Kontrollrummet

Någon som vet om man kan köpa ett pitch-hjul separat?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Någon som vet? Har inte hittat nått. Jag har en Fatar Studio 900 där pitchhjulet glappar väldigt. Den svajar upp o ner (inte fysiskt utan i ljudet) bara man rör den. Man skulle väl kunna lämna in den men jag har inte tid att vänta massa veckor då projekt o jobb står o väntar. Jag har inte skruvat isär o kollat men e tveksam på att jag kan fixa det så att köpa ett separat pitchhjul skulle vara smidigt.

Mvh

Memphis


Utloggad tsmalmbe

Köp en billig synth och kör den på samma kanal, alternativt skrota keyboarden och ta pitchen till vara.

Bästa DIY på länge, kom ihåg att posta bilder!!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

ALternativ en Behringer midicontroller där du mappar över en ratt till pitch.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Köp en billig synth och kör den på samma kanal, alternativt skrota keyboarden och ta pitchen till vara.

Bästa DIY på länge, kom ihåg att posta bilder!!

:D

Okej, jag antar att det inte finns att köpa separat då. Får se hur jag gör. Om jag bygger så kommer bilder, lovar.  ^_^

Och whatsup med Godta- och avslå-svar-funktionen? Har jag missat..  :unsure:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
testa först med att ta isär och blåsa rent och bara kolla efter glappisar. kan göra enorm skillnad :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
testa först med att ta isär och blåsa rent och bara kolla efter glappisar. kan göra enorm skillnad :)

Ja, det skulle jag kunna försöka med iallafall. Bara jag inte sabbar nått annat.  :rolleyes:


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
skriv en sång om det, den kan vara med på hjuleljud.

 :lol: :wub:
« Senast ändrad: 20.10.2008, 22:00:39 by Memphis »


Utloggad tublenco

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Kanske en Nocturn kan fungera?
http://www.novationmusic.com/products/midi_control/nocturn/
live slow die old!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Kanske en Nocturn kan fungera?
http://www.novationmusic.com/products/midi_control/nocturn/


Intressant grej, detta lät smidigt:

An instant access touch-sensitive control for composers and performers alike, allowing you to take control of whatever your mouse is focused on!

Då skulle man ju kunna styra pitch-hjulet med den.  :) Fast problemet är att en såndär kontrollyta kostar en hel del. Men tack för tipset.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
I "värsta" fall,, kanske skippa användandet av pitch tills du har mer tid att lämna in klav.??

Eller temporärt låna en synt/klav av någon snäll polare i musikaffären next door??

Skruva isär å testa att göra rent,, det kan ju vara så att de fjädrar som håller pitch på plats kanske lossnat? Jag har skruvat lite i en del syntar, för att göra rent,, byta batteri o.s.v. Vissa av dem är föredömligt bra uppbyggda och det är extremt lätt att komma åt allt,, andra är preicis hur bökiga som helst! Min Waldorf Q,, den innehåller så många olika kretskort som ligger lager på lager så att jag verkligen fick hålla tungen i rätt mun... eller hur det nu var.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
I "värsta" fall,, kanske skippa användandet av pitch tills du har mer tid att lämna in klav.??

Eller temporärt låna en synt/klav av någon snäll polare i musikaffären next door??

Skruva isär å testa att göra rent,, det kan ju vara så att de fjädrar som håller pitch på plats kanske lossnat? Jag har skruvat lite i en del syntar, för att göra rent,, byta batteri o.s.v. Vissa av dem är föredömligt bra uppbyggda och det är extremt lätt att komma åt allt,, andra är preicis hur bökiga som helst! Min Waldorf Q,, den innehåller så många olika kretskort som ligger lager på lager så att jag verkligen fick hålla tungen i rätt mun... eller hur det nu var.

Tja Light Head. Visst går det att skippa pitchhjulet och rita in pitchen manuellt men det är då svårare att improvisera fram melodier där jag vill använda det. Har inte hunnit skruva isär o gjort rent än, återkommer.

To be continued..

/M
« Senast ändrad: 21.10.2008, 23:42:31 by Memphis »