Kontrollrummet

IKEN proudly presents Badlands;Will You Follow Me Home.....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 Länken borttagen.
Låten Flyttas till ''Färdiga Demos'' i morgon...... 28/10-08 :)
 
« Senast ändrad: 27.10.2008, 23:06:40 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången är i närheten av Mark Knopfler. Gitarrspelet ligger ljudmässigt också i närheten men där behövs mer lek och övning för att påminna mer.

Kul att höra era musikaliska upptåg!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Man tackar MaxB för detta  ;)
Har aldrig sätt mig som en Knopfler kopia utan det var mer en kul grej.
Kul att du gillar våra "små musikaliska äventyr"...  :D
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ni har en bra grund här som helt klart är värd att köra vidare ordentligt på.
Mixen låter väldigt torr och just nu känns den tom.  Tror dock att det är avsaknad av reverb som gör det. Skulle ni få till lite "blötare" mix på det hela så tror jag att känslan av tomhet försvinner.

Trummorna kan ni nog jobba en del till på. De blev lite enformiga och trista i mina öron.

Skön låt!
Me, Myself & I


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Ang.mix,har ibland fått kritik för att den är blöt,så på denna gick jag åt andra hållet,den är rätt torr,håller med om det,men låten håller faktiskt för det,det är så få instrument i ljudbilden att det funkar.Trummorna........ det är svårt att få till varierade trummor om man inte har en livs levande trummis.... :)
Tycker själv att det borde varit ''mer'',men jag hittade ingenting som dög faktiskt....ideér någon?....
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Kanske om man inte dämpade basen hela tiden utan lät den hänga lite mer mellan tonerna. Riktigt skönt baslir på tal om det.
En hammond hade jag diggat som fyller upp här också, men det kanske inte alls passar till det du har tänkt dig med låten. Smaken är ju så olika lyckligtvis.   ;)
Me, Myself & I


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Kanske om man inte dämpade basen hela tiden utan lät den hänga lite mer mellan tonerna. Riktigt skönt baslir på tal om det.
En hammond hade jag diggat som fyller upp här också, men det kanske inte alls passar till det du har tänkt dig med låten. Smaken är ju så olika lyckligtvis.   ;)


Märkligt,du nämner hammond,det hade jag i huvudet,tog inte upp det med Badlands,eftersom det antagligen skulle betyda att kompguran antagligen måste gå,annars krockar de,blir samma frekvensområde ungefär så risken är ju att de tar ut varandra helt enkelt.
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Next time Iken....  ;)

Probably.... :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Märkligt mixat. Gitarr helt till vänster med ett rumsljud. Trummor med ett annat rum. Sången helt torr. Det hänger inte ihop helt enkelt.

Gitarren känns väldigt långt bort i sitt sound och sången väldigt nära. Låt de tu mötas lite så tror jag det blir bättre.

Arret skulle nog inte må dåligt av lite mer ackordspel än den flangade gitarren till höger. Alternativt lyft in den i mixen och minska flangern rejält.

Den här typen kan ju lyfta rejält om de tillåts växa från i stor sett noll till 110 i dynamik. Nu är det mer som 65 på 70-väg rakt igenom.

Kanske lät som en sågning, men jag tycker att här finns något som vore värt att plocka fram.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Märkligt mixat. Gitarr helt till vänster med ett rumsljud. Trummor med ett annat rum. Sången helt torr. Det hänger inte ihop helt enkelt.

Gitarren känns väldigt långt bort i sitt sound och sången väldigt nära. Låt de tu mötas lite så tror jag det blir bättre.

Arret skulle nog inte må dåligt av lite mer ackordspel än den flangade gitarren till höger. Alternativt lyft in den i mixen och minska flangern rejält.

Den här typen kan ju lyfta rejält om de tillåts växa från i stor sett noll till 110 i dynamik. Nu är det mer som 65 på 70-väg rakt igenom.

Kanske lät som en sågning, men jag tycker att här finns något som vore värt att plocka fram.
Hoi there!
Ang reverb,Kommer inte alls överens med det som finns tillgängligt i Studio 4:a vad gäller Reverb.....
Hur jag än vänder mej har jag Arslet bak,som Morsan brukar säga.......
Det blir inte bra med andra ord.... Vad använder du för reverb?
flangerguran får Badlands svara på,den låter så helt enkelt.....
Med ''gitarren'' utgår jag från att du menar ''Dire Straits'' ditot?
Sången är inte helt torr,tro mej....Men Studio 4:a och reverb......
Och en sågning känns det inte som,däremot goda råd,man blir lätt blind när man mixar sån't här.....
tack för tips och åsikter...
Vad gäller mix o ljud,låter bra här,men jag är part i målet så att säga......
Eller,det låter bra här,det är ett faktum. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Märkligt mixat. Gitarr helt till vänster med ett rumsljud. Trummor med ett annat rum. Sången helt torr. Det hänger inte ihop helt enkelt.

Gitarren känns väldigt långt bort i sitt sound och sången väldigt nära. Låt de tu mötas lite så tror jag det blir bättre.

Arret skulle nog inte må dåligt av lite mer ackordspel än den flangade gitarren till höger. Alternativt lyft in den i mixen och minska flangern rejält.

