Kontrollrummet

Hjälp mig att koppla rätt med mixerbordet.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Hej på er.
Nu har jag köpt mig ett gammalt analogt mixerbord som jag
vill koppla med mitt ljudkort.

Ljudkortet är ett M audio Delta 1010LT.
10 kanaler in/ut (RCA)
2 av dessa är mick preamps.

Mitt mixerbord är ett Phonic PDM 16x2 med 16 kanaler.
Mina studio monitorer är alesis M1Active (aktiva)
Hur kopplar jag in detta så jag styr ljudet för varje kanal via mixern?

Här kommer en bild.



//Anders
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Har du direkt out ?(om du nu har det) på bordet kör du dom kanalerna till ljudkortet ingångar, och ut från kortet in på bordet.
Sen är det bara att spela in..............
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad tsmalmbe

om du har 8 aux (eller 4 stereo) kan du kör via dem, eller en kombination med aux och grupper.

frågan kanske borde ha ställts före du köpte... :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
På bilden syns något som heter "channel patch", antagligen är det phonicianska för insert. Där får du ut signalen från kanalen. Signalen kommer då till ljudkortet efter gainen men före EQ (kan också ligga efter i vissa bord) och fader.

hägge


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
om du har 8 aux (eller 4 stereo) kan du kör via dem, eller en kombination med aux och grupper.

frågan kanske borde ha ställts före du köpte... :)
:blink:
Jo det skulle man kanske.. men det var så himla billigt så jag slog till  B) och får ta konsekvenseran efteråt  <_<. Hur som helst.. Du ser på bilden vad det är för in och utgångar.


//Anders
 
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
På bilden syns något som heter "channel patch", antagligen är det phonicianska för insert. Där får du ut signalen från kanalen. Signalen kommer då till ljudkortet efter gainen men före EQ (kan också ligga efter i vissa bord) och fader.

hägge

Okej.. så då kan jag med andra ord inte använda eq:n på bordet? Eller är det där jag kopplar in kompressorn?

//Anders
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja på båda frågorna..  ;)

Insert är normalt i den analoga världen där du kopplar in en kompressor men du kan också använda den som en direktutgång från varje separat kanal.

Men det beror som sagts på hur bordet är konstruerat. Troligtvis ligger insert ut/in direkt efter mickförstärkaren och innan eq och fader, då kan du alltså inte använda eq'n vid inspelning, däremot när du mixar.

Det verkar inte som bordet har värst många sendar eller sub grupper. Jag hade försökt med "patch" varianten.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

däremot när du mixar.


Ifall du då alltså FÖRST gör en mix i din dator och grupperar ut allt i 8 mono/4 stereo ut till mixerbordet och mixar ner LIVE på en DAT eller dylikt. Annars glömmer du mixerbordet vid mixning. I själva verket gör du dig nu av med den där grejen, och beställer en sån här istället:

"SM PRO AUDIO PR 8 E, 8 channel microphone preamplifier"


För det är ju det där ditt mixerbor kommer att användas till anyway - mic preamp.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Ja på båda frågorna..  ;)

Insert är normalt i den analoga världen där du kopplar in en kompressor men du kan också använda den som en direktutgång från varje separat kanal.

Men det beror som sagts på hur bordet är konstruerat. Troligtvis ligger insert ut/in direkt efter mickförstärkaren och innan eq och fader, då kan du alltså inte använda eq'n vid inspelning, däremot när du mixar.

Det verkar inte som bordet har värst många sendar eller sub grupper. Jag hade försökt med "patch" varianten.


ja en slipttad stereo tele(y-kabel) till in/ut på ljudkortet. ja utom till preamparna(1 och 2in) bättre att köra direkt dit och sen koppla 1 och 2 ut till line på mixern. jag körde med delta 1010lt och en alto mixer förut och då koplade jag från insert till ljudkortet. inte tillbaka iofs men det funkade åxå(tror jag, vet inte om eqn va med), använde bara preaparna. om det inte funkar med eq:n på patch så koppalr du ut(från delta) till line på mixern.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
däremot när du mixar.


Ifall du då alltså FÖRST gör en mix i din dator och grupperar ut allt i 8 mono/4 stereo ut till mixerbordet och mixar ner LIVE på en DAT eller dylikt. Annars glömmer du mixerbordet vid mixning. I själva verket gör du dig nu av med den där grejen, och beställer en sån här istället:

"SM PRO AUDIO PR 8 E, 8 channel microphone preamplifier"


För det är ju det där ditt mixerbor kommer att användas till anyway - mic preamp.


ja det är kanske vättigare med tanke på begränsningen i utgångar.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Ursäkta lite OT, men hur funkar det på myrlis mixer när det bara är ett jack för main out (även monitor out)? Är detta stereojack?

edit: eller är det så att man måste koppla i subbarna för att få ut det i stereo?
« Senast ändrad: 22.10.2008, 23:13:14 by Fidden »
blargh


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
däremot när du mixar.


Ifall du då alltså FÖRST gör en mix i din dator och grupperar ut allt i 8 mono/4 stereo ut till mixerbordet och mixar ner LIVE på en DAT eller dylikt.

Eller tillbaka in i datorn genom sub grupperna... Aja, det var väl inte det viktigaste kanske. Kan vara kul för att testa ett lite grann "analogt" arbetssätt. Men det beror på vad man vill uppnå.

Hursomhelst bör du kunna använda mickförstärkarna i mixern genom att plocka ut signalen i den där patch utgången samt använda två kanaler till medhörningen från datorn. Frågan är också hur pass mycket bättre den där Sm Pro Audio grejen är..?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Wohoo.. tack för alla svar.. :P

Jag vill alltså mixa med mitt analoga mixerbord.
Det är därför jag skaffade mig det. Vill känna på hur det låter och känns att mixa
analogt.
För att göra detta måste jag alltså först spela in innan eq och så vidare och sedan koppla om på mixern för att mixa
alla spår analogt? Sedan mixa ner allt via sub kanalerna (höger vänster) till ett stereospår. Har jag fattat rätt?

//Anders
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Mja..mixa allt var väl kanske att ta i. Du kan ju bara köra ut 10 kanaler från datorn. Det blir kanske mer möda än man får lön för men kan ju vara kul att testa ändå.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Mja..mixa allt var väl kanske att ta i. Du kan ju bara köra ut 10 kanaler från datorn. Det blir kanske mer möda än man får lön för men kan ju vara kul att testa ändå.

dubbla delta kort så funkar det, jag har 2stycken i gammla studio datorn, funkar fint. tror man kan ha 4st kort. lär ju inte va dyra begagnade.


Utloggad tsmalmbe

som tidigare skrivet får du först submixa till 8 monospår i datorn för att kunna 'mixa' med mixern. Har du outboardkompressorer och reverb/delay? Om inte måste detta också finnas i datorn. Så det enda som blir kvar att ratta är nivåerna och kanske då eq. Vilket kan vara skoj det också!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.