Kontrollrummet

Ännu en Basshunter-tråd - är det "bra" musik?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Jag förstår inte varför alla ska klaga på bass hunter.
Om vi här på forumet jämför oss själva och våran turne lista med bass hunters ser vi snabbt
att han har lyckats, och vi har inte.   
Hans musik säljer, och den senast singeln som han släppte var inte alls dålig.
Hörde den på radio i går senast. När spelades våra låtar på p3 sist?

//Anders
Motsatsen till Kärlek är inte hat


freddy

  • Gäst
Jag förstår inte varför alla ska klaga på bass hunter.
Om vi här på forumet jämför oss själva och våran turne lista med bass hunters ser vi snabbt
att han har lyckats, och vi har inte.   
Hans musik säljer, och den senast singeln som han släppte var inte alls dålig.
Hörde den på radio i går senast. När spelades våra låtar på p3 sist?

//Anders

Anser du att framgång mäter hur bra musik är?

Vilken skitkommentar...


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag förstår inte varför alla ska klaga på bass hunter.
Om vi här på forumet jämför oss själva och våran turne lista med bass hunters ser vi snabbt
att han har lyckats, och vi har inte.   
Hans musik säljer, och den senast singeln som han släppte var inte alls dålig.
Hörde den på radio i går senast. När spelades våra låtar på p3 sist?

//Anders

Absolut, han är skitstor och näst intill internationellt känd. Men för vadå?
Hade inte ADAM ALSING känt BassHunters manager Jocke Jarny, så hade aldrig BassHunter nått framgång överhuvudtaget.

Sånt bananskal han åkte in på är helt sjukt
Adam spelade låten under 2 veckors tid i Mix Megapol, och det räckte för att Warner Music skulle signa låten med BassHunter, för dom visste att folk skulle störa sig på låten och sälja "kanske bra" .. och det va precis det den gjorde, vilket förståss är roligt för honom, sen då?
Jo.. han fick ett namn bland alla 14isar och skandal på skandal kom ut, han fick mer o mer publicitet, vilket var skitbra för hans del, nakenbilderna osv.

Sen släpper han en cover, som heter DOTA, som är stulet från Daddy Dj - Daddy Dj, och även den blir singel (Jag är med på skivan med min remix) .
Och va händer här? jo... skivbolaget hypar den sviiinmycket också och den blir jättestor.
Han släpper albumet och säljer förmodlingen rätt bra.. han börjar tom bli stor i Tyskland, Holland, Polen osv. Och även hans SVENSKA LOL skiva säljer som smör, trots att inte en jävel fattar vad han sjunger om.
Nu... 2 år senare släpper han engelska "now you're gone" som han inte ens själv sjunger i .
Han får göra 11 mixar på låten innan Ministry of sound i England är nöjda med den.. den pumpar i 150 bpm tom tror ja.
Den säljer sjukt bra.

Nu är han i USA och KANADA och turnerar, och du tror det beror på att hans låtar är välproddade? och att det är HANS förtjänst? inte ett jävla skit skulle jag säga.
Nya albumet innehåller 80% covers av gamla låtar, vilket tyder på att han är helt tom på ideer.

Förstå att det är SKIVBOLAGEN som bestämmer vad folk ska lyssna på, hypar dom en låt tillräckligt mycket så "blir den bra!" .. det är ju power i mediabolagen idag, radio bestämmer vad som ska bli hit, skivbolagen bestämmer vad som blir HIT.

Vi kan jämföra det med "Hej hej monika" som är en såååå jävla in i helvetes dålig låt, men blev en sommarplåga.. Samma skivbolagssnubbe fann dom.. Mattias på Warner är kanske Sveriges bästa på att hitta hitlåtar.

Lyssnar du noga på BassHunters låtar, så kan iaf jag säga vad han använder:

Kick, hihats, hihatloops, Snares, och cymbaler är OAVKORTAT från VEC 1 & 2 samt VEC FX
BASS: VEC Bass
Synthar: Vanguard samt Nexus.

