Kontrollrummet

mahan - HYPERSONIC WAVES

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fick min Hypersonic 2 installerad i dag och var ju tvungen att köra ett test. Tyckte det lät såpass bra att jag vågar sätta upp den här för sågning! :P
Här finns absolut inte ett enda "riktigt" instrument, allt e fullständigt MIDI, så lyssna försiktigt med öronen inställda på MIDI! :D

      LÅTNAMN:             HYPERSONIC WAVES
      ARTIST/GRUPP:      mahan
      GENRE:                 Akustpop
      LÅTLÄNGD:            3:08
      KOMPOSITÖR:        mahan
      TEXT:                   
      EV. MEDVERKANDE:
      INSPELNINGSÅR:     2008
      FORMAT:               mp3

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/music/HYPERSONIC%20WAVES.mp3[/mp3]

HAR NU SPELAT IN TRUMMOR TILL LÅTEN, PASSSAR ELLER PASSAR EJ.... THAT´S THE QUESTION! [/b]:)
Senaste versionen 19 oktober kl. 18.30 finsk tid:
[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/music/HYPERSONIC%20WAVES-01.mp3[/mp3]

EDIT 21 oktober klo 19.30 finsk tid:
Nu finns detta alster med nytt namn och sång o riktiga ackeguror här:
RAINBOWS CHILD

Tackar alla som varit aktiva i denna tråd,
med kommentarer och goda råd! :)
« Senast ändrad: 21.10.2008, 19:39:50 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja du.
Acken låter lite för kliniskt rent för att övertyga. Lite konstiga och korta anslag också, men i ett sammanhang kan det ju funka. Med lite sång eller tillsammans med riktiga gitarrer.

"Moog-synten" var lite roligt. Kändes som en sån där Moog pop hits platta från TONITON från 80-talet.

Snygg tamburin.

Komplettera med några "riktiga" instrument så blir det kanon!!!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ja du.
Acken låter lite för kliniskt rent för att övertyga. Lite konstiga och korta anslag också, men i ett sammanhang kan det ju funka. Med lite sång eller tillsammans med riktiga gitarrer.
"Moog-synten" var lite roligt. Kändes som en sån där Moog pop hits platta från TONITON från 80-talet.
Snygg tamburin.
Komplettera med några "riktiga" instrument så blir det kanon!!!


JAg bugar o båkkar!
Efter den kommentaren kommer nog Hypersonicen att bli använd, kliniskt sound är det ju, finns ju nog flere sätt att skita ner och humanisera dom åxå. ;)
Näe, inte sätter jag dom "riktiga" instrumenten på hyllan, men detta är ett sätt att kunna komponera, göra skisser utan att behöva skrapa sönder fingrarna!
OCh mycket riktugt, detta var en Moog efterapning, det finns bara ett sånt hiskeligt stort bibliotek med olika sound så blir ju sketasvårt att välja det "rätta" :D

Ska nog fortsätta på låtskrället, lite sång o kanske.... lite trummor... o nån sorts gura, fär se!
Takk o bokk för lyssningen! :)


h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Här har du pillat på bra! Skön låt som sådan. Det låter lite som hissmusik eller från ett tv spel (ca år 1995) i nuläget. :) Vad blir nästa steg? Kommer du att lägga någon sång på den? Intressant inlägg ändå. Du har plinkat fint i MIDI!

Tack!

Hann aldrig läsa dem andra kommentarerna. :)
« Senast ändrad: 19.10.2008, 00:15:40 by Leif »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gitarrljuden hade lurat mig i alla fall visst lite korta toner här och var men jävligt bra ljud faktiskt. Synten/moogen påminner lite granna om Genesis - tycker det var en trevlig låt detta. Ska bli kul att se var den landar.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Nice :) JA hypersonic är riktigt trevligt, speciellt sitaren är en favvorit :) Tycker det mesta helt ok, helt klart, dock så låter plockguran väldigt fejk, mest för att alla anslag låter mer eller mindre lika.

Att blanda midi och audio är ju det "bästa" för att skugga det kliniska. Basen fungerar hur bra som helst.

Sista ackorded låter även det väldigt midi, men som sagt i sammanhanget funkar det bra.

Hissmusik!
« Senast ändrad: 19.10.2008, 01:50:34 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
vad är hypersonic??
måste kolla upp..är det att man kan spelq relativt realistiskt med midi pluggar?
hur spelar man isåfall?
det låter iaf bra, om en inte helt naturligt
så låter det åtminstone bra & användbart..utöver detta skön låt!

många frågetecken vart det..
nyfiken på tekniken...


