Kontrollrummet

OceanMusic - Trotting Ny mix 081015!

gäst · 14 · 1768

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
En låtskiss som har "stannat av" lite så jag lägger ut den för tips och feedback. Någon slags mer "avancerad" melodi och sång a la Ian Gillan kanske?

LÅTNAMN: Trotting
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 4.25
KOMPOSITÖR: Ocean Music/JT
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   
 
Ändring 081015

Ny mix men stämningen är förhoppningsvis fortfarande "rockin' sixties".  :)
Trotting II
« Senast ändrad: 15.10.2008, 23:06:37 by oceanmusic »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou OM/JT!
Ett kul potpurri av 60-70-t6als sound. Orgeln låter saftigt och drägligt snyggt, lite ner på nivån så att den inte tar kol på alla andra inblandade musiker! ;)
Förnimmer stundom en sologura... lååååååångt bak i salongen..dra fram den lite mer så  att man hör whats going on med den.
Flöjten i introt och outrot får jag inte riktigt att passa in... bör bytas ut mot nåt med lite mer "rockigare" sound kanske.
Basisten verkar lite borttappad ibland, han har kanske inte ställt upp vid alla träningpass... :D  Bassoundet har han skruvat riktigt snyggt.

Så nu gäller det för kompositören att få  ihop ett tajt arr av dessa goda ingrediensser!
KÖR HÅRT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad LisaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
70-talsrock gillas. Men jag håller med föregående talare, skippa flöjten.
Jag gillar orgeln, men ibland tycker jag att det saknas lite fler instrument stundtals. Ös på med ännu mer gitarr kanske?
Jag tycker inte att det är riktig sammanhållning i de olika instrumenten, det spretar för mycket i ljudbilden vilket gör det svårt att höra allt.
Basen behöver nog spelas in på nytt också.
Annars är det en god grund som jag tycker att du ska jobba vidare på, och försök hitta någon cool sångare som passar i stilen (du kanske är en cool sångare själv, det har jag ingen aning om. I så fall är det bara att köra).  :)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Han orgelkillen är bättre musiker än de andra i gänget. Han kanske skulle sparka de andra nissarna och starta en solokarriär... Grymt orgelljud! B4 med mycket dist eller annat?

Hade det inte varit perfekt med vintage expansionen till ez-drummer som trumljud här?

Sologitarren borde nog spelas om. Om den skall vara med så borde den nog få komma fram lite mer. Kanske att den hellre är tyst när den inte skall ta plats och så låta den komma fram till förgrunden och duellera med orgelfarbrorn...


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Jag håller med föregående kommentarer...men du har en riktigt snygg låt på gång här. Kan bli hur bra som helst med rätt ingridienser och orgeln är ju det som jag mest/först fastnar för. Gött spelat! Resten kan nog behöva en del justering låter det som. Jag ser fram emot att följa upp den här låten!

Tack för musiken och ha de bäst!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Orgeln är skön, bassisten och gitarristen har ju inte spelat lika länge som keyboardisten men det hörs att de tycker det är kul så de ska absolut vara med.
Det finns flera exempel på att flöjten i introt var vanlig på den tiden det begav sig, då Deep Purple höll på som bäst. Jag tycker den kan vara kvar. Basen snubblar nånstans men vem gör inte det, det kan man leva med.

Nå, vem ska sjunga? Har du skrivit nån text ännu? Nu kommer du inte undan.  :D
Marre kan nog förgylla anrättningen, om hon har tid!

Tung gung - from the ocean!
 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Hepp!
Mahan, LisaS, Stolle, Leif och MaxB tack för bra feedback!  :)

Det är en skiss fortfarande och trots påpekanden om både gitarr- och basspel är jag ändå rätt nöjd, pianist som jag är. Orgeln är en 60-tals orgel från Halion One med en gnutta Amp Simulator. Håller med om att det är lite fattigt, är inte riktigt kunnig i genren, än. Sång tror jag skulle kunna fylla upp bra men det kommer inte vara jag som sjunger... Ingen text finns än, kan inte skriva texter.