Dom låtarna han gör skulle ta mig 1 timma per låt att göra, allt finns ju klart? alla presets, alla loopar, kickar osv .
Räcker att lägga lite eq och kompressor så är det klart.

Han har VERKLIGEN inte blivit känd för att vara en grym musiker, han har blivit så jävla hypad, där har du fenomenet med BassHunter, kolla åldern på hans publik så förstår du att dom inte förstår vad musik är.

Sen är han förmodlingen jävligt grym på scenen osv och nu lär han nog inte behöva mer hjälp från skivbolag, han är tillräckligt känd själv och klarar sig fantastiskt bra ekonomiskt.  Han är mångmiljonär.

På en låt som ingen förstog vad den handla om.. fantastiskt

 
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


lnetzel

  • Gäst
Jag förstår inte varför alla ska klaga på bass hunter.
Om vi här på forumet jämför oss själva och våran turne lista med bass hunters ser vi snabbt
att han har lyckats, och vi har inte.   
Hans musik säljer, och den senast singeln som han släppte var inte alls dålig.
Hörde den på radio i går senast. När spelades våra låtar på p3 sist?

//Anders

Du visste att detta skulle röra upp en del känslor bland oss "riktiga" musiker va?:)


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Haha..  :lol: Nu vart det mycket ordbajs på högnivå tycker jag.
Verkar som att jag har upprört en del.. så kallade (riktiga musiker). Vad är en musiker egentligen?


Hur mäter man man musik om inte genom framgång?

Jag tycker bass hunter är bra och jag skiter i om så kallade musiker
(Avundssjuka musik snobbar som aldrig kommer att slå igenom för att de är trångsynta) Tycker att han är dålig för att han snor grejer eller för att det är för enkla grejer han gör.

Hur ska man visa att det man själv gör är bättre om inte man lyckas slå igenom med det?

Säger jag att jag är bättre? nä och jag säger inte heller att jag skulle kunna knopa i hop en låt som boten anna på en timme utan problem.. Varför inte det? För att i så fall skulle jag vid detta laget gjort det och varit ute och turnerat med bass hunter.
Vi, (även jag) måste sluta snacka skit, och börja ha en ödmjuk inställning till musiken och det musikaliska, då kanske någon av oss skulle slå igenom och lyckas med det som vi älskar att göra.

//Anders






 



Motsatsen till Kärlek är inte hat


freddy

  • Gäst
äh, jag orkar inte..
« Senast ändrad: 18.10.2008, 10:23:53 by freddy »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Haha..  :lol: Nu vart det mycket ordbajs på högnivå tycker jag.
Verkar som att jag har upprört en del.. så kallade (riktiga musiker). Vad är en musiker egentligen?


Hur mäter man man musik om inte genom framgång?

Jag tycker bass hunter är bra och jag skiter i om så kallade musiker
(Avundssjuka musik snobbar som aldrig kommer att slå igenom för att de är trångsynta) Tycker att han är dålig för att han snor grejer eller för att det är för enkla grejer han gör.

Hur ska man visa att det man själv gör är bättre om inte man lyckas slå igenom med det?

Säger jag att jag är bättre? nä och jag säger inte heller att jag skulle kunna knopa i hop en låt som boten anna på en timme utan problem.. Varför inte det? För att i så fall skulle jag vid detta laget gjort det och varit ute och turnerat med bass hunter.
Vi, (även jag) måste sluta snacka skit, och börja ha en ödmjuk inställning till musiken och det musikaliska, då kanske någon av oss skulle slå igenom och lyckas med det som vi älskar att göra.

//Anders






 





Men!?

har man inte rätt att tycka hans musik är dålig eller dåligt genomarbetad? hur bra jag uppfattar att musik är har inte ett skit med hur kommersiellt framgångsrik den är. jag tycker din  mätning hur bra musik är genom framgång är riktigt genomdumt skrivet.