/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


freddy

  • Gäst
Jag det låter ju delvis riktigt bra. I en helhet som kommer man inte reagera på att det inte skulle vara the real deal skulle jag tro. Du är nöjd med nyköpet va? :D




Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena!
Här har du pillat på bra! Skön låt som sådan. Det låter lite som hissmusik eller från ett tv spel (ca år 1995) i nuläget. :) Vad blir nästa steg? Kommer du att lägga någon sång på den? Intressant inlägg ändå. Du har plinkat fint i MIDI!
Tack!
Hann aldrig läsa dem andra kommentarerna. :)

Tjou Leif!
Kula tt du gillar och inte fördömmer trots Miditouchen! ;)
Nästa steg, trummor och sedan kankse sång o stämmor!

Gitarrljuden hade lurat mig i alla fall visst lite korta toner här och var men jävligt bra ljud faktiskt. Synten/moogen påminner lite granna om Genesis - tycker det var en trevlig låt detta. Ska bli kul att se var den landar.
Eko
TAckar Eko!
Och Genesis... WOW! Och visst fortsätter utvecklingen av detta efter så god feed! :)

Nice :) JA hypersonic är riktigt trevligt, speciellt sitaren är en favvorit :) Tycker det mesta helt ok, helt klart, dock så låter plockguran väldigt fejk, mest för att alla anslag låter mer eller mindre lika.
Att blanda midi och audio är ju det "bästa" för att skugga det kliniska. Basen fungerar hur bra som helst.
Sista ackorded låter även det väldigt midi, men som sagt i sammanhanget funkar det bra.
Hissmusik!

Tjou Jon!

Inta helt hopplöst då alltså?  ;)
Och visste e Hypersonic2 ett underbart verktyg! Fejk ellericke så kan man göra slaskversionen rätt så enkelt på detta sätt.
HAr nu spelat in trummor, vet int om det passar, får mogna aningen.
Får se åt vilket håll dettga bär och hur det slutar! :D

vad är hypersonic??
måste kolla upp..är det att man kan spelq relativt realistiskt med midi pluggar?
hur spelar man isåfall?
det låter iaf bra, om en inte helt naturligt
så låter det åtminstone bra & användbart..utöver detta skön låt!
många frågetecken vart det..
nyfiken på tekniken...
/Larsson

Tjou Larsson!
Hypersonic 2  är en VST plugg, en virtal synth som Steinberg gav ut förlänge sen, finns bara till salu som beggat numera, tyvärr.
Det finns flere sätt att lira genom Hypern, du kan lira med den som "standalone" med Midikeyboard, eller så kan du använda den med Cubase eller motv. program.
Hypern alltså jobbar med midikommandon och det gäller att få till stånd ett midispår som innehåller för det första notern och sen kan du slänga in midikommandon såsom velocitet, tremolo, chorus, etc, ska ju förstås veta vad alla kommandon ställer till med. Känns lite jobbigt, många ggr är det låttare o snabbare att få till stång ett ackespår genom att heltenkelt micka eller laijna in den.
Sen kan man använda sig av andra hjälpsoftware som t.ex Band-In-A-Box typ där programmet sköter om att soundet låter mer "riktigt". Och det programmet kan spara lirningen med all tänkbara effekter som ett midispår som Hypern sen kan läsa.

OCh sen e de bara att sitta o skruva och skruva o skruva.... kan ju inte säga att livet på nåt sätt blir lättare med Midi men man får till stånd ett grundmaterial som ger en bild av hur det kunde låta med riktiga instrument!
Och ej att förglömma att denna synth innehåller hundratals andra snygga sound, snygga pianon i alla kulörer, stråkar, blåsare, rymdmusik etc. etc.

En riktigt rörig förklaring, hoppas du fick nåt ut av den! :P
Nån annan kan kanske ge en mera teknisk utredning över detta.[/quote]

Jag det låter ju delvis riktigt bra. I en helhet som kommer man inte reagera på att det inte skulle vara the real deal skulle jag tro. Du är nöjd med nyköpet va? :D

TAckar Fredden!
Som du kanske märkte så  är jag faktiskt nöjd med handeln, ger igen nya möjligheter! :D
Så nu har jag spelat trummorna till låten, Dom e dock kördan via AD, har inte hunnit studera Hyperns egna trumsound ännu!


