syntigt ljud?

En liten teknisk tanke, när rösterna fejdas in/ut,, så tycker jag att det låter rätt "billigt" iom att det är så brusiga samplingar (det är inte bruset i sig utan fade in/ut!). Det kan vara så att det är meningen att bruset skall fejdas på det sättet? Jag har ingen superlösning på hur man skulle göra i stället. Snabbare fade? Ingen fade? Bara klippa rakt av?


Delayet på leadljudet som kommer in i slutet,, jag skulle föredra att det är fler reptetitioner. Nu är det pingpong i vänster/höger sedan är det slut.. men om det fortsätter lite längre??!!!

Nu har jag lyssnat ett par ggr och det där med delayet känns jäkligt irriterande.

Bra stämning, snyggt och inte direkt mainstream. Alltid extra plus för det!!

Tackar Light Head!  :)
Du har rätt, elpianot är snyggt men passar inte in här, omhändertaget. Brusets in och utfadning har jag försökt lösa, är inte säker på att jag lyckades helt dock. Ekot ja. Alldeles korrekt att det blir lite "blås på konfekten" med få repetitioner, det är också löst. Plus lite annat bus... Mainstream är jag varken mycket för eller har förmågan att skapa...  B)

Innovativt.

Ja den här skall jag lyssna på många gånger, som LH gjort. Rösterna kan kännas lite störande, men som experimentell ljudcollage funkar det ypperligt...

Coolt!

Måste fan, komma på något negativt att säga.. Svårt att sätta betyg, det går inte att jämföra med all pop som florerar här...

Kommer inte på något som sänker betyget, tyvärr ;)

Dividend, tackar!  :)  :wub: Jag tycker denna mening, "Rösterna kan kännas lite störande, men som experimentell ljudcollage funkar det ypperligt..." visar att du har uppfattat detta helt korrekt, det gör mig glad!  :)


Som sagt, ny version med lite fix efter ovanstående råd och lite bonusbus.

Electricity


lnetzel

  • Gäst
Ja, detta var kul att se och höra till skilland mot all pop här.

Jag är stort fan av ljudlandskap och lyssnar gladeligen på allehanda ambient och film musik. Samplingar och mattor är smått oövervinnerligt så jag stödjer detta fullt ut. Eftersom detta är en gener som är väldigt individuell tycker jag att det är svårt att kommentera det. Det låter som det låter för att kompistören vill ha det så.

Det som slår mig är att det , i mitt tycke, låter för mycket "bakgrund och sedan lägger jag saker lite här och där".. vilket gör att det låter oarbetat. Jag hör också att det är typiska preset ljud vilket får mig, som också pillar med sådant ibland, att tycka att det är lite slappt producerat.

Men ta det inte negativt, tycker det är skönt. Får känsla av gruppen "Death in Vegas" som är en skum grupp som lyckas få till lite psykadeliska stämmnigar ibland.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är skönt..som att bestiga månen..och höra fragment av olika radiosignaler...blir min association här :rolleyes: ;)

Tack för den upplevelsen..det har jag velat länge :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst
Ja, detta var kul att se och höra till skilland mot all pop här.

Jag är stort fan av ljudlandskap och lyssnar gladeligen på allehanda ambient och film musik. Samplingar och mattor är smått oövervinnerligt så jag stödjer detta fullt ut. Eftersom detta är en gener som är väldigt individuell tycker jag att det är svårt att kommentera det. Det låter som det låter för att kompistören vill ha det så.

Det som slår mig är att det , i mitt tycke, låter för mycket "bakgrund och sedan lägger jag saker lite här och där".. vilket gör att det låter oarbetat. Jag hör också att det är typiska preset ljud vilket får mig, som också pillar med sådant ibland, att tycka att det är lite slappt producerat.

Men ta det inte negativt, tycker det är skönt. Får känsla av gruppen "Death in Vegas" som är en skum grupp som lyckas få till lite psykadeliska stämmnigar ibland.

Tack Inetzel!  :) Det är högst avsiktligt komponerat på det sättet du upplever, ett upprepande tema och sedan lite utsvävningar i form av "bus". Skulle jag börja pilla med presets, då skulle jag nog inte ens komma till skott med någon låt. Har varit där och vill ogärna dit igen...  ;)
Måste kolla upp "Death in Vegas", tack för tipset!

Det här är skönt..som att bestiga månen..och höra fragment av olika radiosignaler...blir min association här :rolleyes: ;)

Tack för den upplevelsen..det har jag velat länge :D

/Marr

Tackar och bockar Marr!  :) Radiosignaler? Absolut! Det finns ju äläktricä i det också.  ;)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
 :rolleyes:

Erkänn att delayet sitter bättre nu!  tihi

Det är ett väldigt skönt landskap du fått till!


oceanmusic

  • Gäst
:rolleyes:

Erkänn att delayet sitter bättre nu!  tihi

Helt utan omsvep, ja!  :D


:rolleyes:

Det är ett väldigt skönt landskap du fått till!

Tackar!  :) Jag är nöjd! Men synten som spelar grunden, Alieno har ballat ur så jag måste meka rejält om jag vill ta upp projektet igen.  :angry:


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Tjena soft hopkok
skulle passa som filmmusik eler till tecknikensvärld grej
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inget konstigt här. trevligt hopplock av ljud, stämningar och melodier.

Av någon anledning blir det en helt annan sak att använda en sampling än att bara säga det själv. Säger man själv så "sjunger man". Men en sampling som redan finns lyfter lixom in en bit av verkligheten, ett yttre element, som accentuerar det man vill ha sagt.

Nu måste jag på toa. helt orelaterat.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Har nu lyssnat på båda dina låtar direkt efter varandra och jag måste säga att det rycker i min gamla synth-nerv. Får nog sätta mig å leka lite snart.

Jag tycker att den andra låten var bättre. Lite vasst ljud i melodi-synthen i början på denna och jag tröttnar på slingan som ligger bakgrunden nästan hela tiden. Skulle önskat lite mer omväxling.
Me, Myself & I