Alla får väl tycka vad de vill eller?

jag har inget all mot basshunter. Bara att jag inte gillar hans musik. jag tycker dessutom att rätt mycket av det som spelas i radio är riktigt dåligt, och jag själv skulle aldrig givit dem skivkontrakt.

jag anser inte att jag är en duktig musiker.

jag anser att genomdåliga musiker, och folk som inte alls pysslar med musik äger rätten att tycka annan musik är jättedålig.

Du gnäller på avundsjuka musiker, men har själv i detta inlägg en riktigt vonobenattityd. Eller har jag fel?



« Senast ändrad: 18.10.2008, 15:46:31 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag förstår inte varför alla ska klaga på bass hunter.
Om vi här på forumet jämför oss själva och våran turne lista med bass hunters ser vi snabbt
att han har lyckats, och vi har inte.   
Hans musik säljer, och den senast singeln som han släppte var inte alls dålig.
Hörde den på radio i går senast. När spelades våra låtar på p3 sist?

//Anders

Anser du att framgång mäter hur bra musik är?

Vilken skitkommentar...

jag fattar verkligen inte heller. Jag kan bara gratulera basshunter till hans framgång. jag tycker hans musik är värdelös på många sätt. Men han säljer ju, och då är det väl bara kul för honom.

Hur ofta spelas klassisk musik på P3? är den sämre för det? Yllet gör mixar och låtar som i mina ögon är mycket bättre, även rent "produktionskvalitetsmässigt" än basshunter.  Är jag en grinig avundsjuk låtsasmusiker för att jag tycker det, i och med att yllet inte spelas i P3 ?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Jag håller med Emu i allt.

Fattar inte hur du tänker Myrli, undra vem det är som är trångsynt i sällskapet. Sen tycker jag du kan tona ner din attityd Myrli, behandla folk med respekt och avfärda inte inte folk med kommentarer som "ordbajs" och "avundsjuka musiksnobbar", dålig stil.

Om du tog en snabb titt på hur musikindustrin fungerar idag så skulle du nog inse att du är ute och cyklar i samtliga av dina argument.




Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag säger bara en sak: Om musikalisk kvalitet ska mätas i hur ofta man har spelningar eller hur mycket pengar man tjänar så är Vikingarna, Lasse Stefanz och flertalet svenska dansband några av Sveriges bästa musiker. Det finns nog inte några pop/rock-band eller -artister som spelar ute lika ofta och de stora dansbanden tjänar riktigt bra med pengar.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag säger bara en sak: Om musikalisk kvalitet ska mätas i hur ofta man har spelningar eller hur mycket pengar man tjänar så är Vikingarna, Lasse Stefanz och flertalet svenska dansband några av Sveriges bästa musiker. Det finns nog inte några pop/rock-band eller -artister som spelar ute lika ofta och de stora dansbanden tjänar riktigt bra med pengar.

+1 på den
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
är man en bra politiker bara för att man är populistisk?   ;)

okok, alla har olika smak och det är helt ok att gilla skitmusik :D
MEN, att säga att en artist är bra bara för at den säljer multum är som at säga att liza marklund är bra bara för att hennes böcker toppar försäljningen..... jävligt befängt !!
 

jomenvisst läser folk hennes böcker, men innehållsmässigt är det ju bara jävla bukfylla.... vad ger det folk eg.?

detta är ju eg. samma jävla debatt som den om public service teve... ska man "ge folket va det vill" eller "vad de borde vilja / behöver" ?

jag tror att folk, om de får bestämma helt fritt väljer det mest lättsmälta, liksom om man får välja mellan ett rostbröd med sylt eller en rågmacka med leverpastej... så vet vi alla vad folk väljer ;)
men det är ju bättre om de käkar rågmackan :D


jag anser fult och fast att man inte är en bra musiker/ författare/politiker/... bara för att man ger folk syltmackor    B) B)

// norbaggen
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hans musik säljer, och den senast singeln som han släppte var inte alls dålig.
Hörde den på radio i går senast. När spelades våra låtar på p3 sist?

Så där kan du resonera om fotboll. Eller om nån ny mobiltelefon. Men inte om konst och kultur. Senaste singeln kanske inte är dålig, men den är snabbmakaroner. Eller nuggets. Fast food liksom.

