Hej vänner.
Detta är första delen av min nystartade mixningskola där tanken är att jag ska ge er lite handfasta (och ibland kanske ovanliga) tips på hur man kan jobba när man mixar.
I del 1 tänkte jag prata lite om basen och vilka problem den kan ställa till med och hur man kan lösa dem. Jag börjar med basen av den enkla anledningen att det oftast är den som ställer till mest bekymmer, i all sin enkelhet. Men även därför att många gärna ”hoppar över” basen när man mixar. Vadå?! Tänker man, en bas är väl en bas, den skär man vid 80hz och lägger en kompressor på så är det klart. Detta är fel inställning enligt mig… Låter inte basen bra, låter inte mixen bra, så enkelt är det.
Det finns naturligtvis många (och säkert bättre lösningar) på hur man jobbar med basen, men detta kan i alla fall vara till hjälp för några. Jag kommer i denna första del att prata lite om basen i en typisk rock/pop mixningssituation och en mastringssituation.
Att mixa basen
Innan vi börjar så är det viktigt att lyfta fram att jag alltid försöker att välja den enklaste vägen när jag mixar, låter exempelvis basen bra med bara eq och kompressor (eller utan för den delen, men det har ännu inte hänt mig...) så gör jag inget mer med den, det är viktigt att poängtera.
Förutsatt att du har spelat in basen så att den låter som du vill vilket är steg ett, så ställs man ofta inför ett antal problem, exempelvis:
1. Basen drunknar i ljudbilden, kommer inte fram hur du än skruvar och rattar
2. Basen låter grötig och otydlig
3. Basen blir antingen för svag eller för stark, det verkar inte finnas något mellanläge
4. Vissa toner går fram bättre än andra, dina ljusa toner låter kanske kalas, men de mörka bara försvinner.
5. Kompressorn jobbar fel och gör att basen låter ansträngd
För att nämna några vanliga problem, det finns givetvis fler.
Låt oss då börja med det fundamentala:
Basen, tillsammans med baskaggen, utgör ofta grunden i all modern pop och rockmusik. Om inte basen ligger naturligt i mixen och hörs tydligt i alla lägen, kommer låten att uppfattas som svajig och ojämn. Detta vill man naturligtvis undvika till varje pris.
Fortsättning följer...
Vad gör jag om basen inte låter bra hur jag än skruvar och rattar?
Till att börja med kan det vara en idé att spela in basen på nytt, helt utan effekter och med så ren signal som möjligt. Detta eftersom det lämnar fler möjligheter vid mixning. Vidare ska man försöka spela så jämt som möjligt så att alla toner låter ungefär lika starkt. Detta är förstås mycket beroende på hur basen i sig låter också och hur micarna är placerade (men även såklart beroende på hur duktig bassist du är). Dessutom kan det vara en god idé att spela in basen med "så lite bas som möjligt" (Med detta inte sagt att det ska låta tunnt ), dvs ratta på basen och kör med den "brightaste" inställningen. På detta sätt undviker man att onödigt låga toner kommer med på mindre bra basar. Har du en bra bas med jämn tjock ton som du trivs med så borde du inte ha detta problem.
Nåväl. Här kommer några enkla?! knep som du kan jobba med om du upplever att du har problem med din bas. Detta är naturligtvis bara ett förslag och inga regler och det finns säkert bättre sätt att jobba på. Med detta sagt så kör vi:
1. Rulla av basen vid ca 80 hz med ett brant Q-värde. Detta för att ta bort allt onödigt tjafs som ändå ingen vanlig människa vill höra. Dvs använd ett low-cut (eller high-pass vad man nu vill kalla det) filter.