När det gäller flöjten vill jag gärna behålla den, för mig sätter den någon slags stämning. Nivåerna ska jag se över, vissa partier ska absolut ses över och förmodligen spelas in på nytt.

Mao, jag har en halvfärdig skiss med bra feedback, ingen melodi eller text, ingen sångare osv osv. Det löser sig säkert nog.  :rolleyes:

Återkommer säkert med denna i annat skick.  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
riktigt distad flöjt är i princip aldrig fel  :rolleyes:

Sen går det att med idogt arbete tighta till gitarrer också, i sin daw.

Mixen är ju rå, orgeln är längst fram o alla andra långt bak. Men ratta lite och återkom :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Sologuran låter lite Steve Hackett,inget vibrato, inget bändande,raka toner alltså.
''Hammonden'' är lite för hög om du jämför med resten,Flöjten passar in,på 70-talet blandades rätt friskt,,lyssna på Fokus....... :wub:,eller Varför inte Grobbscnitt , eller Rick Van Der Lindens Ekseption,eller Kebnekaise........Yes,Genesis..... You name it...
Basen måste nog du styra upp..............,den seglar lite hit o dit emellanåt.  ;)
Nu har jag iofs hört denna för ett tag sedan,men utan flöjten,som jag sa då,bra låt jobba på med den!
Det finns vibbar från  nästan hela det tunga gardet av 70-talsband här,och,ärligt,de spöar skiten ur vilket band som helst av i dag...... :D
Kan bli kanon,ett mail till Big Ian fixar sången  :D(jag har faktiskt Roger Glovers mailadress)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


oceanmusic

  • Gäst
Emulator och IKEN, tackar och bockar!  :)

Nu har jag fiffat lite enligt tipsen men jag hoppas att stämningen kvarstår. Nya versionen i trådhuvudet.

Har dock inte hunnit lägga om något än.

« Senast ändrad: 15.10.2008, 23:24:07 by oceanmusic »


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
''Rockin' seventies'' vore kanske ett bättre namn? ;)
Bättre mix,men trummorna är onödigt låga på samma sätt som basen är lite väl hög.
Den bör du dessutom lägga om,det vinner låten på......Din ''Steve Hackett'' gura gillas.......
Hammonden låter precis lagom högt i mixen och flöjten är mitt i prick.
Det där lugna partiet med mellotron och flöjt,IKEN likes!! :wub:
Lägg om basen och upp med trummorna och aaningens mindre reverb på totalljudet så blir det bättre,de flesta inspelningar från den tiden är rätt ''torra'' faktiskt,lyssna på Machine Head så förstår du vad jag menar.....
Uppvuxen som jag är med denna typ av musik,den gör mej glad..... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


oceanmusic

  • Gäst
Tack IKEN!  :)

Jo, ska försöka lägga om basen. Är dessutom för ovanlighetens skull spelad med plektrum. Det är inte särskilt mycket reverb överlag, men jag ska kolla på det också.  :)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Ang.bas och denna typ av musik.....PLEKTRUM RULES...... ;)
Det är så lätt så att det distar med fingerspel,och med mitt basval,plektrum är nästan legio,det blir så lätt fel annars. I ditt fall,kör på.....
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Ocean !
Känns som om låten "somnar" om lite  ;)
Det rycker och dra i början men allt kommer bara tillbaka utan större skillnda.
Kan vara mitt taskiga musiksinne som slår igenom  :wub: men jag saknar nåt typ av lyft i mitten.
Som helhet gillar jag ideen och låten, klart i paritet med vad jag själv skulle med mycket hjälp av IKEN fixa  :D

Slutsats? Jag gillar det skarpt......
Mera av denna kaliber Ocean....
Nobody sings Dylan like Dylan