Om bara framgång hade räknats kunde vi nöja oss med top 10 på Statoil och Allsång på skansen.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Shit - trodde nog inte att jag skulle hålla med Myrtle om nåt faktiskt - men det gör jag faktiskt Boot är en bra låt och oavsett hur Basshunter betedde sig för att åstadkomma den så gjorde han faktiskt det - lite Columbus ägg här tycker jag.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Hehe Ganska skön parodi det här! Jag har aldrig gillat "originalet", men det här blev ju bra mycket bättre tack vare texten!

Intressant debatt som dök upp i den här tråden med! Det är som sagt kul för vissa att dem kan bli stora och tjäna pengar på att göra såpass "enkel" musik med hjälp av rätt kontakter etc. Ännu roligare skulle det vara om du blev känd på den här parodilåten. Jag gillar ironin i det och det är nog inte helt omöjligt heller!  :D

Känns dock tråkigt för mig och andra att vi kan gå miste om en hel del riktigt bra musik som aldrig kommer utanför replokalen/studion pga att dem inte får tillräckligt med vind i ryggen. Jag får tacka detta forum och liknande sidor etc för att jag får möjlighet att höra något nytt och intressant då å då! Alla jag snackar med verkar ju ha sin egna subjektiva bedömning av vad som är bra och dåligt. Synd bara att dem som styr musikindustrin verkar (kan vara en fördom jag har) vilja ge en generell bild av vad dem vill att vi ska tycka...Jag är som många andra här inte avundsjuk. Däremot hade det ju varit mer intressant med fler alternativ...i alla fall för mig. Alternativen finns, men dem är oftast inte lika lättillgängliga som dem låtar som spelas på radio och tv mm. Därmed inte sagt att allt som spelas på radio och tv låter som skit.

Hursomhelst en kul låt! Hoppas att den slår som fan! :D
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Shit - trodde nog inte att jag skulle hålla med Myrtle om nåt faktiskt - men det gör jag faktiskt Boot är en bra låt och oavsett hur Basshunter betedde sig för att åstadkomma den så gjorde han faktiskt det - lite Columbus ägg här tycker jag.

Eko

Ah, så du tycker också att musikens kvalitet mäts i hur bra den går på listor?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä Emu så sa jag inte.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Ok hej allihopa nu dyker jag upp igen.  :rolleyes:

Perra - jag vet att denna diskution skulle vara i en egen tråd, och jag ber om ursäkt att jag har dragit i
gång detta i din tråd. Men nu får ju din låt extra uppmärksamhet precis som bass hunter.


Mina frågor och funderingar.

Hur ska man mäta musik, vad är kvalité och vad är inte? Jag säger att basshunter gör kvalitativ musik.
Vad säger du?
Måste musik vara kvalité för att det ska vara bra? 
 
Någon nämde klassisk musik och att den inte spelas i p3. men om jag inte mistar mig hör man
 klassiskt ofta på radio. p1, p2 elller p4.
Väldigt väldigt många lyssnar på klassiskt och går på konserter med klassiskt även jag,
 eftersom jag gillar det.

Om man gör musik, konst eller vad som helst så vill man att människor ska lyssna och se,
annars skulle vi inte lägga ut musiken här på forumet, eller på våra hemsidor eller myspace
eller vilket medialt forum som helst. Vi skulle sitta hemma och spela in på våra hårddiskar/band
utan att bry oss om att publicera. Men faktum är att vi strävar efter publicitet på något sätt.
Men varför är detta så svårt att erkänna?

Min teori
Eftersom vi inte har slagit igenom anser vi oss själva som andra klassens skapare av musik.
(jantelagen spelar en stor roll i detta) Vi vill inte erkänna det men så är det.
Bass hunter som kanske inte är en duktig musiker eller producent, har slagit igenom stort och vi
som har kämpat i många år med musiken blir snuvade på våran framgång. Detta skapar en avundssjuka,
(även i mig) som vi vägrar att erkänna, i stället kastar vi skit på honom och säger att hans musik
är skit och att han är dåligt på att produccera mm. Är det inte bättre att vi sätter oss ner och
frågar oss, hur gjorde han? Vad ska jag göra för att lyckas? Och ge ge bass hunter den ära som han förtjänar.

