Ang. ditt inlägg här ovan tsmalmbe...varför skulle det plötsligt inte gå att eq´a varje spår för sig, det har man ju gjort i alla tider liksom!
Visst kan/ska man det, men jag tror att jag förstår hur han menar; Det är lätt för en nybörjare att skruva till ljud som låter för "fett" om man sololyssnar på ett spår i taget och skruvar till ett ljud som låter kanonbra ensamt - och därför kan det vara farligt att bara lyssna på ett ljud i taget eftersom det då kommer att bli världens soppa när alla dessa "feta" ljud spelas upp tillsammans...
Om ett par instrument krockar ljudmässigt så kan du separera dem med hjälp av eq och panorering, så att deras fokus flyttas och de inte längre krockar med varandra. I vissa fall kan de enskilda ljuden låta ganska trist eller konstigt vid sololyssning efter att man har gjort sina justeringar, men det gör inget eftersom det ju alltid är helheten som ska låta "perfekt".
Att fylla ut för mycket i alla frekvenser är mindre lyckat, eftersom det lätt kan bli för "tjockt", så att man inte har någonstans att andas.
Lämna plats för den viktiga sången! Det är mycket som krigar i mellanregistret, så där sången ligger är det extra viktigt att den verkligen får plats i ljudbilden. Spela inte soloslingor samtidigt som sången, eftersom det tar bort fokus från sången och stör lyssnaren. Om du vill ha en soloslinga ihop med sången, så se då till att den spelar IHOP med sången och antingen svarar när sången tystnar eller spelar som en stämma (kanske mer komposition än mixning, men kan vara bra att tänka på i alla fall).
Det kan vara bra att under arbetets gång använda ganska enkla VSTi-ljud och inte byta ut dem till rätt ljud förrän efter att sången är inspelad, så att man då lättare kan avgöra vilken sorts ljud som krävs för att ge stöd i stället för att stjäla uppmärksamhet från sången.
Det finns två uttryck som är väldigt användbara i mixningssammanhang:
"Less is more" och "Kill your darlings".
Om man gör ljuden mindre "feta" så är det större chans att alla instrumenten hörs igenom ljudmattan. Varje enskilt ljud måste inte vara det abssolut fetaste man kan skruva fram, utan öronen blir "mättade" och tappar detaljer om man har fler än kanske 2 "feta" ljud. Resten behöver vara "tunnare" för att den färdiga mixen ska fungera utan att bli jobbig att lyssna på.
Testa de olika instrumenten du har lagt på. MUTE:a helt enkelt och lyssna. Tillför det ingenting viktigt till låten så är det mycket möjligt att det aktuella instrumentet faktiskt inte behöver vara med alls - eller så kanske det bara ska komma in i refrängen i stället för att ligga genom hela låten. Var inte rädd för att sätta dina favoritljud eller favorit-kompfigurer på prov. Färre instrument och glesare spel gör att det som finns kvar kommer fram mer. Ganska självklart, men lätt att glömma bort i ivern att fylla ut... Testa även favoritinstrumenten på detta sätt. Vem vet - du kanske kan få ett mycket mer intressant sound om du plockar bort det där instrumentet som du alltid har med i alla låtar...?
Har du för vana att alltid använda en väldigt specifik effekt i alla låtar? Testa att byta ut den och kolla om det kan bli bättre. Om du t ex alltid lägger ett rumsreverb på sången så kanske ett kortare platereverb eller ett kort delay i stället för reverbet kan låta snyggare i vissa låtar.