2. Lyssna på basen, är det några toner som hörs starkare än andra? Kan du inte höra använd dig av en eq med inbyggd spectrum analyzer. Ett hett tips är KeyToSound:s vintage eq, billig och bra. Med denna plugg ser du enkelt vilka toner i exempelvis lowmid som gärna sticker i väg, dessa vill vi ”dämpa”. Ofta handlar detta om toner mellan 80-350 hz. Använd dig av ett brett Q värde och sänk i botten tills du hör alla toner lika starkt. Bry dig inte om ifall basen låter basfattig, detta löser vi senare. Fixa istället så att alla toner du spelar hörs lika starkt. Det är enklare än det låter. Det är möjligt att alla toner låter lika starkt från början och då är du antingen en väldigt duktig bassist med en bra bas, eller så har du tur.
3. Lägg sedan på en (snabb) limiter. Limiter?!!! Japp du läste rätt. Pressa nu upp basen så att den klipper alla topparna och jämnar ut basen så mycket det går utan att det distar. Ibland kan det tom vara snyggt med lite basdist, beroende på genre. Det får inte pumpa
4. Härefter slänger du på ytterligare en EQ, med denna ska du nu forma ljudet. Spelar du med plektrum? Tja då har du området runt 1khz att arbeta med, lyft lite där om du vill få fram mer attack. Spelar du med fingarna, jobba med området runt 400 hz. Kom ihåg att det alltid är bättre att dra ifrån en eq än att lägga till. Därför kan det vara en bra idé att tex sänka området runt 1khz på övriga instrument så att basen kommer fram, istället för att öka basens område där, vilket i slutändan leder till att allt låter konstigt och onaturligt.
5. Nu kanske du tycker basen låter ”obasig” och saknar botten, som du så vackert skar bort precis. Det är nu du slänger på maxxbass eller rbas från waves. Två fina pluggar för att lyfta fram low-end på ett smidigt sätt utan att ta över ljudbilden. Har du inte tillgång till dessa pluggar finns det säkert gratisalternativ. Säg till om ni känner till nåt.
6. Avsluta med en kompressor. Här råder det delade meningar, men med bas brukar jag jobba med en ratio på mellan 4:1-10:1 beroende på material, med ganska snabb attack 0.1-0.3ms och en release över 500. Detta är såklart helt beroende på material, det viktiga är att basen inte pumpar, om det nu inte är den effekten du är ute efter. Låt signalen sänkas med en 4-6 db, det bör räcka med tanke på att du limiterat tidigare.
Om du följer dessa enkla steg så borde nu basen sitta som ljuten i mixen, stenhårt fastklistrad precis som det ska vara. Man kan nu dessutom mixa basen tämligen starkt utan att vara rädd för att den ska sticka ut. På detta sätt är det därför enklare att få tryck i din låt. Om du är av typen som gärna använder förstärkarpluggar så lägg den såklart först i kedjan.
Detta sätt att jobba med basen kan kanske verka lite svårt och avskräckande, men det är värt att ta sig tid med basen. En tight bas är ett steg i rätt riktning mot en proffsigare mix.
Basen i en mastringssituation
Låter basen inte som den ska när du mastrar? Gå tillbaka till mixen och fixa det! Mastring är inte en räddningsaktion. Med det sagt går vi vidare.
Nu kanske du sitter där med ett stereospår och vissa bastoner sticker ut mer än andra, vad gör man då? Tja en kompressor kanske hjälper lite grann, men det räcker sällan hela vägen om basen är dåligt mixad. Så vad gör man då? Detta tips lärde jag mig av Bob Katz.
Lyssna på låten och lyssna efter ”problemtonerna”. När du väl hittat den, eller de, så gäller det att ta reda på vilka toner som spelar. Låt säga att det är tonen A, nu tar du reda på vilken hz den tonen ligger på med hjälpa av denna länk: http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html. Ok 110hz visade det sig. Nu plockar du fram eq:n och skapar ett smalt q värde och sänker basen kanske 4-6 db där. Lyssna. Du märker ganska snart att basen kommer låta mindre där och inte sticka ut så mycket.
Enkelt va?
Tja detta var del ett. I del två kommer jag behandla det ”näst?!” viktigaste, fast egentligen är väl allt lika viktigt, nämligen sången.
Tillsvidare, ha det bra!
/Jon