Min egna reflektion på demo forum

Demo forum, är det rätt väg till en musikalisk karriär?
Vilka stora musiker/artister/producenter har lyckats genom Demoforum?
Det skulle vara intressant att träffa en sådan person.
Förstår mig inte fel nu, jag har lärt mig enormt mycket genom demoforum.
Men i bland känns forumen som en stoppkloss för karriären.
Varför då? För att jag tror att det mest sitter människor på dessa forum
som inte har lyckats och inte kommer att lyckas för att de är
trångsynta och avundssjuka på de som har kommit någon vart.

En hård liknelse är sport kommentatorer, de som inte lyckas med sporten bli kommentatorer.
Detta gäller även mig.

Jag sitter här och stampar, kommenterar andras verk och blir avundsjuk på de som
faktiskt gör bra musik. Har jag lyckats skapa något som har hamnat utanför demoforumen som finns?
Har människor hört min musik och mitt budskap utanför internet?
Hur ska jag lyckas om jag inte studerar de som har lyckats,
utan bara studerar de som kommenterar de som har lyckats.

Ja, jag är besviken och kanske bitter, men jag erkänner det i allafall och försöker göra något åt det.

//Anders
« Senast ändrad: 19.10.2008, 12:07:45 by Myrli »
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tycker verkligen inte du kan applicera din atankar på alla oss.

Jag har ett jobb jag trivs med, jag är nog inte så sugen på att turnera eller vara en offentlig person. Jag är nöjd med att vara musiker på fritiden.

Jag lägger ut för att få höra vad folk tycker -och givetvis, för att få visa upp något jag är stolt över och få beröm. Det räcker så för mig. Det vore kanske kul att sälja låtar eller få producera något nån gång. Men det spelar mindre roll. Det är en hobby. Dessutom har jag massvis med låtar som inte är publicerade på KR eller myspace eller någon annan stans. Sånt jag bitvis är väldigt nöjd med.

Men du skriver saker och drar alla över en kam på ett sätt jag verkligen ogillar. Framgång är väl inte allt. 



EKO: sorry, jag spetsade till det. Jag tror verkligen inte att du tycker det men du kommenterade som om hela utsagan va sann bara :)



Moderator: kanske vi kan dela denna tråd?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag jobbar med 'data' - detta är min hobby.
Hade jag jobbat med detta - hade jag haft 'data' som hobby.
 ^_^
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


jag änmälde oss till moderator så vi kan debattera i en annan tråd, så får du tebax denna perrra :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag jobbar med 'data' - detta är min hobby.
Hade jag jobbat med detta - hade jag haft 'data' som hobby.
 ^_^


ja lite så. med heltidsjobb som ofta är mer än 100% och barn man gärna umgås med, och hustru som jobbar tokiga tider skulle det inte ens vara möjligt att satsa på musiken mer heller :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Jag jobbar med 'data' - detta är min hobby.
Hade jag jobbat med detta - hade jag haft 'data' som hobby.
 ^_^


ja lite så. med heltidsjobb som ofta är mer än 100% och barn man gärna umgås med, och hustru som jobbar tokiga tider skulle det inte ens vara möjligt att satsa på musiken mer heller :)

Ok.. men jag tror ändå att om du fick möjligheten att spela musik på heltid skulle du ge upp det andra "inte barnen såklart men det andra"
Säg om ett skivbolag/förlag gav dig en möjlighet att åka ut på turne och spela din musik i europa. Eller om du fick komma med i melodifestivalen.. Jag tror att många skulle ändra riktning på sitt liv om man bara fick en möjlighet.