Den här typen kan ju lyfta rejält om de tillåts växa från i stor sett noll till 110 i dynamik. Nu är det mer som 65 på 70-väg rakt igenom.

Kanske lät som en sågning, men jag tycker att här finns något som vore värt att plocka fram.
Hoi there!
Ang reverb,Kommer inte alls överens med det som finns tillgängligt i Studio 4:a vad gäller Reverb.....
Hur jag än vänder mej har jag Arslet bak,som Morsan brukar säga.......
Det blir inte bra med andra ord.... Vad använder du för reverb?
flangerguran får Badlands svara på,den låter så helt enkelt.....
Med ''gitarren'' utgår jag från att du menar ''Dire Straits'' ditot?
Sången är inte helt torr,tro mej....Men Studio 4:a och reverb......
Och en sågning känns det inte som,däremot goda råd,man blir lätt blind när man mixar sån't här.....
tack för tips och åsikter...
Vad gäller mix o ljud,låter bra här,men jag är part i målet så att säga......
Eller,det låter bra här,det är ett faktum. :)

Jag kör Reaper och Kjaerhus effekter. Jag är snål.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ang.mix,har ibland fått kritik för att den är blöt,så på denna gick jag åt andra hållet,den är rätt torr,håller med om det,men låten håller faktiskt för det,det är så få instrument i ljudbilden att det funkar.Trummorna........ det är svårt att få till varierade trummor om man inte har en livs levande trummis.... :)
Tycker själv att det borde varit ''mer'',men jag hittade ingenting som dög faktiskt....ideér någon?....

Tjou IKEN!
Som nån redan sa så lirar alla deltagare i olika rum nu, och då funkar det inte riktigt som det ska.
Försök fast hitta ett stereoreverb att köra på allt i slutmixen, det hjälper inte att köra olika reverb på enskilda spår.
Sen gällande arret, blir långtråkigt i längden, samma snurrande kompgura från början till slut, inga fel på att kasta in en orgel här, det är mixmässigt helt möjligt, bara kolla med Eq:t om det kolliderar med nåt annat instrument. Åxå en helt vanlig ackegura att sticka in här o var skulle sitta schmäck. Så en lite variation på låten e det som söks. Kanske nån breik, eller kanske nån del med bara baskagge o gura...  testa o gnid geniknölarna!

Och vad trummisen gäller så säg att han ska skaffa några crashcymbaler att slå på efter varje fill :D Då låter han genast mycket naturligare.
Don´t worry, Du kommer nog att hitta dom rätta rattarna småningom
Bara att rocka på! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


freddy

  • Gäst
Lyssnat nu. Jag gillar låten och gitarrspelet, kanske bara en aning mer slip på det så det blir riktigt övertygande. Sången likaså, sjung den ett par gånger till. Annars tycker jag mahan och wernborg har sagt bra saker om mixen. Men en bra låt som jag tycker ni ska slipa på lite till.

Bra rockat! 


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Freddy,Mahan ,wernborg,Tusen tack för förslag och kommentarer!
Trummisen har fått sej en rejäl uppsträckning ,han lovade att lira in lite Craschar efter fillsen. :)
Ett reverb på Masteregeln är antecknat,har kollat med upphovsmannen (fint ord där),och för honom är Hammond helt ok,hur mycket och var återstår att se...... ;)
En idé är att tona den in och ur låten på väl valda ställen..........
Sången då,,,,,får nog vara precis som den är,Badlands gillar Dylan,jag Knopfler,ingen av dem är precis någon Freddy Mercury...... :rolleyes:
Vi återkommer när denne tvärdöve tinnitus drabbade stackars sate fått liiite mer ordning på detta torp. :lol:
Men kommentarerna uppskattas mycket!
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Vi har tagit bort länken.
Låten kommer att flyttas till Färdiga Demos i morgon.
Den är med andra ord färdig,det anser ni med eftersom ni inte orkat med att kommentera den nya mixen. :D
Det är så skönt när man har rätt....... ;)
« Senast ändrad: 27.10.2008, 23:03:31 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu var det några dagar sedan jag hörde den första versionen men jag tycker nog att det har hänt en del framförallt med ljudbilden, alla instrument låter kanon - kanske efterlyser jag ännu lite mer fingerspel på guran men väldigt mycket Dire Straits är det. Tycker dock att Badlands röst ska komprimeras ytterligare ett snäpp - kanske TLs Pocketlimiter?
Som helhet bra skön laidback låt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tack Eko!
Komprimera mer?,det blir lätt för mycket då,och lite dynamik vill ju vi så klart ha kvar,ingen ''Radiomix'' detta.  ;)
Ljudbilden är ändrad,annat reverb (TC Native),lite mer avskalad mix och lite mer cymbaler + hammond.
Vi har redan kastat oss in i nästa projekt,''Come on in''..........
Dyker garanterat upp här vad det lider.....
Känns som om detta projekt skall till ''FÄRDIGA DEMON'' eftesom ingen mer har kommenterat. :D
Känns skitbra att ha åstadkommit en helt perfekt mix faktiskt.
Vi tackar för det ;)
« Senast ändrad: 27.10.2008, 23:08:16 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972