Kontrollrummet

Spinach Beach - Lets Apply

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil

LÅTNAMN: Lets Apply
ARTIST/GRUPP: Spinach Beach
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: 03:33
KOMPOSITÖR: Mats Fredholm/Mikael Jacobsson
PRODUCENT: Mats Fredholm/Mikael Jacobsson
EV. MEDVERKANDE: Mats Fredholm/Mikael Jacobsson
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Hej,
de som ev. också hänger lite på SF har kanske hört denna redan.
Den var inte så poppis där...tänkte pejla läget här, vi tycker själva den är bra,
kanske bör vi jobba på omdömet? ;)

Så vad tycks om arrangemang, ljud, lir, text, mixning etc?

Låttext:

That broken heart, this painful start
Those bits of glass, the words that pass

We'd better stop to take amiss
Let's apply a loving kiss

Regret those words, repent that expression
This dual pain, make us detain

We'd better......

There is no judge, to clear this grudge
One thing is true, that I love you

We'd better.....


("Spinach Beach" = samarbetsnamn, "flabb" + "Carl Cadello")

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, jag vet inte om omdömet  :ph34r:

För mig så låter det väldigt midi. Trummorna låter stela och oinspererade, sången är högt mixad, och  lite för svenskt uttal för att man "inte skall tänka på den". Sen låter hela arret så...öhm. Oinspirerat? lite klent och fattigt på något sätt. Soloprestationerna är snygga, men river inte till?

Kanske kan stoppa dit lite småslingor på gitarr och piano under resans gång, roligare trummor....

Gick inte alls hem här tyvärr  :ph34r:

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! Påminner lite om en tokrockig New York-grupp, B 52's. De hade tjejkörer med i låtarna och det skulle funka här också. Mmm-Bap-doah kören är snitsig, möjligen lite väl ofta. Kul när den ligger kvar trots variationerna i kompet. Orgelsolot gillas skarpt, schysst med de lägre tonerna på slutet (01:39). Elguresolot når inte tll dessa höjder men är inte dåligt. Tajt spelat och bra mix. Svängigt, begåvat, intressant och eget.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU SPENATSTRANDEN!
Ett riktigt glatt 70-tals alster.............. um bab tjuah, umbab tjuah!
Sitter riktig snyggt, har jobbats en del på detta arabiska stycke som baserar sig på kusinerna Umbab och Tjuahs riskfyllda resan genom Europen Union State!
HAr egentligen inget att såga på, gillas um bamb tjuah! :D Blir glad av att lyssna på detta , så dra hem poängen boys!


h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


freddy

  • Gäst
Kul låt, orgelspelet fick mig att tänka på John Lord i vissa ögonblick, inte illa.

Snygga körer med, gillas.

Pukorna låter lite klent i låten tycker jag.

Uttalet - speciellt på första versen reagerade jag över.

Bra lirat och kul låt överlag. Orgeln och kören gjorde låten för mig :D


Utloggad carl cadello

Man tackar för de goda orden. De mindre goda orden blundar vi för ;)

Kul att många tycker att orgeln låter bra.
Jag har liksom aldrig kunnat spela orgel, men det är ju ganska lätt ;) Man bara spelar på tangenterna helt på måfå, för att få känslan. Det låter fördjävligt!!! Men sedan rättar man bara det atonala plinket i midirollern så att det stämmer. Lätt som en plätt.

Har börjat bearbeta frugan om att köpa en riktig (begagnad) orgel så jag kan slippa mitt 2-oktavers midikeyboard och kanske lära mig spela på riktigt.  :)

Jag tycker Mats är riktigt säker på rösten, och dessutom har han tålamodet att hålla på tills det låter bra. Det har inte jag. Sitter det inte på första tagningen skiter jag i det (som ni säkert hört). Dessutom hör jag hur det ska låta i skallen men när det kommer ut låter det inte alls så längre...... :ph34r:

Om jag inte missminner mig är trummorna faktiskt spelade av Mats. Den allra första spelningen av en blivande världstrummis?


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tackar för kommentarerna, ja det är miditrummor, äger inga riktiga, spelade in på gummiplattorna och rättade allt sackande etc i pianorulle, kunde kanske lagt mer tid på att få det 'groovigt' om jag visste hur man gör. Uttalet är lite svårare att jobba med, man har liksom fullt upp med att leka 'sångare' så skall man tänka på uttal också, men jag får jobba på det inför internationella karriären :)
B 52's ja de var väl bra? Ja jag kan hålla med om det blev några mm-bapp-doa för mycket plus att det inte vart så mycket fokus på slutet av låten (från elguresolo), svårt att hålla intresset uppe kanske.
mahan: 70-talskt arabiskt? :) tja kanske det, kul att du gillat'!
freddy, tackar, Jon Lord, jo jag tackar, där hör du CC, vi får göra ett nytt Deep Purple-försök kanske ;)

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Emulator skrev ner mina tankar nästan precis. Hur gör karln?! Nej, jag tyckte inte heller att detta var så spännande. Det känns lite klent, vissa delar är helt ok men det är tunt... liksom.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rolig idé och sound och bra framförande men det är något som segar ner helheten, som gör att jag inte skrattar...
Har ni testat att köra den snabbare nångång? Jag tror att just den här låten skulle vinna enormt mycket på att gå snabbare!!!

Jag tror jag skulle skratta av överaskning på flera ställen i låten - om den gick snabbare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnat mer på lunchen och kom att tänka på en sak till. Vid lyssning i högre volym tycker jag hastigheten är okej.
Det jag kom att tänka på nu, är att i denna låt - som överraskar här och där och är rolig - bör inte sången sjungas som om sångaren tycker den är rolig, det förtar effekten. I den här versionen sjunger sångaren inte som att han tycker det är roligt. Jag tror att sångaren ska framföra sången med allvarlig röst men med glimten i ögat (rösten)! Det känns inte så nu. Lite för mycket allvar utan glimt, tror jag.

Hur går det till? Vet inte, det är lite lurigt men värt att försöka. Att inte ta sig själv eller låten på allvar men ändå ha en allvarlig röst!
I Bluesbrothersfilmen lyckades de ofta!  :)
« Senast ändrad: 15.10.2008, 14:34:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tack för kommentarerna Hellpig o MaxB, kul att du lyssnade en gång till MaxB :)  - dock vet jag inte direkt om den var gjord för att vara rolig  ;)
Text och sång är seriöst gjorda, så det är väl ett plus att du uppfattar sången som allvarlig, för det var den :) Jag försökte lägga känsla i sången och sjunga med magen och med ett bättre uttal, kanske blev för mycket koncentration på det, jag verkar ha lite att jobba på när jag läser kritiken  ^_^
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531