//Anders
 
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
jag änmälde oss till moderator så vi kan debattera i en annan tråd, så får du tebax denna perrra :)

It has been done. Fortsätt gärna kommentera perrras låt i demoavdelningen, men låt Basshunter-diskussionen stanna här.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag änmälde oss till moderator så vi kan debattera i en annan tråd, så får du tebax denna perrra :)

It has been done. Fortsätt gärna kommentera perrras låt i demoavdelningen, men låt Basshunter-diskussionen stanna här.

Det va ju lixom lite meningen med hela anmälningen  :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Läste inte supernoga,, men bara för att man inte slagit igenom så skulle man vara sämre musiker och dessutom avis på de som slagit igenom??

Skulle nog vilja påstå att de musiker som man i princip aldrig hör något från, tillhör de absolut bästa musikerna!

Om man har tillräckligt med stålar så kan vem som helst "slå", t.o.m. Perra! Bara en liten personlig reflektion,, en kille som jag personligen anser vara en mycket kompetent musiker är Robert Wells. Men han slår aldrig och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Om man med "slår" tänker på det sätt som Lilli och Sussi gjort,, eller Baccara,, eller Bashunter.

Musiker är den som kan uttrycka sig med hjälp av instrument och röst på ett personligt sätt och där det finns en tanke/känsla som man vill förmedla. (ungefär så i alla fall) Så, hårddrar jag det så faller t.ex. Bashunter klart utanför begreppet musiker. Men det finns ju en form av framgång som han försöker odla på sitt enligt mig fruktansvärt korkade sätt. Han bevisar för sig själv och alla musiker att han inte tillhör kategorin "musiker". Att spela dum blondin samtidigt som man är superkorkad blondin,, och dessutom inte är på något sätt övertygande,, det gör hela situationen jäkligt pinsam och det är svårt att inte tycka synd om personen i fråga.

Nu skall man väl inte prata om Perras försök att vara en dum blondin som spelar dum,, men som egentligen är precis det som han försöker utge sig för att INTE vara.. (ops det var en avancerad meningsuppbyggnad,, den som förstå får en päronsplit till sommaren!)

Ekonomisk framgång och medial uppmärksamhet har väl absolut INGET med musikalitet att göra?!?! I många fall så blir det belöningen för duktiga musiker, men det är inget likamedtecken där!






Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag jobbar med 'data' - detta är min hobby.
Hade jag jobbat med detta - hade jag haft 'data' som hobby.
 ^_^


ja lite så. med heltidsjobb som ofta är mer än 100% och barn man gärna umgås med, och hustru som jobbar tokiga tider skulle det inte ens vara möjligt att satsa på musiken mer heller :)

Ok.. men jag tror ändå att om du fick möjligheten att spela musik på heltid skulle du ge upp det andra "inte barnen såklart men det andra"
Säg om ett skivbolag/förlag gav dig en möjlighet att åka ut på turne och spela din musik i europa. Eller om du fick komma med i melodifestivalen.. Jag tror att många skulle ändra riktning på sitt liv om man bara fick en möjlighet.

//Anders
 

Högkvalificerat dravel.

Jag fick erbjudande om skivkontrakt en gång. Skivbolagsdirektören var troende kristen och förutsatte av någon anledningen att jag och mina kompisar i bandet också var det eftersom vi valt hans studio för en demoinspelning. Vi tackade för oss och gick.

Om alla vore så djävla kåta på att synas som du tror att alla är, så varför görs då inte enbart mainstreammusik som borde ge störst chans till uppmärksamhet?

Jag skulle förmodligen ALDRIG ge mig ut på vägarna och turnera. (Har fått sådana erbjudanden också, men tackat nej...) Alla tänker inte som du. Kanske dags att acceptera det?

Sedan.... Jag tror inte folk irriterar sig på Basshunter för att han har lyckats och spelas på radio. Det blir ju rätt många artister att vara sur och avundsjuk på i så fall.  Nä, jag tror att han upprör många för att han är genuint talanglös helt enkelt, men har lyckats ändå.



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag tycker David summerade det hela ganska fint i liknelsen med syltmackan och rågbrödet. Problemet verkar vara att "folk" bara gapar och sväljer den skitkultur som serveras av de komersiella intressen som styr. Varför? Bra fråga..avsaknad av kulturell uppfostran skulle jag säga. Sen är det ju så att barn och ungdomar är särskilt mottagliga för detta. Och till vilken publik vänder sig den här typen av musik?