TACKAR ALLIHOPPA FÖR LYSSNINGAR O KOMMENTARER!
HAR NU SPELAT IN TRUMMOR TILL LÅTEN, PASSSAR ELLER PASSAR EJ.... THAT´S THE QUESTION!
:)
Senaste versionen 19 oktober kl. 18.30 finsk tid:

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/music/HYPERSONIC%20WAVES-01.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 19.10.2008, 18:35:11 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att få demo på ljuden så snabbt efter köpet!
Gitarrljudet är ganska bra men det är svårt att få till (gitarr-) anslaget som på en gitarr.
Rart stycke, värt att arbeta på!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Det akustiska kompet som spelar i otakt panorerat vänster/höger för det att låta väldigt väldigt otakt helt enkelt. Som en riktigt dålig dubbning i själva verket. Så därför lät det verkligt realistiskt :) Men jo, sounden är helt OK och användbara (lite mycket med 100% HS förstås..), akustiska kompet måste bort eller fixas dock.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tycker det passar fint med trummor helt klart, men jag gillar inte det trum-setet i Hypersonic som du använder nu. Alldeles för mycket jobb på bastrumman också för att det skall bli riktigt avkopplande och matcha övriga musiken. Rätt trumkomp i övrigt, men skippa hälften av baskaggeslagen.

För övrigt riktigt snygg midi-kompilation det här.
Me, Myself & I


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Kul att få demo på ljuden så snabbt efter köpet!
Gitarrljudet är ganska bra men det är svårt att få till (gitarr-) anslaget som på en gitarr.
Rart stycke, värt att arbeta på!!!

Tjou MaxB!
Visst e det kul att testa nya greijer, men ingalunda är midi nån genväg till lyckolandet! :rolleyes:
Tror säkert att man får det att låta autentiskt men det kan ta 1-2 veckor att gå igenom vartenda strängdrag och ton, det är det nog icke värt.

Kul att du gillar soundet och låtbörjan, ska nog fortsätta pån! :)

Det akustiska kompet som spelar i otakt panorerat vänster/höger för det att låta väldigt väldigt otakt helt enkelt. Som en riktigt dålig dubbning i själva verket. Så därför lät det verkligt realistiskt :) Men jo, sounden är helt OK och användbara (lite mycket med 100% HS förstås..), akustiska kompet måste bort eller fixas dock.

Tjou Tsm!
Var inte meningen att vänster och höger skulle vara lika, testade bara på olika sound och midiprogning, sen att mixen försöker efterapa en dubbling är en ann sak, och det låter ju, ....väldigt otajt nu! Och acken kommer att fixas till sen när jag har kommit över mitt experimentella stadie och koncentrerar mig på själva låten :)

Tycker det passar fint med trummor helt klart, men jag gillar inte det trum-setet i Hypersonic som du använder nu. Alldeles för mycket jobb på bastrumman också för att det skall bli riktigt avkopplande och matcha övriga musiken. Rätt trumkomp i övrigt, men skippa hälften av baskaggeslagen.
För övrigt riktigt snygg midi-kompilation det här.

TAckar för den Kornstad!
Det använda trumsetet är icke Hypersonics utan mitt gamla goda AD! HAr inte hunnit undersöka Hyperns trumkorridorer ännu, skall nog köra test med dom lite senare dock. Ska se över både trumkomp och ackelirningar senare när jag kommit över den stora entusiasmen med Hypern. Ska kolla låten med andra invinklingar då! :)


TUSEN TACK FÖR ERA ÖRON OCH SNYGGA KOMMENTARER, TAR ÅT MIG OCH FORTSÄTTER  MED UTVECKLANDET! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
moogen kryper in under skinnet ibland, men visst fasen låter det trevligt? absolut!

Osso lite sång på det här snarast bitte!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
moogen kryper in under skinnet ibland, men visst fasen låter det trevligt? absolut!
Osso lite sång på det här snarast bitte!
:)


Vielen danke mein herr!
Håller på och skruvar till "riktig" acke nu, ny mick o ny motivation! :P
OCh visst ska sången skalla här innan det e klart!

Takk o bokk för lyssningen, hoppas skinnet tillåter flere lyssningar! :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
EDIT 21 oktober klo 19.30 finsk tid:
Nu finns detta alster med nytt namn och sång o riktiga ackeguror här:
RAINBOWS CHILD

Tackar alla som varit aktiva i denna tråd,
med kommentarer och goda råd! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............