Vad är kvalitativ musik? Det är självklart en subjektiv bedömning vad man gillar eller inte, men utöver det tycker jag att det bör finnas en intention och en konstnärlig ambition med musiken. Om du läser på musikhistorien lite så kommer du ganska snart inse att man inte kan bedöma musikalisk kvalitet genom hur många som lyssnar på musiken eller hur mycket pengar man tjänar på den.

Sen tycker jag du har en konstig syn på framgång. Många som håller på med musik gör det för att de gillar musiken och det kreativa arbetet. Det är något som ger mening och livskvalitet. Många här på forumet gör skitbra grejer. Men enligt dig så går det tydligen inte ens att säga det eftersom bra musik = musik som säljer till fjortisarna..

Och jag är inte avundsjuk på basshunter för att han är framgångsrik. Av samma anedning som jag inte är avundsjuk på div dokusåpakändisar som har bajsat i tv rutan inför en sensationskåt publik. Isåfall borde jag väl vara avundsjuk på alla andra framgångsrika artister också? Tycker mest det är tragiskt att sån substanslös musik får så pass stort medialt utrymme.
« Senast ändrad: 19.10.2008, 17:02:10 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, frågan är då - om man skall gå på  mångas argumentation här - vem som skall avgöra när något är bra eller när något är dåligt. Om inte lyssnarna?

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Visst handlar det om smak. Men min poäng var att ett viktigt kriterium för "kvalitativ" musik är om den är gjord med en konstnärlig ambition kontra om den är gjord för att toppa hitlistor och dra in pengar.

Självklart kan ju en aspekt av vad som är "bra" musik vara att man tjäna pengar på den också men då pratar vi inte längre om musikaliska aspekter.
« Senast ändrad: 19.10.2008, 17:52:55 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag håller med.

En sak dock: Smal musik kommer ju alltid att finnas att tillgå för de som söker det. Jag tycker inte alls det är konstigt om "enkel" musik som basshunter säljer.. Folk är enkla varelser ;), de är inte intresserade (i regel) av att lyssna på "knepig" musik i bilen..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
ABBA hånades av massor av musiker på sin tid - och blev sedermera världens största band... Trots deras storhet och fantastiska musik, så fortsatte de hela tiden vara hatobjekt för självutnämnda experter och förståsigpåare - och som sagt av en massa musiker. Orsaken var att det var musik som tilltalade den stora massan och gick att sälja mycket av - och trots att det faktiskt var väldigt hög kvalitet på musiken (jämfört med vad som kräks ut i parti och minut nu för tiden, så var varenda ABBA-låt som en symfoni...) och trots att allting var genomtänkt i minsta detalj och mycket väl genomfört, så förblev de hatobjekt nummer 1 för vissa grupper av människor. Man kan verkligen fråga sig varför. :wacko:

Nu går Basshunter inte att jämföra med ABBA på långa vägar, men det är kanske ändå något att fundera över... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Oj, jag missförstod trådtiteln. Jag trodde det skulle vara en noggrann genomgång om huruvida en Basshunter-tråd kan vara bra musik eller ej. Det hade kunnat bli intressant.  ;)

/Stefan



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Oj, jag missförstod trådtiteln. Jag trodde det skulle vara en noggrann genomgång om huruvida en Basshunter-tråd kan vara bra musik eller ej. Det hade kunnat bli intressant.  ;)

/Stefan

Självklart kan en Basshunter-låt vara bra musik, men det beror på vem det är som lyssnar, om lyssnaren tycker att det är bra eller inte.
Jag tycker inte att det är bra, men har inget problem med att det förekommer de som tycker att det är bra.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Frågan är då om det finns någon musik som i alla lägen är "dålig"?

Det skulle vara - som redan sagts - musik där det saknas konstnärlig intention, enligt mig..
https://soundcloud.com/user7789882